Minua hoputetaan lastentekoon. Onko 30-vuotias vanha saamaan lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja qwdf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

qwdf

Vieras
Minua hoputellaan lastentekoon.

Muutamia esimerkkejä. Onko muille tuttua...?

" Ai, oletko jo 30? Sinullehan tulee jo kiire hankkia lapsia"
(tuttu nainen kertoessaan minun ikäisestä tyttärestään, jolla jo pari lasta)

"Et sinä enää kymmentä ehdi tekemäänkään, kyllä te siihen mahdutte"
(työkaverin kommentti kertoessani että talomme on melko pieni)

Ehkäisyneuvolassa asia on otettu puheeksi jo kolmisen vuotta sitten:
"Ei kannata lykätä lastetekoa jo niitä haluaa, ja asiat muuten kunnossa"
(terveydenhoitaja katsottuaan syntymäaikaani reseptistä)

"Onko teillä jotain lapsettomuusongelmia? Ajttelin, että olisitte jo hankkineet lapsia, kun olette olleet jo niin kauan yhdessä"
(eräs tuttu pikkuhiprakoissaan)

Nooh.. kävin 26-vuotiaana lapsettomuustutkimuksissa. Sanoivat, että onhan teillä vielä aikaa tulla myöhemmin hoitoon.
Nyt yli 30-vuotiaana hoidot eivät suju kovinkaan hyvin.

Siksi hoputetaan että biologisesti alkaa olla jo nne parhaimmat päivät takana päin.
Outoa että itse et tiedä tätä, mutta mitä se kenellekkään kuuluu milloin niitä lapsia hankkii.

Ei, et ole liian vanha. Mutta todennäköisesti tiedät sen itsekin, että naisen hedelmällinen ikä on rajallinen ja se laskee kuin lehmän häntä. Heikohkoa se hedelmällisyys on jo 35 vuotiaana, verrattuna parikymppisiin keskimäärin. Viisi vuotta on hyvin lyhyt aika, lapsia kun ei muutenkaan aina saa niin vain. Jos niitä kovasti toivoo, kyllä mä rupeaisin viimeistään 30 vuotiaana yrittämään. Ei ole tavatonta, että monelle se lasten teko tulee mieleen vasta 35v ja silloin se on jo myöhäistä, ajassa ei voi palata taaksepäin niihin hedelmällisiin vuosiin...

No niin just. Mun mielestä ko. aiheesta kyseleminen on niin törkeää, että vastaan yleensä takaisin ihan yhtä tökerösti.

Törkeää? Minun kaveripiirissäni voidaan hyvin avoimesti keskustella ihan mistä tahansa, emme ole mitään siveydensipuleja kukaan. Olisi aika omituista jos toiselle olisi niin kova tabu keskustella lasten hankinnasta. On tietysti ihmisiä, joiden kanssa en ottaisi asiaa esille kuten en yleensä mitään muutakaan, toiset kun saavat kiusaantua mitä ihmeellisimmistä syistä ja vetäytyä omaan kuoreensa. Eikö elämä olisi helpompaa jos ihan avoimesti kertoisi ihmisilel keihin olet tekemisissä mitä sinä ajattelet? Ehkä se voisivat ymmärtää jopa sinuakin paremmin.

[QUOTE="vieras";23505454]Se juna meni jo. Valmistaudu sukkien kutomiseen ja kuivaan, sisällyksettömään lapsettoman vanhan akan elämään.[/QUOTE]

Millehän asemalle sinä olet jäänyt?

Esikoinen ollut kohta työnalla vuoden, mutta ei kuulu :( Minulla ikää 29- vuotta ja on hoputettu/udeltu lastenteosta todella monelta taholta (sukulaiset, tuttavat, työkaverit, gynekologi..). Itse olen aina halunnut lapset nuorena ja koen olevani nyt "vanha" ensisynnyttäjäksi (jos siis joskus tulen raskaaksi). Mieheni ei taas ole kokenut olevansa valmis isäksi kuin vasta vuosi sitten kun yritys aloitettiin enkä häntä ole halunnut kovin pahasti painostaa. Mies on ollut aiemmin lähes 100% varma, että tulen raskaaksi heti ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta ja hänen mielestään ajoitus olisi ollut lähes täydellinen vuosi sitten.

En jotenkin ole viitsinyt kertoa kuin kahdelle parhaimmille ystävälle mistä "yrityksen aloittaminen" kiikasti ja miksi lapia ei kuulu. Koin, että olisi ollut miehestä pahan puhumista jos olisin totuuden kaikille toitottanut. Vaikka kaikki jotka minua vähänkin pidemmältä ajalta tuntevat tietävät minun haaveenani olleen jo alle 20-vuotiaasta asti saada lapset nuorena (kunhan koulutus ja työpaikka on) ja että olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 9 vuotta, joten ehkä tästäkin syystä monet kysyvät asiaa kun näemme pitkästä aikaa (esim. koulukaveri jota ei ole pariin vuoteen sattunut näkemään).

Nyt taas kun ei tunnu tärppäävän koen asian niin kipeäksi, etten kovinkaan usein ole tunnustanut yritystä olevan meneillään joten esim. työkavereiden udellessa asiaa olen vain ohittanut kysymyksen naurahduksella tai asian vierestä olevalla kommentilla.

Ei todellakaan ole 30-vuotias liian vanha saamaan lapsia. Ensisynnyttäjien keski-ikä on nykyään jo 28 vuotta ja isäksi tullaan nykyään keskimäärin 31-vuotiaana. Kaikkien synnyttäjien keski-ikä on yli 30 vuotta.

No meillä olisi jäänyt varmasti lastensaanti kokonaan, mutta mistäs sitä tietää vaikka tulisit 30vuotiaana heti raskaaksi. Onhan noi lapsettomuustilastot surullista luettavaa, mutta ei sekään yksittäisestä henkilöstä kerro...
En ole sitä mieltä että 30v olisi todellakaan henkisesti liian vanha :D huvittava ajatuskin, mutta toki se vaikuttaa hedelmällisyyteen, joillakin suuresti ja joillakin minimaalisesti.

Ei ole liian vanha, mutta vähitellen asiaa pitäisi alkaa ajattelemaan ja kohtapuolin pitäisi laittaa toimeksi. Jos haluaa useamman lapsen, niin vuodet menevät yllättävän nopeasti. Jos elämä on muuten mallillaan, niin miksi odottaa liian pitkään.

Olen 24 ja kahden lapsen äiti. En aio enää yli kolmekymppisenä raskautua, vaan piuhat poikki. Lapsiluku täyteen ennen sitä ja suht pienellä ikäerolla, mikäli vaan toteutuu. Nuorena vielä jaksaa!
Kannattaa miettiä asiaa pidemmälle!

No meillä olisi jäänyt varmasti lastensaanti kokonaan, mutta mistäs sitä tietää vaikka tulisit 30vuotiaana heti raskaaksi. Onhan noi lapsettomuustilastot surullista luettavaa, mutta ei sekään yksittäisestä henkilöstä kerro...
En ole sitä mieltä että 30v olisi todellakaan henkisesti liian vanha :D huvittava ajatuskin, mutta toki se vaikuttaa hedelmällisyyteen, joillakin suuresti ja joillakin minimaalisesti.

Tulin joulukuussa raskaaksi yhdestä kerrasta, jolloin emme käyttäneet ehkäisyä. Raskaus oli yllätys, sillä varsinaisesti yritystä ei ollut aloitettu, mutta siitä oli toki puhuttu jo syksyllä. Se raskaus meni kuitenkin kesken, ehdin tietää pari viikkoa että olen raskaana.

Toivottavasti meillä vielä tärppää, kun nyt on annnettu vauvalle mahdollisuus tulla meidän perhettä täydentämään :)

Ap

[QUOTE="vieras";23505295]Nooh.. kävin 26-vuotiaana lapsettomuustutkimuksissa. Sanoivat, että onhan teillä vielä aikaa tulla myöhemmin hoitoon.
Nyt yli 30-vuotiaana hoidot eivät suju kovinkaan hyvin.[/QUOTE]

Samaa täällä, hokevat taukoamatta hoitojen edetessä sitä että ei kiirettä ei hoppua kun olette noin nuoria... 32 täytän tänä vuonna :/ enkä usko että hoidot mitään auttaa, paska mikä paska.

No mun mielestä et ole liian vanha mutta mä olenkin jo 35 ja lapseton, lapsesta haaveileva.
Mun mielestä tosi tyhmää kun esim mulle on sanottu että ei tässä iässä enää jaksa samalla lailla kuin parikymppisenä. No, eihän mulla ole mitään mahdollisuutta vertailla vauvan saamista parikymppisenä ja lähempänä neljääkymmentä joten enpä siksi jättäisi lapsenhankkimista.
Ja toisaalta, me ollaan niin yksilöllisiä. Mä en olisi ollut valmis äidiksi alle kolmekymppisenä.

mä olen 30 eikä lapsia,kaikki sanoo mulle just toisinpäin et nuorihan mä olen et ehtiihän niitä lapsia vielä saada.Tiiän e et se vaikeutuu ku ikää tulee mut ei se asia muille kuulu ku meille eikä meillä oo tarkotuskaan mitään lapsi laumaa pykätä maailmaan,yksikin riittää.

No kai sitä lapsia voi pyöräyttää vaikka 40 vuotiaana, JOS onnistuu. Mutta ei se fakta väittelyllä muutu, että hedelmällisimmät aikasi on ohitse. Toivotaan, että tärppää, kun aloitat yrittämisen. Eikös ne hedelmöityshoidotkin lopeteta joskus 35 vuotiaana?

Yhteistyössä