Ja kiellän lapsiakin avaamasta ikinä kenellekään ovea? Meillä ei ole ovisilmää, en minä tiedä kuka oven takana on.
Tänään tuli ekan kerran meidän oven taakse kymmeneltä. En antanut tulla sisälle, kysyi miksei. Sanoin, että siksi kun ei ole sovittu niin. Sanoin, että mene ulos odottamaan niin lapsi tulee ulos leikkimään. Sillä aikaa kun lapseni puki, tuo toinen yritti tulla meille sisälle 10 kertaa. Meillä oli auki kuistin ovi, koska tuuletin. Tuli sitä kautta, jouduin jokaisella kerralla ohjaamaan ulos. Ulkona oltiin jonkin aikaa, ehkä 1½ tuntia, sitten ilmoitin että nyt me mennään kotiin laittamaan ruokaa. Vein omat muksut sisälle, ja aloin tehdä ruokaa. Tämä lapsi lampsi meille sisälle. Käännytin pois. Tuli uudelleen, käännytin pois ja suljin kuistin oven. Koputti kuistin oven takana, sanoin ettei meille tulla, mene kotiin. Tuli etuovesta (se ei ollut lukossa, koska isoin lapseni on ulkona, eikä ollut muistanut ottaa avainta mukaan). ohjasin ulos. Tuli uudelleen. Ohjasin ulos, laitoin oven lukkoon, suljin kaihtimet niin ettei ole siinä ikkunan takana tuijottamassa. Sanoin, että me syödään nyt, ja minun lapseni tulee hakemaan sinua sitten myöhemmin ulos, jos te vielä leikitte tänään yhdessä.
Noin kolmen vartin päästä soi ovikello, kun avaan oven pujahtaa meille sisälle. Ohjasin ulos, sanoin että nyt ei sovi, mene kotiin. Menin laittamaan tiskejä koneeseen, kuulin kun lapsi tuli meille sisälle, menin ohjaamaan ulos, sanoin ettei hän saa tulla omin luvin sisälle oli meillä ovi sitten lukossa tai ei. Menin keittiöön, kuulin kun lapsi tuli taas sisälle, ja yritti juosta yläkertaan (jossa nuorimmaiseni on nukkumassa). Ohjasin ulos, sanoin että ei nyt, meillä ei olla eikä meidän lapset tule sinun kanssa nyt uloskaan. Alkoi inttää ja raivota, sanoin että ole hyvä ja mene kotiisi, huusi minulle, ohjasin hartioista ulos, yritti tulla sisälle, lukitsin oven (se oli taas avattu esikoisen vuoksi, ettei tämä soittaisi ovikelloa tullessaan ja herättäisi nuorempaa). Renkutti ovikelloa, kysyi (huutamalla oven läpi) saako tulla meille tänään, sanoin (kymmenettä kertaa tänään), että ei saa tulla sisälle leikkimään.
Tällaista showta ja käytännössä joka päivä.