Nyt tuli vastaan ehkä uusavuttomuuden huippu :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PinkLily

Aktiivinen jäsen
25.04.2010
10 166
0
36
primalucecats.blogspot.com
Sisko oli auttamassa kaveriaan muutossa ja joutui kertomaan tälle ystävälleen mm. Miten digiboxi toimii, mistä painetaan pesukone päälle ja mihin pönttöihin menee aineet, kahvinkeittimen jauhe ja vesimäärät, kertomaan mikä on skartti, antennijohto ja sitten vielä oli kysynyt että kuuluuko astiakoneessaki vääntä vesi auki :o

Miten ihmeessä 19- vuotias ihminen ei osaa noita? Eikä tiennyt myöskään sitä että paljonko koneeseen kuuluu laittaa pyykkiä kerrallaan ja oli kuulemma lukenut, että on 5kg:n kone.. No, tämä ystävä oli siskolta kysynyt että pitääkö ostaa joku puntari ettei vaan mene liikaa... :laugh:

Eikä vielä oo ees aprillipäivä... :laugh::ashamed:

Juuri tuon takia meillä osallistuu hommiin se kaikkein pieninkin. Esim vajaa kolme vuotias tyhjentää astianpesukoneesta aterimet,kauhat,veitset yms laatikoihin ja muovikipot ja kulhot muovikaappiin. Hän siivoaa joka ilta oman huoneensa ja osallistuu viikkosiivoukseen. Imuri ja rätti pysyy hyvin käsissä eikä ole kertaakaan itseään loukannut aterimiin yms terävään vaan on hyvin varovainen ja osaa laittaa kaikki myös oikein päin laatikoihin. Ikää kun tulee lisää niin myös hommien määrä kasvaa ja aivan varmasti tulee osallistumaan kaikkeen ja oppimaan niin paljon kuin minun on vain mahdollista opettaa kodin hoidosta

mie olin 16 kun muutin himasta, ja ennen sitä osasin kyllä pyykätä yms.. siis on miullaki kaveri joka ei osaa pyykkiä pestä, mutta et ihan ei se oo kysyny et tarviiks puntaria mittaamaan pyykin määrää :O ja hän sentää osaa keittää kahvia :ashamed:

mihin ihmeeseen tää maailma on menossa? :O ihan alkaa pelottaa, omista lapsista ei toivottavasti tuu uusavuttomia, tai mie lupaan etten päästä heitä sellaisiksi!

Ei kai noi nyt niin pahoja ollut. Mä tiedän yhden joka ei osannut 19-vuotiaana keittää vettä, eikä sekään ollut maailmanloppu.
Niin ja tiedän mä yhden semmosenkin joka ei kakskymppisenä osannut aakkosia, ja siis muuten ihan normaali tapaus :D

Juuri tuon takia meillä osallistuu hommiin se kaikkein pieninkin. Esim vajaa kolme vuotias tyhjentää astianpesukoneesta aterimet,kauhat,veitset yms laatikoihin ja muovikipot ja kulhot muovikaappiin. Hän siivoaa joka ilta oman huoneensa ja osallistuu viikkosiivoukseen. Imuri ja rätti pysyy hyvin käsissä eikä ole kertaakaan itseään loukannut aterimiin yms terävään vaan on hyvin varovainen ja osaa laittaa kaikki myös oikein päin laatikoihin. Ikää kun tulee lisää niin myös hommien määrä kasvaa ja aivan varmasti tulee osallistumaan kaikkeen ja oppimaan niin paljon kuin minun on vain mahdollista opettaa kodin hoidosta

Meillä myös molemmat osallistuu... 1.5v laittaa kauhat yms. vaikka ei osaakkaan laittaa niitä vielä oikein niin menee kuitenkin laatikkoon ja kehittyy siitä sit pikkuhiljaa :)

Hmm. Mä en ole pessyt pyykkiä kotona asuessani, äiti hoiti. En myöskään ollut tutustunut scartteihin tai antennijohtoihin, isi hoiti. Vieläkään en ole vaihtanut sulaketta, mies hoitaa.
En kuitenkaan koe olevani uusavuton, sillä opin tekemään kyllä tuon tyyppiset asiat jos tarvii. Kaikenhan sitä joskus tekee ekaa kertaa.

Mä en oikeen osannu mitään, kun muutin kotoa. En osannu todellakaan käyttää pesukonetta, asentaa videoita (siihen aikaan oli videot) tai keittää perunoita. Olin tosi pilalle passattu.

Mutta kylläpä se vaan siperia opetti ja nyt olen kelpo perheenäiti :D Opin tekemään jopa kastikkeen, vaikka 20-vuotiaana en olisi ikinä uskonut. Ainut mikä ei vieläkään oikeen suju on leipominen.

Oma lapseni ei tule olemaan yhtä kädetön kuin itse olin.

1. jokainen pesukone on muuten erilainen (ne ainelokerot sun muut). mielellàni otan kàyttòohjekirjan kàteen kun vaihdan konetta, viimeeksi vaihdoin uunin.

2. suljetko sinà ap astinpesukoneen veden kun et kàytà sità?

Mä oon 20 vuotta ja asunut kaks vuotta täysin yksin ja en vieläkään tiedä mikä on skartti ja mikä antennijohto ja miten digiboksi asennetaan, enkä myöskään osaa keittää kahvia. Veli on asentanut kaiken elektroniikan ja kahvia en juo.

Minä olen kolmekymppinen ja nuo ovat itselleni melko vieraita asioita (pyykinpesua ja astianpesukonetta lukuunottamatta) kun ei ole ollut ikinä oikeastaan tarvetta itse noihin perehtyä. Eli olen ihan viime vuosina kysellyt joltain apua tai neuvoa digiboxin käyttöön (ellei ole ollut ohjeita) ja ihmetellyt skarttiakin. Mun mielestä nuo ei ole mitään uusavuttomuutta, jos ei ole tullut vaan vastaan niin miten voisi tietää, ei nuo mitään jokapäiväisiä toimia ole.

Enkä juo kahvia, joten tilanteen tullen olen sanonut jopa että joku muu voi keittää..

[QUOTE="Mamma italiana";23463690]1. jokainen pesukone on muuten erilainen (ne ainelokerot sun muut). mielellàni otan kàyttòohjekirjan kàteen kun vaihdan konetta, viimeeksi vaihdoin uunin.

2. suljetko sinà ap astinpesukoneen veden kun et kàytà sità?[/QUOTE]

Muuhun kommentoimatta, apk vesihana pitää tietenkin aina sulkea kun pesu on loppunut! Meillä irroitetaan myös pesukoneiden töpselit aina heti seinästä..

No onneksi siskosi oli pelastava enkeli ja opetti nämä jutut, eikö vaan?

En itsekään (nyt olen 31) ole kauan osannut sitä miten digiboxi toimii ilman rautalankaa, vasta 25v ehkä tiesin mikäö on skart... jne. ja koen olevani tarpeeksi normaali :)

[QUOTE="Mamma italiana";23463690]1. jokainen pesukone on muuten erilainen (ne ainelokerot sun muut). mielellàni otan kàyttòohjekirjan kàteen kun vaihdan konetta, viimeeksi vaihdoin uunin.

2. suljetko sinà ap astinpesukoneen veden kun et kàytà sità?[/QUOTE]

Sisko sanoi että on ystävän äidin vanha kone joten olisi voinut käyttää ennenkin ja kyllä mä suljen vesihanan sekä astia että pyykinpesukoneesta käytön jälkeen, siinä kun on aina vesivahingon vaara jos sen jättää auki..

muuten, kysyvà ei tieltà eksy.
minua on joskus tòissà hàvettànyt kysyà "itsestàànselvyyksià" mutta olen oppinut ettà yleensà mikààn kysymys ei ole liian tyhmà.

Yhteistyössä