Mikä laihduttamisessa on niin vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En keksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En keksi

Vieras
Kun mun mielestä se on niin helppo kaava, syö vähemmän kuin kulutat.

Joku väittää että terveellinen ruoka on kallista. Kaikki ruoka on kallista, enkä mä usko että valitsemalla ruisleivän vehnäleivän sijaan kukaan saa budjettiaan kaatumaan tai vaihtamalla hesen asterian salaattiin.

Eikä kävely mitään maksa, kotijumpat tms. Voi pyöräillä, uida järvissä, juosta ja kävellä ihan ilman rahaa, ei se vaadi kuntosalikortteja tms.

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa, että pitää aloittaa kaikkia ihme dieettejä tai muita hömpötyksiä? Pelkkä itsekuri riittäis..

Sepä se, se itsekuri on se mikä sen tekee vaikeaksi.

Helppohan se on muutaman kk:n dieetin pitää, mutta koko elämä remnttiin, ei se ihan kuule noin vaan mene =)

[QUOTE="mii";23836408]hehee :D kylläpäs luulet olevas ;)[/QUOTE]

No mitä helvettiä, etkä sä osaa vastata muuta? Tuohan se kertoo paljon :D Ja mä luulen olevani hoikka ja terve, koska syön oikein ja liikun paljon, siinäpä se mitä mä luulen olevani.

[QUOTE="vieras";23836422]Sepä se, se itsekuri on se mikä sen tekee vaikeaksi.

Helppohan se on muutaman kk:n dieetin pitää, mutta koko elämä remnttiin, ei se ihan kuule noin vaan mene =)[/QUOTE]

Terveellinen ruokahan se maistuukin paremmalta ja siitä jää hyvä olo, siksi mä ihmettelen miksi epäterveellinen on niin suuressa suosiossa?

Kun mun mielestä se on niin helppo kaava, syö vähemmän kuin kulutat.

Joku väittää että terveellinen ruoka on kallista. Kaikki ruoka on kallista, enkä mä usko että valitsemalla ruisleivän vehnäleivän sijaan kukaan saa budjettiaan kaatumaan tai vaihtamalla hesen asterian salaattiin.

Eikä kävely mitään maksa, kotijumpat tms. Voi pyöräillä, uida järvissä, juosta ja kävellä ihan ilman rahaa, ei se vaadi kuntosalikortteja tms.

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa, että pitää aloittaa kaikkia ihme dieettejä tai muita hömpötyksiä? Pelkkä itsekuri riittäis..

Oletko myös rikas ja onnellinen?

Oliskohan se alottamisen vaikeus. Tai se kun kahvipöydässä on nähnyt jonkun kieltäytyvän siitä ja tästä herkusta "olen dieetillä". Kuullut ihmisten tuskailevan kilojensa kanssa (vaikka eivät asialle todennäköisesti mitään tee).
Asenne että salaatit ei täytä ja ovat pupunruokaa, että kevyemmät sapuskat maistuu puulta tai ei miltää.
Ehkä ne ovat muovanneet ajatuksen niin, että laihduttaminen vaikuttaa vaikealta, ihnottavalta ja vastenmieliseltä tapahtumalta jossa pitää vain kärsiä ja nähdä nälkää.

[QUOTE="vieras";23836439]Tarve saada nopea mielihyvä ja tyydytys, tylsyys, himot.. niihin on pikainen helpotus tuotteessa nimeltä suklaa.[/QUOTE]

Jos tuon tiedostaa niin eikö se olisi järkevää hakea hyvää mieltä muusta kuin suklaasta tai vastaavasta? hakea joku hyvä vaihtoehto joka lopulta tuo saman hyödyn?

[QUOTE="aapee";23836432]Terveellinen ruokahan se maistuukin paremmalta ja siitä jää hyvä olo, siksi mä ihmettelen miksi epäterveellinen on niin suuressa suosiossa?[/QUOTE]

Jonkun muun suussa voi maistua erillaiselta kuin sinun. ;)

[QUOTE="aapee";23836427]No mitä helvettiä, etkä sä osaa vastata muuta? Tuohan se kertoo paljon :D Ja mä luulen olevani hoikka ja terve, koska syön oikein ja liikun paljon, siinäpä se mitä mä luulen olevani.[/QUOTE]

Nää on just niitä asioita mitä kaikki ei VOI edes yrittää ymmärtää. :)

Vertaisin syömishimoa alkoholismiin. Tosin alkoholistille on tarjolla katkaisuhoitoja, lääkitystä ja terapiaa. Syömähimoisen pitäisi vaan säännöstellä syömistään :| Toisilla riittää tahdonvoima, toisilla ei.

[QUOTE="aapee";23836454]Jos tuon tiedostaa niin eikö se olisi järkevää hakea hyvää mieltä muusta kuin suklaasta tai vastaavasta? hakea joku hyvä vaihtoehto joka lopulta tuo saman hyödyn?[/QUOTE]

Niin, mutta voi viedä aikansa, että löytää vastaavan asian joka tuo mielihyvää, tyydytystä yms. endorfiinejä samalla sekunnilla. Itse olen normaalipainoinen joten ei tarvitse stressata syökö suklaata vai ei.

Sitäkään mä en ymmärrä että kuinka ihmiset lihottaa itsensä niin suuriksi? Kun ei se 30-40 kilon ylipaino tule yhdessä yössä, vaan pikku hiljaa ja kun painon kehityksen huomaa menevän väärään suuntaan niin miksi elintapoja ei muuteta ajoissa?

Onhan se helpompi tiputtaa 10 ylimääräistä kiloa kuin 30?

Juuri tuo itsekuri puuttuu. Sitähän siinä eniten tarvitaan. Ehkä sitä vaan ei voi ymmärtää, jos sitä itsekuria on. muuten se 30 kilon ylipaino. Varmaan se onglelma on just siinä, että se tulee pikkuhiljaa. Sitä ikään kuin tottuu itteensä, eikä huomaakaan ennen ku on se tosi iso ylipaino. Ei ole kokemusta itsellä, mutta näin kuvittelisin.

[QUOTE="minna";23836525]muuten se 30 kilon ylipaino. Varmaan se onglelma on just siinä, että se tulee pikkuhiljaa. Sitä ikään kuin tottuu itteensä, eikä huomaakaan ennen ku on se tosi iso ylipaino. Ei ole kokemusta itsellä, mutta näin kuvittelisin.[/QUOTE]

Ei se voi tulla yllätyksenä, jos tasaisin väliajoin joutuu ostamaan isompaa ja isompaa vaatetta. Sit kun siirtyy pysyvästi great girls-mallistoon niin täytyy ihmisen tiedostaa että on ylipainoinen ja huomata kuinka paino vaikuttaa terveyteen.

[QUOTE="aapee";23836427]No mitä helvettiä, etkä sä osaa vastata muuta? Tuohan se kertoo paljon :D Ja mä luulen olevani hoikka ja terve, koska syön oikein ja liikun paljon, siinäpä se mitä mä luulen olevani.[/QUOTE]

Taidat olla ennemminkin hoikka perintötekijöidesi kuin 'oikein' syömisen tai liikunnan ansiosta. Vai oletko ollut joskus ylipainoinen normaaliolosuhteissa pois lukien mahdolliset raskaudet?

No ei se mikään itsestäänselvyys ole kuinka paljon missäkin on kaloreita ja mikä se ihan oma kulutus on.
Toki sen huomaa kun alkaa lihoa että jotain on pielessä mutta en mä ainakaan ennen Kiloklubiin liittymistä tiennyt kalorimääristä ihan kauheesti.

[QUOTE="aapee";23836495]Mikäs sua risoo? Mulla on ihan tarpeeksi rahaa, riittää tähän elämään enkä kaipaa rikkauksia. Miten liittyy aiheeseen?[/QUOTE]

Ei mua mikään riso. Mietin vaan, että et sitten vissiin halua olla rikas. Sillä jos haluaisit, varmaan olisit, eikö vaan? Eihän se oo vaikeaa.

Otetaan vaan ihan rauhallisesti, ei tarvii vetää hernettä nenään vaikka ootkin laiha ja kaunis ja onnellinen. :)

Se on nimenomaan se itsekuri. Mä syön terveellisesti, ja mun perusruuissa ei tasan ole mitään sellaista minkä vuoksi mä lihoisin. Mut se on se sokeririippuvuus :( saatan päivän olla ihan hyvin syömättä mitään roskaa mutta illalla tv:n ääressä on kiva olla naposteltavaa.

Et voi ymmärtää miten vaikea siitä on päästä eroon jos sulla ei sellaisia riippuvaisuuksia ole ollut.

Mä onnistuin laihduttamaan 18 kiloa päättämällä että en enää laihduta. Opettelin syömään terveellisesti. Herkkuja vähensin myös reilusti entiseen verrattuna, huomasin että pärjään vähemmälläkin. Haluaisin vielä muutamia kiloja pois mutta niitä en saa juuri tuon napostelun ansiosta.

[QUOTE="tööt";23836565]Taidat olla ennemminkin hoikka perintötekijöidesi kuin 'oikein' syömisen tai liikunnan ansiosta. Vai oletko ollut joskus ylipainoinen normaaliolosuhteissa pois lukien mahdolliset raskaudet?[/QUOTE]

Jaa-a, mun äiti opetti mut syömään oikein ja olen sitä aikuisikään asti jatkanut. Liikunta tuo iloa joten sitäkin olen harrastanut paljon.

Perintötekijöistä tuskin on kiinni, yksin kertaisesti syön vähemmän kuin kulutan eikä se vaikeaa ole ;)

Yhteistyössä