mitä mieltä kun eskarilaisella vielä apupyörät ja 16" pyörä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yx vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yx vaan"

Vieras
viime syksynä tätä eskarilaista pidettiin vielä pyörän takana istuimessa nyt tänä keväänä siirretty sentäs pyörään. tämä lapsi aloittaa ekan luokan syksyllä

Meillä vasta 5v. mutta ei suostu opettelemaan ajamista edes niin, että appareita nostettas. Joten saapi olla ihan niin kauan, kun haluaa. Pakottamalla ei aja ollenkaan.

Mun ystävän lapsi joka aloittaa koulun syksyllä, käyttää yhä appareita. Lapsi oli aikanaan hidas oppimaan kävelemään ja on vähän erikoinen persoona muutoinkin, en ihmettele siis appareitakaan yhtään.
Kyllä se siitä oppii ajan kanssa.

Mitä tuosta nyt pitäsi ajatella :O
Ehkä lapsi ei ole ajanut pyörällä vielä niin kauan että uskaltaa kokeilla ilman appareita, eihän se pyörälläajo taito mitään kerro.

Mun tyttö sanoi vielä viime kesänä et ajaa lukiossaki vielä apurattailla. Aattelin et senkus ajelet, en ala väkisin ottamaan apurattaita pois. No tänä keväänä sit alkoi harjoitella sellaisella "potkupyörällä" jossa ei ole polkimia eikä apurattaita ja yks päivä sit sano et nyt voi ottaa apurattaat pois ja siitä se sit lähti. Nyt on jo ostettu isompi pyörä kun vanhalla ei päässyt tarpeeksi nopeaa :) Neiti lähtee eskariin syksyllä.

noh, mun mielestä outoa. ystävän lapsi on ylisuojeltu äitinsä puolesta ja sen kyllä huomaa. inisee pienimmästäkin naarmusta ja appareilla JUST JA JUST suostuu ylipäänsä ajamaan pyörillä. Sanoisin ettei tarvii mitään muuta kun rohkaisua ja lopettaa äitinsä pumpulissa pitäminen!

.
Alkuperäinen kirjoittaja typyjenäippä;23790999:
Mun tyttö sanoi vielä viime kesänä et ajaa lukiossaki vielä apurattailla. Aattelin et senkus ajelet, en ala väkisin ottamaan apurattaita pois. No tänä keväänä sit alkoi harjoitella sellaisella "potkupyörällä" jossa ei ole polkimia eikä apurattaita ja yks päivä sit sano et nyt voi ottaa apurattaat pois ja siitä se sit lähti. Nyt on jo ostettu isompi pyörä kun vanhalla ei päässyt tarpeeksi nopeaa :) Neiti lähtee eskariin syksyllä.

[QUOTE="vieras";23791005]vanhemmat eivät ole viitsineet opettaa lastaan ajaman...[/QUOTE]

Ehkä vanhemmilla ei ole ollut varaa ennen ostaa polkupyörää tai heillä ei ole mummoja ja kummeja jotka ostelee pyöriä kun sormia napsauttaa.
Minusta tuntui kamalaltakun naapuruston tenavat kiusasi yhtä 7v tyttöä kun hän opetteli ajamaan polkupyörällä, ei varmaankaan lapsen vika jos vanhemmilla ei ennen ole ollut varaa pyörään.
Tosin kun palstaa lukee ei ihme mistä lasten asenteet nauraa muille on periytyneet :(

Mun lapseni (nyt 5v) varmaan ajaa vielä ekaluokallakin appareissa :D
On kyllä kova poika ajelemaan pyörässä ja päivittäin pyörällä pihassa huristelee. Nyt saatiin jo nostaa appareita, mutta pois ei saa ottaa.
Poika on sellanen arka luonteeltaa eikä oikein luota itseensä... niin saa nähdä miten tässä asiassa käy. En kyllä ihmettele, jos joku ei eskarissa vielä osaa ajaa.

[QUOTE="vieras";23791005]vanhemmat eivät ole viitsineet opettaa lastaan ajaman...[/QUOTE]

Jep, tästähän se onkin kiinni. Todellakin.
Meillä esimerkiksi lapsi pelkää niin paljon kaatumista että ajamisesta ei tule mitään. Siihen asiaan ei kuule ihan heti auta se että aikuinen viitsii. Ja pakottamallahan se vasta hyvä tuleekin. Poika menee syksyllä eskariin eli ei sentään vielä ekalle.

Voihan kauhistus! Mitä tiedät taustoista, tai oikeammin mitä ne sinulle kuuluvat? Voi itku että voin inhota tällaista päivittelyä ja kauhistelua tyhjänpäiväisistä asioista. Juuri tällanen asenne pahottaa monen perheen mielen, ja eniten sen lapsen, aivan turhaan.

no tui tui. mun kaveri pyöräili vielä 2-luokalla apupyörillä ja pikkupyörälä. ja tosiaan, oppi kyllä silloin loppuvuodesta pyöräileen ja nyt on ihan yliopisto-opiskelija ;)
ja meidän luokalla ei kukaan edes kiusannut.

Ei ole mielessäs käynyt että ehkäpä lapsi syystä tai toisesta vaan oppii hitaammin. On vaikka viivästynyt kehitys. Sitä niin luulee ja toivoo, ettei aikuiset ihmiset olisi tuollaisia kun sä ap. Anna mä arvaan, sä oot myös niitä mammoja, joilla ei ole yhden yhtä kaveria ja sä mietit että miksi ei ole. Laita osoittees, niin mä lähetän sulle peilin.

no tui tui. mun kaveri pyöräili vielä 2-luokalla apupyörillä ja pikkupyörälä. ja tosiaan, oppi kyllä silloin loppuvuodesta pyöräileen ja nyt on ihan yliopisto-opiskelija ;)
ja meidän luokalla ei kukaan edes kiusannut.

no ei tässä kukaan sanonutkaan että on älyllisesti vajaa jos ajaa appareilla vielä kouluiässä mutta siitä se viestii että lasta on pidetty pumpulissa tai ei ole vaadittu...

[QUOTE="vieras";23791603]no ei tässä kukaan sanonutkaan että on älyllisesti vajaa jos ajaa appareilla vielä kouluiässä mutta siitä se viestii että lasta on pidetty pumpulissa tai ei ole vaadittu...[/QUOTE]

Miten sinä vaadit lasta, joka ei halua tai uskalla? Pitääkö lapsi pakottaa ajamaan ilman appareita vai mitä ehdottaisit?

[QUOTE="vieras";23791603] mutta siitä se viestii että lasta on pidetty pumpulissa tai ei ole vaadittu...[/QUOTE]

Voi tyhmyyden määrää. Ei todellakaan tarvitse johtua tuosta, lapset on erilaisia, perheiden harrastukset on erilaisia, pyöräily ei kenties päällimmäisiä. Mitä ihmeen vikaa siinä on? Miksi kukaan äiti olisi jotenkin suoritusvelovollinen kaltaisillesi kauhistelijoille jotka tuomitsevat ilman tiedon muruakaan. Kaikkien varmaan pitäis asua maalla, opettaa lapsensa uimaan ja pyöräilemään ensimmäisen tilaisuuden tullen jne. Eheitä ja onnellisia ihmisiä kasvaa myös muista kuin sinun ideaaliesi mukaan kasvatetuista lapsista.

Miten sinä vaadit lasta, joka ei halua tai uskalla? Pitääkö lapsi pakottaa ajamaan ilman appareita vai mitä ehdottaisit?

halua... ja halua. Ei lapsi halua välillä syödäkään, kyllä meillä silti syödään ruoka-aikoina. tai välillä ei halua lähteä päiväkotiin. mutta pakko se on jotta laskut saa maksettua ja murua leivän alle. Lapsikin rohkaistuu kun vanhemmat kannustaa vaikka olisi mitenkä hiirulainen ja arka. En mä itsekään aina halua käydä kaupassa, käydä juoksulenkillä tai ulkoiluttaa räntäsateessa koiraa, mutta koira ei pissahädiltään sitä kysele. Haluatko sinä herätä koliikkivauvan kanssa 15 kertaa yössä?

Yhteistyössä