Voi hitto, mikä yhden lapsen perhe!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoeuskai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoeuskai

Vieras
Kävimme eilen kylässä paikassa, jossa on yksi juuri viisi vuotta täyttänyt lapsi. Muita lapsia ei siis ole. Äiti on ollut koko ajan kotona hoitamassa lasta.

Mutta ärsytti aivan suunnattomasti se lapsen navan ympärillä pyöriminen. Huomasi tosiaan, että oli odotettu ainokainen. Joka ikisessä huoneessa (!) hirveät kasat (ihan oikeasti: kasat) leluja. Lapselle lässytettiin, vaikka hän on jo viisivuotias. Olisi pitänyt vaan istua sohvalla ja katsella hymyillen kun lapsi leikki, hyppi sohvalla ja höpötti aivan taukoamatta. Aikuiset eivät voineet jutella ollenkaan, kun tämä piltti kailotti jatkuvasti päälle ja huusi viiden sentin päässä naamasta. Ja kyse ei ollut tosiaankaan siitä, ettemme olisi huomioineet lasta ja jutelleet hänenkin kanssaan. Lapsen piti vaan olla jatkuvasti keskipisteenä.

Oman hellantelttuset ;) osasivat sentäs käyttäytyä. Mutta tämän ainokaisen kanssa ei voinut leikkiä, kun hän sotki leikit, kiusasi ja kävi koko ajan kantelemassa äidilleen kaikesta (esim. kuusivuotiaani yritti leikkiä lapsen kanssa ja laittoi auton sohvalle. Tämä tuttavaperheen lapsi haki sohvalle ison kasan autoja ja juoksi sitten kertomaan äidilleen, kuinka kuusivuotias oli nostanut autoja sohvalle ja sotkenut sillä tavalla =D ).

Ja kaikkeen - joka siihen kun tämä piltti heitti pallolla kukan multineen nurin pitkin lattiaa - hänen isänsä totesi lässyttäen: " Voi KAMALA, mikä meininki" ihastelevasti ja naurussa suin. Ihmettelivät, kun lapseni eivät leiki omansa kanssa, mutta kun hänen kanssaan ei voinut leikkiä koska hän tosiaan vaan kiusasi ja sotki ja sitten juoksi kantelemaan.

Kun olimme lähdössä, siivosivat lapseni lelut paikoilleen. Kuusivuotinaani olisi siivonnut sohvalla olleet autot, mutta tuttavien lapsi sanoi ettei saa siivota koska hän leikkii niillä. Niinpä autot jäivät sohvalle. Sitten tuttavien lapsi juokseekin parin minuutin kuluttua peräämme eteiseen ja huutaa:" Toi ei siivonnut, nyt siivoamaan!" ja tämä kailotusta jatkuu ja jatkuu... Vanhempansa katsoivat lastani vähän kieroon, kun varmaan olettivat että lähdimme siivoamatta. Mutten jaksanut siinä vaiheessa edes yrittää selittää mitään.

Kiitos, että sain avautua. Omanikaan eivät ole mitään kullannuppuja aina, mutta tuo oli kyllä ihan jotain ärsyttävää ja todella uuvuttavaa. Ugh, olen puhunut.

mut kyllähän se vika on vanhemmissa eikä lapsessa. Itse oon alkanu vältteleen sellasia ihmisiä, mulla ei vaan hermot kestä sellasta touhua :/ Sääliksi käy ne lapset kun niillä tulee olemaan vaikeeta vanhempana esim ku koulu alkaa.

Miksiköhän sen 5 vuotiaan äiti ei ole töissä?
Miksi lapsi ei ole päiväkodissa?
Ehkä joskus voisit pyytää vastavierailulle ja keskustella kannattaisiko sen kullannupun mennä päiväkotiin...

No minusta lapsi on huonokäytöksinen jostain muustakin syytä kuin noista mainitsemistasi. Leimaat ainokaiset lapset (taas) kuten ihmiset aina tekevät. Itselläni on 11-vuotias ainokainen lapsi emmekä ole missään symbioosissa hänen kanssaan, on itsenäinen ja oma yksilönsä, mutta on sopeutunut myös yhteiskuntaan.

No minusta lapsi on huonokäytöksinen jostain muustakin syytä kuin noista mainitsemistasi. Leimaat ainokaiset lapset (taas) kuten ihmiset aina tekevät. Itselläni on 11-vuotias ainokainen lapsi emmekä ole missään symbioosissa hänen kanssaan, on itsenäinen ja oma yksilönsä, mutta on sopeutunut myös yhteiskuntaan.

Tämän allekirjoitan kyllä, että asiaa ei ratkaise kotihoito tai lapsiluku, vaan vanhempien asenne. Mä olen törmännyt samaan ilmiöön myös monilapsisessa perheessä, missä lapset on hoidossa.

tarkoitukseni ei tosiaankaan ollut leimata ainokaisen lapsen perheitä! Ei todellakaan. Muutama hyvä ja läheinen ystäväni lapsuusajalta ovat myös ainokaisia ja he ovat aivan ihania ihmisiä, ja olivat sitä jo lapsina. Kasvatuksestahan se lähtee ja kasvattaa voi huonosti myös vaikka kahta tai kolmea lasta :)

Yhteistyössä