Raivostuin tänä aamuna tarhassa. Suorastaan pimahdin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermo meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huoh";23589151]Valitettavasti useimmiten se vanhemmille karjuminen ei auta.
Koska ikinä omassa ihanassa kultsipuppelilapsukaisessa ei ole mitään vikaa. Sellaisia vanhempia halveksin kaikista eniten. Niitä jotka eivät myönnä että oma lapsi on kiusaaja.
En tarkoita sua tai ketään täällä mutta yleensä se vanhemmille puhuminen on sama kuin seinille puhuisi.[/QUOTE]

Peesi. Ja esimerkiksi koulumaailmassa yleensä niiden pahimpien kiusaajien vanhempia on tosi hankala tavoittaa, eivät vastaa opettajan yhteydenottoihin, eivät tule vanhempainiltoihin tai palavereihin. Me hoidettiin kiusaamisasia poliisin kautta, kiusaaja siirrettiin toiseen kouluun ja poika saa olla rauhassa :)

Ihan oikein että puutuit asiaan, jollei sitä henkilökunta näytä tekevän. Puuttuisin minäkin, ja jos mun lasta kiusataan, mä kyllä teen kaikkeni että saisin sen loppumaan.

Mutten kuitenkaan haukkuisi lasta saatanan kusipääksi tms. tai uhkailisi väkivallalla. Oikeutettua että sinä saat uhata hakkaavasi lapsen tai että sun on ok haukkua lasta? Mutta se ei saa tehdä sitä sun lapselles?
Eikö niille lapsille kuuluisi opettaa ettei toisia saa haukkua/lyödä tms. Milloinkaan.

O.o

muuten by the way, tuo kiusaaminen ei ole suinkaan aina johdu siitä että kiusaajalla olisi paha olla tai jokin vialla, jotkut nyt vaan saa sadistista nautintoa siitä että jotakin sattuu, jollekkin tulee paha mieli, saa valtaa, saa tehdä jonkun elämästä kurjaa ja näin nostaa itsensä korkeammalle porukan silmissä, fakta on että alle puolella kiusaajista on mitään vialla, sitä vaan koitetaan keksiä näitä muka ongelmia jotta ei tarvitsis myöntää että jotkut lapset vain on julmia ja idiootteja ja nauttivat kiusaamisesta.
oli kyse lapsesta tai aikuisesta, kusipäitä mahtuu maailmaan monta

[QUOTE="Mam";23589192]Ihan oikein että puutuit asiaan, jollei sitä henkilökunta näytä tekevän. Puuttuisin minäkin, ja jos mun lasta kiusataan, mä kyllä teen kaikkeni että saisin sen loppumaan.

Mutten kuitenkaan haukkuisi lasta saatanan kusipääksi tms. tai uhkailisi väkivallalla. Oikeutettua että sinä saat uhata hakkaavasi lapsen tai että sun on ok haukkua lasta? Mutta se ei saa tehdä sitä sun lapselles?
Eikö niille lapsille kuuluisi opettaa ettei toisia saa haukkua/lyödä tms. Milloinkaan.

O.o[/QUOTE]

eiköhän tuollekkin lapselle ole jo sanottu että haukkua ei saa jne. eli kun kerran sitä käytöstä itse harrastaa niin turha on odottaa mitään parempaa muiltakaan..
se on hyvä jo pienestä pitäen oppia

Minä jakaisin kiusaajat ikäänkuin kahteen kategoriaan:

- Ihan hyvistä (en puhu tulotasosta, yhteiskunnallisesta asemasta tms, vaan muunlaisesta hyvyydestä) perheistä olevat lapset, joille on opetettu oikean ja väärän ero jne, mutta jotka joskus ajattelemattomuuttaan tai muusta syystä syyllistyvät kiusaamiseen

- Ongelmaperheistä tulevat lapset, joiden vanhemmat eivät vaan välitä pätkääkään, tai "ei meidän lapset"- tyylisistä perheistä tulevat lapset joiden vanhemmat ovat päättäneet sulkea silmänsä todellisuudelta

Ensiksi mainittujen kohdalla toimii vanhempien kanssa keskustelu. Kun pk/koulu tai kiusatun vanhemmat ottavat yhteyttä tällaiseen perheeseen, niin he ovat halukkaita keskustelemaan ja selvittämään asiaa, ja haluavat itsekin että lapsi lopettaa kiusaamisen. Ovat pettyneitä ja häpeissään lapsensa käytöksen takia, ja aidosti pahoillaan.

Jälkimmäisten kanssa on taas ihan turha jutella.

Huh, huh, melkoista tekstiä ap päästelit suustasi! Kiusaaminen on ilman muuta tuomittava asia ja siihen on puututtava, mutta ei missään tapauksessa noin. Hiukan ihmetyttää, ettei päiväkodissa ole asialle kunnolla tehty jotain, jos kiusaamisasia on ollut tiedossa. Olen itse pk.ssa töissä ja mielestäni ap.n kuvailemaan kiusaamiseen on helppo puuttua. Keskustelemaan voidaan pyytää kiusaajan ja kisatun perhe sekä lapset, apuja saa myös keltoilta, perheneuvolasta jne. Arjessa kiusaamisen lopettamiselle on myös monia keinoja, joten ihmettelen miksi mitään ei ole muka tehty että tilanne on päässyt noin pitkälle?!
Mutta kuten moni muukin sanoin niin 6v on vielä lapsi, joten tuo huutaminen, kiroilu ja uhkailu oli aivan kamalaa! Asiaan tulee puuttua, mutta ei noin.

Minä jakaisin kiusaajat ikäänkuin kahteen kategoriaan:

- Ihan hyvistä (en puhu tulotasosta, yhteiskunnallisesta asemasta tms, vaan muunlaisesta hyvyydestä) perheistä olevat lapset, joille on opetettu oikean ja väärän ero jne, mutta jotka joskus ajattelemattomuuttaan tai muusta syystä syyllistyvät kiusaamiseen

- Ongelmaperheistä tulevat lapset, joiden vanhemmat eivät vaan välitä pätkääkään, tai "ei meidän lapset"- tyylisistä perheistä tulevat lapset joiden vanhemmat ovat päättäneet sulkea silmänsä todellisuudelta

Ensiksi mainittujen kohdalla toimii vanhempien kanssa keskustelu. Kun pk/koulu tai kiusatun vanhemmat ottavat yhteyttä tällaiseen perheeseen, niin he ovat halukkaita keskustelemaan ja selvittämään asiaa, ja haluavat itsekin että lapsi lopettaa kiusaamisen. Ovat pettyneitä ja häpeissään lapsensa käytöksen takia, ja aidosti pahoillaan.

Jälkimmäisten kanssa on taas ihan turha jutella.

taidat olla oikeassa kun asiaa tarkemmin miettii.

Koulussakin on ikävä kyllä psyykkisesti sairaita tai muuten häiriökäyttäytyviä lapsia, jotka saattavat kiusata tai kohdella huonosti toisia. Meillä opettajilla ei ole muita keinoja kuin keskustella lapsen kanssa,rakentavasti ja hyvinkin tiukasti ja antaa rangaistuksia, esim. rajoittaa välituntioikeutta, laittaa eri luokkaan töihin, jättää jälki-istuntoon. Vanhempien kanssa pidetään moniammatillisia palavereja ja suositellaan tietynlaisille lapsille pienluokkaa jossa he voisivat kuntoutua.

MUTTA vanhemmat voivat päättää että lapsi ei siirry pienryhmään, ei vaikka se olisi lapsen etu, ei vaikka heidän lapsensa uhkailisi ja satuttaisi toisia. Äärimmillään rehtori voi evätä opiskeluoikeuden väkivaltaiselta lapselta loppupäiväksi ja vanhempien on haettava lapsi kesken päivän pois.

Myös niitä tuetaan joita kiusataan tai kohdellaan muuten kaltoin. Opettajan näkökulmastakin on turhauttavaa ettei kiusaavaa lasta saada järjestykseen. Mutta se ei onnistu yksin koulun keinoin. Häiriökäyttäytyvä lapsi tarvitsee apua ja jos vanhemmat eivät sitä hae eivätkä suostu vastaanottamaan, mitään ei ole tehtävissä. Koulu ei voi valita oppilaitaan eikä määrätä ketään sieltä pois.

[QUOTE="Opettaja";23589236]Koulussakin on ikävä kyllä psyykkisesti sairaita tai muuten häiriökäyttäytyviä lapsia, jotka saattavat kiusata tai kohdella huonosti toisia. Meillä opettajilla ei ole muita keinoja kuin keskustella lapsen kanssa,rakentavasti ja hyvinkin tiukasti ja antaa rangaistuksia, esim. rajoittaa välituntioikeutta, laittaa eri luokkaan töihin, jättää jälki-istuntoon. Vanhempien kanssa pidetään moniammatillisia palavereja ja suositellaan tietynlaisille lapsille pienluokkaa jossa he voisivat kuntoutua.

MUTTA vanhemmat voivat päättää että lapsi ei siirry pienryhmään, ei vaikka se olisi lapsen etu, ei vaikka heidän lapsensa uhkailisi ja satuttaisi toisia. Äärimmillään rehtori voi evätä opiskeluoikeuden väkivaltaiselta lapselta loppupäiväksi ja vanhempien on haettava lapsi kesken päivän pois.

Myös niitä tuetaan joita kiusataan tai kohdellaan muuten kaltoin. Opettajan näkökulmastakin on turhauttavaa ettei kiusaavaa lasta saada järjestykseen. Mutta se ei onnistu yksin koulun keinoin. Häiriökäyttäytyvä lapsi tarvitsee apua ja jos vanhemmat eivät sitä hae eivätkä suostu vastaanottamaan, mitään ei ole tehtävissä. Koulu ei voi valita oppilaitaan eikä määrätä ketään sieltä pois.[/QUOTE]

Tuo on aivan järkyttävä epäkohta :|

Eikö lastensuojelunkaan kautta saa mitään ratkaisua aikaiseksi? Jos lapsella on pahojakin ongelmia, eivätkä vanhemmat suostu apua hakemaan/vastaanottamaan, niin viime kädessä huostaanotto voisi olla tarpeen...näin ihan maallikkona järkeilen, en ole koulumaailmassa tai lastensuojelussa töissä tms.

[QUOTE="Opettaja";23589236]Koulussakin on ikävä kyllä psyykkisesti sairaita tai muuten häiriökäyttäytyviä lapsia, jotka saattavat kiusata tai kohdella huonosti toisia. Meillä opettajilla ei ole muita keinoja kuin keskustella lapsen kanssa,rakentavasti ja hyvinkin tiukasti ja antaa rangaistuksia, esim. rajoittaa välituntioikeutta, laittaa eri luokkaan töihin, jättää jälki-istuntoon. Vanhempien kanssa pidetään moniammatillisia palavereja ja suositellaan tietynlaisille lapsille pienluokkaa jossa he voisivat kuntoutua.

Myös niitä tuetaan joita kiusataan tai kohdellaan muuten kaltoin. Opettajan näkökulmastakin on turhauttavaa ettei kiusaavaa lasta saada järjestykseen. Mutta se ei onnistu yksin koulun keinoin. Häiriökäyttäytyvä lapsi tarvitsee apua ja jos vanhemmat eivät sitä hae eivätkä suostu vastaanottamaan, mitään ei ole tehtävissä. Koulu ei voi valita oppilaitaan eikä määrätä ketään sieltä pois.[/QUOTE]

Voisitte neuvoa kiusattujen vanhempia ottamaan yhteyttä poliisiin. Me saatiin em. neuvo lapsemme opettajalta, kun kaikkea mahdollista oli jo yritetty. Opettaja sanoi suoraan, että koulun keinot on käytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja näinpäin;23589015:
mites toimisitte jo itse puhuisitte paskaa jostain työkaveristanne selän takana(kiusaamista sekin) ja tämän työkavrin mies tulisi huorittelemaan ja uhkaisi tappaa jos homma jatkuu??? (laitoin näin kärjistettynä koska tässä on kyse aikuisista)

kellään ei ole vastinetta tähän

Alkuperäinen kirjoittaja näinpäin;23589278:

Mulla on. Nippa nappa hyväksyn tämän jos selän takana puhuminen on ollut ihan törkeää ja ei lopu vaikka monta kertaa olisi puututtu, kyse on kuitenkin aikuisista ihmisistä. Mutta sitä en hyväksy missään olosuhteissa että aikuinen haukkuu ja uhkailee lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja näinpäin;23589015:
mites toimisitte jo itse puhuisitte paskaa jostain työkaveristanne selän takana(kiusaamista sekin) ja tämän työkavrin mies tulisi huorittelemaan ja uhkaisi tappaa jos homma jatkuu??? (laitoin näin kärjistettynä koska tässä on kyse aikuisista)

Katsoisin peiliin jai loppuisi paskanpuhumienkin.

entäpä jos tuolla kiusaajalla on vaikka alkoholisti vanhemmat?Tai on insestin uhri?Tai perheessä on väkivaltainen isä/äiti?Varmaan aika turvaton olo.Miksi et ole ottanut lapsen vanhempiin yhteyttä tässä asiassa?Tai pyytänyt päiväkodin työntekijöiltä palaveria jossa olisi myös kiusaajan vanhemmat mukana.Siinä olisi ehkä tullut rakentavampia ratkaisuja.Ihan aikuisten tasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja näinpäin;23589278:

pyytäsin anteeksi puheitani, mutta säikähtäisin kyllä niinkin paljon että odottaisin myös ko mieheltä anteeksipyyntöä.jos ei pyytäisi,tekisin taatusi jonkin ilmoituksen jonnekin.

Iha pikku pointti, mitä hoitajat sanoivat tähän lällättelyyn? En meinaan suostu uskomaan etteivät ois sanoneet mitään. Ite työskentelen päiväkodissa ja meillä jos tommosta kuulus ni puhuttelu tulis. Ja minä jos oisin ollut paikalla ku ap räväytti tämän sanavarastonsa auki, niin oisin taluttanut hänet pois ja sanonut, että mietippä vähän mitä lapselle huutelet. Minä en olisi antanut enkä anna kenenkään huutaa hoitolapselleni tuolla tavalla. Tosi huonoa käytöstä äidiltä!!! Ja aika hyvää esimerkkiä lapselle, et näin hoidetaan tilanteet. Eläpä ihmettele jos rupeaa tulemaan pk:lta palautetta että kun teidän tyttö tänään sanoi näin ja näin.

Ja oikeesti tuosta voi nostaa kunnianloukkausyytteen ja voisin veikata, että ihan pääsisit oikeuteen asti. On aika hurjaa että aikuinen uhkaa lasta noin.

"Parhaat" neuvot on niitä jossa kehoitetaan kutsumaan kiusaaja vaikka synttäreille ja kotiin leikkimään. Ettäkö kiusatun lapsen pitäisi sietää kiusaajaa vielä vapaa-aikanaan ja jopa synttäripäivänään? Eikö riitä, että sitä helvettiä läpikäydään päivähoidossa ja/tai koulussa?

Kaksi poikaa kiusasivat siskoani pitkään ja hartaasti. Eräänä päivänä isäni ja äitini käskivät siskoni soittaa niille pojille ja pyytää kylään, synttäreitä juhlimaan. Siskoni teki työtä käskettyään ja kertoi pojille vanhempien olevan "poissa kotoa". Pojat tulivat ja siskoni meni avaamaan. Pojat otti ulkovaatteet päältään ja menivät olkkariin. Isäni tuli paikalle koiran nahkaremmi kädessä ja kysyi pojilta; "otatteko selkäsaunan, vai haluatteko kakkua ja mehua?". Pojat valkkasivat kakun ja mehun ja kiusaaminen loppui siihen.

Tavallaan ymmärrän...toisaalta taas ihan hitonmoinen moka sinulta alkaa kutsumaan lasta saatanan räkänokaksi tai uhkailla fyysisellä satuttamisella, alentua kiusaavan kuusivuotiaan tasolle tai oikeastaan moninverroin alemmaksi vielä.

Omituinen päiväkoti, jos ei ole saanut/halunnut asiaa ratkaista. Älä jätä asiaa tähän.

En tiedä millaisessa haavemaailmassa Niin monet ihmiset elää ja varmaan valtaosa "ammattilaisista". Nimittäin tuo maininta että omituinen päiväkoti jos ei ole osannut/halunnut asiaa ratkaista. Tuohon sanoisin että taitaa olla maa siis näitä omituisuuksia täynnä niin päiväkodeissa kuin kouluissakin. Itse olen ollut kiertävänä sijaisena nyt 3 vuotta ja paria poikkeusta lukuunottamatta juuri nuo kiusaustilanteet on täysin hoitamatta ja retuperällä =(

[QUOTE="vieras";23589341]Iha pikku pointti, mitä hoitajat sanoivat tähän lällättelyyn? En meinaan suostu uskomaan etteivät ois sanoneet mitään. Ite työskentelen päiväkodissa ja meillä jos tommosta kuulus ni puhuttelu tulis. Ja minä jos oisin ollut paikalla ku ap räväytti tämän sanavarastonsa auki, niin oisin taluttanut hänet pois ja sanonut, että mietippä vähän mitä lapselle huutelet. Minä en olisi antanut enkä anna kenenkään huutaa hoitolapselleni tuolla tavalla. Tosi huonoa käytöstä äidiltä!!! Ja aika hyvää esimerkkiä lapselle, et näin hoidetaan tilanteet. Eläpä ihmettele jos rupeaa tulemaan pk:lta palautetta että kun teidän tyttö tänään sanoi näin ja näin.

Ja oikeesti tuosta voi nostaa kunnianloukkausyytteen ja voisin veikata, että ihan pääsisit oikeuteen asti. On aika hurjaa että aikuinen uhkaa lasta noin.[/QUOTE]

Sellaisella hoitajalla joka ei ole lopettanut tuota kiusaamista het alkuunsa, ei olisi kyllä tuossa tilanteessa yhtään mitään sanottavaa. Se että haukuu lasta huutamalla kerran vaikka millä kirosanalla ei tasan ole mitään verrattuna siihen että sulkee silmänsä kiusaamiselta vaikka on vastuussa näistä lapsista.

[QUOTE="Tuomas";23588753]Jos itse olisin kasvattanut lapseni niin huonosti kuin AP:n kertomuksessa on tehty, niin olisin ollu otettu jos joku olisi tullut pistämään kakaraa kuriin.[/QUOTE]

Minä en arvosta tuollaisia aikuisia, jotka eivät osaa asiallisesti asioita hoitaa. Todennäköisesti asiat ovat edenneet tähän pisteeseen juuri tämän takia, koska he eivät osaa sivistyneesti hoitaa asioita eteenpäin. Väkivallalla uhkailu on erittäin törkeää aikuiselta alle kouluikäiselle lapselle.

Miten aapee oli asian ottanut esille jo aikaisemmin?

"Parhaat" neuvot on niitä jossa kehoitetaan kutsumaan kiusaaja vaikka synttäreille ja kotiin leikkimään. Ettäkö kiusatun lapsen pitäisi sietää kiusaajaa vielä vapaa-aikanaan ja jopa synttäripäivänään? Eikö riitä, että sitä helvettiä läpikäydään päivähoidossa ja/tai koulussa?

Mun lapseni on kiusannut toista. He ovat erittäin hyviä kavereita, koska teimme juuri noin. Hommallehan on tarkoitus pistää piste ja opetella leikkimään oikein. Pienten lasten kiusaaminen ei ole vielä niin "syvällistä" ja tarkoituksenmukaista etteikö siitä voi päästä eroon.

Kun tuntuu että noi pennut alkaa jo ihan tarhassa ton systemaattisen kiusaamisen!! Pistää vihaksi, etenkin se ettei nykyään voi edes puhutella tiukemmin kun heti ollaan vetämässä oikeuteen... Enkä nyt tarkoita tiukemmalla mitään haukkumista tai fyysistä kurinpalautusta, vaan ihan oikeasti sellaista puhuttelua jossa sanottaisiin kiusaajalle/kiusaajille ja heidän vanhemmilleen että käytöstavat on jokaiseslta löydyttävä!! Prkl kyllä eskari ikäisen kuuluu jo tietää miten saa käyttäytyä! Vanhemmat vaan taputtelee päälle kun voivoi meidän Camilla on niin reipas eikä se osaa edes kiusata =( Uh että kiehun täällä.

No ei ehkä kaikkein fiksuimmin tehty ap:ltä mutta hyvä jos sai tuolla kiusaamisen loppumaan. Varmasti näissä kiusaajissa on näitä joihin ei todellakaan tehoa mikään päänsilitys ja lässytys siitä ettei saa kiusata, vai miksiköhän ap:n tytön kiusaaminenkin sit vaan jatkui vaikka asiaan oli puututtu. Joskus varmaan on ihan paikallaan että ns. ulkopuolinen pitää kiusaajalle "puhuttelun" napakasti eikä niin että tilannetta vaan hyssytellään. Mua pistää vihaksi nämä että jos näille kiusaajille vähän kovemmin ärähdetään niin heti ollaan oikeuteen viemässä kunnianloukkauksesta ja vaikka mistä, eiköhän nämä kiusaajat ja heidän vanhempansa joutais sinne oikeuteen myös samasta syystä. Tai jos kiusaajaa otetaan vähänkään ravakammin kiinni niin heti on syyte pahoinpitelystä niskassa mutta nämä kiusaajat saavat tehdä melkein mitä tahansa ja heidän päätään vaan silitellään ja käsketään ymmärtää vaikeita oloja.

Yhteistyössä