Onko lastensuojeluasia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minne sitten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yritä puhua vielä huoltajien kanssa että nyut ton pitää loppua.Jos ei auta niin sitten teet ls-ilmoituksen...Mä en kovin herkästi mitään ilmoitusta tekis mutta tää on jo niin outo tilanne etten mäkään tiedä mitä muuta tässä vois tehdä :confused:
Miten jotkut aikuiset kehtaa olla tollasia? Ja tälläsissä tapauksissa tulee vaan mieleen että oisko se lapsikin vähän erilainen jos siitä rakkaudella huolehdittaisi : /

Onko se teillä nyt? Laita huoltajalle viesti, että "X on taas pihallamme. Lähetän hänet nyt kotiin. Olen monta kertaa sanonut, etten voi lomalla vahtia häntä, ja silti hänet on joka päivä käsketty tänne. Missä vika? Harkitsen jopa ilmoitusta lastensuojeluun, jos ette saa hoitoa järjestymään. Tänne ei voi enää tulla." Enkä vastaisi puheluihin.

No ainakin meidän lomareissun aikana soittivat joka päivä, että missä ollaan ja miksei olla kotona.

Huoltajille (eivät ole hänen biologiset vanhempansa) on sanottu ihan selväsanaisesti, että minä en voi ottaa hoitovastuuta vaikka olenkin nyt kesän kotona, ja että meille ei voi tulla joka päivä ja että nämä pitää sopia etukäteen.

Mä alan olla tosi turhautunut, koska nykyisin alkaa jokaisella kerralla vituttaa jo valmiiksi, kun ovikello soi. Ja sehän soi joka päivä. Ja kun se ei riitä, että sanon ettei meille tulla, vaan saan sitten vääntää ja jankata siitä moneen kertaan, kun lapsi ei hahmota asiaa kunnolla.

Olet kyllä huomattavasti mua kärsivällisempi. Olisin sanonut jonkin tuollaisen "kotiin heti!"-hiilostuspuhelun yhteydessä jo tosi pahasti. Meitä ei tarvitse vieraiden ihmisten kärttää pakkolapsenvahdiksi kesken meidän oman perhejutun! Kerää voimia asettaa rajat, jotta saat pidettyä oman mielenterveytesi säällisenä.

Ymmärrän ton orastavan ärsytyksen jokaisen ovikellon kilahduksen kohdalla. Mulle ton saman teki vielä vähän aikaa sitten puhelimen yksi tietty soittoääni. Rajat piti vetää ja välit meni. Aikani siinä sitten nikottelin, että teinkö väärin, mutta nyt on parempi olla.

• Tykkää
Reactions: Nunnunannu
On tietenkin vähän epähumaani juttu antaa lapselle porttikielto esim. koko kesäksi.
Mä ainakin otan meidän naapuruston 6-vuotiasta hulivilipoikaa meille ihan siitä syystä, kun on ls-lapsi ja hulivili.
Moni vanhempi ei tätä pikkupoikaa luokseen huoli, kun on liian villi ja eittämättä myös huonokäytöksinen, koska lasta on selvästi laiminlyöty.

Mutta ymmärrän ap:n väsyneet tunteet lasta kohtaan. Itsellänikin meni totaalisesti pinna erään toisen naapuruston ls-lapsen kanssa.
Oli niin totaalisen huonokäytöksinen ja kiero ja rimputti ovikelloa jatkuvasti.

Tämä meidän perheen nykyinen "autettava" kun on silti myös ihana ja suloinen poikalapsi.

Kyllä, ehdottomasti ilmoitusta. Koska nähtävästi nämä huoltajat näkee tämän lapsen itselleen riesana. Voi olla että lapsi saisi muualta rakastavamman, huolehtivamman perheen.

Mikset sano lapselle, ettei teille saa tulla. Se, että lapsi tulee teille leikkimään ei ole mikään lastensuojeluilmoituksen paikka. On sinun tehtäväsi sanoa, ettei se käy. Meilläkin oli aikoinaan aina päivittäin vierailulla naapurin pieni lapsi. Jos oltaisiin odotettu, että lapsi itse lähtee kotiin tai vanhemmat hakevat, niin siinähän olisi saanut odottaa iltamyöhään.

Toinen juttu on tuo pihalla rellestäminen. Jos lapsi aiheuttaa liikaa häiriötä eikä tottele eikä vanhemmista ole apua, niin lastensuojeluilmoitus on paikallaan.

[QUOTE="vieras";24021502]Mikset sano lapselle, ettei teille saa tulla. Se, että lapsi tulee teille leikkimään ei ole mikään lastensuojeluilmoituksen paikka. On sinun tehtäväsi sanoa, ettei se käy. Meilläkin oli aikoinaan aina päivittäin vierailulla naapurin pieni lapsi. Jos oltaisiin odotettu, että lapsi itse lähtee kotiin tai vanhemmat hakevat, niin siinähän olisi saanut odottaa iltamyöhään.

Toinen juttu on tuo pihalla rellestäminen. Jos lapsi aiheuttaa liikaa häiriötä eikä tottele eikä vanhemmista ole apua, niin lastensuojeluilmoitus on paikallaan.[/QUOTE]

Minähän sanon! Meille sisälle en ole päästänyt enää kertaakaan, jos ei ole etukäteen puhelimitse sovittu. Tätä samaa on nyt toistettu kolme viikkoa ihan päivittäin. Monta kertaa päivässä. Kotiin lähettäminen sovittuna aikana taas ei onnistunut, silloin siis kun lapsi oli meillä sovitusti, koska vanhemmat lähtivät asioille tms, eikä kotona ollut ketään. paha siinä on lasta kotiin lähetellä, kun lapsella ei ollut edes avainta, ja sovitulla hakuhetkellä huoltajat oli kymmenien kilometrien päässä...

Minähän sanon! Meille sisälle en ole päästänyt enää kertaakaan, jos ei ole etukäteen puhelimitse sovittu. Tätä samaa on nyt toistettu kolme viikkoa ihan päivittäin. Monta kertaa päivässä. Kotiin lähettäminen sovittuna aikana taas ei onnistunut, silloin siis kun lapsi oli meillä sovitusti, koska vanhemmat lähtivät asioille tms, eikä kotona ollut ketään. paha siinä on lasta kotiin lähetellä, kun lapsella ei ollut edes avainta, ja sovitulla hakuhetkellä huoltajat oli kymmenien kilometrien päässä...
Älä avaa ovea enää.

Okei, no tuo muuttaa asiaa, jos lapsi ei pääse kotiinsa eikä hänellä ole avainta. Tavallaan olisi heitteillejättö laittaa lapsi ulos, joten lastensuojeluilmoituksen voi tehdä. Lastensuojelusta perhe voisi saada tukiperheen tai muuta lastenhoitoapua.

Mä en ottais lasta enää kertaakaan, jos homma ei muutu. Aivan käsittämättömän röyhkeää, alkoi oikein suututtaa!

Kävisin ihan naamatusten sanomassa, että et ole miään ilmainen lastenvahti, et sisällä etkä ulkona. Äärimmäisen kurja tilanne lapselle, joten en nyt ehkä pitäis ihan mahdottomana sitä ilmoituksen tekemistäkään.

Tuossa tilanteessa toimisin varmaankin näin. Ensin yrittäisin soittaa ja puhua vanhemmille puhelimessa siitä, että en voi ottaa heidän lastaan meille olemaan joka päivä. Että mielestäni "vuoroin vieraissa käydään" on periaate, joka sopii minun elämäntyyliini paremmin. Pyytäisin heitä myös sopimaan kaikista tapaamisista etukäteen aikuisten kesken ja mielellään edellisenä päivänä, jotta ” ehdin hoitaa ruokailuasiat ja muut mahdolliset menot suunnitellusti”.

Jos he eivät suostuisi keskustelemaan tai eivät noudata pyyntöäni, puhuisin heidän kanssaan uudestaan ja lähettäisin tämän keskustelun ”yhteenvedon” heille sähköpostilla ja kirjeellä tyyliin ”viittaan tämän päivän keskusteluumme ja kiitän yhteistyöstä – Sovimme siis että….”

Jos tämä ei tuottaisi tulosta, voisin harkita lastensuojeluilmoitusta. Ainakaan en päästäisi lasta meille enää. Joka kerta, kun lähettäisin lapsen pois ovelta/pihasta, ilmoittaisin vanhemmille, että lapsi on tulossa kotiin, olettehan ottamassa häntä vastaan.

[QUOTE="vieras";24021581]Älä avaa ovea enää.[/QUOTE]

Ja kiellän lapsiakin avaamasta ikinä kenellekään ovea? Meillä ei ole ovisilmää, en minä tiedä kuka oven takana on.

Tänään tuli ekan kerran meidän oven taakse kymmeneltä. En antanut tulla sisälle, kysyi miksei. Sanoin, että siksi kun ei ole sovittu niin. Sanoin, että mene ulos odottamaan niin lapsi tulee ulos leikkimään. Sillä aikaa kun lapseni puki, tuo toinen yritti tulla meille sisälle 10 kertaa. Meillä oli auki kuistin ovi, koska tuuletin. Tuli sitä kautta, jouduin jokaisella kerralla ohjaamaan ulos. Ulkona oltiin jonkin aikaa, ehkä 1½ tuntia, sitten ilmoitin että nyt me mennään kotiin laittamaan ruokaa. Vein omat muksut sisälle, ja aloin tehdä ruokaa. Tämä lapsi lampsi meille sisälle. Käännytin pois. Tuli uudelleen, käännytin pois ja suljin kuistin oven. Koputti kuistin oven takana, sanoin ettei meille tulla, mene kotiin. Tuli etuovesta (se ei ollut lukossa, koska isoin lapseni on ulkona, eikä ollut muistanut ottaa avainta mukaan). ohjasin ulos. Tuli uudelleen. Ohjasin ulos, laitoin oven lukkoon, suljin kaihtimet niin ettei ole siinä ikkunan takana tuijottamassa. Sanoin, että me syödään nyt, ja minun lapseni tulee hakemaan sinua sitten myöhemmin ulos, jos te vielä leikitte tänään yhdessä.

Noin kolmen vartin päästä soi ovikello, kun avaan oven pujahtaa meille sisälle. Ohjasin ulos, sanoin että nyt ei sovi, mene kotiin. Menin laittamaan tiskejä koneeseen, kuulin kun lapsi tuli meille sisälle, menin ohjaamaan ulos, sanoin ettei hän saa tulla omin luvin sisälle oli meillä ovi sitten lukossa tai ei. Menin keittiöön, kuulin kun lapsi tuli taas sisälle, ja yritti juosta yläkertaan (jossa nuorimmaiseni on nukkumassa). Ohjasin ulos, sanoin että ei nyt, meillä ei olla eikä meidän lapset tule sinun kanssa nyt uloskaan. Alkoi inttää ja raivota, sanoin että ole hyvä ja mene kotiisi, huusi minulle, ohjasin hartioista ulos, yritti tulla sisälle, lukitsin oven (se oli taas avattu esikoisen vuoksi, ettei tämä soittaisi ovikelloa tullessaan ja herättäisi nuorempaa). Renkutti ovikelloa, kysyi (huutamalla oven läpi) saako tulla meille tänään, sanoin (kymmenettä kertaa tänään), että ei saa tulla sisälle leikkimään.

Tällaista showta ja käytännössä joka päivä.

[QUOTE="vieras";24021367]Onko se teillä nyt? Laita huoltajalle viesti, että "X on taas pihallamme. Lähetän hänet nyt kotiin. Olen monta kertaa sanonut, etten voi lomalla vahtia häntä, ja silti hänet on joka päivä käsketty tänne. Missä vika? Harkitsen jopa ilmoitusta lastensuojeluun, jos ette saa hoitoa järjestymään. Tänne ei voi enää tulla." Enkä vastaisi puheluihin.[/QUOTE]

Mä alan kääntymään tälle kannalle.

Aapeelle hatunnosto, sulla on miljoona kertaa pidempi pinna kuin mulla... :ashamed:

Huh,ei riittäis minun pinna! Ihan järjetöntä,että sulla nyt on tuommonen rumba vieraan lapsen takia,omissaki on varmaann hommia. Eli jos ei järkipuhe huoltajille mene perille,niin ilmottasin johonki,eihän tuommonen voi noinkaan jatkua :O

En tiedä onko pitkä pinna edes. Mutta mä alan olla tosi puhki tän tilanteen kanssa, harmittaa että silloin joskus keväällä tuli suostuttua siihen, että oltiin välillä lapsenlikkana :( :( Inhottaa, kun päivät stressaa jo valmiiksi, vaikka olisi kiva olla kotona ja viettää kesää lasten kanssa.

Kamalaa ahdistelua, toi sun viimeisin viesti huh :O Pystytkö sä viemään lasta seuraavaks sinne kotiinsa (jos siis siellä ollaan kotona) ja sanot että tässä lapsenne, ei muuten tule enää meille. Ja selität sitten siinä että kuviot muuttuu jne. Voit siinä sanoa myös että saa kyllä vierailla jos sovitaan mutta jos tulee taas sopimatta etukäteen niin teet lastensuojeluilmoituksen. Lähetät sitten vaan aina kotiinsa, jos ei usko niin pommitat vanhempia soitoilla niin kauan kunnes hakevat.

AP, ei sinun tarvitse kestää tuota. Tee se ilmoitus, niin saavat lapselle ja perheelle apua. Avun saaminen voi olla muuten vaikeaa, mutta jos on lastensuojeluilmoitus tehty, niin silloin viranomaisten on pakko ainakin katsoa, mitä he voisivat tehdä.

Mulla ei ole kotona olevan huoltajan puhelinnumeroa, vain sen työssäkäyvän. Voin toki sinnekin soitella, muttei voi vastata päivän aikana välttämättä ollenkaan, koska on asiakaspalvelutyössä. Lapsen vieminen kotiin onnistuisi kyllä, tosin sitten pitää raahata omat lapset mukaan. Kurjaa, kun oma lapsi kuitenkin haluaa tämän kaverin kanssa leikkiäkin (vaikken kyllä oikein ymmärrä miksi, kun menee melkein aina riitelyksi).

Mielestäni sossu ei ole oikea välikäsi sanomaan puolestasi, minkä voit itse käydä sanomassa lapsen huoltajille. Mutta mutta...
Meillä kävi aikanaan naapurinlapsi joka ikinen päivä olemassa, vaikkei meillä ollut silloin omia lapsia. Varmaan vanhemmat kuvittelivat, että se on meille ihan ok.
Koskaan kehdannut siitä sanoa, kun arvasin että tulee huonot välit. Kuten sitten tulikin kun vuosien jälkeen lapsen jo tultua melkein teini-ikään en enää jaksanut ottaa häntä vastaan.
Tämä kyseinen teini alkoi suorastaan häriköimään, emmekä käsittääkseni ole väleissä tänäkään päivänä kyseisen jo aikuisen lapsen ja hänen perheensä kanssa.
Nämä ovat hankalia asioita. Mielestäni tilanteeseen kannattaa puuttua heti alkuunsa. Siis kun huomaa jonkun jatkuvasti olevan riesana, hellän päättäväisesti vieroittaa pois.

Mulla ei ole kotona olevan huoltajan puhelinnumeroa, vain sen työssäkäyvän. Voin toki sinnekin soitella, muttei voi vastata päivän aikana välttämättä ollenkaan, koska on asiakaspalvelutyössä. Lapsen vieminen kotiin onnistuisi kyllä, tosin sitten pitää raahata omat lapset mukaan. Kurjaa, kun oma lapsi kuitenkin haluaa tämän kaverin kanssa leikkiäkin (vaikken kyllä oikein ymmärrä miksi, kun menee melkein aina riitelyksi).
Mitä jos kutsut vanhemmat kylään ja mietitte yhdessä, miten saatte rajat vedettyä. Ennen tapaamista itselläsi pitää olla selvänä mielessä mitä haluat. KUn on erityislapsesta kyse, niin hänen voi olla vaikea hahmottaa, milloin on luvallista tulla kylään ja milloin ei. Voisiko lapsen kanssa kokeilla jonkinlaista lippusysteemiä. Jos ovella on vihreä lippu, niin silloin saa tulla, ja jos on punainen, niin ei saa tulla. Lapsi voi ymmärtää lippusysteemin paremmin kuin puheella annetun ohjauksen.

[QUOTE="vieras";24022658]Mitä jos kutsut vanhemmat kylään ja mietitte yhdessä, miten saatte rajat vedettyä. Ennen tapaamista itselläsi pitää olla selvänä mielessä mitä haluat. KUn on erityislapsesta kyse, niin hänen voi olla vaikea hahmottaa, milloin on luvallista tulla kylään ja milloin ei. Voisiko lapsen kanssa kokeilla jonkinlaista lippusysteemiä. Jos ovella on vihreä lippu, niin silloin saa tulla, ja jos on punainen, niin ei saa tulla. Lapsi voi ymmärtää lippusysteemin paremmin kuin puheella annetun ohjauksen.[/QUOTE]

Tästä nimenomaan pitää puhua niiden huoltajien kanssa, ei lapsen. Ne huoltajat saa sitten ihan itse selittää lapselle, nehän tuon sopan ovat keittäneetkin.

Huoltajille on siis puhuttu! Sanottu suoraan, että pitää AINA sopia etukäteen kyläilyt, ja että aikatauluissa on pakko pysyä ja niin edelleen. Tilanne on siirtynyt siihen, että kun me asetettiin rajat, niin huoltajat lopetti kokonaan soittamisen tai ilmoittamisen tai kylään saattamisen, eli laittavat lapsen yksin.

Yhteistyössä