Onko se omakotitalossa asuminen NIIN paljon kalliimpaa, kuin rivitalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maikku"

Vieras
Me ollaan nyt ostamassa omakotitaloa. Aina haaveiltu sittä miehen kanssa ja vihdoinki se haave on toteutumassa.
Mutta siis niin moni ystävistämme "ihmettelee" miksemme valinneet rivi- tai paritaloa. Kustannukset olisi NIIN paljon pienemmät. Siis tottakai omakotitalossa on isot menot ja varmasti ikuista säästämistä. Mutta sehän on itselle kotiinpäin kaikki. Ja siis onko se rivitalossa asuminen oikeasti niin paljon halvempaa?? Lainan lisäksihän tulee se vastike, sähkö ja vedet. Meilläkin kyllä tulee olemaan sähkölämmitys, mutta talossa on varaava takka,ilmalämpäpumppu ja puu sauna. Eli sitä sähkönkin kulutusta pystyy säänöstelemään. Toki on muitakin maksuja, mutta on se omakotitalo asuminen sen arvoista.
Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä asiasta? Kumpaa kannatat???

Itseäni ei sais omakotitaloon kuin ehkä lottovoiton myötä, jos silloinkaan... Kaikki pitää maksaa itse, taloyhtiössä kuitenkin remontit yms. maksetaan yhdessä muiden asukkaiden kanssa. Jos joku (pienikin) osa hajoaa, joutuu omakotitalossa asuva tilaamaan korjaajan jonka maksaa tietenkin itse, taloyhtiössä huoltoyhtiö hoitaa aika paljon ja paljon menee myös hajoavissa osissa taloyhtiön piikkiin. Meidän taloyhtiössä vastikkeisiin kuuluu myös nettiyhteys. Olen todella tyytyväinen nykyiseen asumismuotooni enkä helpolla tule tästä mihinkään lähtemään, asumme nyt siis paritalossa.

Alku voi olla kalliimpaa, kun jos on hankittava kaikki pihanhoitoon ja talonhoitoon liittyvät tarvittavat. En kyllä usko, että kiinteistövero, jätemaksut tai tienhoitomaksut tulisi sen kalliimmaksi, kuin alati nousevat yhtiövastikkeet.

Ehkä se, onko se kalliimpaa vai ei, on asujasta ja talosta kiinni?

Kyllähän tää kallimpaa on...mutta kun on esim. vakuutukset kunnossa, niin hajoava pesukone tms. ei ole katastrofi.
Sähkölaskut on aika päätähuimaavia (varaava lattialämmitys siis) talviaikaan, vaikka on takka-leivinuuni paljon käytössä ja ilmalämpöpumppu myös. Talvella 2kk lasku jopa 750e...
Pihaan uppoaa rahaa loputtoman paljon, tosin itsehän voi päättää minkä verran pihaa laittaa.
JA toisaalta okt:ssa nimenomaan SAA ITSE PÄÄTTÄÄ, mitä pensasta istutat yms., ei tartte mennä taloyhtiön ohjeen mukaan ja monta muutakin plussaa, eli en vaihtais rivi-, pari- tai kerrostaloon kuitenkaan!!

Itseäni ei sais omakotitaloon kuin ehkä lottovoiton myötä, jos silloinkaan... Kaikki pitää maksaa itse, taloyhtiössä kuitenkin remontit yms. maksetaan yhdessä muiden asukkaiden kanssa. Jos joku (pienikin) osa hajoaa, joutuu omakotitalossa asuva tilaamaan korjaajan jonka maksaa tietenkin itse, taloyhtiössä huoltoyhtiö hoitaa aika paljon ja paljon menee myös hajoavissa osissa taloyhtiön piikkiin. Meidän taloyhtiössä vastikkeisiin kuuluu myös nettiyhteys. Olen todella tyytyväinen nykyiseen asumismuotooni enkä helpolla tule tästä mihinkään lähtemään, asumme nyt siis paritalossa.

Ja se taloyhtiö, mikä nuo kaikki maksaa, saa varmaan rahansa haltijakeijulta? :-)

Vastikkeissahan nuo maksetaan. Toki esim. kattoremontissa voi saada ns. paljousalennusta verrattuna yksittäisen omakotitalon remonttiin, mutta toisaalta omassa talossa voi paremmin päättää sen remontin ajankohdan, tekijän ja toteutustavan ja sitä kautta vaikuttaa hintaan. Tai sitten näppäränä voi tehdä homman itse.

Ei ole. Ainakin täällä seudulla rivarit ja omakotitalot maksavat yhtäpaljon. Ylläpitokustannuksissakaan ei juuri ole eroa. Kannattaa valita omakotitaloon edullinen lämmitysmuoto, niin siinä säästää jo paljon.

Omakotitalossa on mahdollisuus myös säästää paljon omilla ratkaisuillaan. Ei tarvitse maksaa huoltoyhtiössä, jos auraa itse pihat. Huoltomaalaukset voi tehdä itse. Puilla voi lämmittää, jos on varaava takka. Ilmalämpöpumpun voi hankkia.

Me keskustelimme tästä töissä kahvipöydässä joku aika sitten ja kiittelin taas mielessäni, että me päädyimme osakeasuntoon, emmekä taloon (kiinteistöön). Pelkästään vakuutusmaksut ovat moninkertaiset omakotitalossa. Me maksamme tällä hetkellä 110 euroa vuodessa kotivakuutuksesta, kun taas omakotitaloon kotivakuutus maksaisi 700-1000 euroa vuodessa. Tässä kaupungissa omakotitalotontista on maksettava vähintään 50 000 euroa tai vuokraa 1000-1200 euroa vuodessa. Meillä taloyhtiö suunnittelee vuokratontin lunastusta, hinta olisi meidän talon osalta alle 40 000 euroa, mikä nostaa vastiketta parilla sadalla vuodessa. Lisäksi omaotiasuja maksaa kiinteistöveron ja jätehuoltomaksut yksin. Rivitalo- ja kerrostaloasukas maksaa toki myös kiinteistönhuollosta, mitä omakotiasujan ei tarvitse maksaa, mutta toisaalta tässä kaupungissa on niin pienet tontit, että viime talvena useampikin työkaveri oli joutunut tilaamaan pihan tyhjennyksen lumesta, kun ei enää sopinut kolaamaan mihinkään. Eli kyllä se omakotiasuminen maksaa monta tuhatta ellei jopa kymmentä tuhatta euroa enemmän vuodessa kuin mitä osakkeessa asuminen, mutta toisaalta sillä rahalla saa oman pihan, oman päätösvallan mitä omassa pihassa tapahtuu ja juuri sellaisen taln kuin haluaa.

Riippuu varmaan rivarista ja talosta. Yleensä omakotitalossa on isommat kulut jo ihan siitä syystä että itse talokin on isompi kun rivarikämppä. Peruskulut kuten lämmitys, vesi,sähkö, kiinteistövero, jäte yms. on kummassakin asumismuotossa yhtälailla. Rivarissa maksetaan taas esim. halinnollisia kuluja (huoltoyhtiö, isännöinti, kirjanpito), joita ei omakotitalossa yleensä ole. Taloyhtiöllä on puoleensa: jos sulla hajoa jotain on koko taloyhtiö maksamassa, mutta taas jos naapurin hana vuotaa olet sinä itse maksamassa sitäkin. Taloyhtiön rahat = osakkeenomistajien rahat. Omakotitalossa maksat kaiken itse. Mutta smalla pysty olemaan ehkä paremin ennakkoiva ja pitämä remonttikustannukset itselle sopivana ja sopivina aikoina...

Merkitystä lienee eniten sillä, missä talo/ rivari sijaitsee (kaupunki, maaseutu) millä lämmitetään, kuinka iso taloyhtiö rivarissa on jne jne.

Ei ole ihan halpaa tilailla esim. putkimiestä n. 30km päähän lähimmästä kaupungista kun vesiputket rikkoutuvat/ jäätyvät talvella.
Kaukolämmössä oleva rivari kaupungissa on aika edullinen lämmityksen osalta.

Asumme kaupunki-rivarissa, mutta olisin valmis siirtymään kerrostaloon kun lapsi kasvaa. Lapsuuskodissani riittää huollettavia torppia ihan tarpeeksi.

[QUOTE="vieras";23783717]Me keskustelimme tästä töissä kahvipöydässä joku aika sitten ja kiittelin taas mielessäni, että me päädyimme osakeasuntoon, emmekä taloon (kiinteistöön). Pelkästään vakuutusmaksut ovat moninkertaiset omakotitalossa. Me maksamme tällä hetkellä 110 euroa vuodessa kotivakuutuksesta, kun taas omakotitaloon kotivakuutus maksaisi 700-1000 euroa vuodessa. Tässä kaupungissa omakotitalotontista on maksettava vähintään 50 000 euroa tai vuokraa 1000-1200 euroa vuodessa. Meillä taloyhtiö suunnittelee vuokratontin lunastusta, hinta olisi meidän talon osalta alle 40 000 euroa, mikä nostaa vastiketta parilla sadalla vuodessa. Lisäksi omaotiasuja maksaa kiinteistöveron ja jätehuoltomaksut yksin. Rivitalo- ja kerrostaloasukas maksaa toki myös kiinteistönhuollosta, mitä omakotiasujan ei tarvitse maksaa, mutta toisaalta tässä kaupungissa on niin pienet tontit, että viime talvena useampikin työkaveri oli joutunut tilaamaan pihan tyhjennyksen lumesta, kun ei enää sopinut kolaamaan mihinkään. Eli kyllä se omakotiasuminen maksaa monta tuhatta ellei jopa kymmentä tuhatta euroa enemmän vuodessa kuin mitä osakkeessa asuminen, mutta toisaalta sillä rahalla saa oman pihan, oman päätösvallan mitä omassa pihassa tapahtuu ja juuri sellaisen taln kuin haluaa.[/QUOTE]

Vakuutusmaksusta: sen oman kotivakuutuksen lisäksi maksat myös vastikkeessa taloyhtiön kiinteistövakuutusta. Eli sun kotivakuutus ei ole vertailukelpoinen omakotitalon kotivakuutuksen kanssa.
Kiinteistöverosta: kannattaa vaikka taloyhtiön tilipäätöksestä katsoa, paljonko se kiinteistövero taloyhtiöllänne on. Ja laskea vaikka siitä sitten, että paljonko on teidän osuus siitä ja verrata, kuinka paljon säästät verraten samanikäiseen ja kokoiseen omakotitalon kiinteistöveroon.

[QUOTE="mie";23783777]Vakuutusmaksusta: sen oman kotivakuutuksen lisäksi maksat myös vastikkeessa taloyhtiön kiinteistövakuutusta. Eli sun kotivakuutus ei ole vertailukelpoinen omakotitalon kotivakuutuksen kanssa.
Kiinteistöverosta: kannattaa vaikka taloyhtiön tilipäätöksestä katsoa, paljonko se kiinteistövero taloyhtiöllänne on. Ja laskea vaikka siitä sitten, että paljonko on teidän osuus siitä ja verrata, kuinka paljon säästät verraten samanikäiseen ja kokoiseen omakotitalon kiinteistöveroon.[/QUOTE]

Olen katsonut ja laskenut ja kyllä todellakin säästään. Se pointti on juuri siinä, että maksajia noille "pakollisille menoille" on enemmän ja siten maksut ovat pienempiä. Tottakai maksan vastikkeessa vakuutusta, veroja ynnä muuta, mutta niiden hinta minulle on paljon pienempi, kuin mitä se omakotiasijalle on vuodessa. Näissä voi toki olla kunta/kaupunkikohtaisia eroja, mutta minun kotikaupungissani omakotiasuminen on helvetin kallista.

Merkitystä lienee eniten sillä, missä talo/ rivari sijaitsee (kaupunki, maaseutu) millä lämmitetään, kuinka iso taloyhtiö rivarissa on jne jne.

Ei ole ihan halpaa tilailla esim. putkimiestä n. 30km päähän lähimmästä kaupungista kun vesiputket rikkoutuvat/ jäätyvät talvella.
Kaukolämmössä oleva rivari kaupungissa on aika edullinen lämmityksen osalta.

Asumme kaupunki-rivarissa, mutta olisin valmis siirtymään kerrostaloon kun lapsi kasvaa. Lapsuuskodissani riittää huollettavia torppia ihan tarpeeksi.

Me asumme omakotitalossa kaupunkialueella. Meillä on edullinen kaukolämpö, n. 100 e/kk. Vakuutuksetkin ovat reippaasti alle tuon 700 e/vuosi.

Kaikista samoista asioista joudutaan maksamaan rivarissakin, mutta kulut otetaan yhtiövastikkeen muodossa asukkailta. Välistä vetää vielä huoltoyhtiö.

Riippuu.
Meillä ei kyllä olisi varaa ostaa esim. 100 neliön rivaria ja maksaa siitä uudehkodsta rivarista se 250 000 ja lisäksi siihen monta sataa vastiketta päälle joka kuukausi. Ja vituttaisi maksaa vesivahinkoja ym kun ihmiset eivät nykyään osaa ajatella ja elää.

Jos taas sinulla ja miehelläsi on peukalo keskellä kämmentä ja pääkään ei raksuta, ei ollenkaan ajatella esim. kylppärin tuuletusta ja kuivausta ja vesivahinko on muutamassa vuodessa talossa, tai kaikkeen hommaan pitää kutsua joku ulkopuolinen, niin kyllähän se okt-asuminen maksaa.

Mutta maksaa se rivarikin. Siinä joutuu maksaa kaikesta vieraalle.

Jos molemmilla on peukalo keskellä kämmentä, niin okt-asuminen ei ole halpaa.

[QUOTE="vieras";23783816]Olen katsonut ja laskenut ja kyllä todellakin säästään. Se pointti on juuri siinä, että maksajia noille "pakollisille menoille" on enemmän ja siten maksut ovat pienempiä. Tottakai maksan vastikkeessa vakuutusta, veroja ynnä muuta, mutta niiden hinta minulle on paljon pienempi, kuin mitä se omakotiasijalle on vuodessa. Näissä voi toki olla kunta/kaupunkikohtaisia eroja, mutta minun kotikaupungissani omakotiasuminen on helvetin kallista.[/QUOTE]

Tehdäänkö vertailu? Ihan mielenkiinnosta :) Minusta olisi ihan kiva verrata ok-talon ja rivarin kustannuksia keskenään. Kuinka iso kämppä ja missäpäin suomea? Kuinka isot asumiskulut kk? Eli vastike +sähkö+vesi + mahdollinen lämmitys+ vakuutus

Meillä okt vajaa 200m2 + lämmin varasto + kahden auton katos + iso tontti pk-seudulla. Pakolliset asumiskustannukset n 400e/kk. Tämä summa sisältää kiinteistöveron, sähkön (meillä maalämpö), jätteen, veden, vakuutuksen. Lisäksi voisimme varmaan laittaa ainakin 50e/kk sellasiin "satunaisiin"kuluihin kuten hiekoitussepeli, pihan hoitovälineitä, lamppuja yms.

Meillä kaikki mahdolliset asumiseen liittyvät ylläpitokulut vähän yli 300 e/kk. Sis. mm vakuutukset, kaukolämpö, sähkö, vesi, nuohuous, kiinteistövero, jätemaksut, ...

Omakotitalo 165 m2 kaupunkialueella.

Olisi kiva kuulla myös rivarien yhtiövastikkeiden määriä. Tiedän kyllä, että ne vaihtelevat kovasti.

Keskikokoisessa sähkölämmitteisessä ok talossa on hyvä varautua vähintään 300 €/kk kuluihin. Ja jos vihreät pääsevät hallitukseen, niin ensi vuonna 400 €/kk.

Varmasti maksaa enempi meillä ainakin asua omakotitalossa kuin aikanaan paritalossa. Mutta en vaihtaisi mistään hinnasta enää tätä asumismuotoa! Säästää voi lämmityksessäkin alentamalla asteen pari lämmitystä ja vettä ei lutrata suihkussa ja kilpailuttaa jätehuollon ym.

Olen asunut yli puolet elämästäni kerrostalossa, sekä joitain vuosia rivitalossa ja paritalossa. Kyllä mulle tämä omakotitalo on ehdoton ykkönen asumismuotona!

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mie";23783897]Tehdäänkö vertailu? Ihan mielenkiinnosta :) Minusta olisi ihan kiva verrata ok-talon ja rivarin kustannuksia keskenään. Kuinka iso kämppä ja missäpäin suomea? Kuinka isot asumiskulut kk? Eli vastike +sähkö+vesi + mahdollinen lämmitys+ vakuutus

Meillä okt vajaa 200m2 + lämmin varasto + kahden auton katos + iso tontti pk-seudulla. Pakolliset asumiskustannukset n 400e/kk. Tämä summa sisältää kiinteistöveron, sähkön (meillä maalämpö), jätteen, veden, vakuutuksen. Lisäksi voisimme varmaan laittaa ainakin 50e/kk sellasiin "satunaisiin"kuluihin kuten hiekoitussepeli, pihan hoitovälineitä, lamppuja yms.[/QUOTE]

Just tuossa tein vertailua omakotitalossa asuvan kaverin kanssa, tosin hän asuu toisella paikkakunnalla, joten googletimme vastaavat hinnat tässä kaupungissa. Hintaa noille mainitsemillesi tuli 1400 euroa vuodessa enemmän kuin mitä me maksamme vastiketta, vaikka huomioi myös ne mitä me maksamme suoraan. Kuten sanoin, tämä on täysin riippuvaista paikkakunnasta. Teillä näköjään säästäisimme vielä enemmän. Meillä ei saa kaukolämpöä eikä maalämpöä omakotitonteille (kaava estää maalämmön kaukolämmön taas jokin idioottimainen säännöstely). Toki on sitten eri asia, onko 1000-2000 euroa vuodessa liikaa siitä että saa asua omakotitalossa. Me maksamme tuon erotuksen ja vielä enemmänkin asunnon hinnassa. Kustannukset eivät ole meillä se syy miksi emme asu omakotitalossa, vaan nimenomaan se, että tässä kaupungissa ei saa asiallisia tontteja asialliselta etäisyydeltä. Sitä ei kuitenkaan voi kukaan kieltää etteikö asumiskustannukset olisi suuremmat omakotitalossa kuin osakehuoneistossa.

Meidän on paljon halvempi asua omakotitalossa kuin ennen rivarissa. Meillä on puulämmitteinen omakotitalo ja vesikin lämpiää puulla ja puut saadaan omasta metsästä. vesilasku n.15e/kk, sähkö 60e/kk. Jätekaivon tyhjennys 70e/vuosi, nuohous 50e/vuosi, roskistyhjennys 50e/vuosi, auraus 20e/vuosi
Rivarissa kun asuttiin niin vesilasku oli nelinkertainen ja sähkölasku isompi, takka oli sielläkin joten nuohous tarvittiin. yhtiövastike oli 300e. Säästetään nyt joka kuukausi yhtiövastikkeen verran,

Omakotitalon etuina sanoisin: oma rauha ja tietenkin se oma valta mitä pihaan istutetaan.
Kukaan ei voi narista, kun teillä taas käy vieraita!!!!!! ( kerrostalo asunnossa ) sain valitusta vieraistani.

Tässä taustaa: Hyvän ystäväni äiti äkillisesti pääsi parempaan paikkaan.Ystäväni murtui täysin.
Ystäväni kävi luonani 4-6 kertaa viikossa ja aina pari tuntia kerrallaan purkamassa tuntojaan.
Julkisesti ei juurikaan tavattu ( jos itkettää ei kukaan varmaan halua,että siinä on yleisöä )
Itse en päässyt hänen luonaan käymään ( ei autoa ei kulkuyhteyttä)

kaveri asui 2 vuotta rivarissa ja kun vihdoin saivat talon niin totesi et omakotitalossa asuminen on halvempaa, varsinkin sit kun laina on maksettu. muuten en osaa kommentoida.

Yhteistyössä