Isä 'tahtoisi' nähdä poikansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"marina"

Vieras
Lyhyesti kerrottuna, tilanne on tälläinen.
Seurustelin "Pertin" kanssa, tulin raskaaksi, erosimme raskausaikana.
Pertti oli mukana synnytyksessä, satunnaisesti näki vauvaa ensimmäisen kuukauden ajan. Sen jälkeen loppui yhteydenpito hänen osaltaan. Soittelin ja yritin häntä saada näkemään lastansa, mutta ei hän koskaan kerennyt. Pertillä on lääkeongelma, jonka vuoksi erosimme.

Poika oli puolenvuoden ikäinen, kun Pertti tuli käymään. Näimme sattumalta kaupungilla ja hän tuli käymään kahvilla. Tosiasiassa, hän luki lehteä, kävi tietokoneella, katsoi telkkaria. Poikaa huomioi vain kun moikkasi tätä.

Pertillä ja minulla on yhteisiä ystäviä, Minna & Jussi. Minnalla on samanikäinen lapsi kuin minulla, ja ollaankin paljon tekemisissä. Jussi ja Pertti ovat tunteneet toisensa jo ihan pikkulapsista saakka, ja ovat edelleenkin tekemisissä usein.
Tänään Minna soitti kysyäkseni, laittaisinko poikani heille illaksi, sillä Pertti on tulossa viettämään peli-iltaa Jussin kanssa. Poika on nyt 3v, eikä ole nähny Perttiä sitten 2,5 vuoteen!

Mitä mieltä, pitäisikö laittaa vai ei?
Itseäni ärsyttää kyllä, että miksei Pertti ole voinut ottaa itse yhteyttä minuun ja kysellä mitä pojalle kuuluu, jos se häntä kiinnostaa. On kuitenkin Minnalta ja Jussilta kysellyt.
Miksi hän ei ole minulta kysynyt, millon voisi tavata, ja miksei hän voi tulla minun luokseni tapaamaan? Kuulostaa myös oudolta, että jos on menossa pelaamaan ystävilleen, niin miten siinä kerkeisi sitten pojan kanssa olla..

Njää...viettäköön ihan vaan peli-iltaa siellä jos ei oo pokkaa kysyä edes itse lasta - jos haluaa häntä nähdä...ja jos tää on Minnan idea niin ei siltikään...ei jotenki vaan istu ettei näe lasta noin pitkään aikaan ja osoita kiinnostusta ja sit peli-ilta ja ...juuei.

[QUOTE="mie";23893334]Njää...viettäköön ihan vaan peli-iltaa siellä jos ei oo pokkaa kysyä edes itse lasta - jos haluaa häntä nähdä...ja jos tää on Minnan idea niin ei siltikään...ei jotenki vaan istu ettei näe lasta noin pitkään aikaan ja osoita kiinnostusta ja sit peli-ilta ja ...juuei.[/QUOTE]

PEESI!

[QUOTE="vieras";23893366]On lapsen etu, että isäkin tapaa lasta. Vie vaan, älä kiristä lapsella. Älä tuoa pinetä hyvää isolla huonolla.[/QUOTE]

Mitä etua on viedä lapsi johonkin aikuisten peli-iltaan? Jos isä tosiaan haluaa nähdä lapsensa järjestäköön sille ihan oman ajan.

Tuskin itse samassa tilanteessa veisin lasta. Mutta pyytäisin välittämään viestin, että Pertti saa ottaa yhteyttä ja tulla tapaamaan, jos tahtoo. Luultavasti Minna haluaa, että Pertin kiinnostus poikaansa kohtaan syttyisi tms. jos olisi tuollaisia satunnaisia kohtaamisia... ehkä se toisaalta voisi ollakin hyvä, riippuen kuinka paljon luottaisin Minnaan ja kuinka paljon alkoholia peli-iltaan kuuluisi.

tai sitten pertti ei ehkä osaa olla lapsen kanssa.Hän ei aluksi noteerannut lasta,ja nyt kun ystävästäkin on tullut isä on ehkä tajunnut jääneensä jostain suuresta paitsi.Sinä äitinä tietysti (tarkoittamatta pahaa) katsot kuinka hän on lapsen kanssa ja hän ei pysty/eikä osaa olla luontevasti joten välttelee.
Toisaalta soittaisin itse pertille ja kysyisin suoraan haluaako hän nähdä poikaa silloin kun sinä et ole paikalla.

[QUOTE="vieras";23893366]On lapsen etu, että isäkin tapaa lasta. Vie vaan, älä kiristä lapsella. Älä tuoa pinetä hyvää isolla huonolla.[/QUOTE]

He,eihän tossa ollut mitenkään lapsella kiristämistä.
Lapsen etu on,että isä on kiinnostunut lapsesta,valitettavasti isää ei voi pakottaa siihen.
Tossa tilanteessa nyt kuulostaa siltä,että tämä Minna haluaa ja on keksinyt tuon lapsen sinne viemisen,ei isä..
Kyllä kiinnostus lastaan kohtaan pitää näyttää myös äidille.

[QUOTE="...";23893388]Mitä etua on viedä lapsi johonkin aikuisten peli-iltaan? Jos isä tosiaan haluaa nähdä lapsensa järjestäköön sille ihan oman ajan.[/QUOTE]

Eikös perheessä ollu samanikäinen? Leikkisivät sitten yhdessä ja isä sais tutustella lapseen siinä leikkien lomassa.

Äidit tapaa kostaa lastensa avulla. Surullista.

(niin ja mainittakoon)että meillä oli tälläinen tapa ystäväpariskunnan riitaannuttua.Mies tuli vauvan kanssa aina meille kunnes sai varmuutta ja äidin luoton siitä että pärjää lapsen kanssa.

Ei ole kyllä millään tapaa lapsen etu, että hänet viedään tapaamaan vierasta ihmistä, joka ei välttämättä häntä edes halua nähdä.

[QUOTE="vieras";23893408]Eikös perheessä ollu samanikäinen? Leikkisivät sitten yhdessä ja isä sais tutustella lapseen siinä leikkien lomassa.

Äidit tapaa kostaa lastensa avulla. Surullista.[/QUOTE]

Ehtisihän tuotakin vielä tehdä suut ja silmät täyteen, mutta mielestäni olisi parempi että isä loisi suhteen poikaan itse, ja oma-aloitteisesti.

Todellakaan en näe sitä hyvänä ideana et 3-vuotias viedään kyläpaikkaan ilman äitä ja sanotaan täs on nyt sun isukkis. Sanoisin sille minnalle et neuvoo perttiä ottamaan ite yhteyttä. Kyllä sellanen voi olla pienellekin lapselle iso paikka että tapaa isänsä, vaikkei vielä asioita niin täysin ymmärtäisikään, ja se pitäis tapahtua lapsen ehdoilla, niin että turvallinen henkilö olis läsnä.

Minun mielestäni se, että ”antaisit lapsen hoitoon” peli-illan ajaksi, ei ole hyvä idea. Tässä syyt:
- haluaako isä itse tavata lasta? Lapselle on vahingollista, jos isä suhtautuu häneen välinpitämättömästi tai torjuvasti. 3-vuotias ei osaa edes nimetä saatikka käsitellä isän hylkäämiseen liittyviä tunteitaan.
- onko pariskunta sinun ystäviäsi? Heidän sotkeminen sinun, lapsen isän ja lapsen välien hoitamiseen sekoittaa helposti ystävyyssuhteennekin.

Voit kirjoittaa lapsen isälle huolellisesti suunnitellun kirjeen tai sähköpostin, jossa kerrot kuinka tärkeä toimiva isäsuhde on lapselle. Kerro, että et halua koskaan olla isä-lapsi-suhteen esteenä, vaan hän on tervetullut lapsen elämään, jos se hänelle sopii.

Vanhempi ei voi kuitenkaan tulla lapsen elämään vain puolella sydämellä. Eikä niin, että joku hyvää tarkoittava ulkopuolinen ihminen toimii välikätenä.

Päädyin itsekkin, että poika ei sinne mene.
Me olimme menossa käymään Minnalla ja Jussilla, minulla tuli yllättävä meno ja peruin tämän päivän kyläilyn. Hetken päästä Minna soitti ja kysyi poikaa sitten yksinään sinne, juurikin Pertin vuoksi. Pariskunta on minunkin hyviä ystäviä, sillä minä olen tuntenut Minnan 20 vuotta, ja Pertti tuntenut Jussin saman verran. Pariskunnan kautta tutustuinkin Perttiin.

Päädyin ratkaisuun, jos Pertti haluaa itse tavata lasta niin saa soittaa minulle suoraan, tulla joko tänne tai vaihtoehtoisesti pihalle tms. tapaamaan. Siihen en suostu, että laitan lapsen yksin Pertin kanssa (kuten joku ehdotti??). Poika ei tunne Perttiä enkä uskalla jättää Perttiä yksin lapsen kanssa. Jos hän tuntee olonsa vaivaantuneeksi lapsen seurassa minun läsnäollessa, niin sitten ei voi mitään. Mutta se on varma, että keskenään he eivät tapaa varsinkaan näin ensimmäisiä kertoja vuosien jälkeen.

Lapsen etu on tosiaankin molemmat rakastavat vanhemmat. En ole koskaan kieltänyt Perttiä näkemästä lasta tai olemasta tälle isä. Tilanne vain ajautui tähän. Nyt jos hän haluaakin kuulua pojan elämään, ei se voi käydä noin vain yhtäkkisesti että poika menee leikkimään tuttuun paikkaan, ja yhtäkkiä siellä onkin isä vastassa.
Ja sanottakoon siis vielä, että olen uudessa suhteessa ja pojalla on miehen malli elämässä. Voisi sekoittaa pienen päätä yhtäkkinen isän tapaaminen..

Yhteistyössä