Eikö mies enää tahdokaan perhe-elämää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huju

Vieras
Mitä olette mieltä ahdistavasta tilanteesta,
tätä on jatkunut jo jonkun aikaa mutta vasta nyt on saatu asia tapetille ja tuntuu kärjistyvän aina kun keskustellaan.
Mies ei näytä mitään mielenkiintoa minua kohtaan, meillä on kaksi lasta ja olen raskaana, naimisissa ollaan oltu jo vuosia, mentiin ihan teineinä siis jo naimisiin. Nyt mies on viimeisen vuoden sisällä alkanut elämään omaa elämäänsä, jätti hyväpalkkaisen mutta epämieluisan työnsä ja lähti opiskelemaan unelma-alaansa ja tämä on minusta hieno asia. Mutta tuntuu että hän on alkanut nyt muutenkin pohtimaan mitä elämältään haluaa ja tuntuu että siihen ei kuulu vaimo ja kolme lasta :(
Suoraan ei ole tätä sanonut mutta teot ja tekemättömyys kertoo muuta.
Tuntuu että hän on meidän kanssamme enää velvollisuuden tunnosta ja eihän sellainen liitto toimi. Meillä on ollut aina kamalan rankkaa eka 6kk lapsen syntymän jälkeen ja kohta se on taas edessä, sanoin miehelle että aiemmilla kerroilla sitä on sinnitellyt siinä teidossa että kohta helpottaa ja palataan normaaliin hyvään arkeen, nyt ei ole enää sitä tunnetta kun normaali hyvä arki on muuttunut platoniseksi kämppäkaveruudeksi.
En tiedä miten tämän tilanteen saisi hoidettua, itse en tahtoisi erota, en lasten takia enkä itseni, perhe on minulle etusijalla ja kaikki kaikessa ja rakastan miestäni.
Häntähän en tietenkään voi pakottaa. En saa edes kunnon vastausta siitä mitä hän tahtoo..
Auttakaa! :(

Ei ole välttämättä helppoa siirtyä työelämästä opiskelemaan , opiskelu perheellisenä on rankkaa .... Jutelkaa hyvässä hengessä. voi olla että opiskelu ei olekaan sitä mitä mies oletti ja katuu .... ei voi tietää toisen ajatuksia jos ei kysy ja toinen ei kerro.
Oliko lapsen hankiminen tähän tilanteeseen yhteinen päätös ?
Puhukaa ja puhukaa ja kaikkein tärkeintä kuunnelkaa mitä toinen sanoo.

Sen verran mies eilen sanoi että "tämä kaikki taitaa johtua siitä että tähän asti on eletty minun ehdoillani ja nyt hän on vihdoinkin alkanut elämään omaa elämäänsä".
En ole missään vaiheessa vastustanut opiskeluja, ystävien tapaamista tai mitään, päinvastoin kannustanut siihen.
Tuntuu että mies vaan asettaa kaiken tuon perhe-elämän ja meidän parisuhteen edelle. Myönsi sen verran eilen että hänellä on paljon tärkeitä juttuja joita tahtoo tehdä.
Ja kun aiemmin puhuttiin tuosta fyysisestä läheisyydestä hän sanoi että ei hän sitä kaipaa sillä tavalla, että minun pitää vaan sitten aina muistuttaa. Toisinsanoen minun pitäisi kerjätä huomiota jota hän sitten ehkä joskus antaa jos sattuu huvittamaan.
Tuntuu että olemme niin eri aaltopituuksilla ettemme edes ymmärrä toistemme puhetta. Ja pelottaa miten tulee käymään kun vauva syntyy.
Kyllä kai sitä yksinkin pärjäisi, kolmenkin kanssa, vaikka se tarkoittaisi minulta suuria uhrauksia jatko-opiskelujen ym. suhteen.
Onneksi vanhemmat lapset ovat jo isoja.

Ap hoi... tilanteesi on sama kun mulla jsillä erolla et sinulla on enempi lapsia. Ja tiedän tasan mitä tarkoitat sillä et mies kieltäytyy puhumasta. Ja kun ei enää itsekkään tiedä mitä sanoa....

[QUOTE="mä";23812189]
Oliko lapsen hankiminen tähän tilanteeseen yhteinen päätös ?
[/QUOTE]

Ei ollut vaan tavallaan vahinko. Sikäli ei kuitenkaan että kummallakin oli tiedossa että pienen pieni mahdollisuus on että raskaus alkaa. Ja niinhän se sitten alkoikin.
Miestä kuulemma ahdistaa myös vauvan syntymä ja se mitä siitä seuraa eli siitä sentään ollaan samoilla linjoilla jollain tapaa.
Minua ahdistaa nyt ensimmäistä kertaa kunnolla koska tiedän että meidän liittomme ei kestä jos emme saa tätä asiaa pois päiväjärjestyksestä, mikä nyt hiertää, ennen kuin vauva syntyy.

[QUOTE="huoh";23812202]Ap hoi... tilanteesi on sama kun mulla jsillä erolla et sinulla on enempi lapsia. Ja tiedän tasan mitä tarkoitat sillä et mies kieltäytyy puhumasta. Ja kun ei enää itsekkään tiedä mitä sanoa....[/QUOTE]

Ikävää että löytyy kohtalotovereita :(
Oletteko te olleet pitkään jo naimisissa? Oletko siis sinäkin raskaana nyt?

Joskus haimme pariterapiaan, kunnalliselle puolelle oli kuitenkin niin pitkät jonot että ei saatu ikinä sitä ensimmäistä aikaa vaan saimme selvitettyä silloisen kriisin itse.
Nyt opiskelijana ja äitiyslomalaisena ei ainakaan ole varaa yksityisiin terapeutteihin.

Samanlaista täällä. Meillä mies vaan ei puhu mistään,vaan suoraan jättää kaikki minun hoidettavaksi. Hän käy vaan syömässä kaapista ruuat,pesettää pyykit ja nukkuu sängyssä yöt.Meillä kolme lasta ja itsekkin käyn töissä. Erosta kun olen joskus puhunut,mies tokassut että hän saa sen jälkeen tehdä mitä haluaa kun ei tarvi meitä ajatella?? Eli ilmeisesti odottaaettä minä potkasen hänet pihalle tästä !

[QUOTE="vieras";23812245]Samanlaista täällä. Meillä mies vaan ei puhu mistään,vaan suoraan jättää kaikki minun hoidettavaksi. Hän käy vaan syömässä kaapista ruuat,pesettää pyykit ja nukkuu sängyssä yöt.Meillä kolme lasta ja itsekkin käyn töissä. Erosta kun olen joskus puhunut,mies tokassut että hän saa sen jälkeen tehdä mitä haluaa kun ei tarvi meitä ajatella?? Eli ilmeisesti odottaaettä minä potkasen hänet pihalle tästä ![/QUOTE]

No tuota minäkin olen miettinyt, että eikö mies velvollisuudentunnosta vaan lähde kävelemään ja odottaa että minä teen sen päätöksen.
Olen hänelle kyllä sanonut senkin että jso tahtoo lähteä niin lähtee. Siihen ei ole sanonut mitään.

no eikö siltä mieheltä voi kysyä: Etkö halua enää perhe-elämää? sit se vastaa siihen joko kyllä tai en, ilman mitään selittelyitä. sit jos kyllä, voi lähteä selvittämään niitä ongelmakohtia.

No tuota minäkin olen miettinyt, että eikö mies velvollisuudentunnosta vaan lähde kävelemään ja odottaa että minä teen sen päätöksen.
Olen hänelle kyllä sanonut senkin että jso tahtoo lähteä niin lähtee. Siihen ei ole sanonut mitään.

jos on vauvakin tulossa, niin ehkä miehen on todella vaikea lähteä vaikka haluaisikin. toivotaan että tää on joku ohimenevä kriisivaihe. joka tulee jokaisessa liitossa, tai melko monessa liitossa jossain vaiheessa. ja onko nuoruus jäänyt sitten tavallaan elämättä. jos nuorena olette menneet naimisiin. niin onkohan miehelläsi tunne, että jotain on jäänyt kokematta

tuskin se mies on sen onnellisempi vaikka lähtisikin. Sen elämä taitaa olla aika hukassa ja sekasin. Opiskelu teini maailmassa saattaa tehdä tepposia vanhalle ukolle.

Olen kysynyt suoraan mutta vastausta en ole saanut.
Ja uskon että vaikka tahtoisikin lähteä, tässä tilanteessa se on vaikeaa, jättää minut pulaan lasten kanssa.
Mutta eihän sitä voi velvollisuudentunnon takia yhdessä pysyä, ei se vain toimi.
Olen varma että tavallaan on kyse tuosta että mieheltä on jäänyt nuoruus elämättä, olimme 19v mennessämme naimisiin, itse ehdin rellestää ennen sitä vuosikaudet, minä taas olen miehelleni ensimmäinen tyttöystävä ja vaikka yhdessä vähän aikaa rellestimme, esikoinen syntyi minun ollessani vasta 21v eli siitä lähtien eletty perhe-elämää.
Tiedän itsekin miten opiskelujen aloittaminen voi vaikuttaa fiiliksiin, opiskelin itse itselleni ammatin perhe-elämän keskellä. Hetkellisesti se opiskelu kavereineen tuntui tärkeimmältä asialta maan päällä mutta tunne meni ohi. Perheen vuoksi se tuli tehtyä kuitenkin.

Olette menneet naimisiin nuorina, joten olette käytännössä olleet koko elämänne yhdessä. Yhtenä yksikkönä. Luultavasti mies pohtii nyt miltä tuntuu olla "minä" eikä "me". Se on normaalia, EIKÄ tarkoita että hän haluaa erota, ei enää rakasta sinua tai perhettänne. Hän luultavasti haluaa vain vaihteeksi tutustua itseensä yksikkönä eikä aina vain osana suurempaa kokonaisuutta. Hän kokeilee kuinka rajattua hänen nykyinen elämänsä on ja miten paljon voi vaikuttaa asioihin. Tärkeää on että hän hetken haahuiltuaan saisi huomata ettei ole häkissä joka rajoittaa ja estää häntä toteuttamasta itseään, vaan on ympäristössä joka tukee häntä ja on hänen "liittolaisensa".

Ole kärsivällinen ja anna tilaa niin paljon kuin miehesi haluaa. Todennäköisesti sinullekin joskus tulee vastaava vaihe. Ehkä vasta vuosikymmenten päästä kun lapset ovat jo isoja ja lähdössä kotoa pois. Ehkä aiemmin. Ei välttämättä koskaan mutta mahdollisesti kuitenkin.

Mutta haluan korostaa: SE EI TARKOITA ETTEIKÖ RAKASTAISI PERHETTÄÄN JA OLISI SIIHEN SITOUTUNUT.

Yhteistyössä