Mitä maito- ja vilja-allergisille tarjotaan päiväkodeissa yleensä aamupalaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen päiväkodissa töissä ja meillä ainakin löytyy maitoja monenlaisille allergisille. Ainoa poikkeus on apteekin maidot, ne vanhempien täytyy tuoda itse. Allergisten ruokavalio on muutenkin todella monipuolisesti suunniteltu, joten sinuna ap en kantaisi siitä huolta. Hiukan ihmettelisin, jos joku vanhempi haluaisi tuoda lapselleen omat aamupalat vain sen vuoksi, että lapsi on nirso. Ei ole koskaan tullut sellaista vastaan... Mutta en usko, että se olisi kovin suotavaa, sillä jos jokainen toisi kotoa lapselleen ruokia nirsoilun vuoksi, niin päiväkoti olisi kyllä melko pulassa. Eri asia olisi, jos esim. lääkäri olisi näin sanonut alipainon vuoksi, mutta silloinhan asiasta olisi varmasti lääkärintodistus...

Meillä päiväkodissa tarjotaan riisi- tai kaurajuomaa maitoallergikoille. Aamupalaksi on gluteiinitonta puuroa puuropäivinä, leipäaamuina gluteiinitonta leipää. Apteekin korvikkeet pitää itse tuoda, mutta muuta ei.
Omia ruokia ei saa missään nimessä tuoda. Aina joku yrittää, mutta päiväkodissa syödään päiväkodin ruokia.
Nirsolle lapselle voi ja pitääkin antaa kotona aamupalaa, jos ei hoitopäivän aikana syö. Yleensä toisten lasten esimerkki saa kotona huonosti syövän lapsen syömään paremmin. Alkuun pieni lapsi voi protestoida hoidonaloitusta syömättömyydellä, joten kannattaa varautua siihen, ettei päivistä tule aluksi kovin pitkiä.

[QUOTE="malla";23789060]Meillä päiväkodissa tarjotaan riisi- tai kaurajuomaa maitoallergikoille. Aamupalaksi on gluteiinitonta puuroa puuropäivinä, leipäaamuina gluteiinitonta leipää. Apteekin korvikkeet pitää itse tuoda, mutta muuta ei.
Omia ruokia ei saa missään nimessä tuoda. Aina joku yrittää, mutta päiväkodissa syödään päiväkodin ruokia.
Nirsolle lapselle voi ja pitääkin antaa kotona aamupalaa, jos ei hoitopäivän aikana syö. Yleensä toisten lasten esimerkki saa kotona huonosti syövän lapsen syömään paremmin. Alkuun pieni lapsi voi protestoida hoidonaloitusta syömättömyydellä, joten kannattaa varautua siihen, ettei päivistä tule aluksi kovin pitkiä.[/QUOTE]

Joo noin vähän arvelinkin ettei saa viedä, ja se on Ok. Olen nähnyt monta kertaa että lapseni syö paremmin kun näkee muiden syövän, toivotaan parasta. Mutta saattaapa vähän aikaa ainakin alussa mennä syömättä. Joo meillä on onneksi aika usein mahdollista pitää vähän lyhyempiä päiviä lasta pk:ssa.

Kannattaa tosiaan alussa syöttää krantulle lapselle aamupala kotona. Sitten kun on selvää, että lounas menee alas hoidossa, niin voi sitä aamupalaakin siellä kokeilla. Muuten vain on kovin pitkät hoitopäivät ilman ruokaa, jos ei syö aamupalaa eikä ehkä lounastakaan kunnolla.

Meillä onnistuu kans hyvin.
Esikoisella on nyt menossa maidoton+vijaton kokeilu. Juomaksi saa vettä, ei tykkää soijamaidon mausta, vielä vähemmän riisimaidota.

Hän syö aamupalan kotona, mutta joskus leipää tarhassa lisäksi. Kuulemma riisikakkuja.
Ihan hyvin on onnistunut.

Tattaripuuroa ei saa alas, hirssiä ei olla vielä kokeiltu. Riisipuuro soijamaitoon oli yökötys myös. Riisihiutaleista puuro ei myöskään mene alas. Mutta mitäpä tuosta, kyllä ilman puuroakin pärjää.

Hän kyllä syö soija jugurttia päivittäin ja mielellään ne annankin kun on tällä hetkellä hyvä kalsiumin lähde.

Jos soija on niin vaarallista, niin miksiköhän allergialääkärit sitä suosittelivat? :O Tosiaan kyllä kun juuri googlettelin, niin lehmänmaidon haittalista oli kyllä lähes yhtä pitkä, eli mistä sitä tietää sitten mihin oikeasti kannattaa uskoa? Kun tuntuu ettei nykyään saisi juuri mitään syödä tai juoda, kun kaikki on epäterveellistä.

Varmaan siksi, ettei siitä ole heti näkyvää haittaa, ja sitä on helposti saatavilla eikä se ole kallista. Mutta tutkimustuloksia on olemassa tosiaan vaikka mitä, mistään ei voi olla varma :(

Ite antaisin varsinkin pojalle mahdollisimman vähän soijaa ihan varulta. Ootteko kookosta käyttäneet? Ainakin kookoskerma kannattaa ottaa ruuanlaittoon mukaan. Kanakastike kookoskermaan tehtynä on superhyvää :p

Meidän tyttö meni päiväkotiin 1,5-vuotiaana 20 ruoka-aineen listan kanssa. Eikä ollut kyllä mitään valittamista, todella hyvin hoitajat/keittiö suhtautuivat asiaan :) Eikä todellakaan tarvinnut viedä mitään ruokia mukana, päinvastoin keittiöltä tuli toiveena, että annan omia reseptejä/leipäohjeita, mitä lapselle voi antaa :) Ja jos tuli jotain uusia ruoka-aineita käyttöön, niin keittiölle sai suoraan soitella ja sopia asioista.
Varmaan on paljon omasta asenteesta kiinni ja siitäkin, että meidän päiväkoti on pienessä kylässä, jossa ihmiset tuntee toisensa.

[QUOTE="sondersson";23789488]Varmaan siksi, ettei siitä ole heti näkyvää haittaa, ja sitä on helposti saatavilla eikä se ole kallista. Mutta tutkimustuloksia on olemassa tosiaan vaikka mitä, mistään ei voi olla varma :(

Ite antaisin varsinkin pojalle mahdollisimman vähän soijaa ihan varulta. Ootteko kookosta käyttäneet? Ainakin kookoskerma kannattaa ottaa ruuanlaittoon mukaan. Kanakastike kookoskermaan tehtynä on superhyvää :p[/QUOTE]

Kookoksen diskasin heti allergioiden selvittyä,koska allergiasairaalassa ravintoneuvoja tms. sanoi ettei sitä suositella lapsille. Sitten itse googlettelin että ei se nyt niin vaarallista olekaan. Vähän kuin tuo soijakin. Soijan haitoista en kyllä tätä ketjua ennen edes tiennyt, koska sitä on tosiaan suositeltu, ja kookosta ei. :headwall: Näköjään on parasta kun ei usko ammatti-ihmisiin vaan ottaa itse asioista selvän.

Joo täytyykin alkaa käyttää kookosmaitoa ruuanlaitossa, ja -kermaa, se on kyllä tosi hyvää.

Joo täytyy vähentää tuota soijaa, nyt meillä juuri loppui Kelan korvaus Nutrilon Soijastakin, niin voisi siirtyä vaikka riisimaitoon.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä onnistuu kans hyvin.
Esikoisella on nyt menossa maidoton+vijaton kokeilu. Juomaksi saa vettä, ei tykkää soijamaidon mausta, vielä vähemmän riisimaidota.

Hän syö aamupalan kotona, mutta joskus leipää tarhassa lisäksi. Kuulemma riisikakkuja.
Ihan hyvin on onnistunut.

Tattaripuuroa ei saa alas, hirssiä ei olla vielä kokeiltu. Riisipuuro soijamaitoon oli yökötys myös. Riisihiutaleista puuro ei myöskään mene alas. Mutta mitäpä tuosta, kyllä ilman puuroakin pärjää.

Hän kyllä syö soija jugurttia päivittäin ja mielellään ne annankin kun on tällä hetkellä hyvä kalsiumin lähde.

Meillä meni riisipuuro alas lehmänmaitoon tehtynä, muttei tosiaan soijamaitoon, poika kerran oikein yökkäsi kun laiton lautasen nenän eteen. :(

Tuntuu että poika söisi varmasti paremmin jos ei olisi noita allergioita, ennen niiden toteamista söi oikein hyvällä ruokahalulla kaurapuuroa maidon kanssa tms.

Kookoksen diskasin heti allergioiden selvittyä,koska allergiasairaalassa ravintoneuvoja tms. sanoi ettei sitä suositella lapsille. Sitten itse googlettelin että ei se nyt niin vaarallista olekaan. Vähän kuin tuo soijakin. Soijan haitoista en kyllä tätä ketjua ennen edes tiennyt, koska sitä on tosiaan suositeltu, ja kookosta ei. :headwall: Näköjään on parasta kun ei usko ammatti-ihmisiin vaan ottaa itse asioista selvän.

Joo täytyykin alkaa käyttää kookosmaitoa ruuanlaitossa, ja -kermaa, se on kyllä tosi hyvää.

Joo täytyy vähentää tuota soijaa, nyt meillä juuri loppui Kelan korvaus Nutrilon Soijastakin, niin voisi siirtyä vaikka riisimaitoon.

kookosta ei suosittele ne jotka ovat rasvattomuuden kannalla. Monet tutkimukset on kuitenkin esittäneet kookoksen rasvan olevan ihan sitä parasta mahdollista.

Mitä tuohon soijan vaarallisuuteen tulee niin mä olen lukenut sellaista että esim. kiinalaisten käyttämä soija on valmistettu jotenkin niin että siinä tuhoutuu kaikki soijan haitalliset aineet. Ja että se on pitkä prosessi, joten se ei tehotuotantoon sovi. Ja ne soijan sisältämät haitalliset aineet aiheuttavat mm. hedelmättömyyttä. Tämän moni kiistää juuri sillä, että ei aasialaisilla ole paljoa hedelmättömyyttä vaikka siellä soijaa käytetään. Mutta tosiaan se heidän käyttämänsä soija on ihan erilailla valmistettu.

[QUOTE="sondersson";23789753]kookosta ei suosittele ne jotka ovat rasvattomuuden kannalla. Monet tutkimukset on kuitenkin esittäneet kookoksen rasvan olevan ihan sitä parasta mahdollista.

Mitä tuohon soijan vaarallisuuteen tulee niin mä olen lukenut sellaista että esim. kiinalaisten käyttämä soija on valmistettu jotenkin niin että siinä tuhoutuu kaikki soijan haitalliset aineet. Ja että se on pitkä prosessi, joten se ei tehotuotantoon sovi. Ja ne soijan sisältämät haitalliset aineet aiheuttavat mm. hedelmättömyyttä. Tämän moni kiistää juuri sillä, että ei aasialaisilla ole paljoa hedelmättömyyttä vaikka siellä soijaa käytetään. Mutta tosiaan se heidän käyttämänsä soija on ihan erilailla valmistettu.[/QUOTE]

Ok. tuo oli tosiaan minulle ihan uusi tieto, olen aika pitkälti luottanut ammattilaisten sanaan, ja ollaan käyty ravitsemusterapeutilla allergioiden toteamisen jälkeen. Vähän kyllä ihmetyttää nuo ettei soijan vaaroista tiedetty, ja että kookosta kehotettiin välttämään.

Joo tuota riisimaitoa taidankin alkaa ostaa enemmän, nyt on vielä jäljellä Nutrilon soijaa muutama prk, kun se kelan korvaus loppui viikko sitten, kun poika täytti 2. Olen tässä välillä antanut pojalle Muksu-soijajuomaa, jonka ajattelin olevan terveellistä, kun on lapsille kehitetty. Mutta täytyy tosiaan vaan enemmän itse ottaa asioista selvää vastedes. Varmaan jatkossa mennään eri maitoja vaihdellen.

Juu ei kyllä tosiaan aasialaisilla hedelmättömyyttä ainakaan ole ilmeisesti paljon. :D

[QUOTE="sondersson";23790248]oletteko muuten kokeilleet tankki- tai luomumaitoa?[/QUOTE]

Kyllähän se maitoproteiini on niissäkin. Jos oltaisiin nyt laktoosittomalla ruokavaliolla niin voisi kokeillakin.
Mietin kyllä jos yrittäisi sitä nyt palauttaa takaisin kun jonkin aikaa ollut ilman maitotuotteita.

Tytön kohdalla tämä kokeilu on niin halnkalaa kun on aikaisemmin tottunut syömään kaikkea, kunhan ollut laktoositonta.

Myyköhän tuo tilalliset tuota tankkimaitoa jos vaan menee pihaan ja kysyy?

Tankkimaidossa on ehecin riski, en sitä lapselle antaisi. Sehän voi olla, että poikasi innostuu syömään niitä puurojakin, kun näkee, että muutkin syövät. Kannattaa käyttää ruokavaliossa rasvaa, erityisen hyvää on se kookosrasva.

Tankkimaidossa on ehecin riski, en sitä lapselle antaisi. Sehän voi olla, että poikasi innostuu syömään niitä puurojakin, kun näkee, että muutkin syövät. Kannattaa käyttää ruokavaliossa rasvaa, erityisen hyvää on se kookosrasva.

Joo en jotenkin usko tankkimaidon sopivan, koska siinä tosiaan on sitä maitoproteiinia.

Olen huomannut että poika syö usein paremmin kun näkee muita syöviä lapsia ympärillään. Saattaa olla että tuo vaikuttaa päiväkodissakin, toivotaan näin.

Yhteistyössä