Voisitko tappaa niitä eläimiä, joita syöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minerva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pystyisin tappamaan ja jos minua opetettaisiin nylkemään, teurastamaan jne. niin tekisin varmasti senkin :). On ylipäätään tekopyhää syödä lihaa ja voivotella eläinten oikeuksista, jossei pystyisi itse edes jänistä tappamaan.

Joo voisin. Kalat ,jänis, sorsa... Kun kerran harrastan metsästystä. Ja olisihan se vähän hölmöä niinpäin, että voisi tappaa riistaeläimen, mutta ei voisi syödä sitä. Eli kaikki eläimet mitä metsästyksellä on ammuttu, niin ne on myös syöty.

Tämä keskustelu on oiva esimerkki siitä kuinka kauas kaupunkilaiset ovat ajautuneet maaseudusta, luonnollisuudesta ja ruoan alkuperästä. Olkoon vegaaneja sun muita ne jotka haluavat, mutta älköön tuputtako uskomuksiaan/tottumuksiaan/mieltymyksiään muille. Kattotaan sitte jos joskus soijaa, maissia jne. rehua ei enää tuotais Suomeen, aika suppeaksi kävis ruokavalio. Ja Jumala loi eläimet meidän syötäväksi, se ken muuta tohtii väittää lukekoon kirjasta itse.

Ja joku älykkö tuolla mainitsi, ettei vois viedä lehmältä vasikkaa... Noh. Nykyajan lypsylehmät on jalostettu siihen malliin, että ne tulisivat kipeiksi jos yksi vasikka yrittäis "tyhjentää" emänsä utareet (maitoa tulee niin paljon) ja sanoisinko, että suurin osa lehmistä ei ylipäänsä hyväksy omaa vasikkaansa. EIKÄ tämä johdu siitä, että ihminen ois sotkenu kuvion sillä samassa karjassa voi olla yksilöitä jotka eivät hoida ja sitten niitä jotka hoitaa. Lisäks useassa navetassa tänäpäivänä pidetään vasikkaa emänsä kanssa useita päiviä poikimisen jälkeen. JA JOS jollakulla on jotain maatalouden tehotuotannon yleistymistä vastaan niin saanen huomauttaa, että edelleen suurin osa maatiloista on perheyrityksiä. Tilojen koot kasvavat sillä tuottaja saa tuottamastaan lihasta ym. tuotteista huomattavan pienen korvauksen (kaupat, kuljetus ja teurastamo vetävät melko siivun välistä) joten eläimiä on oltava paljon, jotta kannattaa!

Viimeksi muokattu:
Pakon edessä varmasti pystyisin ja mies on esim. lehmän joutunut lopettamaan, tosin ei ruuaksi vaan sairauden/huononkunnon vuoksi. Tuotanto- tai saaliseläimiin suhtautuu toisella tavalla kuin lemmikkeihin vaikka ei tappamista nyt varsinaisesti hauskanakaan asiana voi pitää.

Eläimiä inhimillistetään nykyään ihan liikaa. Just tää "voi kun söpö lehmä, enhän mä nyt tuollaista söis" menee samaan kastiin kuin se, että fifistä tule lapsi ja sille puetaan vaatteita jne. Kyllä mä uskon se hurtta ois siinä vaiheessa ennemmin vainaa.

Eläimiä inhimillistetään nykyään ihan liikaa. Just tää "voi kun söpö lehmä, enhän mä nyt tuollaista söis" menee samaan kastiin kuin se, että fifistä tule lapsi ja sille puetaan vaatteita jne. Kyllä mä uskon se hurtta ois siinä vaiheessa ennemmin vainaa.

Miksei saisi pukea? Kyllä minä voisin lemmikinkin syödä jos liha olisi vielä syötävää ja herkullista siinä vaiheessa kun se kuolee. Voisin sen puoleen syödä parhaan ystävänikin henkeni pitimiksi, jos se olisi ainoa vaihtoehto ja hän olisi jo kuollut.

[QUOTE="vieras";23866490]Miksei saisi pukea?[/QUOTE]

Eikö kannattais ennemmin tehdä lapsi? Siis mä puhuin nyt turhasta pukemisesta, en sellaisesta jossa koiran on muutoin kylmä tms. mutta usein koira jolle laitetaan villapaitaa yms. vaan "huvinvuoksi" on omistajalleen joku muu kuin koira, se ei saa sellaista kohtelua kuin KOIRAN kuuluisi saada. Jos yhtään oot ollu kuulolla ja aiheesta tiedät, koira kärsii ellei saa olla KOIRA eikä sille aseteta rajoja ym. laumahierarkiaan kuuluvia asioita. Katteleppa joskus koirakuiskaaja ohjelmia.

Tietenkin pystyisin tappamaan ravinnoksi. Pystyn tappamaan myös kärsivän (loukkaantuneen) eläimen ja pystyisin tappamaan myös vaikka kodittoman kissan tai koiran, jolle ei löydy kotia.

Mä olen vienyt omia elukoitani monasti piikille, eikä se eroa sen eläimen tappamisesta kuin sen pienen asian, että minä en ole se, joka painaaruiskun männän pohjaan. Mä kyllä pystyisin siihen, jos olen jo tehnyt sen lopetuspäätöksenkin.

Pystyisin myös tappamaan eläimen, joka on loukkaantunut niin pahasti, ettei sitä voida pelastaa ja se kärsii. Ei se kivaa olisi, eli ei siitä mitään nautintoa saa, mutta pakkohan sitä eläintä olisi auttaa.

Pystyisin varmasti myös tappamaan possuja ja lehmiä ampuen tai jos joku opastaisi, niin myös siten miten ne teurastamolla lopetetaan. Ja kaikki mahdolliset metsäneläimet voisin ampua ruoaksi. Mulle kelpais niiden turkit ja luutkin käyttöön, eli en tappaisi edes pelkästään ruoan vuoksi, vaan koko elikko menisi käyttöön.

En usko että moisesta hommasta saisin nautintoa sinänsä, mutta eiköhän siihen tottuis. Meinaan siis että maailmassahan on paljon ihmisiä jotka metsästää (ei meillä muutoin ois hirvenlihaa jne) enkä mä epäile, että ne itkee joka laukauksen jälkeen. En tosin pidä heitä myöskään julmina ja kylminä ihmisinä, vaan ihan täysipäsinä tyyppeinä jotka hankkivat ruokaa.

Tämä keskustelu on oiva esimerkki siitä kuinka kauas kaupunkilaiset ovat ajautuneet maaseudusta, luonnollisuudesta ja ruoan alkuperästä. !

Tämän vuoksi teinkin tämän aloituksen, koska olen huomannut sen, että eläimiä säälitään ja uikutetaan tai jopa pidetään kamalana, jos telkkarissa näytetään eläimen teurastus. Samalla sitten kuitenkin mätetään naamaan kyljystä ja makkaraa.

Eipä tosin sillä, että itse olisin yhtään parempi. En voisi tappaa mitään eläintä tai ihmistä ja silti syön lihaa hyvällä ruokahalulla. Tekopyhäähän se on, mutta ei mahda mitään. :)
En kuitenkaan ala märisemään, jos joku kertoo lähtevänsä metsälle tai olevansa teurastaja. sitäkin jotkut tekevät. Olisivat vain kiitollisia, että joku pystyy tappamaan sitä lihaa pöytään.

• Tykkää
Reactions: Dremming
En ainakaan mielelläni.
Kasvattamaan pystyisin ilman suurempia tunnontuskia, luulisin.

Mies hoitakoon nitistämisen. En suuremmin nauti lihan käsittelystä- ainakaan jos se on tunnistettavassa muodossa... eli en kyni lintuja tms.

Jaa miksikö syön? Siksi, että menin avioitumaan metsästäjän kanssa. Olin kasvissyöjä kauan aikaa, mutta lipsahti pikkuhiljaa sekasyönnin puolelle taas.
Teen ruokaa perheelleni.

(Tämä kommentointi siksi, että joku aikaisemmin sanoi, että pitää kantaa vastuu syömisestään, potea hirvittäviä omantunnontuskia tms jos syö toisen kötistämää ja pilkkomaa lihaa.)

Olen nähny koko ketjun: syntymän, kasvatuksen, kuljetuksen, teurastamon ja teurastuksen, paloittelun ja osan pakkaamisesta, jätteeksi menevien osien käsittelyn ja tuhoamisen. Minusta koko ketjussa ei ole mitään muuta kamalaa kuin se miten jotkut (onneksi harvat) eläimiään pitävät.

Eikö kannattais ennemmin tehdä lapsi? Siis mä puhuin nyt turhasta pukemisesta, en sellaisesta jossa koiran on muutoin kylmä tms. mutta usein koira jolle laitetaan villapaitaa yms. vaan "huvinvuoksi" on omistajalleen joku muu kuin koira, se ei saa sellaista kohtelua kuin KOIRAN kuuluisi saada. Jos yhtään oot ollu kuulolla ja aiheesta tiedät, koira kärsii ellei saa olla KOIRA eikä sille aseteta rajoja ym. laumahierarkiaan kuuluvia asioita. Katteleppa joskus koirakuiskaaja ohjelmia.

Eihän söpösti pukeminen sulje noita asioita pois. Koira on koira vaikka sillä olisi rusetti päässä tai jotain muuta. Mutta siis tajusin nyt mitä tarkoitit inhimillistämisellä. Et että koiraa kohdellaan lemmikkinä, vaan sitä että sitä kohdellaan ihmisen lailla ottamatta huomioon lajipiirteitä. Aivan kuten hevosta kohdellessa pitää ottaa huomioon että se on saaliseläin

Hmm...
Metsästämään ja riistaa tappamaan ja syömään varmasti.

Omat eläimet on kakspiippuinen juttu. Meillä kuoli pari kanaa tässä ihan hiljattain, sanotaan nyt vaikka, että tapaturmaisesti.
Mä olisin kyllä syönyt, mutta mies ei kyennyt. Ne siis kuopattiin.

Lasten ponin vein teurastamoon toissa syksynä. Itse sen talutin halliin asti, seisoin vieressä viimeiseen asti, katsoin kun poni tipahti ja verilammikko levisi pään alle.

Voi olla että pakkotilanteessa olisin voinut syödäkin, mutta kun pakko ei ole, en siitä filepaloja pyytänyt.
Oman tammani kohdalla en varmasti pystyisi syömään, mutta sama tulee olemaan senkin lähtötapa jos joudun sen päätöksen joskus tekemään. Joku sen varmasti siis syö.

Pelkästään ruuaksi kasvattamiseen ja nälkäni takia tappamiseen musta ei olisi. Mutta "itsekseen kasvaneita" voisin metsästää. Ja kanssani eläneistä syödä sellaisia, jotka syystä tai toisesta menevät hengiltä itsekseen tai joiden on mun päätöksellä oman kuntonsa tms. takia aika mennä.
Ja saisin ne kyllä perattua ja putsattuakin siinä vaiheessa.

Pystyn syömään itse tuottamaani. Miksi en pystyisi? Tiedän miten eläin on elänyt, tiedän, että sillä on ollut kuiva pehmeä paikka maata, tilaa liikkua, ruokaa ja vettä niin, ettei nälkää tai janoa ole tarvinnut nähdä. Tiedän, että se ei ole kulkenut maapallon toiselta puolen tänne pakattavaksi. Tiedän, ettei se ole dumpattu täyteen antibiootteja, jotta se kasvaisi nopeammin.

Ensisijaisesti syön itse tuottamaani, syön myös hyvällä omalla tunnolla suomessa tuotettua. Ulkomailta tuotua en syö. Tiedän tarpeeksi sen tuontilihan reitistä tilalta kuluttajan lautaselle.

En haluaisi tappaa tai syödä lintua tai nisäkästä. Molempiin tietty hengeni hädässä sortuisin, en muuten.
Kalaa ja mereneläviä syön jonkun verran. En edes tiedä miten katkaravut pyydystetään, mutta uskoisin siihen pystyväni.

[QUOTE="Kärtsy";23865537]Riippuu vähän eläimestä. Joku kana varmaan menisi, mutta isommat, siat ja lehmät... Eikös noin ison elukan tappaminen ole vaikeaa? Siis ihan käytännön asiat.[/QUOTE]

Ei ison eläimen lopettamisessa ole muuta ongelmaa kuin se, että löytyy tarpeeksi järeä ase ja osaa ampua oikealle kohdalle. Metsässä juoksevaan hirveen pyritään saamaan sydän-keuhko-osuma, mutta lehmiä ja hevosia ammutaan päähän. Hirvikivääri on siihen hyvä.

Eläimen sielunelämästä en paljon tiedä,mutta minusta on näyttänyt aika tyytyväisenä lähtevän niin kissa ja koira kuin lehmä ja hevonen, jotka on ammuttu kotipihalle. Parempi niin kuin kuljettaa satoja kilometrejä autossa outoon paikkaan, tai pienempi elukka eläinlääkärin piikitettäväksi.

On muuten paljon parempaa lihaa, kun on jokseenkin laitumelle teurastettu.

• Tykkää
Reactions: narikka83

Yhteistyössä