Kun teille tulee ihmisiä vauvaa katsomaan....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tsip"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tsip"

Vieras
Niin oletteko pyytäneet, että jos tuovat vauvalle jotain, niin toisivat myös muille lapsille? Siis mikäli muita lapsi ennestään on.

Meillä sellainen tilanne, että esikoinen on 2v4kk kun vauva syntyy. Ja voin vain jo nyt kuvitella että esikoisesta tulee mustis. Varmaksihan en voi sanoa. On oikein ihana ja rauhallinen muille vauvoille ja ihastelee vauvoja yleensäkkin. Voisin kuvitella että alkuun on ihan vauvan lumoissa ja pussailee yms mutta sitten hetken kuluttua kun esikoinen tajuaa että tuleekin toinen, niin voi tulla mustis. Nyt sit vain mietin, että jos vauva saa vain lahjoja niin esikoinen tuntee varmasti olonsa "hylätyksi" koska eihän tuon ikäinen vielä tajua että miks hän ei saa kun vauva saa. Oletteko siis pyytäneet tuomaan mukana myös esikoiselle jotain pientä kun tulevat vauvaa katsoman, JOS siis tuovat jotain vauvalle... Vai onko se törkeää. Tiedän, että ainakin yksi kaverini teki vastikään näin ja heillä tuli lasten ikäeroksi juurikin tuo 2v4kk.

itse asiassa mä sanoin kaikille, että vauvaa saa tulla katsomaan, ja mitään ei tarvitse tuoda, mutta jos ostaa vaatteita, niin esikoisen kokoa sitten niin menee molemmille kun ovat samaa sukupuolta (ja miks ois ostanu uudet 56-senttiset vaatteet kun niitä jo oli, kun esikoinen tarvitsi uusia). kaikki kunnioittivat toivetta ja vaatelahjat saatiin esikoisen kokoa.

[QUOTE="joo";23708961]itse asiassa mä sanoin kaikille, että vauvaa saa tulla katsomaan, ja mitään ei tarvitse tuoda, mutta jos ostaa vaatteita, niin esikoisen kokoa sitten niin menee molemmille kun ovat samaa sukupuolta (ja miks ois ostanu uudet 56-senttiset vaatteet kun niitä jo oli, kun esikoinen tarvitsi uusia). kaikki kunnioittivat toivetta ja vaatelahjat saatiin esikoisen kokoa.[/QUOTE]

Meillekin tulossa toinen tyttö joten tuohan oliskin oikeen järkevä ehdotus. Mietin vaan että voikohan tuollaisesta loukkaantua. Tai myös siitä että yleensäkkään vaatii tuomaan myös esikoiselle jotain, jos siis tuo mitään. En siis vaadi että tarvii tuoda mitään, meilläkin tuota tavaraa on, mut että jos haluaa tulla...

Mä olen tehnyt niin että kun olen mennyt katsomaan pikku kakkosta. Niin olenkin vienyt vaan sille esikoisella jotain. Koska yleensä niitä vaatteita tosiaan on jo. Ihan pikkuvauvan vaatteet on melkosen neutraalin värisiä, joten useimmiten menis molemmille.

En ole pyytänyt.
Mie olen aina itse tehnyt niin, että olen korostanut isosiskon / -veljen roolia ehdottamalla isosiskolle / -veljelle, että hän esittelisi vauvan vieraille ja / tai auttaisi kahvituksen laittamisessa, kun on jo NIIN iso ja tottakai ISOsisko / veli on itseoikeutettu pääsemään ns. kunniapaikalle kahvipöytäänkin... vauva kun ei vielä pääse, kun ei osaa edes istua ;)

Vauvan saamien lahjojen suhteen olen todennut vaan, että vauva saa lahjoja kuten isompikin on vauva-aikana saanut.
Isosisarus voi vaikka olla kaverina auttamassa lahjan avaamisessa, kun vauva ei vielä osaa sitäkään.

[QUOTE="a p";23708974]Meillekin tulossa toinen tyttö joten tuohan oliskin oikeen järkevä ehdotus. Mietin vaan että voikohan tuollaisesta loukkaantua. Tai myös siitä että yleensäkkään vaatii tuomaan myös esikoiselle jotain, jos siis tuo mitään. En siis vaadi että tarvii tuoda mitään, meilläkin tuota tavaraa on, mut että jos haluaa tulla...[/QUOTE]

mä ilmaisin asian näin: "olen sanonu kaikille sukulaisille että tuovat lahjat sitten isommalle, esim vaatteet isomman kokoa, koska vauvajuttuja on jo niin paljon tallessa kun ikäero on alle 2 vuotta, ja koska vauva ei vielä kumminkaan kaipaa muuta kuin lämmintä syliä ja maitoa, niin esikoinen taatusti myös ilahtuu lahjoista enemmän".

Eli en sanonu suoraan että "jos ostatte", vaan sanoin kaikille sanoneeni toisille tämmöisen toiveen :) ja yleensä tota seurasi se että kysyivät esikoisen kokoa :D

en tietenkään. kyllä isomman on se vaan hyväksyttävä. jos mulle joku tuollaista ehdottais, taitais jäädä vauv katsomatta ja lahjomatta. ei sillä että se olis rahasta kiinni, mutta mun mielestä se olis törkeetä ehdottaa kenellekään tuollaista

Mä olen kanssa sitä mieltä, ettei lapselta saa lahjoa mustasukkaisuutta pois. Ihan hyvä oppia, että näin se menee.

Itse vien yleensä vaina vauvalle, mutta huomioin aina ensin isomman. JA pyydän isompaa esittelemään tulokkaan. Sen huomaa, että se on isommasta hieno juttu. Huomioiminen pitäisi olla ihan jotain muuta kuin tavaraa.

Mutta tosiaan jotenkin ois outoa jos joku erikseen ilmoittaa mitä saa ja ei saa tuoda. Kuitenkin se tuominen on aina vapaaehtoista ja hyvän tahdon ele!! Ja en usko, että se varsinaisesti palvelee esikkoakaan isosiskon roolissa jos aina saa kun toinenkin saa.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23709013:
en tietenkään. kyllä isomman on se vaan hyväksyttävä. jos mulle joku tuollaista ehdottais, taitais jäädä vauv katsomatta ja lahjomatta. ei sillä että se olis rahasta kiinni, mutta mun mielestä se olis törkeetä ehdottaa kenellekään tuollaista

mä taas en ymmärrä, miksi vauvalahjojen pitäs olla vaan 0-3kk ikäsen käyttöön, kun isompana ne suuremmat kulut vasta on.

olen sanonut tulijoille etukäteen että huomioisivat ja tervehtivät esikoista (meillä kanssa 2v3kk pikkusiskon tullessa) kunnolla: eli kuulumiset ja halaukset ja kutitukset samoin kuin ennen, ja vasta sitten siirtyisivät ihastelemaan pikkuvauvaa. Eli siis lahjat ovat sivuseikka, vaan huomioonotto muuten.

pyytää lahjaa myös esikoiselle. Ne tuo esikoiselle, jotka tuo omasta halustaan.
Ja esikoinen oppii siinä samalla, että kaikki ei saa aina yhtä paljon.
Mustasukkaisuus on terve tunne ja se on kohdattava. Sen pois lahjominen "lahja esikoisellekin" -taktiikalla on taas niiiin elämästä vieraantunutta.

eiks tilanne ole tavallaan kuin synttärit? Eli tuodaan lahja syntymän kunniaksi.

Ei musta tarvii molemmille lapsille tuoda lahjoja, jos kyseessä vain YHDEN muksun synttärit. Entäs jos perheessä 11 lasta? Aika kalliiks tulis vieraille..

No, ensinnäkin mä korostin että JOS tuovat mitään. Eli en ole vaatimassakaan yhtään mitään. Ja toisekseen, eiköhän esikoinen opi sen että kun on juhlapäivä niin sankari saa, ei molemmat. Mutta sen ehtii mielestäni oppia vähän myöhemminkin, kuin juuri silloin kun esikoisen elämässä tapahtuu todella iso muutos. Jotkut lapset saattaa reagoida jo pelkästään vauvan tuloon negatiivisesti. Niin vielä kun vauva onkin se jota hyysätään ja lahjotaan niin oksat pois. Tosin, siksi mä tän kyselyn tänne laitoinkin, että kehtaako noin tehdä. En siis ole sanonut että noin olen tekemässä. Ja munkin korvaan se kuullostaa vähän ironiselta. Mutta kun eräs kaverini näin teki, ajattelin kysyä että onko yleinenkin tapa. Taidan siis ostaa itse esikoiselle jotain pientä ja antaa ennenkuin vieraat aina tulee niin ei tarvitse hänen sitten olla se syrjään jäänyt osapuoli. Siinä on nimittäin ihan tarpeeksi elämänmuutosta kun se vauva yleensäkkin tuodaan taloon.

[QUOTE="jep";23709029]
Mutta tosiaan jotenkin ois outoa jos joku erikseen ilmoittaa mitä saa ja ei saa tuoda. Kuitenkin se tuominen on aina vapaaehtoista ja hyvän tahdon ele!! Ja en usko, että se varsinaisesti palvelee esikkoakaan isosiskon roolissa jos aina saa kun toinenkin saa.[/QUOTE]

ero esikoisesta kaksilapsiseen perheeseen on esikoiselle isompi kuin kaksilapsisesta perheestä kolmilapsiseen jne. Jos esikoinen on kovin pieni, 1-3v, niin siinä kohtaa on muutenkin psyykkinen kehitys aikalailla harjoitusvaiheessa, niin en koe että lapsesta tulee hirviö jos sille vähän pehmentää tuota vauvantuloa. Kumminkin vauva on nyt hakamassa äidin aikaa, ja jos on kotiäitinä ollu siihen asti, niin isin töissäollessa on esikoinen siihen asti saanu jakamattoman huomion ja jos on alle 2 toisen syntyessä, ei välttämättä edes tajua, mikä on tuo pieni tyyppi joka on muuttanu meille

eiks tilanne ole tavallaan kuin synttärit? Eli tuodaan lahja syntymän kunniaksi.

Ei musta tarvii molemmille lapsille tuoda lahjoja, jos kyseessä vain YHDEN muksun synttärit. Entäs jos perheessä 11 lasta? Aika kalliiks tulis vieraille..

no ei tietenkään. eiköhän tässä ollu kyse vain siitä kun esikoisesta tulee isosisko tai -veli. ja onhan se vanhempienkin etu, jos niillä jo vauvakamat on tallella, niin saada sellasta mitä muutenki joutuisi hankkimaan

Ei olis kyllä tullut mieleenkään, vaikka sen miten muotoilee niin mun korvaan kuulostaa siltä että "kerjätään" esikoiselle lahjoja. Meillä lapsilla ikäeroa 1.5v (nyt pienempi 4v) ja molemmat on saaneet lahjoja omina juhlapäivinään eikä asiasta sen suurempaa draamaa ole saatu aikaiseksi. Tosin valtaosa vauvankatsojista taisi tuoda jotakin pientä myös esikoiselle ihan pyytämättä.

No en ikinä kehtaisi. Jos joku haluaa vauvalle tai molemmille jotain tuoda, niin hyvä niin, mutta mielestäni on äärimmäisen huonotapaista käydä jotain lahjoja toisilta kärttämään.
Jos vieraat tuovat vain vauvalle jotain, niin vieraiden lähdettyä voi keksiä jotain spesiaalia sille vanhemmalle lapselle, että tuntee vuorostaan itsensä tärkeäksi.

[QUOTE="höh";23709033]mä taas en ymmärrä, miksi vauvalahjojen pitäs olla vaan 0-3kk ikäsen käyttöön, kun isompana ne suuremmat kulut vasta on.[/QUOTE]

Siis kulujako vieraiden olisi tarkoitus kattaa?!? Voi elämä...
Itse ostan lahjan sen takia että haluan ilahduttaa, en kattaakseni kenenkään kuluja isommasta tai pienemmästä lapsesta. Saatanpa ostaa pienen lahjan myös sisarukselle/-ille. Jos joku tuo minulle/meille lahjan, otan sen kiitollisena vastaan, oli se mitä hyvänsä. Kaikkea ei tarvitse/ kaikesta ei tykkää, mutta ihanaa on jos joku muistaa jollain tuomisella.

Yhteistyössä