Ylivilkkaiden lasten vanhemmat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn nyt sitten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyn nyt sitten

Vieras
Onko teillä lapsi/lapset kotona koko kesän? Meillä on ylivilkas 4-vuotias, jonka kanssa meinaa mennä hermo jo viikonloppuisin kun säheltää ja koheltaa niin älyttömästi :(. Lapsi on aloittanut tutkimukset neurologisella puolella ja mitä nyt olen jutellut päiväkodin + itse psykologin kanssa, aika varmasti sieltä tulee useampi diagnoosi noille käytösongelmille (joista yksi siis tuo ADHD). Olen väsynyt lapsen käytökseen ja kauhulla jo ajattelen kesälomaa- melkein 3kk pätkä ilman mitään "ohjelmaa"! Lapsi on riippuvainen rutiineista, joita yritämme mieheni kanssa ylläpitää parhaamme mukaan mutta ihan aina ei edes huvita elää minuuttiaikataululla (eikä se ole ihan aina mahdollistakaan), joten koko loma on yhtä kärsimysnäytelmää kaikille osapuolille :(. Minä en pysty rentoutumaan, mies raivostuu kun ei saa levätä työpäivän jälkeen ja lapsi...noh, hyppii seinille ja kiljuu.

Harkitsen vakavasti osapäivähoitoon laittamista kesän ajaksi, siihen on nimittäin mahdollisuus kun tutut hoitajat pysyvät kesän ajan. Miten te muut vanhemmat olette selvinneet pitkistä loma-ajoista?

matkustellaan ja mökkeillään. Uidaan ja toimintaa koko kesäksi. Tänä kesänä ollaan varmaan aika paljon kotona kun vauva syntyy toukokuun alussa, mutta isommat( 6v ja 5v lapset ) menevät varmaan sitten itsekseen esim. vaarin tai mummon luokse. Sopii minulle oikein hyvin, kun virtaa riittää noillakin ilman mitään diagnooseja.

Kyllä me pidimme kuntouttavasta päivähoidosta lomaa joka kesä, kyllä lapsikin tarvitsee sitä lomaa.
Sillä vaikka siellä hoidossa on ne rutiinit jne, mutta on siellä myös paljon meteliä ja ärsykkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja 2 erityislapsen äiti;23503709:
Kyllä me pidimme kuntouttavasta päivähoidosta lomaa joka kesä, kyllä lapsikin tarvitsee sitä lomaa.
Sillä vaikka siellä hoidossa on ne rutiinit jne, mutta on siellä myös paljon meteliä ja ärsykkeitä.

Joo. Mutta kun meidän lapsi on pienryhmässä, jossa olosta hyötyy selkeästi. En ole huomannut että loma-aika mitenkään auttaisi häntä missään, nytkin paiskoo tuolla tavaroita ja kyselee isältään "mitä tehdään seuraavaksi". Hänen on melkein mahdoton sietää ns. luppoaikaa, koko ajan pitäisi tehdä jotain (jossei tekemistä ole, pyörii sitten vaikka ympyrää). Emme ole ruvenneet siihen että järjestäisimme koko ajan jotain tekemistä, mutta se tuntuu vain pahentavan ongelmia.

En tiedä miksi aina sanotaan lapsen tarvitsevan lomaa...kun ainakaan meidän lapsi ei nauti siitä lomastaan yhtään.

Joo. Mutta kun meidän lapsi on pienryhmässä, jossa olosta hyötyy selkeästi. En ole huomannut että loma-aika mitenkään auttaisi häntä missään, nytkin paiskoo tuolla tavaroita ja kyselee isältään "mitä tehdään seuraavaksi". Hänen on melkein mahdoton sietää ns. luppoaikaa, koko ajan pitäisi tehdä jotain (jossei tekemistä ole, pyörii sitten vaikka ympyrää). Emme ole ruvenneet siihen että järjestäisimme koko ajan jotain tekemistä, mutta se tuntuu vain pahentavan ongelmia.

En tiedä miksi aina sanotaan lapsen tarvitsevan lomaa...kun ainakaan meidän lapsi ei nauti siitä lomastaan yhtään.

Meillä myös oli toinen pienennetyssä erityisryhmässä.
Ja loman tarvitsemiseen: Vähemmän aistiärsykkeitä.

Mutta keskustele päivähoidon aikuisten kanssa, he tietävät miten kuormittaviksi päivät lapsellesi käyvät JOS käyvät. Mutta anna sitten oikeasti myös painoarvoa heidän mielipiteelleen. Ja tsemppiä kesään!

meillä tänä kesänä kaikki 4 kotona, tosin lomaa vain 1 kk (paitsi koululaisilla 3 kpl)

Alkuperäinen kirjoittaja 2 erityislapsen äiti;23503775:
Meillä myös oli toinen pienennetyssä erityisryhmässä.
Ja loman tarvitsemiseen: Vähemmän aistiärsykkeitä.

Mutta keskustele päivähoidon aikuisten kanssa, he tietävät miten kuormittaviksi päivät lapsellesi käyvät JOS käyvät. Mutta anna sitten oikeasti myös painoarvoa heidän mielipiteelleen. Ja tsemppiä kesään!

meillä tänä kesänä kaikki 4 kotona, tosin lomaa vain 1 kk (paitsi koululaisilla 3 kpl)

Kiitos!

matkustellaan ja mökkeillään. Uidaan ja toimintaa koko kesäksi. Tänä kesänä ollaan varmaan aika paljon kotona kun vauva syntyy toukokuun alussa, mutta isommat( 6v ja 5v lapset ) menevät varmaan sitten itsekseen esim. vaarin tai mummon luokse. Sopii minulle oikein hyvin, kun virtaa riittää noillakin ilman mitään diagnooseja.

kai tajuat että neurologisesta vammasta kärsivä ylivilkan lapsi on hiukan eri asia kuin normaali vilkas lapsi...

Yhteistyössä