Jumalasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi ihmiset eivät ota vastuuta omasta elämästään ja valinnoistaan ja hyväksy sitä faktaa että ihminen ei ole perusluonteeltaan mikään kiltti ja kaikkia rakastava, kaikkeen alistuva pikku mussukka joka kääntää aina toisen posken?

Miksi joidenkin pitää yrittää etsiä selitystä kaikkeen jostain muualta kuin itsestään tai ihmisluonnosta, jostain "korkeammasta" jolle voi sokeasti luovuttaa vallan elämästään?

Juuri näin. Helppo on sysätä vastuu elämästään jollekin "suuremmalle". Kyllä sitä itte täällä onni tehään ja elämää eletään-

Joskus ihmettelen sitä, miten jotkut suuren vastoinkäymisen kohdanneet ihmiset jaksavat uskoa Jumalan hyvyyteen ja hyväksyvät elämän epäoikeudenmukaisuuden. Kenties salaa sisimmässään tuntevat vihaakin Jumalaa kohtaan, mutta eivät näytä sitä ulospäin. Mutta monesti juuri elämässä kovimpia kokeneet uskovat vahvimmin Jumalaan, kun taas monet elämässä helpommalla päässeet saattavat olla useimmin niitä ateisteja, jotka ajattelevat ihmisen itse hallitsevan kaikkea. Ja siitä kai se empatian puute ja väheksyminen heikompia kohtaan kumpuaa.

Jehovan todistajat ei ole lahko, ja siinä Raamatussa ei ole muuta eroa, kuin että siihen on laitettu Jumalan nimi Jehova,joka on poistettu monista Raamatun käännöksistä.

älä viiti valehdella. tai jos et valehtele niin sitte oot täysin tietämätön. Raamatun ja jehovien oman käännöksen välillä on todella paljon eroja ja juuri useissa ratkaisevissa kohdissa.jos et usko niin otapa kumpikin kätees ja ala lukea vierekkäin ja ympyröi kaikki eroavat kohdat.saat ympyröidä paljon.

[QUOTE="Sari";23454131]Monesti on niin vaikeaa uskoa, että Jumala olisi hyvä ja rakastava. Miksi hän sallii joillekin liikaa kärsimystä ja vastoinkäymisiä, kun taas toiset porskuttaa menestyä elämässään vailla isompia vastoinkäymisiä? Ja usein nuo menestyjät ovat niitä kaikkein röyhkeimpiä ja kusipäisimpiä ihmisiä, jotka nostavat itse itseään muiden yläpuolelle. Miksi toiset ihmiset saavat elämässään kaikki unelmansa toteutumaan tuosta noin vaan, melkein sormia napsauttamalla? Kun taas toiset saavat käydä äärimmäisiä ponnisteluita saadakseen unelmiansa toteutumaan ja siltikään eivät onnistu. Ja sitten Jumala sallii senkin, että ne jotka menestyvät elämässään paremmin, saavat rauhassa ilkkua heikommin elämässä pärjääviä ja kohdella heitä alempiarvoisina.

Ja miksi Jumala syyttää ihmisiä siitä että saatanan pahuus vallitsee maan päällä, vaikka itsehän Jumala on kaikkivaltiaana luonut saatanan ja siksi myös hallitsee sitä. Miksi Jumala ei suojele ihmisiä saatanalta, vaan osan luoduistaan Jumala tuntuu oikein hylkäävän saatanan pahuuden uhriksi ja ottavan heiltä lisäksi kaikki kyvyt puolustautua. Miten Jumala voi kohdella luotujaan noin, jos väittää heitä rakastavansa?

Miksi Jumala kohtelee luotujaan eriarvoisesti ja sallii kaiken pahan, vaikka väittää rakastavansa kaikkia luotujaan ja pitävänsä heitä samanarvoisina?

Tällaiset pohdinnat ja kysymykset ovat varmasti yleisiä ihmisten mielessä, kun ajattelee tätä koko maailmaa ja ihmisen elämää. Kirjoittakaa ajatuksianne ja uskomuksianne näistä asioista, asia herättää varmaan keskustelua.[/QUOTE]

Jumala kun loi ihmiset niin Hän loi ihmiselle vapaan tahdon. Se tarkoittaa sitä että ihminen voi itse päättää mitä tekee ja mihin uskoo ja kuinka elämänsä käyttää. Ensimmäisillä ihmisillä oli kaikki hyvin ja kaikki oli täydellistä. Heillä oli vapaa tahto ja he saivat itse päättää tottelevatko Jumalaa vai eivät. Jumala oli heille sanonu että teille on vain yksi käsky:älkää syökö tästä puusta. Siis oli vain yksi asia jota tarvitsi noudattaa. Ja Jumala sanoi, että jos ette noudata sitä, niin kirous tulee maan ja ihmisten päälle. Vain yksi asia mitä ei saanut tehdä: syödä siitä yhdestä puusta niitä hedelmiä. Mutta kun ihmisellä oli vapaa tahto niin ihminen sitte meni rikkomaan sen ainokaisen käskyn ja söi siitä puusta, ja siitä aiheutui kirous maan ja koko ihmiskunnan päälle. Sen takia täällä tässä ajassa on niin paljon pahaa. se on ihan ihmisten oma vika.

Jumala ois hyvin voinu myös luoda ihmiskunnan ilman vapaata tahtoa. Silloin dechskin ylistäisi polvillaan Jumalaa :D mutta Jumala loi sen vapaan tahdon ja sen takia dechskin saa ihan vapaasti herjata Jumalaa ja kieltää tämän olemassaolon (mutta Luojan kiitos dechsin tai kenenkään muunkaan mielipiteet ei tee Jumalan olemassa oloa tyhjäksi :D ). Ihminen itse on siis valinnut tiensä ja se on nyt tämä kärsimyksen ja epäoikeudenmukaisuuden tie.

Vastoinkäymiset ehkä pakottavat miettimään elämän tarkoitusta ja miksi kysymyksiä. Toinen luovuttaa suurten kysymysten ääressä "vallan" elämän tarkoituksesta Jumalalle. Minusta on lohdullisempaa todeta että Jumala tietää miksi hän sallii tämän tai tuon kuin epätoivoisesti yrittää etsiä vastausta siihen miksi maailmassa on kärsimystä, miksi Jumala salli onnettomuuden tai sairauden, miksi... Tuon vallan luovuttaminen ei tarkoita sitä että minun pitäisi lakata elämästä tai toimimasta kussakin tilanteessa parhaan kykyni ja ymmärrykseni mukaan.

Valitettavasti on myös ihmisiä jotka hukkuvat miksi kysymyksiin, tarttuvat pulloon, masentuvat ja lamaantuvat entisestään, vahingoittavat itseään tai läheisiään kostaakseen jollekin epäoikeudenmukaisuuden.

[QUOTE="Sari";23461087]Joskus ihmettelen sitä, miten jotkut suuren vastoinkäymisen kohdanneet ihmiset jaksavat uskoa Jumalan hyvyyteen ja hyväksyvät elämän epäoikeudenmukaisuuden. Kenties salaa sisimmässään tuntevat vihaakin Jumalaa kohtaan, mutta eivät näytä sitä ulospäin. Mutta monesti juuri elämässä kovimpia kokeneet uskovat vahvimmin Jumalaan, kun taas monet elämässä helpommalla päässeet saattavat olla useimmin niitä ateisteja, jotka ajattelevat ihmisen itse hallitsevan kaikkea. Ja siitä kai se empatian puute ja väheksyminen heikompia kohtaan kumpuaa.[/QUOTE]

Niinno, mikä sitten lasketaan kenenkin mielestä suureksi vastoinkäymiseksi. Mä olen elämäni aikana kokenut jokusen sellaisen asian että jos olisin joskus jumalaan uskonut, olisi se usko varmaan siinä vaiheessa karissut. Enpä ole kuitenkaan niiden voimasta uskoon tullut.

Mä syytän asioista ihmisen pahuutta ja sitä että kuolema ja sairaudet nyt vaan on eikä niille mitään voi. Miten siihen pitäisi jumala liittää? En tosiaan osaa sanoa olisiko uskoni vahvistunut vai kuollut niiden asioiden myötä mitä on tapahtunut, mutta jokainen varmasti kokee nämä hyvin henkilökohtaisesti ja se oma usko sekä ympäristö vaikuttaa todella paljon.

Tarkoitatko nyt empatian puutteella ja heikompien väheksymisellä mitä ja ketä siitä syytät, uskovia vai ateisteja (joita ei todellakaan kaikki ei-uskovat ole..)?

[QUOTE="ami";23461197]Jumala kun loi ihmiset niin Hän loi ihmiselle vapaan tahdon. Se tarkoittaa sitä että ihminen voi itse päättää mitä tekee ja mihin uskoo ja kuinka elämänsä käyttää. Ensimmäisillä ihmisillä oli kaikki hyvin ja kaikki oli täydellistä. Heillä oli vapaa tahto ja he saivat itse päättää tottelevatko Jumalaa vai eivät. Jumala oli heille sanonu että teille on vain yksi käsky:älkää syökö tästä puusta. Siis oli vain yksi asia jota tarvitsi noudattaa. Ja Jumala sanoi, että jos ette noudata sitä, niin kirous tulee maan ja ihmisten päälle. Vain yksi asia mitä ei saanut tehdä: syödä siitä yhdestä puusta niitä hedelmiä. Mutta kun ihmisellä oli vapaa tahto niin ihminen sitte meni rikkomaan sen ainokaisen käskyn ja söi siitä puusta, ja siitä aiheutui kirous maan ja koko ihmiskunnan päälle. Sen takia täällä tässä ajassa on niin paljon pahaa. se on ihan ihmisten oma vika.

Jumala ois hyvin voinu myös luoda ihmiskunnan ilman vapaata tahtoa. Silloin dechskin ylistäisi polvillaan Jumalaa :D mutta Jumala loi sen vapaan tahdon ja sen takia dechskin saa ihan vapaasti herjata Jumalaa ja kieltää tämän olemassaolon (mutta Luojan kiitos dechsin tai kenenkään muunkaan mielipiteet ei tee Jumalan olemassa oloa tyhjäksi :D ). Ihminen itse on siis valinnut tiensä ja se on nyt tämä kärsimyksen ja epäoikeudenmukaisuuden tie.[/QUOTE]

Ja tällainen jumala on kuitenkin hyvä ja rakastava ja kaikista huolehtiva, vaikka oli niin kiero heti alkuun että teki ihmisen jonka tiesi lankeavan kiusaukseen ja sitten kirosi koko porukan? Välillä vain tulee sellainen olo että yksi uskovien porukka uskoo siihen hyvään jumalaan joka rakastaa kaikkia ja toinen porukka sitten siihen rankaisevaan "vanhan testamentin mukaiseen" jumalaan joka on kostonhimoinen ja pikkumainen. Kyllä mä tuohon ensimmäiseen jumalaan voisin jossain tilanteessa jopa uskoa, mutta jälkimmäinen.. No, elämä on tarpeeksi kärsimystä ilman niitä jotka jaksavat kovaan ääneen huutaa mistä tämä kaikki johtuu. Ihmiset on pahoja, ei siihen sen suurempia tarvita.

On oikeasti kunnioitettavaa että kun johonkin uskoo siihen todella uskoo tosissaan, mutta silti näin ei-uskovan silmissä näyttää hieman hassulta vedota aina siihen että 'jumala kyllä on, te ette vain sitä suostu hyväksymään'. Yhtä validi argumenttihan on 'jumalaa ei ole, te vain ette sitä suostu hyväksymään' ;)

Vastoinkäymiset ehkä pakottavat miettimään elämän tarkoitusta ja miksi kysymyksiä. Toinen luovuttaa suurten kysymysten ääressä "vallan" elämän tarkoituksesta Jumalalle. Minusta on lohdullisempaa todeta että Jumala tietää miksi hän sallii tämän tai tuon kuin epätoivoisesti yrittää etsiä vastausta siihen miksi maailmassa on kärsimystä, miksi Jumala salli onnettomuuden tai sairauden, miksi... Tuon vallan luovuttaminen ei tarkoita sitä että minun pitäisi lakata elämästä tai toimimasta kussakin tilanteessa parhaan kykyni ja ymmärrykseni mukaan.

Valitettavasti on myös ihmisiä jotka hukkuvat miksi kysymyksiin, tarttuvat pulloon, masentuvat ja lamaantuvat entisestään, vahingoittavat itseään tai läheisiään kostaakseen jollekin epäoikeudenmukaisuuden.

Ei senkään tarvitse tarkoittaa epätoivoista vastausten etsimistä ja masentumista ettei usko jumalan olevan vastuussa kaikesta ja tietävän sitä suurempaa suunnitelmaa. Myös sen voi hyväksyä että pahaa tapahtuu koska sairaudet ja kuolema on väistämätön osa elämää kun kroppa ei aina kestä ja ihmisluonto on paha joten väkivaltaa ja ahneutta on maailma täynnä ja siitä pieni ihminenkin saa aina jonkinlaisen osansa kärsiäkseen.

Ei senkään tarvitse tarkoittaa epätoivoista vastausten etsimistä ja masentumista ettei usko jumalan olevan vastuussa kaikesta ja tietävän sitä suurempaa suunnitelmaa. Myös sen voi hyväksyä että pahaa tapahtuu koska sairaudet ja kuolema on väistämätön osa elämää kun kroppa ei aina kestä ja ihmisluonto on paha joten väkivaltaa ja ahneutta on maailma täynnä ja siitä pieni ihminenkin saa aina jonkinlaisen osansa kärsiäkseen.

Niin kaikki eivät varmasti pohdi eikä heidän tarvitse pohtia miksi minun lapseni sairastuu tai miksi hän kuolee, miksi onnettomuudet kohtaa perhettäni toinen toisensa perään. Mutta aika usein ihmisen mielessä herää kysymys miksi... miksi minulle...

Totta on varmasti että suhtautuminen vaikeuksiin periytyy lapsuudesta. Ihmisen etsiessä lohdutusta hän helpoiten etsii sieltä mistä on sitä tottunut saamaan tai mistä on nähnyt vanhempiensa sitä hakevan ...joskus täysin vastakkaisesta suunnasta kuin vanhempansa.

[QUOTE="ami";23461197]Jumala kun loi ihmiset niin Hän loi ihmiselle vapaan tahdon. Se tarkoittaa sitä että ihminen voi itse päättää mitä tekee ja mihin uskoo ja kuinka elämänsä käyttää. Ensimmäisillä ihmisillä oli kaikki hyvin ja kaikki oli täydellistä. Heillä oli vapaa tahto ja he saivat itse päättää tottelevatko Jumalaa vai eivät. Jumala oli heille sanonu että teille on vain yksi käsky:älkää syökö tästä puusta. Siis oli vain yksi asia jota tarvitsi noudattaa. Ja Jumala sanoi, että jos ette noudata sitä, niin kirous tulee maan ja ihmisten päälle. Vain yksi asia mitä ei saanut tehdä: syödä siitä yhdestä puusta niitä hedelmiä. Mutta kun ihmisellä oli vapaa tahto niin ihminen sitte meni rikkomaan sen ainokaisen käskyn ja söi siitä puusta, ja siitä aiheutui kirous maan ja koko ihmiskunnan päälle. Sen takia täällä tässä ajassa on niin paljon pahaa. se on ihan ihmisten oma vika.

Jumala ois hyvin voinu myös luoda ihmiskunnan ilman vapaata tahtoa. Silloin dechskin ylistäisi polvillaan Jumalaa :D mutta Jumala loi sen vapaan tahdon ja sen takia dechskin saa ihan vapaasti herjata Jumalaa ja kieltää tämän olemassaolon (mutta Luojan kiitos dechsin tai kenenkään muunkaan mielipiteet ei tee Jumalan olemassa oloa tyhjäksi :D ). Ihminen itse on siis valinnut tiensä ja se on nyt tämä kärsimyksen ja epäoikeudenmukaisuuden tie.[/QUOTE]

Mutta Jumala tekee tulevaisuudessa maasta paratiisin,jossa vanhurskaat eli ne jotka tottelevat Jumalaa saavat elää ikuisesti maanpäällä paratiisissa.

Raamattu on kiehtova teos, ei riitä, että ottaa itselleen sopivat jakeet vaan sitä pitää tarkastella laajemmin. Itse en näe, että Jumalaan uskominen poistaisi evoluutioteoriaa. Luomiskertomus etenee samassa järjestyksessä kuin evoluutioteoria.
Voidaan myös ajatella, ettei nuo luomisajanjaksot ihan ole päiviä vaan tuhansia vuosia ja nythän saattaa olla Jumalan seitsemäs lepopäivä. Eli juuri se sallimuksen aika jolloin kaikki ihmiset voivat toimia niinkuin toimii ja Jumala antaa kaiken pahan tapahtua.
Itse Raamatussa ei ole kaikkia kirjoituksia, onhan se Rooman päättäjien valitsema kokoelma.

Tässä näemme, että tieteellinen maailmankatsomus ja hengellinen vakaumus eivät sulje toisiaan pois, jos nupissa on muutakin kuin sitä keltaista nestettä :hug:

Yhteistyössä