Kun teille tulee ihmisiä vauvaa katsomaan....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tsip"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no toihan on vain järkevää. häälahjalistat on mielestäni mauttomia, mutta ei tuo.

Itse tein niin, että annoin joka tapauksessa sen vauvan lahjan esikoiselle jos hänelle ei ollu tuotu mitään. Esikoinen oli niin pieni ettei ees tajunnu mitä tuotiin, oli vaan hienoa avata pakettia ja katsella lelua tai vaatetta mikä sieltä tuli

Siis kulujako vieraiden olisi tarkoitus kattaa?!? Voi elämä...
Itse ostan lahjan sen takia että haluan ilahduttaa, en kattaakseni kenenkään kuluja isommasta tai pienemmästä lapsesta. Saatanpa ostaa pienen lahjan myös sisarukselle/-ille. Jos joku tuo minulle/meille lahjan, otan sen kiitollisena vastaan, oli se mitä hyvänsä. Kaikkea ei tarvitse/ kaikesta ei tykkää, mutta ihanaa on jos joku muistaa jollain tuomisella.

ei tietenkään kattaa kuluja. mutta voi mielestäni sanoa avoimesti että vauvatavaraa on niin paljon, ettemme sitä halua enempää. eli ei lahjoja, kiitos. Jos joku silti haluaa tuoda jotain, tuokoon esikoiselle

[QUOTE="a p";23708974]Meillekin tulossa toinen tyttö joten tuohan oliskin oikeen järkevä ehdotus. Mietin vaan että voikohan tuollaisesta loukkaantua. Tai myös siitä että yleensäkkään vaatii tuomaan myös esikoiselle jotain, jos siis tuo mitään. En siis vaadi että tarvii tuoda mitään, meilläkin tuota tavaraa on, mut että jos haluaa tulla...[/QUOTE]

Mä ehkä vähän loukkaantuisin.Tai en nyt loukkaantuisi,en jaksa ottaa asioita niin vakavasti :D mutta mun mielestä sellanen pyyntö(se vaatepyyntö) kuulostais vähän tökerölle..Ja mä haluaisin ostaa ennemmin jotain just sille vauvalle.Itse varmaan toisin automaattisesti jotain myös esikoiselle mutta jos oikeen pyydettäisiin tuomaan niin kuulostais vähän töykeelle,mun mielestä.

Niin ja meillä esikoinen sai avata vauvan lahjat eikä edes kaivannut mitään sen suurempaa henkilökohtaista muistamista. Itse annettiin isoveli-lahja vauvalta kun tuli eka kertaa sairaalaan eikä sitäkään olisi kyllä tarvittu, itse vauva oli niin paljon mielenkiintoisempi.

[QUOTE="a p";23709051]No, ensinnäkin mä korostin että JOS tuovat mitään. Eli en ole vaatimassakaan yhtään mitään. Ja toisekseen, eiköhän esikoinen opi sen että kun on juhlapäivä niin sankari saa, ei molemmat. Mutta sen ehtii mielestäni oppia vähän myöhemminkin, kuin juuri silloin kun esikoisen elämässä tapahtuu todella iso muutos. Jotkut lapset saattaa reagoida jo pelkästään vauvan tuloon negatiivisesti. Niin vielä kun vauva onkin se jota hyysätään ja lahjotaan niin oksat pois. Tosin, siksi mä tän kyselyn tänne laitoinkin, että kehtaako noin tehdä. En siis ole sanonut että noin olen tekemässä. Ja munkin korvaan se kuullostaa vähän ironiselta. Mutta kun eräs kaverini näin teki, ajattelin kysyä että onko yleinenkin tapa. Taidan siis ostaa itse esikoiselle jotain pientä ja antaa ennenkuin vieraat aina tulee niin ei tarvitse hänen sitten olla se syrjään jäänyt osapuoli. Siinä on nimittäin ihan tarpeeksi elämänmuutosta kun se vauva yleensäkkin tuodaan taloon.[/QUOTE]

Vähän oot nolo XD
Ensin olit kiilto silmissä vaatimassa ekallekin kakaralle tavaraa ja odotit saavasi täältä tukea. No, täälläpä olikin viisaita vanhempia jotka ymmärtää että vaan vauva saa jos saa lahjan, ei esikoinen.
Johan muuttui ap:lla ääni kellossa ;)
Älä opeta kakaroitasi yhtä ahneeksi kuin itse olet, koita hillitä itsesi! :D

Vähän oot nolo XD
Ensin olit kiilto silmissä vaatimassa ekallekin kakaralle tavaraa ja odotit saavasi täältä tukea. No, täälläpä olikin viisaita vanhempia jotka ymmärtää että vaan vauva saa jos saa lahjan, ei esikoinen.
Johan muuttui ap:lla ääni kellossa ;)
Älä opeta kakaroitasi yhtä ahneeksi kuin itse olet, koita hillitä itsesi! :D

No hei daa, mikä teini siellä kirjottelee ;)

Tässäpä kopio aloitusviestistäni:

"Oletteko siis pyytäneet tuomaan mukana myös esikoiselle jotain pientä kun tulevat vauvaa katsoman, JOS siis tuovat jotain vauvalle... Vai onko se törkeää. Tiedän, että ainakin yksi kaverini teki vastikään näin ja heillä tuli lasten ikäeroksi juurikin tuo 2v4kk."

Huomaatko siellä sanan JOS ja kysymyksen " vai onko se törkeää" ja sen että kerroin vain että kaverini näin teki ja haluan tietää onko se yleinenkin käytäntö. Ja lähinnä ajattelin että miten te muut olette toimineet. Itsehän toimin juurikin sillä tavalla kuin itse tahdon, mutta kai mulla on oikeus täältä kysyä muiden toimintatapoja. Missään kohtaa en ole sanonut että esikoiselle aion sen lahjan vaatia! Kun en koskaan kehtaisi mitään lahjoja vaatia. Kysyin vain, onko törkeää sanoa JOS tuovat mitään, että tuovat myös esikoiselle tai sitten vain esikoiselle. Koitappa löytää elämä :) Ja ehkä sitten itsekin tajuat kun saat omia kakaroita.

Meidän käydessä katsomassa uutta vauvaa ekaa kertaa vanhemmat ovat pyytäneet jo etukäteen että huomioikaa se esikoinen ensin. Eli tosiaan muuta huomiota esikoiselle entiseen tapaan eikä niin että kaikki vieraat näkee vain sen kuopuksen ja ihastelee sitä ja se esikoinen jää syrjään.

Minuakin jotenkin ärsyttäisi tuollainen pyyntö että lahja molemmille, jos jotain tuo. Siis voisin itse ostaa muutenkin jotain tuomista sille vanhemmalle lapselle, mutta että sitä erikseen pyydettäisiin.. ei vain jotenkin sopivaa. Ja se että käskettäisiin tuoda lahja vauvan sijaan esikoiselle.. siitäkään en tykkää koska nimenomaan haluaisin antaa jotakin sille vauvalle ensitapaamisella.

En kehtaisi muotoilla asiaa millään tavalla... että esikoiselle jotain myös tai jopa niin että vauvan sijasta vaatteet esikoisen kokoa.

Jotku on tuoneet isommalle/isommille jotain mutta pääasiassa muistavat vauvaa lahjalla ja isompia sitten muulla huomiolla tai esim. karkkiaskilla. Ei ole koskaan mitään draamaa ollut asian suhteen; lapsilla ikäeroa reilu 2v. kunkin välissä.

[QUOTE="a p";23709156]Huomaatko siellä sanan JOS ja kysymyksen " [/QUOTE]

Vaikka kuinka korostaa sitä "jos aiotte tuoda jotain" niin ei sen jälkeen monikaan kehtaa tulla tyhjin käsin. Ainoastaan jos joku kysyy onko jotain erityisiä tarpeita tai lahjatoiveita niin voisin sanoa että vauva ei tarvi mitään mutta pieni muistaminen esikoiselle olisi kiva. Muuten antaisin ihmisten tuoda mitä tuovat tai tulla vaikka tyhjin käsin.

Meillä ei ole isompia lapsia, mutta meillä on koira (joojoo, ei voi verrata) joka myöskin oli alkuun mustis. Mitään tuliaisia ei koiralle pyydetty (eikä kyllä vauvallekaan), mutta oltiin tosi otettuja kun muutama ystävä toi koirallekin lelun :)

Meillä ei toista lasta mutta itse kun olen käynyt muiden vauvoja katsomassa niin olen vienyt isommalle esim. pienen karkkipussi, tikkarin, saippuakuplat yms. ja aina isompi ollut tyytyväinen! Lisäksi tietenkin huomioinnut aina ensin isomman. Ei munkaan mielestä ole hyvä lahjoa mustasukkaisuutta pois mutta haluan näyttää ei isompaa ole unohdettu( lapsi voi ajatella päässään kaikenlaista) ja että vauva ei häneltä mitenkään pois. Ja onhan ne juhlat isosiskolla/veljelläkin kun saa oman pikkusisaren joten voi kyllä muistaa lahjallakin.
Kyllä kerkeää vielä useina synttäreinä muistamaan että sankari vain saa lahjoja.

En pyytäisi kyllä yhtään mitään. Mikä pakko se on mitään ostaakkaan? Ristiäiset kuitenkin pian ja sinne sitten taas lahjaa, sitten joulu, nimpparit, synttärit. Ainako pitää muistaa ja ostaa kaikkea??????

totesikin, en pyytäisi tai esittäisi vaatimuksia lahjan/lahjojen suhteen ellei sitä erikseen kysyttäisi. Pyytäisin, että huomioivat esikoisen ensin ja että hän isosiskon/veljen roolissa esittelisi vauvan. Ostaisin myös esikoiselle isosiskon/isoveljen lahjan, ja se annettaisiin kun vauvan eka kerran lapsi pääsee näkemään.

[QUOTE="a p";23709156]No hei daa, mikä teini siellä kirjottelee ;)

Tässäpä kopio aloitusviestistäni:

"Oletteko siis pyytäneet tuomaan mukana myös esikoiselle jotain pientä kun tulevat vauvaa katsoman, JOS siis tuovat jotain vauvalle... Vai onko se törkeää. Tiedän, että ainakin yksi kaverini teki vastikään näin ja heillä tuli lasten ikäeroksi juurikin tuo 2v4kk."

Huomaatko siellä sanan JOS ja kysymyksen " vai onko se törkeää" ja sen että kerroin vain että kaverini näin teki ja haluan tietää onko se yleinenkin käytäntö. Ja lähinnä ajattelin että miten te muut olette toimineet. Itsehän toimin juurikin sillä tavalla kuin itse tahdon, mutta kai mulla on oikeus täältä kysyä muiden toimintatapoja. Missään kohtaa en ole sanonut että esikoiselle aion sen lahjan vaatia! Kun en koskaan kehtaisi mitään lahjoja vaatia. Kysyin vain, onko törkeää sanoa JOS tuovat mitään, että tuovat myös esikoiselle tai sitten vain esikoiselle. Koitappa löytää elämä :) Ja ehkä sitten itsekin tajuat kun saat omia kakaroita.[/QUOTE]

Sulla on mahtava elämä kakaroiden ja hellan välissä, just joo.

En ole kuullut että kukaan näin tekisi, ja pitäisin epäkohteliaana jos näin mulle sanottaisiin. Eli en itse sanoisi, korkeintaan isovanhemmille tms lapselle todella läheisille.

Aurinkokunnalla oli hyviä vinkkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23710155:
Ei ole käynyt mielessäkään :O

Enkä vie itsekään lahjaa muuta sille vauvalle, en sisaruksille. Samoin toimin syntymäpäivinä- lahja vuosia täyttävälle, ei sisaruksille.

Peesi, pitäisin röyhkeänä pyytää. Mun mielestä on vanhempien asia ostaa hyvittelylahjoja esikoiselle, jos sellaisia haluavat.

Yhteistyössä