Pph:t, kysymys leluista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli millaisia leluja teillä on lapsille varattuna? Kuinka usein pesette leluja? Itse vasta aloittelen ja mietin, että millaisia leluja antaa kun hoitoryhmän ikäjakauma 10 kk - 5v.

Itselläni on tuon oman lapsen lelut ja saavat riittää.. duploja, palikoita, kirjoja yms. ehkä vähän vauvoja kun vanhin hoitolapsi on 2,5v mutta en periaatteestakaan osta hoitolapsia varten leluja, koska en niistä mitään korvauksiakaan saa. + että kun lapset leikkii samassa tilassa, on vaikea vahtia ettei pienemmät laita isompien leluja suuhun, joista saattaa irrota pieniä osia.

Itselläni on tuon oman lapsen lelut ja saavat riittää.. duploja, palikoita, kirjoja yms. ehkä vähän vauvoja kun vanhin hoitolapsi on 2,5v mutta en periaatteestakaan osta hoitolapsia varten leluja, koska en niistä mitään korvauksiakaan saa. + että kun lapset leikkii samassa tilassa, on vaikea vahtia ettei pienemmät laita isompien leluja suuhun, joista saattaa irrota pieniä osia.

Uh, ihana asenne...

En ole pph, mutta lapseni on koko ikänsä pph.lla ollut hoidossa. Ainakin oman lapsen hoitajalla näkyy leluja olevan jos jonkin näköistä. On sopivia vauvoille, isoille lapsille, pojille, tytöille... Tällä hetkellä hoitajalla on vain "isoja" lapsia, joten olen nähnyt ainakin legoja, autoja, nukkeja, nuken hoitotarvikkeita, eläimiä, merirosvolaivan, pelejä, kirjoja, barbeja.... Ulkona lapsilla on hiekkalelujen lisäksi poljettavia traktoreita, potkumopoja tms. Niin ja ihan paras leikkipaikka lapsista on hoitajan leikkihuoneeseen (pöydän alle) rakentama maja, eli pikkukoti.

Hoitaja on toiminut työssään jo vuosikymmenet, joten leluja on kertynyt. Osa leluista on ilmeisesti hoitajan omien lasten vanhoja, osan hän on saanut parilta eläköityneeltä hoitajalta tai muilta tuttaviltaan. Lisäksi kirpputoreilta on ostellut isompia tavaroita (esim juuri polkutraktorit, barbit tms)

Osa hoitajan leluista on aina välillä "huilaamassa" komerossa. Välillä huililelut otetaan esiin ja muut lelut laitetaan kaappiin. Näin lapset saavat vaihtelua.

Kirjoja hoitaja hakee lasten kanssa kirjastosta.

Eikö niistä saa verovähennyksen?

[QUOTE="aaaaaa";23776271]Uh, ihana asenne...[/QUOTE]

on :D nimim. lievästi vittuuntunu... no ei, olisihan niistä omalle iloa sitten myöhemmin, mutta en vaan halua ostaa. hoitolapset ovat sitten tuoneet joskus omia leluja mukanaan.. kesät ollaan kuitenkin melkein koko päivä ulkona, että vähiin jää ne sisäleikit. ja pihassa on kyllä sit leluja kaiken ikäisille :)

[QUOTE="aaaaaa";23776271]Uh, ihana asenne...[/QUOTE]

Ääliö.

Minkätakia kaikki olettaa, että jos on pph niin on semmonen hemmetin laupias samarialainen. Kaikki tekee ilmaseksi ja paska sataa niskaan niin ollaan vaan hymyssä suin. Kaikki pitäs tehdä ilmaiseksi ja ilolla. SULLA se asenne ongelma on.

[QUOTE="vieras";23776492]Ääliö.

Minkätakia kaikki olettaa, että jos on pph niin on semmonen hemmetin laupias samarialainen. Kaikki tekee ilmaseksi ja paska sataa niskaan niin ollaan vaan hymyssä suin. Kaikki pitäs tehdä ilmaiseksi ja ilolla. SULLA se asenne ongelma on.[/QUOTE]

No huh..eiköhän se oo ihan ammatinvalintakysymys; tuskin kukaan on pakotettu olemaan pph..

Alkuperäinen kirjoittaja vähennys;23776527:
Saa veronvähennyksiä tavaroista, jotka kuuluu siihen omaan ammattiin.. ja pph:n ammattiin kuuluu ne lelut, joten niistä miusta saa sen vähennyksen :)

mä käsitin, että kulukorvaksella pitäis ostaa lelut.. +ruuat, sähkö, vesi, askartelutarvikkeet yms..

[QUOTE="pirkko";23776539]No huh..eiköhän se oo ihan ammatinvalintakysymys; tuskin kukaan on pakotettu olemaan pph..[/QUOTE]

:D Vaihda kuule sinäkin jo lelua.. Kas kummaa kun tällä alalla ei saa valittaa mistään.

mä käsitin, että kulukorvaksella pitäis ostaa lelut.. +ruuat, sähkö, vesi, askartelutarvikkeet yms..

Ei niistä mitään verovähennyksiä saa. Kulukorvauksista maksetaan eli myös ne omien lasten rikkoutuneet lelut jne. Minä pidän myös aika lailla "vauvamaista" tavaraa eli helposti pestävää ja kaikille turvallisia leluja. Leikkihuoneeseen kun pääsevät kaikki myös ne ihan konttausikäiset, joten on mahdoton pitää erikseen tiloja isoille ja pienille ja vahtia, ettei laita mitään suuhun.

[QUOTE="pph";23776682]Ei niistä mitään verovähennyksiä saa. Kulukorvauksista maksetaan eli myös ne omien lasten rikkoutuneet lelut jne. Minä pidän myös aika lailla "vauvamaista" tavaraa eli helposti pestävää ja kaikille turvallisia leluja. Leikkihuoneeseen kun pääsevät kaikki myös ne ihan konttausikäiset, joten on mahdoton pitää erikseen tiloja isoille ja pienille ja vahtia, ettei laita mitään suuhun.[/QUOTE]

no sitähän mäkin :D meillä toimitaan ihan samoin! pienet tilat (kolmio) eikä mahdollisuutta pitää eri tiloja isoille ja pienille ja vielä valvoa niitä!

Aika erikoista. Ei meillä päin pidä hoitolapsille itse ostaa leluja vaan työnantaja ne hommaa hoitajalle.

[QUOTE="vieras";23776945]Aika erikoista. Ei meillä päin pidä hoitolapsille itse ostaa leluja vaan työnantaja ne hommaa hoitajalle.[/QUOTE]

Missä päin näin ihanasti on?

Meillä hyvä jos kerran vuodessa saa vähän askartelu tarvikkeita!!

[QUOTE="vieras";23776945]Aika erikoista. Ei meillä päin pidä hoitolapsille itse ostaa leluja vaan työnantaja ne hommaa hoitajalle.[/QUOTE]

meillä piti itse hankkia, työnantajalta sai tuplarattaat, matkasängyt ja syöttötuolit, mut isommille piti hankkia patjat ja kaikille peitot yms. tai täkit meillä oli, mutta itse kustansin... samoin hiekkalelut pitää itse hankkia.

[QUOTE="vieras";23776961]Missä päin näin ihanasti on?

Meillä hyvä jos kerran vuodessa saa vähän askartelu tarvikkeita!![/QUOTE]

no, joo.. ainakin alkutilanteeseen toimittiin näin. Jatkosta en tiedä. Just aloitin nämä hommat ja vanhoja leluja sain.. Tuli vaan mieleen, etten askartelutarvikkeita saanut.. vissiin ne pitää sitten kustantaa itse.

meillä ainakin pph:t saa käydä hakemassa leluja päivähoitotoimiston lelulainaamosta. en siis itse ole pph mutta lapseni ovat perhepäivähoitajalla hoidossa. välillä he sitten käyvät vaihtamassa niitä. hoitajalla itsellään on yksi oma lapsi, joka on vuoden ikäinen. meidän 5v kyllä tylsistyisi jos joutuisi leikkimään pelkästään 1-vuotiaan leluilla.

meillä ainakin pph:t saa käydä hakemassa leluja päivähoitotoimiston lelulainaamosta. en siis itse ole pph mutta lapseni ovat perhepäivähoitajalla hoidossa. välillä he sitten käyvät vaihtamassa niitä. hoitajalla itsellään on yksi oma lapsi, joka on vuoden ikäinen. meidän 5v kyllä tylsistyisi jos joutuisi leikkimään pelkästään 1-vuotiaan leluilla.

Juu, kyllä meidänkin 5-vuotias vaihtaisi aika äkkiä hoitopaikkaa, jos tarjolla olis vaan yksivuotiaille suunnattuja virikkeitä :-) Tosin monen mielestä 5-vuotiaan paikka on muutenkin päiväkodissa, mutta se onkin toinen juttu...

Omilla lapsillani on omat lelut ja hoitolapsilla omat. Hoitolapsille omat antoi osan millä eivät enää leiki ja osa kirpparilta ja tutuilta lahjoituksena.. Ikäjakauma ryhmästä riippuen 10kk-5v..

Leluina palikoita ja legoja, pallo, nukke ja sille tarvikkeita, 3-4 barbia ja niille tarvikkeita, pari ponia, keittiötarvikkeita, pikkuautoja pieni korillinen, muutama turtles hahmo ja joku muukin ukko, pari isompaa traktoria, kirjoja, palapelejä, pehmoja, parkkitalo ja muutamia mäkkärin leluja ja vauvan helistimiä yms..

Kaikki mahtuvat kuitenkin yhteen vaatekaapin kokoiseen kaappiin..Paljoa ei sisällä edes leikitä, vaan aina kun mahdollista mennään ulos. Ulkona on polkutraktoreita, kaivinkoneita, palloja, hiekkaleluja ja pikkuinen pyörä jolla saa vuoronperään huruutella tätin vetämänä :)

Itse olen ollut yli 8 vuotta pph ja koskaan en ole saanut leluja tai muutakaan työn puolesta, askartelutarvikkeita esim. liima, sakset, sormivärejä ym. satunnaisesti vuosien varrella... eli kaiken oikeastaan olen kustantanut itse. meillä leluja jäänyt omilta, sekä kirpparilta ostanut niitä lisää. uusia harvemmin ostan sillä leluja kyllä riittää kaikille. itsellä ryhmässä 1v-6v, joten pieniä leluja ei saa ennen kuin pienin haettu hoidosta, mutta leikkejä löytyy barbeista, autoista, astioista, eläimistä, vauvoista, palapeleistä ym leluista kyllä =) näihin isoihin lapsiin lukeutuu omakin ja hyvin on kaikki sopeutuneet ryhmän sääntöihin ja tietää koska saa pikkulelut ym ottaa käyttöön ja heti muistavat ne pyytääkin leikkiin =)

Meillä isommat leikkii barbeilla ja pikkutavaroilla olohuoneessa ja pienet touhuaa muuta. Olohuoneen oven eteen laitetaan piironki esteeksi, että näen mitä siellä tapahtuu, mutta taaperot ei sinne pääse. isommat kun ei enää pureksi tietokoneen johtoja, eikä levittele dvd yms tavaraa. Osaavat siivota leikkinsä pois kun mennään ulos..

Lapsille ihan perus lelut autot, nuket,astioita. Palapelit ja kirjoja. Unohtaa saa kaikki muotilelut ja helposti särkyvät. Ja varsinkin lelut jotka ovat hyvon kova äänisiä.

Yhteistyössä