Äitini ei halua toista lastamme yökylään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Gloria Mundi";23753140]En minakaan ihan taivaan vanha ole - taytan ensi vuonna 50. Omat nelja on tassa kasvatettu jotta tiedan kylla millaista se 'arki' pikkulapsen kanssa on. Jospa mummia nolottaa myontaa etta saattaa johtua iasta. Sita on vaikea itselleen sellaista myontaa - me kun kaikki ollaan ikinuoria!
Mutta olen samaa mielta etta nolo homma mummilta puhua noista yokylista ja kutsuista lasten kuullen. Se ei tunnu kenestakaan kivalta. Mita aitis sanoo jos pyydat hanta juttelemaan vain sinun kanssa naista suunnitelmista ja kutsuista, eika ollenkaan lasten kanssa?[/QUOTE]

Voihan se olla et johtuu iästä, en tiedä.. Pahalta se tuntuu silti. Ihan jo pelkästään pikkasen puolesta. Miksikähän se syy muuttuu kun lapsi kasvaa..
Ja onhan se totta että jo 4vuotiaan kanssa arki on miellekkäämpää kun se on jo niin "iso". Omatoimisempi jne. mutta ei silti saisi syrjiä toista.. Onko se maailmanloppu ja palaako täysin loppuun jos pienempikin saa olla YHDEN yön mummilassa? kai se sitten voi olla.

Meillä tekee anoppi tuota, oli sitä mieltä aluksi että esikoisen pitäis tulla asumaan hänen luo, silloin kun esikoinen oli 2 viikoa vanha :D :D :D Hän oli siis oikeasti lapsettomuuden tuskissa kuvitellu koko mun raskauden aja että annetaan lapsi hälle ja tekastaan itelle oma... :D :D :D
no toinen ku synty niin ei mitään, ei ole yhtään synttärilahjaa tms ostanu, ei pidä sylissä ikinä ei mitään, ja esikoiselle kantaa selkä vääränä lahjoja, herkkuja, ihan mitä vaan se lapsi keksi haluta, ja selittelee sille että esikoinen on aina tärkeämpi ja parempi. No, nyt ollaan siihen pisteeseen tultu että selittelyt ja lahjomiset on loppu, anopilla ei oo asiaa kummankaan synttäreille ja lapsia ei nää kun erittäin harvoin ja pikaisesta meidän seurassa.

Mummo päättää itse eikä siinä muilla ole nokankoputtamista. Vedä vaan ne herneet nenään tämän takia. Ei minunkaan äiti ota meidän nuorinta hoitoon vaikka lapsi on kohta 4v. Voi näitä nykyäitejä. Ei ne nallekarkit vaan aina mene tasan.

Mummo päättää itse eikä siinä muilla ole nokankoputtamista. Vedä vaan ne herneet nenään tämän takia. Ei minunkaan äiti ota meidän nuorinta hoitoon vaikka lapsi on kohta 4v. Voi näitä nykyäitejä. Ei ne nallekarkit vaan aina mene tasan.

ööö no eihän se äidin mieli ole murtunut, vaan ehkä sen toisen lapsen..
voi hyvä isä teitä kurppaikäisiä mammoja, kun ette tajua että lastahan tässä ajatellaan.

Meillä mummo haluaisi kylään vain esikoisen, koska muistuttaa hänen omasta pojastaan. Kaksi pientä taas ei eli kuopus ei ole mieleen. On sen suoraan joskus sanonutkin ja samoin minä olen sanonut, että voi, mutta niitä on nyt kaksi.

Meillä kans pääsee vain esikoinen mummulaan yökylään. Toistaiseksi kuopus on ollut sen verran pieni ettei vielä tajua että häntä "syrjitään", mutta kohta on hankalia keskusteluja edessä... sääliksi käy tuo pienempi, kun häntä ei haluta koskaan mukaan. Mutta minkäs teet, kukin kutsuu kylään ne vieraat ketkä haluaa :(

Ohhoh mitä menoa! Meillä mummo laskee jopa lapsenlapsista esillä olevat valokuvat, että on yhtä monta kaikista. Lapset kuulemma kiinnittää sellaseen huomiota.

Lapsellista suosia jota kuta, ja vielä lapsellisempaa tehdä se lapsille selväksi!

Onhan alle 2 v aika pieni yökyläilemään, ainakin ihan huvin vuoksi.

Meillä, kun lapset oli 4 v ja 2 v, oli useinkin niin että isompi oli isovanhemmilla tai heidän kanssaan jossain (veneilemässä vaikkapa), ja kuopus oli kotona. Kuopus pääsi tuolloin "yökylään" olohuoneeseen (tehtiin lattialle maja jossa nukuttiin), tehtiin jotain kivaa spesiaalia hänen kanssaan, ja kaikilla oli kivaa. Ei se ollut mitään esikoisen suosimista.

Onhan 4 v lapsen kanssa aivan erilaista viettää mummu-lapsenlapsi- laatuaikaa kuin alle 2-vuotiaan kanssa. Ei vaipanvaihtoa, ei rattaiden työntämistä, aivan erilaista.

Nyt kun meidän lapset on 5 v ja 7 v niin molemmat ovat ihan yhtä paljon isovanhemmilla yötä. Erikseen tai yhdessä.

Meillä kuopus tajusi syrjinnän jo ennen kuin puhui. Ei halannut mummoa, mutta kaikki muut kyllä näiden lähtiessä. Tajusi kyllä mummokin. Samoin esikoinen on tajunnut ja ei mitenkään yllättäen puolustanut aina pikkuveljeä. Mä en äitinä voi hyväksyä tuollaista lastenlasten syrjintää jo siksikin, että vaikea opettaa lapsille toisten hyväksyntää, jos hyväksyy sellaisen aikuiselta.

[QUOTE="vieras";23753385]Meillä kuopus tajusi syrjinnän jo ennen kuin puhui. Ei halannut mummoa, mutta kaikki muut kyllä näiden lähtiessä. Tajusi kyllä mummokin. Samoin esikoinen on tajunnut ja ei mitenkään yllättäen puolustanut aina pikkuveljeä. Mä en äitinä voi hyväksyä tuollaista lastenlasten syrjintää jo siksikin, että vaikea opettaa lapsille toisten hyväksyntää, jos hyväksyy sellaisen aikuiselta.[/QUOTE]

Juu kyllä lapset tajuavat tuollaiset. Tälläiset mummit kaivavat itsellensä kuoppaa. Kohta huomaavat etteivät nämä syrjityt lapset pidä mummista lainkaan. Mitenhän suu sitten pannaan..

ööö no eihän se äidin mieli ole murtunut, vaan ehkä sen toisen lapsen..
voi hyvä isä teitä kurppaikäisiä mammoja, kun ette tajua että lastahan tässä ajatellaan.

Juuri näin!
Meillä taas anoppi ei ota poikia(13v ja 3v)yhtä aikaa hoitoon,koska pojista lähtee kuulema liikaa ääntä ja sitäpaitsi esikoinen ei edes halua mummin luo,koska hän huutaa aina,huoh...
Saati jotta ylipäätään mummia huvittaisi olla edes tuon 3veen kanssa vaikka kovaan ääneen julisti jotta sitten,kun mummi jää osa-aikaeläkkeelle niin on aikaa lapsenlapsille(pojat ainoat...).Mummi jaksaa aina valittaa milloin on mikäkin paikka kipeänä ja käyttää sitten opioideja hirmu kasat kipuihinsa joten eipä paljon huvitakkaan lääkehöyrylle lapsia edes tarjota.Kummasti viikonloput menee kapakissa tappiin asti.
Oma äitini aikanaan pyysi lapsenlapsiaan yökylään,kaikki oli tasa-arvoisia äitini silmissä(yht.7lastenlasta) ja aina tosi tärkeitä mummille,menivät kaiken muun ohi.Harmi vaan jotta tämä lastenlasten rakastama mummi nukkui pois syövän riuduttamana viime kesänä.
Noh,niin tai näin,mutta mieluummin etsin lapsilleni vara-mummin kuin vien tai edes kysyn lääkeriippuvaiselta anopilta yhtikäs mitään...

meillä mummo otti aina vain yhden tai kaksi kerrallaan. ja se sopi minulle hyvin. mutta jokainen pääsi vuorollaan iästä riippumatta. joten jos mä olisin ap, niin sanoisin, että jos ei nuorempi pääse vuorollaan, niin sitten ei myöskään vanhepikaan tule milloinkaan yökylään. tuntuu lapsesta varmaan tosi pahalle ja epäoikeuden mukaiselta kun mummolle on selvästi vaan tää toinen lapsi tärkeä

Mummin ei pitäisi lapsen kuullen puhua asiasta ja luvata mitään, mitä ei aio pitää.

Meillä esikoinen oli huomattavasti enemmän mummolassa ja yleensäkin isovanhempien mukana kuin kuopus. En nähnyt siinä mitään ongelmaa, koska itsekin liikuin enemmän esikoisen kanssa kuin kuopuksen kanssa. Esikoinen kun oli pienenä kiltti ja helppo, kuopus taas varsinainen Vaahteramäen Eemeli, joka oli täysin peräänkatsottava. Äitini alkoi ottaa kuopusta yökylään ja muutenkin mukaansa vasta sitten, kun kuopuksellekin oli kasvanut järki päähän eli noin 4-vuoden iästä lähtien.

Jaa, no kyllä sinä vielä opit olemaan ottamatta hernettä nenään jokaisesta lapsesi vastoinkäymisestä. Ne kuuluvat elämään. Elämässä eivät nallekarkit mene tasan. Hyvä äiti keksii lohtua lapselleen eikä ala uikuttaa tuollaisen muka-ongelman kanssa. Ja jos et halua antaa esikkoakaan, senkun olet antamatta, lapsihan on sinun, vai mitä arvelet? :D

Mitä nuorempi mummo niin sitä vähemmän jaksaa, ilmeisesti. QUOTE]

Joittenkin kohdalla tämä tuntuu pitävän täysin paikkansa!

Mä tulen luultavasti kuulumaan juuri noihin mummoihin. Lapsenlapsia mulla ei vielä ole ja ihan suoraan voin sanoa, että haluaisin edes 3-5 vuotta ehtiä elämään täysin itsekästä elämää ennenkuin pitää taas alkaa hoitamaan tai huolehtimaan muista ihmisistä. Mulla tulee olemaan vielä nuo vanhuksetkin hoidettavana ja vaikka ihan mielelläni heidät hoidankin, haluan myös edes muutaman vuoden elää ihan vaan itseäni varten. Aion kyllä hoitaa mahdollisia lapsenlapsiani, mutta omilla ehdoillani.

Yhteistyössä