Jos mies juo 3-4krt kuukaudessa, onko se usein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö sun miehellä ole yhtään ystävää, joiden kanssa käydä baarissa kaljalla, pelaamassa bilistä, heittämässä tikkaa, juttelemassa, nauramassa? Tai saunomassa, kalastamassa?

Sellaiseen liittyvän juomisen mä ymmärtäisin. Kun pääpaino ei ole alkoholin juomisella vaan sosiaalisella yhdessäololla, kavereiden tapaamisella.

Kotona kännien juomisen syy taas on minusta vain ja ainoastaan halu olla humalassa. Sellainen on aika säälittävää.

On sillä kavereita ja joskus meneekin niiden kanssa.

[QUOTE="anna";23879022]No minne se menis juomaan?baariin vai?ei ole mitään paikkaa mihin voisi baarin jälkeen mennä. Eikä lapsi sitä kännissä näe, se juo kun lapsi nukkuu.[/QUOTE]

Lapsesi kasvaa - ei hän ikuisesti ajoissa mene nukkumaan. Meinaatko että tapa on vaan nyt läsnä, ei 5 vuoden päästä?

Ap joku syy sinulla oli kirjoittaa tämä aloituksesi tänne juuri nyt. En tiedä haetko hyväksyntää miehesi alkoholin käytölle ja niille määrille, vai tarvitsetko ihan konkreettista apua, mutta toivoisin kuitenkin että luet harkiten ketjuasi. Sinun lapsesi kasvaa nopeasti ja haluatko todella, että hän kasvaa tiettyyn muottiin? Siihen muottiin ja malliin millaisen miehesi hänelle näyttää? Ja sinä näytät myös omalta osaltasi tietyn mallin elää ja olla alistumalla juomiseen ja sen mukana tuleviin lieveilmiöihin.(oi kyllä, ne tulevat tosin vähän myöhemmin)
Ennenpitkää tunnistat itsessäsi oireita ja sairastut luultavasti, koska tuota tahtia mitä mies nyt juo, se juo hetken päästä rankemmin ellei sitä pysäytetä.(ts ellet sinä tee päätöstä elämäsi suhteen)

Alkoholistin läheisenä tiedän ap miten raskasta on myöntää tosiasioita. Ehkei miehesi vielä (ja toivottavasti koskaan) täytä ihan täysin alkoholistin määrettä niin aika liki on.

Olen alkoholistin tytär ja mun sydän on verinaarmuilla. Se ihan isä joka on mulle rakas ja joka jaksoi aina musta kantaa huolta viikolla muuttui viikonloppuisin mosterikisi Nuorempana luulin että isä on kipeä - mulla oli suuri huoli siitä. Enhän ymmärtänyt mista humala tulee tai mitä se on.

Vähän isompana alkoi huoli, "hoivasin" humalaista isääni syystä x- huoli noina känni-iltoina oli suuri, vaikka nyt aikuisena ymmärrän että ei olis tarvinnut huolehtia kun kaikki johtui vaan humalasta ja kun siitä tokenee. Kerran olen jopa ambulanssin soittanut kun isä sammui. Äiti oli tuolloin jossain (harvoin tosin vloppuna missään kävi)...luulin että isä sai sairaskohtauksen vaikka hän vaan sammui. Se kertoo ehkä hieman siitä millainen huoli lapsella on...

Mä antaisin mitä vaan että joku olis estänyt nämä kaikki, vaikka isä ei pahapäinen ollutkaan. Ei miulle eikä äidille. Mutta se jatkuva huoli ja pelko. Mulle kesätkään ei ollut lomaa vaan pelkoa. Lomalla pystyi vetämään useammat kännit viikossa "olihan hän ne ansainnut" ja "olihan hän muuloin hyvä isä"

No ollanpas täällä alkoholiin tiukasti suhtautuvia. Omasta mielestäni 3-4krt kuukaudessa ei ole mikään järisyttävä määrä. Tärkeitä on se, että itsestä (perheestä) tämä on hallinnassa. Toki kaikki riippuu siitä mitä kännillä ja känniläisellä tarkoitetaan. Virvoitusjuomahan tuo alkoholikin oikein käytettynä on, mielyttävä rentoutumiseen käytettävä aines...

Tietenkin jos ei osaa/pysty juomistaan tai käyttäytymistään hallita saattaa alkoholikin muodostua ongelmaksi. Jokaisen on hyvä oppia tuntemaan itsensä ja rajansa. Juominen siten, ettei se haittaa ympäristöä illalla eikä aamulla ei ole mikään pahe! En minä ainakaan jaksa siitä huolestua millaisia traumoja meidän lapset siitä saa jos iskä/äiskä vetäisee 3-6 olutta illalla...kohtuu käytössä se järki asuu...

Lähes joka viikonloppu humalassa on paljon, millä tahansa mittarilla. Ap, halusit nähdä sen tai et, mutta miehesi vaikuttaa tämän ketjun perusteella alkoholistilta. Joka viikko kännit, ei suostu keskustelemaan alkoholin käytöstä, ei halua vähentää, sekä kaiken päälle klassinen "kyllä mä voin olla ilman". Voi olla, mutta ei ole.

Millaista alkoholin käyttö on ollut aiemmin? Onko alkoholin käyttö lisääntynyt? Kuten joku tuolla aiemmin sanoi niin ei tarvitse kovin kummoisia ennustajan lahjoja teidän tulevaisuuden arvaamiseen. Seuraavaksi kuvioon tulee krapularyypyt. Sitten kännit vedetäänkin pari kertaa viikossa, ensin luultavasti lomilla, sitten muulloinkin. Seuraavaksi lähtee työ alta, sitten te olette joka tapauksessa ilman rahaa ja kappas, taas on enemmän aikaa juoda.... Toivoa sopii ettei miehesi ole taipuvainen aggressiivisuuteen koska siitä helvetistä onkin taas vähän vaikeampi irtautua.

Avaa nyt silmäsi ja yritä saada miehesi tajuamaan tilanne ja lopettamaan nuo ryyppyreissut. NYT kun hän vielä pystyy (?) olemaan ilman on aika toimia. Ellei muuta niin ole yhteydessä paikkakuntasi AA:han, siellä on omaisillekin tukea.

Tietenkin jos ei osaa/pysty juomistaan tai käyttäytymistään hallita saattaa alkoholikin muodostua ongelmaksi. Jokaisen on hyvä oppia tuntemaan itsensä ja rajansa. Juominen siten, ettei se haittaa ympäristöä illalla eikä aamulla ei ole mikään pahe! En minä ainakaan jaksa siitä huolestua millaisia traumoja meidän lapset siitä saa jos iskä/äiskä vetäisee 3-6 olutta illalla...kohtuu käytössä se järki asuu...

Anteeks mutta mun tekisi mieli lyödä sinua. Sinulla ei ole mitää käryä siitä millaista on elää perheessä jossa vanhemmat juo humala hakuisesti, olkoonkin vaikka vaan kerran viikossa.

AP puhuu kokoajan humalasta ja sä käyt vaan puolustaa. Luuletko ettei lapset jossain kohtaa hoksaa, kasvavat nuo isommiksikin eivätkä enää mene nukkumaan niin ajoissa...

Tää sun kirjoitus on taa epätoivoinen yritys puolustella omaa jo ehkä riistäytymässä olevaa alkoholikäyttöä. Nyt 6 kaljaa illassa/viikko, 2 vuoden päästä menee tuplat... Sillei se etenee, jos asenne on tälläinen

Anteeks mutta mun tekisi mieli lyödä sinua. Sinulla ei ole mitää käryä siitä millaista on elää perheessä jossa vanhemmat juo humala hakuisesti, olkoonkin vaikka vaan kerran viikossa.

AP puhuu kokoajan humalasta ja sä käyt vaan puolustaa. Luuletko ettei lapset jossain kohtaa hoksaa, kasvavat nuo isommiksikin eivätkä enää mene nukkumaan niin ajoissa...

Tää sun kirjoitus on taa epätoivoinen yritys puolustella omaa jo ehkä riistäytymässä olevaa alkoholikäyttöä. Nyt 6 kaljaa illassa/viikko, 2 vuoden päästä menee tuplat... Sillei se etenee, jos asenne on tälläinen

Hui, älä nyt sentään väkivaltaiseksi heittäydy. Ja niin en ihan kaikkia viestejä ketjusta jaksanut lukea, mutta itselleni ainakin jäi epäselväksi tuo millaisesta humalasta tässä oli kyse (tyhmäkö?) Perseet olalle ja sammumaan vai hiprakassa naureskellen nukkumaan?...

Täsmentääkseni hieman omia lähtöasetelmiani. En tosiaankaan voisi kuvitella itse esiintyväni lapsien edessä koskaan perseet olalle ja sammumaan kunnossa. Mutta miksipä ei hiprakassa naureskellen (tosin sekin on tapahtun varmaan noin 2-4krt 10 vuoden aikana lasten nähden). Mutta jokainen tuntee oman ja perheen tilanteensa parhaiten. En tunne alkoholista käsitettä on/off, vain tasaista virtaa...(toki enpä itsekään ole lapsena vanhempieni alkoholin otosta kärsinyt vaikka silloin tällöin sitä käyttivätkin)...

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23879148:
Ap joku syy sinulla oli kirjoittaa tämä aloituksesi tänne juuri nyt. En tiedä haetko hyväksyntää miehesi alkoholin käytölle ja niille määrille, vai tarvitsetko ihan konkreettista apua, mutta toivoisin kuitenkin että luet harkiten ketjuasi.
Juurikin samaa mietin, että aloittajaa itseä vaivaa, ongelma alkaa olla totta, mutta ei halua viellä myöntää, niin ei kun palstalta kysymään. Kyllä täältä aina joku löytyy, jonka mielestä tuo on normaalia ja jää jopa välillä yksi selväkin viikonloppu kuukauteen, ei huolta, joten ei tarvi tehdä mitään, eli kantaa vastuuta siitä lapsesta, kun muut on sanonu, että tuo on viellä normaalia.

Ja niin en ihan kaikkia viestejä ketjusta jaksanut lukea, mutta itselleni ainakin jäi epäselväksi tuo millaisesta humalasta tässä oli kyse (tyhmäkö?) Perseet olalle ja sammumaan vai hiprakassa naureskellen nukkumaan?...

Kyllähän se kertoo jo humalan tasosta, jos noinkin tottunut alkoholin käyttäjä makaa puolet seuraavasta päivästä krapulassa. 4 kertaa kuussa on muutenkin hitusen enemmän kuin 4 kertaa kymmenessä vuodessa. Sun lapsilla tuskin mitään hätää onkaan alkoholin vuoksi mutta ap:n lapsesta en olisi kovin varma.

mun mielestä on usein, toihan on niinkun joka viikonloppu. ymmärtäisin jos ois kyse nuoresta miehestä jolla ei ole lapsia, mutta että pitää kotona oikeen dokata lasten nähden joka perjantai? mä en todellakaan kattelis tollasta.

Etsippä netistä alkoholikyselyjä ja testejä ja vastaa niihin miehesi puolesta. näät minkä tuloksen saat :-)
Minun mielestäni hän juo paljon. Ajan myötä annoskoot suurenevat ja tapajuomisesta tulee rutiinia.
Lapsenne oppivat myös tuon tavan ja alkavat jo hyvissä ajoin teininä juoda humalahakuisesti. Siinä ei sitten teillä voi selitellä että se on huono tapa ja epäterveellinen jne... kun mallin saa kotoa.
Yh:ksi ei kannatakkaan ryhtyä tuommoisen asian takia, mutta omaa käsitystään normijuomisesta voisi hiukan tarkentaa ja koettaa kertoa asiata miehellekkin jos hänkin tajuais lapsien edun.
Kummanko vanhemmilla on ollut tuollainen juomistapa teidän ollessa pieniä?

On tosiaan usein, sehän on käytännössä joka perjantai kännissä. Nuorelta, lapsettomalta sinkulta tuon vielä voisi ymmärtää, mutta ei pienten lasten perheelliseltä isältä. Jos kyseessä olisikin äiti joka vetäisi perseet olalle joka viikonloppu isän vahtiessa lapsia, palstalaiset ja varmasti sinä itsekin hyökkäisivät äidin kimppuun kuin maanvyöry. Se, että kännääjä on mies, ei tee asiasta yhtään parempaa tai "normaalimpaa".

[QUOTE="anna";23880074]Kummankaan meidän vanhemmat eivät ole käyttäneet lapsuudessa alkoholia. Ja vaikka mies ei vähentäisikään juomista en aio erota sillä hän on ihan hyvä isä.[/QUOTE]

no mitä sitten kyselet täällä jos miehen järkuvä kännäys ei sua haittaa etkä halua muuttaa tilannetta mitenkään vaikka syytä ehkä olis?

[QUOTE="vieras";23880091]no mitä sitten kyselet täällä jos miehen järkuvä kännäys ei sua haittaa etkä halua muuttaa tilannetta mitenkään vaikka syytä ehkä olis?[/QUOTE]

Keskustelupalstalla saa keskustella.

Ja vaikka mies ei vähentäisikään juomista en aio erota sillä hän on ihan hyvä isä.[/QUOTE]

Miksi sä hoet tuota eroasiaa koko ajan? Kuin jotain mantraa.
Sua on neuvottu hakemaan apu miehellesi. Juotko itse minkä verran?
Jos kaikki on hyvin, niin miksi sä täällä kyselet?
Onko joku tuttavanne maininnut asiasta vai mitä?

Yhteistyössä