Kyllä kotiäiti vaan taitaa olla laiska...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puolueeton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="uuu";23688731]Ei siinä ole mitään väärin, tässä nyt vain kerrotaan kunkin omia mielipiteitä, ja kerroin oman mielipiteeni, itse en osaa arvostaa sellaista ihmistä, joka jaksaa vuosikausia vain maata kotona. Jokainen saa toki tehdä niin kuin itse parhaaksi näkee, mutta itse en tällaisia ihmisiä ymmärrä/arvosta.

Harrastuksia voi olla kaikilla, niin työtä tekevillä kuin kotona olevilla, se ei ole tässä se peruskysymys, että miten pääsääntöisesti päivänsä kuluttaa.[/QUOTE]

Onpa sulla suppea näkemys elämästä.
Eikö sun aloituksessa ollut kysymys juuri siitä, että miten pääsääntöisesti päivänsä kuluttaa.
Mikä siinä nyt sitten on, että luulet, että kotiäiti vain makaa kotona? Kyllä monet osallistuvat yhteiskunnan pyörittämiseen muutenkin kuin palkkatyössä käymällä. Siis esim. vapaaehtoistyö, kansalaisaktivismi, puolison työn tukeminen, lasten harrastukset, ikääntyneet vanhemmat jne...
Kasva aikuiseksi.

AIVAN, mähän unohdin tossa haasteita luetellessani listata että ole ollut oman talon raksavastaavana kotiäitinä ollessani (kaksi alle 4v:tä siinä vaiheessa ja kolmas mahassa) kun mies oli juuri sen vuoden rauhanturvaajana. Johdin siis työmaata, hankin tavaraa jos toistakin, tein päätöksiä, vertailin hintoja, hoidin ongelmia ja paperitöitä yms yms. Mutte eihän sitäkään tietty lasketa älylliseksi haasteeksi (vaikka se oikeasti sitä oli tälläiselle niin naiselliselle naiselle, jolle vasarakin on tuntematon.. :D) Että joo, enhän mä mitään järkevää silloinkaan tehnyt..

Kuka olisi hoitanut pyykit, lapset, ruuanlaitot, siivoukset, raksahommat sun muut jos olisit käynyt päivät töissä?

AIVAN, mähän unohdin tossa haasteita luetellessani listata että ole ollut oman talon raksavastaavana kotiäitinä ollessani (kaksi alle 4v:tä siinä vaiheessa ja kolmas mahassa) kun mies oli juuri sen vuoden rauhanturvaajana. Johdin siis työmaata, hankin tavaraa jos toistakin, tein päätöksiä, vertailin hintoja, hoidin ongelmia ja paperitöitä yms yms. Mutte eihän sitäkään tietty lasketa älylliseksi haasteeksi (vaikka se oikeasti sitä oli tälläiselle niin naiselliselle naiselle, jolle vasarakin on tuntematon.. :D) Että joo, enhän mä mitään järkevää silloinkaan tehnyt..

Oiskohan kannattanut ulkoistaa se raksaprojekti...
Jos noin tietämätön ihminen on esim. suorittanut kilpailutusta, on saattanut muutama tuhatlappunen mennä vääränlaiseen kilpailutukseen ja huonoon päätöksentekoon.

Haluaisinpa nähdä sen kodin, jossa lapset ovat päivän ja sen kodin, josta lapset ovat poissa päivän. Kummassahan on enemmän kotitöitä? Tyhmää edes väittää, että työssäkäyvä joutuu tekemään tasan samat kotityöt.
Vastakkainasettelu on silti järjetöntä. Jokainen toimii tavallaan. Miksi ylipäätään arvostella toisten valintoja tai vähätellä niitä?
Toisaalta lapset ovat vain hetken pieniä, vaikka olisi kotona pitkäänkin, ehtii niitä älyllisiä haasteita hankkia myöhemminkin. Itse ne lapset on kuitenkin hommannut. Eli itseään ajatellen, täytyy työntää ne äkkiä hoitoon, ettei vaan henkisesti laiskistu. Jos se on niin paha vaihtoehto, eikö olisi kannattanut jättää lapset tekemättä?! Kaikkea ei voi saada ja monesti joutuu tekemään valintoja eri lähtökohdista riippuen. Mitä luulette, että kummalla on paremmat välit lapsiin niiden aikuistuttua, sellaisilla, jotka ajattelivat vain itseään ja omia henkisiä haasteitaan? Vai niillä, jotka halusivat aidosti antaa aikaansa lapsille niiden tärkeinä ensimmäisinä elinvuosina?
Jos pystyy katsomaan kokonaisuutta, niin jopa 10 vuoden kotiäitiys on pieni pätkä ihmisen elämää. Mutta silti toisille on parempi vaihtoehto palata töihin, eikä ole sen huonompi äiti. Ehkä on sitten vapaa-ajalla "parempi" äiti, kun on saanut olla pois.

Naapurissa olen muuten seurannut erästä kotiäitiä. Siellä niitä vieraita lapsia pyörii enemmän ja vähemmän, omiakin 5. Niitä työssäkäyvien lapsia (ala-aste ikäisiä). Tämä äiti ruokkii niitä ja huolehtii heistä. Edes klo 16 ei pyydetä kotiin tai koska nyt töistä kotiutuvat. On se vaan hienoa, kun voi huoletta käydä töissä ja joku muu huolehtii.

Paljon helpommalla pääsisin, jos veisin lapseni päiväkotiin muiden hoidettavaksi. Välillä kun on ollut oikein rankka päivä, niin on käynyt mielessä. Mun lapset olis vaativia myös pk-henkilökunnalle, joten hoidan mielummin itse, rakkaudella.

[QUOTE="vieras";23694000]Kuka olisi hoitanut pyykit, lapset, ruuanlaitot, siivoukset, raksahommat sun muut jos olisit käynyt päivät töissä?[/QUOTE]

Tuossa tilanteessa en olisi millään pystynyt käymään töissä. Tai no tietty niin jos kaikki olisi ulkoistettu mutta se olisi ollut ihan turhaa rahanmenoa. Mun palkka olisi mennyt varmasti kokonaisuudessaan (ja olisko edes riittänyt) työnjohtajaan, kodinhoitajaan, lasten hoitomaksuihin + kaiken raksan juoksevien asioiden hoitajaan ja vielä erikseen raksan päivittäisten siivouksien hoitajaan. Ja meidän nuorin lapsi oli raksan alkaessa 8kk ja siitä neljän kuukauden päästä olin jo taas raskaana, joten katsottiin etten edes katso työpaikkaan päin vaan kotona sitä hommaa on mulle ihan tarpeeksi. Niin ja koiria oli kaksi.. Raksa ja sen hetkinen koti olivat sentään saman kunnan sisällä. Mies viikon kotona kuuden viikon välein.

[QUOTE="mee";23694081]hoidan mielummin itse, rakkaudella.[/QUOTE]

Tää on muuten ihan törkee ja kotiäitien yleisesti käyttämä ruoskansivallus. Ihan niinkuin työäidit ei lapsiaan rakastaisi!

Pakko ihmetellä, millainen äiti, kuinka kylmäsydäminen nainen voi kenellekään toiselle vihjata mitään tuonsuuntaista!?

[QUOTE="Vieras";23694048]Oiskohan kannattanut ulkoistaa se raksaprojekti...
Jos noin tietämätön ihminen on esim. suorittanut kilpailutusta, on saattanut muutama tuhatlappunen mennä vääränlaiseen kilpailutukseen ja huonoon päätöksentekoon.[/QUOTE]

Ei kannattanut vaan kaikki meni enemmän kuin hyvin ja tuhatlappusia säästyi suunnitelmasta. :D Oon aika ylpeä ittestäni, ja kieltämättä mieskin on.

Tuossa tilanteessa en olisi millään pystynyt käymään töissä. Tai no tietty niin jos kaikki olisi ulkoistettu mutta se olisi ollut ihan turhaa rahanmenoa. Mun palkka olisi mennyt varmasti kokonaisuudessaan (ja olisko edes riittänyt) työnjohtajaan, kodinhoitajaan, lasten hoitomaksuihin + kaiken raksan juoksevien asioiden hoitajaan ja vielä erikseen raksan päivittäisten siivouksien hoitajaan. Ja meidän nuorin lapsi oli raksan alkaessa 8kk ja siitä neljän kuukauden päästä olin jo taas raskaana, joten katsottiin etten edes katso työpaikkaan päin vaan kotona sitä hommaa on mulle ihan tarpeeksi. Niin ja koiria oli kaksi.. Raksa ja sen hetkinen koti olivat sentään saman kunnan sisällä. Mies viikon kotona kuuden viikon välein.

Nii-in... monenko työssäkäyvän äidin, jolla on menossa myös rakennushommat (okei, yleensä se mies on messissä) tiedät palkkaavan noita luettelemiasi apulaisia -poislukien päivähoitopalvelut?

Ja toiseksi, aika harva muutoinkaan menee töihin vielä vauvan ollessa 8 kk ikäinen?

[QUOTE="Vieras";23694022]Onpa kiva, että teillä isäkin on saanut olla koti-isänä ja sinä olet vuorostasi hoitanut sen elatuspuolen.

Näin sitä pitää, silloin myös isä tulee tärkeäksi lapsille ja saa vuorostaan seurata lasten kehitystä.[/QUOTE]

Niin no, mä en sanonut mitään muuta kuin sen että isä on saanut osallistua ihan niin paljon kuin on halunnut. Ja eittämättä on erittäin tärkeä lapsillensa ja sama toisinpäin. :)

[QUOTE="vieras";23694108]Tää on muuten ihan törkee ja kotiäitien yleisesti käyttämä ruoskansivallus. Ihan niinkuin työäidit ei lapsiaan rakastaisi!

Pakko ihmetellä, millainen äiti, kuinka kylmäsydäminen nainen voi kenellekään toiselle vihjata mitään tuonsuuntaista!?[/QUOTE]

No ei ollut tarkoitettu miksikään ruoskansivallukseksi, vaan ihan vaan sitä että pk-henkilökunta ei minun lapsia hoida rakkaudella. Kuten jo viestissäni sanoin, niin minun lapseni olisivat haastavia pk-henkilökunnalle, joten eivät olisi siellä pidettyjä, koska vaatisivat enemmän kuin keskiverto lapsi. Olen jo nähnyt mitä se on yhden lapseni kohdalla saanut aikaan ja tällä kertaa haluan tehdä toisin. Ei siis ollut kenellekään henkilökohtaisesti tarkoitettu, vaan ihan itsekkäästi omieni parasta ajatellen kirjoitettu.

[QUOTE="vieras";23694108]Tää on muuten ihan törkee ja kotiäitien yleisesti käyttämä ruoskansivallus. Ihan niinkuin työäidit ei lapsiaan rakastaisi!

Pakko ihmetellä, millainen äiti, kuinka kylmäsydäminen nainen voi kenellekään toiselle vihjata mitään tuonsuuntaista!?[/QUOTE]

Varmasti työäidit rakastaa lapsiaa yhtä paljon kuin kotiäidit. Ei kai sitä kukaan ole kyseenalaistanut. Mutta rehellisesti ajateltuna, tuskin siellä päiväkodissa niitä lapsia "rakkaudella" hoidetaan. Työtä se vaan niille on ja osalle ei edes kovin mieluisaa.

[QUOTE="vieras";23694170]Nii-in... monenko työssäkäyvän äidin, jolla on menossa myös rakennushommat (okei, yleensä se mies on messissä) tiedät palkkaavan noita luettelemiasi apulaisia -poislukien päivähoitopalvelut?

Ja toiseksi, aika harva muutoinkaan menee töihin vielä vauvan ollessa 8 kk ikäinen?[/QUOTE]

Niissä raksaperheissä se menee niin että äiti (käy töissä ja) hoitaa lapset. Isä käy töissä ja töiden jälkeen + viikonloppuisin väh. 12h päivässä on raksalla. Äiti auttaa raksalla niin paljon kuin lastenhoidolta kykenee. Mulla sitä raksahommista vastaavaa miestä ei ollut, eli laske siitä montako tuntia töitä viikossa mun piti paikata yksin...

Niissä raksaperheissä se menee niin että äiti (käy töissä ja) hoitaa lapset. Isä käy töissä ja töiden jälkeen + viikonloppuisin väh. 12h päivässä on raksalla. Äiti auttaa raksalla niin paljon kuin lastenhoidolta kykenee. Mulla sitä raksahommista vastaavaa miestä ei ollut, eli laske siitä montako tuntia töitä viikossa mun piti paikata yksin...

Mä luulin että tein selväksi, että yritän puhua asiasta yleisellä tasolla!

Toisekseen, itse en tunne ketään (muutakaan) joka olisi mennyt töihin lapsen ollessa 8 kk.

Ei kannattanut vaan kaikki meni enemmän kuin hyvin ja tuhatlappusia säästyi suunnitelmasta. :D Oon aika ylpeä ittestäni, ja kieltämättä mieskin on.

Mieheni on alalla ja itsekin parin omakotitalon rakennusprojektiin osallistuneena en uskaltaisi alkaa sellaista vetämään. En ensinnäkään tiedä (vieläkään) rakentamisesta niin paljoa, että voisin antaa neuvoja kirvesmiehille, saatikka osaisin verrata rakenteellisia ym. ratkaisuja (ja niiden ratkaisujen hintoja) keskenään tai että tietäisin mistä kannattaa tarjouksia kysyä.

Mutta ehkäpä olet poikkeuksellisen lahjakas...

[QUOTE="vieras";23694335]Mä luulin että tein selväksi, että yritän puhua asiasta yleisellä tasolla!

Toisekseen, itse en tunne ketään (muutakaan) joka olisi mennyt töihin lapsen ollessa 8 kk.[/QUOTE]

Niinhän puhuin minäkin: Niissä perheissä.... Ja sitten lisäsin että että sama kaava ei olisi toiminut meidän perheessä koska meillä puuttui se isä ja sen isän valtava työpanos rakennusprojektissa. Eli jos olisin mennyt töihin niin millään en olisi suoriutunut siitä kaikesta, eli olisin joutunut palkkaamaan apua.

Minä olen hoitanut kahta lasta jotka ovat olleet 8kk kun äiti on mennyt töihin.. Mutta se ei ollut nyt tässä se pointti.

Niinhän puhuin minäkin: Niissä perheissä.... Ja sitten lisäsin että että sama kaava ei olisi toiminut meidän perheessä koska meillä puuttui se isä ja sen isän valtava työpanos rakennusprojektissa. Eli jos olisin mennyt töihin niin millään en olisi suoriutunut siitä kaikesta, eli olisin joutunut palkkaamaan apua.

Minä olen hoitanut kahta lasta jotka ovat olleet 8kk kun äiti on mennyt töihin.. Mutta se ei ollut nyt tässä se pointti.

Niin. Yleensä tosiaan molemmat osallistuu niin raksa- kuin kotihommiinkin. Mies monesti enemmän raksalle ja nainen kotiin -sen päivätyön lisäksi ja ilman erityisiä avustajia. Semmoista "lomailua" se niille työäideille on, vai mitä?

:laugh: Mua on aina huvittanut toi idea, että kotiäiti MAKAA kotona.
Ei sitä ainakaan kauaa kerralla pysty tekemään, kun joku vähintään kiljuu jossain hengenhädässä tai huutelee: " Pyyhkimään!"

[QUOTE="Vieras";23694357]Mieheni on alalla ja itsekin parin omakotitalon rakennusprojektiin osallistuneena en uskaltaisi alkaa sellaista vetämään. En ensinnäkään tiedä (vieläkään) rakentamisesta niin paljoa, että voisin antaa neuvoja kirvesmiehille, saatikka osaisin verrata rakenteellisia ym. ratkaisuja (ja niiden ratkaisujen hintoja) keskenään tai että tietäisin mistä kannattaa tarjouksia kysyä.

Mutta ehkäpä olet poikkeuksellisen lahjakas...[/QUOTE]

Tiedät sitten varmasti jo taloja rakentaneena että tiettyihin asioihin tarvitaan tottakai ammattilaisia ja koulutettuja ihmisiä ja niihin meillä tottakai meillä oli palkattu työntekijät, esim. rakennusmestari (joka ihan lainkin mukaan pitää olla joka raksalla). Se hoiti ne tietty ne tekniset, rakenteelliset yms. asiat jotka pitää koulutetun ihmisen hoitaa ja niiden tarkistukset. Mä sitten hoidin ne hommat mitkä ne "tavikset" (rakennuttajat) saa hoitaa ja mitkä ei olleet tän mestarin tai niiden muiden palkattujen ihmisten (esim. arkkitehdin) alaa.. Ei nyt ihan näin selvään koukkuun mua tarvi koittaa saada. :D

[QUOTE="vieras";23694450]Niin. Yleensä tosiaan molemmat osallistuu niin raksa- kuin kotihommiinkin. Mies monesti enemmän raksalle ja nainen kotiin -sen päivätyön lisäksi ja ilman erityisiä avustajia. Semmoista "lomailua" se niille työäideille on, vai mitä?[/QUOTE]

Niin, eihän se lomailua niille työäideillekään ole, en ole missään vaiheessa sanonut että he pääsisivät jotenkin vähemmällä (eivät tietenkään, he tekevät raksa- ja kotijuttujen lisäksi töitä, mä tein töiden tilalla sen mieheni osuuden niistä kaikista hommista eli ihan yhtä kiireinen olin). Mutta (kun et halua ymmärtää pointtiani) niin vielä kerran selvennykseksi: Jos olisin käynyt töissä niin olisin tietty pystynyt osallistumaan raksanhommiin sillä samalla volyymilla kuin ne muutkin työ-rakentaja-äidit, ja tehnyt tietty ne kotihommatkin. Mutta KUKA OLISI miedän tilanteessa tehnyt se ISÄN OSUUDEN jossein minä sitä olisi pystynyt tekemään? Niin, tekemättähän se olisi jäänyt jossen apua olisi palkannut.

Eli vielä rautalangasta: muissa perheissä on kaksi osallistumassa ja se tarkoittaa silloin kahden ihmisen työpanosta, jolloin hommat jakautuvat kahdelle. Meillä oli vain yksi ja yhden ihmisen työpanos joten mun piti tehdä kahden ihmisen hommat joten jotain oli jätettävä pois jotta ehdin kaiken (mullakin kun vuorokauteen mahtui vain se 24h) ja se oli se työ.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eli vielä rautalangasta: muissa perheissä on kaksi osallistumassa ja se tarkoittaa silloin kahden ihmisen työpanosta, jolloin hommat jakautuvat kahdelle. Meillä oli vain yksi ja yhden ihmisen työpanos joten mun piti tehdä kahden ihmisen hommat joten jotain oli jätettävä pois jotta ehdin kaiken (mullakin kun vuorokauteen mahtui vain se 24h) ja se oli se työ.

Siis keskitytäänkö tässä keskustelussa nyt siihen, kuinka kova on sun työpanos ollut, vai siihen, tekeekö kotiäidit yleensä minkä verran vs työäidit?

Itse olen kuvitellut koittavani tuoda ilmi sitä, että kyllä työäidilläkin on kotitöitä, ei ne työpäivän aikana katoa mihinkään. Joo, kotiäidillä toki enemmän kun pitäisi se lounaskin huolehtia ja lapset pistää päivän aikana järjestyksen uusiksi, mutta eipä se päivällinen työssäkäyvillekään itsekseen tule. Ei tartte olla toimetonna kummankaan.

Ketä nämä kiistely ketjut palvelee? Tuleeko työssä käyville lapset hoitoon vieville vanhemmille parempi olo kun saavat purkautua? Paraneeko päivähoitopalvelut siitä että kiistellään onko ne lapsen edun mukaista vai ei? Miten kiistely vaikuttaisi positiivisesti kotiäidin elämän haasteellisuuteen?

Yhteistyössä