Miten ottaa puheeksi kiusallinen asia läheisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niina"

Vieras
Ongelma on tämä: olen alkanut kiinnittää huomiota siihen, että isäni haisee hieltä. Se on tietenkin vastenmielistä ja pilaa fiilikset tavattaessa.
Isäni on johtavassa asemassa työelämässä, eli mistään mökkierakosta ei ole kyse. Tämä ongelma on ollut vasta viime aikoina, ehkä noin puoli vuotta - vuoden.
Tympeintä on, että kun isäni on pitänyt vauvaamme sylissä, vauvan hiukset ja vaatteet haisevat hieltä.

Osa ongelmaa ovat isäni vapaa-ajan vaatteet; kotivaatteet ja ulkoiluvaatteet. Ilmeisesti hän ei pese niitä IKINÄ, koska ne haisevat niin pahoilta. Mitäpä se päivittäinen suihkukaan auttaa jos kotona päälle vedetään vanhalta hieltä haiseva t-paita. Huom! En tarkoita että ulkoiluvaatteita tarvitsi joka välissä pestä, mutta kyllä olisi syytä edes silloin tällöin jos ne haisevatkin!

Eli jotenkin minun pitäisi tästä kiusallisesta asiasta hänelle sanoa, mutta miten tehdä se mahdollisimman hienovaraisesti? Isän loukkaantumiselta tuskin voidaan välttyä :( Hänellä on tapana käydä joka aamu suihkussa, mutta selvästikään se ei riitä. Pitkän päivän jälkeen hän haisee, tai ainakin vaatteet haisevat. Ilmeisesti hän tai hänen vaimonsa ei asiaa huomaa (!!!) tai sitten se ei heitä häiritse. Pelkään myös että jos otan asian esille, isän vaimo suuttuu. Hän kun toistuvasti huomauttelee minulle "liiallisesta" ja "turhanpäiväisestä" siisteydestä.

Mainitsen vielä, että aikanaan isäni luopui partavesien käytöstä vaimonsa astman takia. Nyt epäilen, että olisko hän (ehkä vaimon aloitteesta) jättänyt myös deodorantin käytön :/ Tiedän ettei ole minun asiani "kuulustella" isääni tuollaisista asioista, mutta en myöskään kestä sitä hien hajua ja sitä, että vauva haisee hänen hieltään leikkituokioiden jälkeen. Vaimon hygieniassa ei ole moittimista.

Nykyajan pesukoneet käyttävät kuulema vettä vähemmän kuin aiemmat (säästösyistä), mutta täysiä koneellisia pestessä kertaalleen hikoiltuihin vaatteisiin voi jäädä vähän hajua, ja sitten ajan myötä ongelma tietysti pahenee. Pienempiä koneellisia ja / tai teho-ohjelmaa voisi kokeilla, mutta sitä en kyllä osaa sanoa, miten asian esität.

Nykyajan pesukoneet käyttävät kuulema vettä vähemmän kuin aiemmat (säästösyistä), mutta täysiä koneellisia pestessä kertaalleen hikoiltuihin vaatteisiin voi jäädä vähän hajua, ja sitten ajan myötä ongelma tietysti pahenee. Pienempiä koneellisia ja / tai teho-ohjelmaa voisi kokeilla, mutta sitä en kyllä osaa sanoa, miten asian esität.

Varmasti näin on, mutta olen aika varma että tässä tapauksessa niitä vaatteita ei juurikaan pestä.

Osta isällesi triple dry hajusteetonta deodoranttia joka estää koko hien erittymisen.

Tätä minä olisin myös ehdottanu. Apteekissa myydään. Mielestäni sinun kannattaa ehdottomasti ottaa isäsi kanssa asia esiin, sillä hän varmasti haluaisi asian tietää. Varmasti häntä saattaa aluksi nolottaa, mutta jälkeenpäin kiittää, sillä kuka nyt haluaisi esim. työelämässä haista!

Osta isällesi triple dry hajusteetonta deodoranttia joka estää koko hien erittymisen.

Voisin ostaakin, mutta meinaatko että isken sen vaan hänelle käteen että tuostapa ukille dödöä.

Astmaatikkona isäni vaimo taatusti tietää että hajusteettomia deodorantteja on saatavilla. Se miksi isäni ei sellaista (ilmeisestikään) käytä, on toinen asia.

Vaimolla on myös herkkä iho ja hän peseytyy pelkällä vedellä. Arvelen että hän on ajan mittaan "käännyttänyt" isäni samaan, vaikka isäni taatusti tarvitsisi myös saippuaa...

Ainakaan isän vaimoa ei kannata lähteä syyttämään... Eikä se vauvakaan piloille mene, vaikka hikinen ukki sylissä pitelisi.

Kiusallinen ongelma kyllä. Mitenköhän itse toimisin. Ehkä niin, että odottaisin sellaista hetkeä, jolloin olemme kahdestaan ja teemme jotakin mukavaa, kuten haravoimme yhdessä tms. Sitten kysyisin onko hän itse huomannut, että haju on aika voimakas.

[QUOTE="Äiti";23851720]Ainakaan isän vaimoa ei kannata lähteä syyttämään... Eikä se vauvakaan piloille mene, vaikka hikinen ukki sylissä pitelisi.

Kiusallinen ongelma kyllä. Mitenköhän itse toimisin. Ehkä niin, että odottaisin sellaista hetkeä, jolloin olemme kahdestaan ja teemme jotakin mukavaa, kuten haravoimme yhdessä tms. Sitten kysyisin onko hän itse huomannut, että haju on aika voimakas.[/QUOTE]

Vähän vaikea samaistua tosin, että joku voi jännittää isälleen tuollaisen asian huomauttamista noin paljon. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi työnantaja, mutta isälleni luultavasti sanoisin ihan suoraan, että "Hei, ei millään pahalla, mutta oletko huomannut, että olet alkanut haista hielle viime aikoina?"

sanoisin omalle isälleni jotenkin näin: " hei isä, onko sulla tehty lääkkeisiin tai ruokavalioon muutoksia kun sun ominaishaju on muuttunut ja voimistunut tosi paljon. oletko itse huomannut että hienhaju olisi vahvistunut? "

[QUOTE="vieras";23851805]Et uskalla omalle isällesi sanoa, että kuule faija, sä oot alkanu lemuta viime aikoina? Jopas teidän perheessä ollaan kainoja.[/QUOTE]
Nin, kai se olis parempi sanoa ,ku olla sanomatta?

Pajon riippuu tietenkin tavasta miten otatte keskenään puheeksi mikä tahansa asian. Minä kyllä sanoisin asiasta melko suoraan ...ehkä kahden kesken. Tai sitten jotenkin tyyliin vauvalle isän kuullen "mistäs sinuun tälläinen haju tarttui" ja sitten kääntäisin keskustelun isän kanssa puhumiseen.

No joo. Tokihan uskallan isälleni sanoa, en vaan haluaisi nolostuttaa häntä.
Se mitä lähinnä pelkään on se, että isän vaimo tulee silmille. Se on kovin tavallista. Siis vaikka sanoisin asiasta vain isälleni enkä millään lailla mainitsis hänen vaimoaan, niin vaimo todennäköisesti loukkaantuu isäni puolesta ja antaa minun kuulla kunniani. Kuten aiemmin mainitsin, isän vaimo moittii minua alituiseen liiallisesta siisteydestä ja hygieniavaatimuksista -siis hänen mielestään liiallisista.

Mutta ei ole kyllä liikaa vaadittu, että ihminen ei haise jatkuvasti hieltä. Taidan lähettää isälleni sähköpostia, jossa siis muiden asioiden perään otan esille tämän hienhajuongelman.

[QUOTE="Niina";23852073]No joo. Tokihan uskallan isälleni sanoa, en vaan haluaisi nolostuttaa häntä.
Se mitä lähinnä pelkään on se, että isän vaimo tulee silmille. Se on kovin tavallista. Siis vaikka sanoisin asiasta vain isälleni enkä millään lailla mainitsis hänen vaimoaan, niin vaimo todennäköisesti loukkaantuu isäni puolesta ja antaa minun kuulla kunniani. Kuten aiemmin mainitsin, isän vaimo moittii minua alituiseen liiallisesta siisteydestä ja hygieniavaatimuksista -siis hänen mielestään liiallisista.

Mutta ei ole kyllä liikaa vaadittu, että ihminen ei haise jatkuvasti hieltä. Taidan lähettää isälleni sähköpostia, jossa siis muiden asioiden perään otan esille tämän hienhajuongelman.[/QUOTE]

Älä nyt ainakaan mitään sähköpostia laita. Kerro se puhelimitse, ellet nenätysten halua.

[QUOTE="minä";23852132]Älä nyt ainakaan mitään sähköpostia laita. Kerro se puhelimitse, ellet nenätysten halua.[/QUOTE]

Peesaan, sähköpostista jää todisteita.

Mutta onko siitä hajusta oikeasti pakko sanoa? Joo, on ällöttävää, mutta kannattaako oikeasti riskeerata ihmissuhteita hajun takia...?

[QUOTE="Niina";23852073]No joo. Tokihan uskallan isälleni sanoa, en vaan haluaisi nolostuttaa häntä.

Mutta ei ole kyllä liikaa vaadittu, että ihminen ei haise jatkuvasti hieltä. Taidan lähettää isälleni sähköpostia, jossa siis muiden asioiden perään otan esille tämän hienhajuongelman.[/QUOTE]

Eiköhän se ole isällesi nolompaa jos et sano. Et varmasti ole ainoa joka on haisteluetäisyydellä, ja ne muut eivät varmasti kehtaa sanoa jos eivät ole yhtä läheisiä.

[QUOTE="vieras";23852165]Peesaan, sähköpostista jää todisteita.

Mutta onko siitä hajusta oikeasti pakko sanoa? Joo, on ällöttävää, mutta kannattaako oikeasti riskeerata ihmissuhteita hajun takia...?[/QUOTE]

Ei kai ihmissuhteet voi olla niin hauraita, ettei ne kestä sitä, jos sanoo että toinen haisee hielle? Paljon vaikeampiakin asioita oikeasti pitää pystyä puhumaan.

"vaikka sanoisin asiasta vain isälleni enkä millään lailla mainitsis hänen vaimoaan, niin vaimo todennäköisesti loukkaantuu" mitenkä sähköposti viesti poistaa esim tuon ongelman. Helpompihan se viesti on sieltä näyttää ja kertoa eteenpäin kuin kahden kesken käyty keskustelu :confused:

Joko otat sen riskin että isän vaimo loukkaantuu, ehkä joudut keskustelemaan myös hänen kanssaan tai unohdat koko jutun. En voi ymmärtää ihmisiä jotka haluavat puuttua toisten elämään, mutta eivät ole valmiita seurauksiin. On itsekästä ajatella että muiden täytyy olla asioista kanssani samaa mieltä ...silti asioista täytyy voida keskustella ja oman näkemyksensä asioista voi ilmaista.

"vaikka sanoisin asiasta vain isälleni enkä millään lailla mainitsis hänen vaimoaan, niin vaimo todennäköisesti loukkaantuu" mitenkä sähköposti viesti poistaa esim tuon ongelman. Helpompihan se viesti on sieltä näyttää ja kertoa eteenpäin kuin kahden kesken käyty keskustelu :confused:

Joko otat sen riskin että isän vaimo loukkaantuu, ehkä joudut keskustelemaan myös hänen kanssaan tai unohdat koko jutun. En voi ymmärtää ihmisiä jotka haluavat puuttua toisten elämään, mutta eivät ole valmiita seurauksiin. On itsekästä ajatella että muiden täytyy olla asioista kanssani samaa mieltä ...silti asioista täytyy voida keskustella ja oman näkemyksensä asioista voi ilmaista.

Niinpä. On itsekästä ajatella että muiden pitäisi olla samaa mieltä kuin itse; sama pätee myös isäni vaimoon mutta se on nimenomaan hän, jonka kanssa olisi oltava kaikesta samaa mieltä. Vaimo itse puuttuu kärkkäästi ja ilkein sanankääntein milloin mihinkin muiden asioihin, mutat häntä ei saa arvostella. (Tämä vain sivuhuomautuksena, ei tässä nyt olla vaimoa arvostelemassa vaan isäni hygieniaa).

Mutta kuten edellisessä viestissä sanoin, otan asian puheeksi sopivan hetken tullen. Ja aion tietenkin seistä sanojeni takana, siis mainitsen hienhajusta useamminkin jos on tarvetta, vaikka se närää aiheuttaiskin.

Yhteistyössä