Onko kotitöidemme jako teistä oikeudenmukainen? Valitanko turhasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Mies imuroi noin kerran viikossa, lisäksi huoltaa ja pesee auton ja vaihtaa renkaat yms. autojutut.

Minä teen ruuat, hoidan pyykit, tiskit, ja lelujen siivouksen paikoilleen iltaisin.

Lisättäköön että minä teen fyysistä kolmivuorotyötä, ja mies on hoitovapaalla, yksi 2 v. lapsi.

Tuntuu vaan rankalta minusta, mutta miehen mielestä Ok, kun kerran hän hoitaa lapsen pääasiassa.

Olen kyllä todella useasti pyytänyt mieheltä enemmän apua kotitöissä muttei kuulemma ehdi.

Valitanko turhasta?

Lisättäköön että kerran viikossa imurointi ei riitä, kun meillä on eläimiä, lapsi tms. Ainakin 1-2 kertaa viikossa on pakko imuroida tuon lisäksi, varsinkin kun mies ei imuroi mattojen alta eikä huonekalujen alta kunnolla.

Täh? Oletko nyt vähän tyhmä?
Laske huviksesi miten paljon kummallakin kuluu aikaa kotitöiden tekemiseen ja mieti sitten, onko reilua. Veikkaan että sinun tuntilistastasi tulee melko lailla pidempi.

Vaihda teidän sukupuoli mielessäsi ja vertaile sitten uudestaan. Että nainen olisi kotona, hoitaisi auton ja imuroisi kerran viikossa. Aika laiskaksi paskaksi varmasti haukuttaisiin. Lähinnä se olisi oleilua kotona tekemättä mitään.

Meillä minä olen kotona ja teen siis työpäivän kotona, johon sisältyy myös kotityöt. Mies on töissä ja huoltaa auton ja tekee ruokaa. Illat/viikonloput hoidetaan lasta yhdessä. Kotityöt jätetään viikolle, jolloin viikonloput on pyhitetty kaikelle kivalle perheen kesken. Teillä näyttää olevan kyllä aika epätasapaino noissa töissä! Vaikea kuvitella ettei mies ehtisi tehdä paria tuntia kotitöitä lapsen kaitsemisen ohella?! Eihän siinä lapsessa kai tarvitse olla kiinni joka minuutti. Outoa.

[QUOTE="lll";23492366]Täh? Oletko nyt vähän tyhmä?
Laske huviksesi miten paljon kummallakin kuluu aikaa kotitöiden tekemiseen ja mieti sitten, onko reilua. Veikkaan että sinun tuntilistastasi tulee melko lailla pidempi.[/QUOTE]

Miksi pitää heti alkaa tyhmäksi haukkua? :-O Tottahan toki tiedän että teen enemmän, ja se kyllä tuli varmasti aloituksestanikin ilmi. Yritin välttää liikaa miehen syyttelyä. Olen tosiaan monesti hänelle asiasta puhunut ja välillä tiukkaankin sävyyn, tuloksetta. Varmaan huomasin aloituksessani rivien läpi paistavan ironian.

Jätä siivoamatta ja katso kuinka kauan ukko kestää katsoa päivisin pikkuista kaiken paskan keskellä tekemättä mitään. Laitat vaan päivällisen ja annat muiden asioiden olla.

Minusta olisi reilua, että mies osallistuisi ruokapuolen hoitamiseen, kun kotona on. Kai hän kuitenkin tekee ruokaa päivällä lapselle ja itselleen? Jos sinä hoidat päivällisen.

Ehkä kerran kuussa tekee ruokaa, muut hoidan minä, syövät illalla tehtyä ruokaa päivällä yleensä.

Tosiaan lähes päivittäin pyydän häneltä enemmän osallistumista, mutta tuloksetta, ei ehdi millään. Mulla menee vapaapäivistä aina iso osa kotitöihin. Tänäänkin vapaapäivänä olen pessyt 2 koneellista pyykkiä ja viikannut ne kaappiin, (on kuivuri, en millään ehtisi silittää kaikkia) pessyt kaksi koneellista tiskiä ja tyhjentänyt koneen, tehnyt ruokaa ja tuossa iltasella pitäisi vielä imuroida. En viitsi kotia ihan retuperällekään jättää, kun sanominen ei kerran auta.

[QUOTE="aapee";23492393]Miksi pitää heti alkaa tyhmäksi haukkua? :-O Tottahan toki tiedän että teen enemmän, ja se kyllä tuli varmasti aloituksestanikin ilmi. Yritin välttää liikaa miehen syyttelyä. Olen tosiaan monesti hänelle asiasta puhunut ja välillä tiukkaankin sävyyn, tuloksetta. Varmaan huomasin aloituksessani rivien läpi paistavan ironian.[/QUOTE]

En oikeasti huomannut mitään ironiaa, ja oikeasti olen todella yllättynyt, että joku voi elää noin. Pahoittelen että tyhmäksi haukuin, mutta melkoinen tossu sinä kyllä olet, jos tuollaiseen olet suostunut.

No meillä minä olen hoitavapaalla ja käytännössä teen viikolla kaikki ruoat ja siivoukset (siis käytännössä moppaan päivittäin vapaat lattiapinnat, meillä koiria). Illalla isäntä yleensä laittaa lapsen nukkumaan ja siivoaa lelut.

Muuta siivousta en harrasta (siis toki pyykkään ja pyöritän tiskikonetta ja tyhjennän koneet). Viikonloppuisin on isännän siivousvuoro, mikä tarkoittaa 2 vessan pesua sekä imurointia. Ruokaa tekee se jolla on nälkä, eli yleensä minä.

[QUOTE="vieras";23492409]Jätä siivoamatta ja katso kuinka kauan ukko kestää katsoa päivisin pikkuista kaiken paskan keskellä tekemättä mitään. Laitat vaan päivällisen ja annat muiden asioiden olla.[/QUOTE]

Heh olen kokeillut, mutta mies on kestänyt aina sotkun katselemista kauemmin kuin minä. Lopulta on ollut pakko ryhtyä töihin, kun on loppunut puhtaat astiat ja vaatteet, ja pölyn määrä alkaa aivastuttaa.

[QUOTE="lll";23492441]En oikeasti huomannut mitään ironiaa, ja oikeasti olen todella yllättynyt, että joku voi elää noin. Pahoittelen että tyhmäksi haukuin, mutta melkoinen tossu sinä kyllä olet, jos tuollaiseen olet suostunut.[/QUOTE]

Mistä sinä päättelet että olen tossu? Minähän kerroin että huomautan aika usein asiasta, joskus aika useinkin, ja riitaakin asiasta on säännöllisesti. Ja kerroin senkin että olen jättänyt tekemättä enemmän kuin jaksan ja pystyn, mutten jaksa kovin kauaa katsella sotkua kun astiat ja puhtaat vaatteet loppuu.

Sulla on vähän hyökkäävä asenne, etsit minusta vikoja ehdointahdoin, ensin kysyt olenko tyhmä, ja nyt sanot että olen tossu.

En ole kumpaakaan, ja jossain vaiheessa kyllä kyllästyn ja lähden, jos ei asiat muutu.

Mitäs jos ehdotat, että molemmat teette yhden normaalin työviikon aikataulut, eli ihan vaikka tunnilleen mitä milloinkin teette ja sitten vertailette niitä keskenänne. Olisi mielenkiintoista tietää, miten mies oman päivänsä täyttää ja ne viikonloput, jollei silloinkaan ehdi mitään tekemään...

Teette listan kaikista kotitöistä ja jaatte ne sitten tasan puoliksi. Jos miehesi käyttää tuota tekosyytä, että ei kerkeä, niin sitten hänen tehtävänään on keksiä miten maksetaan ulkopuolinen siivoojaa ne hommat tekemään.

No meillä minä opiskelen ja olen hoitovapaalla tällä hetkellä. Lapset, lumityöt/ruohonleikkuu, kaupassakäynti ja uuninlämmitys hoidetaan aika lailla puoliksi. Minun kotitöihin kuuluu siivous, pyykkäys, ruuanlaitto (enimmäkseen, mieskin laittaa joskus), tiskit (mies tiskaa ehkä 1/4 kerroista)

Miehen palkkatyön lisäksi, kotitöitä ovat polttopuut(kaato, pilkkominen, halkominen, pinoaminen), autojen huolto/hoito ja tankkaus (tankkaan ehkä 1/4kerroista), kodin remontit (pääasiassa mies tehnyt, minä joskus jotain pientä tehnyt).

Väittäisin, että meillä aika lailla tasapainossa tämä koko paketti.

[QUOTE="aapee";23492467]Heh olen kokeillut, mutta mies on kestänyt aina sotkun katselemista kauemmin kuin minä. Lopulta on ollut pakko ryhtyä töihin, kun on loppunut puhtaat astiat ja vaatteet, ja pölyn määrä alkaa aivastuttaa.[/QUOTE]
Pese silloin tällöin koneellinen omia vaatteitasi. Nakkaa muutama miehen sukka mukaan (pariton, tottakai) tai sitten katsot kaapista, että sillä on puhtaita t-paitoja, joten peset niitä siinä mukana. Mutta et pese sellaista, mitä sillä ei ole puhtaana. Sitten vaan odottelet, koska se alkaa pyykkäämään. Ja joo, et tee ruokaa, sehän on ihan hullua että sun pitäis tehdä töiden jälkeen ruokaa, kun ukko on kotona koko päivän. Kyllä meillä minä teen kotiäitinä ruoat ja sehän on ihan päivän selvä asia. Tee vaikka silleen pari päivää, että käyt töitten jälkeen syömässä mäkkärillä, salaattibaarissa tms. Eli et itse ole nälkäinen. Ja varaat pakasteeseen lapselle jotain valmisruokaa, mutta vain sen verran, että se riittää lapsille, ei miehelle.

[QUOTE="lll";23492441]En oikeasti huomannut mitään ironiaa, ja oikeasti olen todella yllättynyt, että joku voi elää noin. Pahoittelen että tyhmäksi haukuin, mutta melkoinen tossu sinä kyllä olet, jos tuollaiseen olet suostunut.[/QUOTE]

Usein kyse on tilanteeseen ajautumisesta. Kun aiemmin töissä ollut puoliso jää kotiin ja roolit vaihtuvat, on monesti niin, että "tässä vähän katsellaan, miten alkaa sujua" ja nainen monesti töihin palaavana saattaa olla vähän tunteissaan ristiriitainen, haluaa siloittaa kenties kotiin jääneen isän koti-isän roolia, tai tuntuu että pitää tässä itsekin osallistua, vaikka töissä käykin. Ja sitten tulee tätä epätasaista jakoa. Mies huomaa, että tuleehan ne kotihommat tehdyksi, vaikkei hän "ehdikään"... Ja tapahtuu tätä toisinkinpäin. Naiset voivat äitiyslomalle (etenkin ekalle) jäädessään sukeltaa niin täysin äitiydenmaailmaan, ettei siellä vauvanhoidon lisäksi tehdä muuta, puoliso kun tulee kotiin, vaimokin odottaa nälkäisenä, että teethän ruokaa, kun meillä on ollut niin rankka päivä. Ajaudutaan siihen, että toisella on mukavaa ja rentoa, toisella paljon työtä.

Teette listan kaikista kotitöistä ja jaatte ne sitten tasan puoliksi. Jos miehesi käyttää tuota tekosyytä, että ei kerkeä, niin sitten hänen tehtävänään on keksiä miten maksetaan ulkopuolinen siivoojaa ne hommat tekemään.

Minun mielestäni kotitöiden puoliksi jakaminenkin on epäreilua, jos toinen tekee sen lisäksi normaalit työpäivät. Ihan oikeasti ei voi olla niin, että yhden lapsen kanssa menee aika niin totaalisesti ettei mitään muuta mukamas ehdi! Jo parissa tunnissa ehtii vaikka mitä ja lapselle jää silti aikaa vaikka kuinka paljon. Ja sen pari tuntia voi jakaa pieniin osiin, joten lapsikaan ei välttämättä kyllästy odottaessa. Sitäpaitsi tuon ikäinen rakastaa jo itsekin kotitöihin osallistumista.

[QUOTE="aapee";23492493]Mistä sinä päättelet että olen tossu? Minähän kerroin että huomautan aika usein asiasta, joskus aika useinkin, ja riitaakin asiasta on säännöllisesti. Ja kerroin senkin että olen jättänyt tekemättä enemmän kuin jaksan ja pystyn, mutten jaksa kovin kauaa katsella sotkua kun astiat ja puhtaat vaatteet loppuu.

Sulla on vähän hyökkäävä asenne, etsit minusta vikoja ehdointahdoin, ensin kysyt olenko tyhmä, ja nyt sanot että olen tossu.

En ole kumpaakaan, ja jossain vaiheessa kyllä kyllästyn ja lähden, jos ei asiat muutu.[/QUOTE]

Päättelen että olet tossu, koska suostut elämään tuollaisena kotitalouskoneena ja annat toisen luistaa omista velvollisuuksistaan. Itse en pystyisi kyllä elämään tuollaisen miehen kanssa, joka selkeästi ei kunnioita sinua yhtään.l
Lopeta nyt ainakin alkuun miehesi pyykkien peseminen, peset vain omasi ja lapsen. Samoin et tee hänelle ruokaa, vaan sanot että sinä teet ruuat ainoastaan lapselle ja itsellesi, kyllä aikuinen mies osaa itse ruokansa tehdä.

Ja pidemmän aikajakson ratkaisuksi suosittelen, että otat vihkon, johon merkitään kaikki kotityöt. Se kumpi on kuun lopussa tehnyt vähemmän kotitöitä, joutuu jotenkin korvaamaan toiselle ne tehdyt työt.

No ei kyllä meillä toimis! Ukko sais hoitaa kotihommat niinkuin "kotiäidin" kuuluu :D Kyllä mä auttaisin toki, mutta pääasiassa vastuu on sillä joka on kotona. Mitä hittoa se päivät tekee yhen muksun kanssa jos ei edes ehdi ruokaa laittamaan?

[QUOTE="vieras";23492534]Minun mielestäni kotitöiden puoliksi jakaminenkin on epäreilua, jos toinen tekee sen lisäksi normaalit työpäivät. Ihan oikeasti ei voi olla niin, että yhden lapsen kanssa menee aika niin totaalisesti ettei mitään muuta mukamas ehdi! Jo parissa tunnissa ehtii vaikka mitä ja lapselle jää silti aikaa vaikka kuinka paljon. Ja sen pari tuntia voi jakaa pieniin osiin, joten lapsikaan ei välttämättä kyllästy odottaessa. Sitäpaitsi tuon ikäinen rakastaa jo itsekin kotitöihin osallistumista.[/QUOTE]

Niin rakastaa, sen imuroinnin tekevätkin aina yhdessä. :-)

Lisäksi lapsi tykkää auttaa kauppakassien purussa, pyykin laitossa koneeseen, ja astianpesukoneen purkamisessa.

En ole saanut asiasta miehen kanssa tyydyttävää keskustelua aikaiseksi, vaikka olen kilareitakin saanut, varsinkin kun tulen töistä väsyneenä kotiin, ja koti on kuin sikolätti...