Kuinka moni tekee 5-vuotiaalle leivät, paloittelee ruuat tms.?

Mielenkiintoista. Meillä ainakaan 5vee, keskimääräistä isompi, ei yletä ottamaan jääkaapista muuta kuin alimmilta hyllyiltä tai edes saa yhtäkään ruokailuastiaa itse kaapista, joten vaikea edes olla kovin omatoiminen. No aterimet, mutta niillä ei pitkälle pötkitä. Mutta täytyy sanoa, ettei tullut mieleen että noin pienet osaavat käyttää kuorimaveistä. Miten olette opettaneet tekniikan?

Passaan ja teen asioita hänelle. Oletuksena on etten heti leikkaa ruokaa lautaselle, mutta leikkaan sen jos pyytää ja on ensin vähän itse tehnyt asian eteen jotain. Leivänkin usein teen, joskus on mukana. Mutta pitsan lapsen täytyy itse aina tehdä, jos sitä laitetaan:)

Kyllä teen aika usein voileivän valmiiksi 5-vuotiaalle ja jopa hänen 8-vuotiaalle isosiskolleen. Samoin joskus kuorin perunat ja pilkon lihat, joskus tekevät sen itse. Molemmat osaavat tarpeen tullen tehdä nuo kaikki itsekin, mutta minusta on kiva tehdä pikku palveluksia lapsilleni. He sitten puolestaan välillä auttavat kovastikin ja tekevät äidille voileivät, jos äiti on kipeä tai muuten oikein kiireinen.

Annan tehdä itsekin (nyt kyllä täytti jo 6v) mutta useimmiten annan samassa rytäkässä valmiina ruuat, leivät jne kun pienille siskoillekin. Mutta saa itsekin tehdä ja haluaakin tehdä. Meillä on vaan lähes minuutilleen tietyt ruoka-ajat, joiden välissä ei ole sallittua napostella mitään, joten aika vähän on tilanteita jolloin kukaan itsenäisesti ottaa mitään... vettä janoon milloin haluaa.

Nutrilett-Nalle !!! Miksi teillä on lähes MINUUTILLEEN tarkat ruoka-ajat?

Mun nyt 5v sai jo 2 vuotiaana voin jääkaapista ja voideltua leivän. Joskus isoveli jätti kameran kuvaamaan salaa, vähän kuin piilokamerassa ja sitä se vain 2v omatoimisesti työnsi tuolin jääkaapin eteen ja viereisellä pöydällä voiteli leivän... ja jätti jääkaapinoven auki.

Nytkään harvemmin leipiä valmiiksi teen, joskus saatan tehdä samalla kuin itsellenikin. Isoveljelle teen aamiaisleivän ennen kouluun lähtöä, mutta tytöt syövät ryhmiksessä aamupalansakin.

Sen sijaan usein tulee pilkottua ruoka. Perunatkin tulee pilkottua samalla kun kuorin ne, vaikka osaisi itsekin. On vain tapa jäänyt päälle.

Porkkanat kuorii itse, mutta omenan kuorin minä (saisi syödä kuorineenkin, mutta jostain syystä haluaa, että kuorin). Mandariinit ja appelsiinit kuorii itse.

[QUOTE="mami";23822493]Nutrilett-Nalle !!! Miksi teillä on lähes MINUUTILLEEN tarkat ruoka-ajat?[/QUOTE]

Miksi ei? Joskus toki on poikkeuspäiviä, retkiä tms. Mutta arkisin ilman erikoista menee näin: aamupala klo 8-8.30
lounas 11.30-12
välipala 14
päivällinen 16.30-17
iltapala 18.30

Juu teen, toki. En halua että poika käy itse jääkaapilla.
Osaa kuulemma voidella leivän ja tehdä kaikenlaista muutakin, ja pakkohan se onkin, kun menee eskariin syksyllä ja siellä pitää osata kaikenlaista ja olla omatoiminen ruokailussa.

Miksi monet teistä eivät halua lapsen käyvän itse jääkaapilla?

Esimerkiksi lapsen hampaiden vuoksi on hyvä pitää tietyt ruoka-ajat, joiden välillä ei napostella. Tällöin ei ole tarvetta käydä itse jääkaapilla ruoka-aikojen välillä. Toisaalta myös painonhallinnan vuoksi on hyvä oppia ruoka-aikoihin ja siihen, että ruoka-aikojen välillä ei pyöritä koko ajan etsimässä naposteltavaa kaapeista.

Lisäksi vielä syynä voi olla vähävaraisuus. Kun isommat lapsemme olivat pieniä ja kituutimme pienen pienillä tuloilla, meidän oli oikeasti katsottava, miten ruoka käytetään. Silloin ei kenelläkään meistä ollut mahdollisuutta käydä jääkaapilla milloin sattuu vaan ruoka ja välipalat tehtiin koko perheelle kerralla ja noudatettiin ruoka-aikoja. Tosin eipä meillä silloin mitään naposteltavaa jääkaapissa ollutkaan vaan pelkkiä ruoka-aineksia kunnon ruokaa varten.

Usein tarjoan aamu- ja iltapalat, samalla tarjolle hedelmät ja vihannekset sopivina annospaloina. Teen valmiiksi leivän. Jos ottavat lisää, voitelevat itse.
Ruokaa ottavat joskus itse kattilasta/vuoasta, joskus laitan annokset valmiiksi pöytään.
Syömme ateriat yhdessä tai jos aikuinen ei syö, niin on seurana pöydässä.
En ajattele valmiiden annosten laittamista lapsen laiskistamisena vaan että on kohteliasta valmistaa ja tarjoilla ruokaa myös toisille. Aamu- ja iltakuviot sujuu nopeammin, kun on valmiit eväät pöydässä, ja lapset syövät monipuolisemmin kuin jos itse valitsisivat.
Kannustan omatoimisuuteen, mutta mielestäni vielä alakouluikäinenkin tarvitsee aikuista ruokailutilanteissa. Aikuinen on läsnä, keskustelee ja on viime kädessä vastuussa siitä, että lapsi saa monipuolista ravintoa. Lapsi saa olla lapsi.