Onko lastensuojeluasia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minne sitten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kyllä tiedä auttaako tuossa enää puheet. Jos kerran huoltajat nimenomaan sanovat lapselle, että mene vaan sinne sisään. Ja mikä hiton tekosyy se muka on, että sä olet kesän lasten kanssa kotona, jos toinen niistä huoltajista on itse työttömänä/kotona koko ajan!!! Puistattaa moinen sakki.

Mutta mitä se lastensuojelu voi tehdä? Tai siis, kyllähän tossa perheessä nyt on varmasti muitakin ongelmia kuin ap:n piinaaminen, eli kyllä se ls-ilmo ois siks aiheellinen että saavat apua, mutta eihän se ap:n ongelmaa ratkaise. Luultavasti siellä lapsen kotona vaan alkaa käymään sossut, perhetyö tai muuta, ja silti lapsi ravaa ap:lla.

Mutta mitä se lastensuojelu voi tehdä? Tai siis, kyllähän tossa perheessä nyt on varmasti muitakin ongelmia kuin ap:n piinaaminen, eli kyllä se ls-ilmo ois siks aiheellinen että saavat apua, mutta eihän se ap:n ongelmaa ratkaise. Luultavasti siellä lapsen kotona vaan alkaa käymään sossut, perhetyö tai muuta, ja silti lapsi ravaa ap:lla.

toivottavasti huoltajat heräisivät siihen, ettei lapsi voi ravata missä sattuu miten sattuu.

Ja ei mun tavoite mitenkään ole soittaa sinne lasuun, mutta mitä kautta sitten voin saada apua, kun huoltajien kanssa keskustelu ei näytä toimivan? Eskarikin jo loppui, muuten olisin ottanut ehkä siellä puheeksi. Jos teillä on jotain hyviä ideoita, niin kertokaa ihmeessä, niitä minä haluankin. Huoltajille on siis jo puhuttu, useammankin kerran. Minä en itse pysty nyt tämän keskellä näkemään muita vaihtoehtoja kuin sen että hankin jonkun ulkopuolisen apuun tai sitten katkaisen kokonaan välit. Mutta millä sen selitän lapsellenikin, että sun kaveri ei saa tulla meille tai edes meidän pihaan, koska äiti ei jaksa sitä enää?

Tee se ls ilmoitus, ei siitä haittaakaan ole. Jotenkin tuntuu, että lapsi on muutenkin vähän hunningolla eli saakohan edes tarvitsemiaan tukitoimia ja terapioita ym.? Lastensuojelu kartoittaa avuntarpeen ja toivottavasti auttaa tuota lasta...

• Tykkää
Reactions: Nunnunannu
Ja kiellän lapsiakin avaamasta ikinä kenellekään ovea? Meillä ei ole ovisilmää, en minä tiedä kuka oven takana on.

Tänään tuli ekan kerran meidän oven taakse kymmeneltä. En antanut tulla sisälle, kysyi miksei. Sanoin, että siksi kun ei ole sovittu niin. Sanoin, että mene ulos odottamaan niin lapsi tulee ulos leikkimään. Sillä aikaa kun lapseni puki, tuo toinen yritti tulla meille sisälle 10 kertaa. Meillä oli auki kuistin ovi, koska tuuletin. Tuli sitä kautta, jouduin jokaisella kerralla ohjaamaan ulos. Ulkona oltiin jonkin aikaa, ehkä 1½ tuntia, sitten ilmoitin että nyt me mennään kotiin laittamaan ruokaa. Vein omat muksut sisälle, ja aloin tehdä ruokaa. Tämä lapsi lampsi meille sisälle. Käännytin pois. Tuli uudelleen, käännytin pois ja suljin kuistin oven. Koputti kuistin oven takana, sanoin ettei meille tulla, mene kotiin. Tuli etuovesta (se ei ollut lukossa, koska isoin lapseni on ulkona, eikä ollut muistanut ottaa avainta mukaan). ohjasin ulos. Tuli uudelleen. Ohjasin ulos, laitoin oven lukkoon, suljin kaihtimet niin ettei ole siinä ikkunan takana tuijottamassa. Sanoin, että me syödään nyt, ja minun lapseni tulee hakemaan sinua sitten myöhemmin ulos, jos te vielä leikitte tänään yhdessä.

Noin kolmen vartin päästä soi ovikello, kun avaan oven pujahtaa meille sisälle. Ohjasin ulos, sanoin että nyt ei sovi, mene kotiin. Menin laittamaan tiskejä koneeseen, kuulin kun lapsi tuli meille sisälle, menin ohjaamaan ulos, sanoin ettei hän saa tulla omin luvin sisälle oli meillä ovi sitten lukossa tai ei. Menin keittiöön, kuulin kun lapsi tuli taas sisälle, ja yritti juosta yläkertaan (jossa nuorimmaiseni on nukkumassa). Ohjasin ulos, sanoin että ei nyt, meillä ei olla eikä meidän lapset tule sinun kanssa nyt uloskaan. Alkoi inttää ja raivota, sanoin että ole hyvä ja mene kotiisi, huusi minulle, ohjasin hartioista ulos, yritti tulla sisälle, lukitsin oven (se oli taas avattu esikoisen vuoksi, ettei tämä soittaisi ovikelloa tullessaan ja herättäisi nuorempaa). Renkutti ovikelloa, kysyi (huutamalla oven läpi) saako tulla meille tänään, sanoin (kymmenettä kertaa tänään), että ei saa tulla sisälle leikkimään.

Tällaista showta ja käytännössä joka päivä.

Ja nyt, taas uudestaan meidän oven takana renkutti ovikelloa, ja kun lapsi meni avaamaan, niin juoksi meille sisälle. Sanoin tosi tiukasti, että ulos, alkoi länkyttää vastaan, sanoin että nyt ulos, juoksi sisälle jne.

Vittu mulla menee niin hermot!!

No tee se ilmoitus, kyllähän toi lapsi selvästi tarvitsee sitä apua vaikkei se sua auttaisikaan. Mutta voi olla että auttaa suakin joten tee vaan se... (voihan se olla vaikka että kun perhe kuulee sun tehneen ilmoituksen niin eivät päästä lasta teille enää)

Sulla on ap hieman samanlainen ongelma kuin mulla. Sillä erotuksella että meillä tämmöinen haahuilijalapsi asuu naapurissa. Sen perään ei katota yhtään ja se saattaa viipottaa tuolla pihoilla vielä klo 23! Ja oireilee tosi pahasti, todella turvatonta niiden elämä!
Mä oon kans miettinyt että ilmoittaisin lastensuojeluun, mulla se on ihan töissä helppoa ottaa puheeksi koska työskentelen läheisesti lastensuojelun kanssa. Silti tuntuu jotenkin "väärältä" tehdä ilmoitusta. Vanhemmille olen yrittänyt puhua ja olen hakenut heitä ulos katsomaan touhua kun se alkaa olla ihan ääliömäistä. Mutta he eivät vaan tajua, tai välitä. En tiiä kumpaa, vai kumpaakin!

Tuo kuulostaa painajaiselta! Itse en kestäisi vastaavaa päivääkään! jos ei huoltajat ota asiaa tosissaan niin eihän tuossa muu auta kuin lastensuojeluilmoitus, jos nyt sekään auttaa.. kamala tilanne, tuossahan häiriintyy oma perhe-elämä.

Meillä oli ennen naapurilla tapana laittaa ipanansa meille kun lähtivät kaupoille tms. poika tuli mitään ilmoittamatta paitasillaan pakkasessa meille ja jos sanoi ettei nyt käy tulla, niin sanoi ettei ole ketään kotona eikä kotiavainta.. ärsyynnyin jo tuostakin todella paljon! Heille kotiin ei kaverit päässeet koskaan leikkimään, kun sotkivat paikat:D

^^ jos lapsi (pieni?) juoksee pihalla vielä klo 23 valvomatta, lähtis multa suoraan puhelu sosiaalipäivystäjälle.
Jos tosiaankin ei puhe auta ja on yritetty jutela vanhemmille.

Peesi. Olen myös tehnyt ls-ilmoituksia näistä haaluilijoista ja senjälkeen haahuilijoita ei ole näkynyt eikä myöskään lastenvanhempia , enkä ole saanut kostoa perästä.
Olen 21vuotta ollut lastenhoitoalalla ja myös kokemusta lastensuojelusta ja perhetyöstä.
Ei ole kynnys tehdä ilmoitusta, olen tyytyväinen että olen tehnyt. Enkä jättänyt tekemättä.

Ei minusta vielä tuossa tapauksessa pitäisi lastensuojeluun soittaa. Mene vaikka lapsen vanhemmilta kyselemään, että katsooko kukaan lapsen perään, kun tuntuu siltä, että hän hortoilee naapurustossa omin päin ilman valvovaa silmää. Sano, että voit heidän puolesta soittaa lastensuojeluun ja pyytää heille apua, jos heillä ei ole aikaa katsoa lapsen perään, joten voisivat saada sitä kautta apua.

[QUOTE="Vieras";24023118]Ei minusta vielä tuossa tapauksessa pitäisi lastensuojeluun soittaa. Mene vaikka lapsen vanhemmilta kyselemään, että katsooko kukaan lapsen perään, kun tuntuu siltä, että hän hortoilee naapurustossa omin päin ilman valvovaa silmää. Sano, että voit heidän puolesta soittaa lastensuojeluun ja pyytää heille apua, jos heillä ei ole aikaa katsoa lapsen perään, joten voisivat saada sitä kautta apua.[/QUOTE]

Jos luit koko ketjun niin ap on ollut vanhemppiin yhteydessä, tuloksetta. Ja tätä on jatkunut 3viikkoa.

[QUOTE="vieras";24023128]Jos luit koko ketjun niin ap on ollut vanhemppiin yhteydessä, tuloksetta. Ja tätä on jatkunut 3viikkoa.[/QUOTE]

Niin, mutta jos mainitsee sanan "lastensuojelu", niin suurin osa ottaa itsestään niskasta kiinni varmaankin. Ap:han ei ole ainakaan kertonut, että olisi tuota lastensuojeluasiaa asianomaisille maininnut.

Herran jumala mitä touhua! Ota nyt nainen tiukka ote asiaan. Se mukula kainaloon ja VIE se kotiin. Sano siellä, että touhun on loputtava tai teet ilmoituksen. Ja sano se asia niin tiukasti, että menee jakeluun. Näytä, että nyt harmittaa ja lujaa.

[QUOTE="Vieras";24023118] Sano, että voit heidän puolesta soittaa lastensuojeluun ja pyytää heille apua, jos heillä ei ole aikaa katsoa lapsen perään, joten voisivat saada sitä kautta apua.[/QUOTE]

Tässä ketjussa on tullut jo moneen kertaan selväksi, että toinen lapsen huoltajista on kotona. Eli mitä muuta kuin aikaa silloin on?

Herran jumala mitä touhua! Ota nyt nainen tiukka ote asiaan. Se mukula kainaloon ja VIE se kotiin. Sano siellä, että touhun on loputtava tai teet ilmoituksen. Ja sano se asia niin tiukasti, että menee jakeluun. Näytä, että nyt harmittaa ja lujaa.

Tilanteessa kyllä pitäis muistaa se lapsen etu. Jos ap jo ilmoitti että inhoaa lasta, sitä ei saisi koskaan mennä sille lapselle näyttämään. Lapsi on kuitenkin viaton omien vanhempiensa leväperäisyyteen. Minä laitoin nyt meidän omalle ls-ihmiselle sähköpostia naapurin pojasta ja kysyin häneltä konsultaatiota. Minäkin olen poikki koska niin paljon vaaratilanteita tuossa pihoilla ja autotiellä sattunut noiden veljesten (5v ja 3v) takia, kulkivat jo viime kesänä pitkin teitä ilman valvontaa...

No ehdottomasti ilmoitus! Ja jos tiedät lapsen huoltajien olevan pois etkä voi laittaa lasta kotiin (mikä olisi heittellejättöä sekä sinulta että lapsen huoltajilta), niin soitat vaikka suoraan päivystävälle sossulle että hakevat lapsen sieltä teiltä suoraan. Tarvittaessa vaikka paikkakunnan terveyskeskuksen kautta voi ottaa yhteyden päiv. sossuihin jos ei muuten saa yhteyttä. Tuommoinen peli ei voi jatkua.

Jos sulla on korkealla se kynnys tehdä ilmoitusta, niin etkö voisi ainakin soittaa sinne sossuun ja kysyä niiltä apua. kertoisit ihan rehellisesti tilanteen jollekulle ulkopuoliselle. Tilannehan on aivan mahdoton! Kertakaikkiaan outoa toimintaa huoltajilta ja törkeää hyväksikäyttöä.

Voisitko lähteä omien lasten kanssa viettämään kesäpäivää jonnekin vähän kauemmas omasta pihapiiristä, jotta saisit vähän rauhaa. Tämä ei tietysti ole pysyvä ratkaisu, mutta ainakin huoltajat huomaisivat, että ei sitä lasta aina voi sinulle lykätä. Ja jos soittavat perään, niin ÄLÄ VASTAA niihin puheluihin. Miksi ihmeessä lomallasi muuten vastasit? Sehän oli ihan puhelinhäiriköintiä. Et sinä ole velvollinen niille ilmoittamaan milloin tulet kotiin ja olet jälleen "käytettävissä".

Kärsivällisesti ja sinnikkäästi olet kyllä ohjannut lapsen teiltä pois. Näyttää siltä, että todellinen ongelma on ne huoltajat.

Jos sulla on korkealla se kynnys tehdä ilmoitusta, niin etkö voisi ainakin soittaa sinne sossuun ja kysyä niiltä apua. kertoisit ihan rehellisesti tilanteen jollekulle ulkopuoliselle. Tilannehan on aivan mahdoton! Kertakaikkiaan outoa toimintaa huoltajilta ja törkeää hyväksikäyttöä.

Voisitko lähteä omien lasten kanssa viettämään kesäpäivää jonnekin vähän kauemmas omasta pihapiiristä, jotta saisit vähän rauhaa. Tämä ei tietysti ole pysyvä ratkaisu, mutta ainakin huoltajat huomaisivat, että ei sitä lasta aina voi sinulle lykätä. Ja jos soittavat perään, niin ÄLÄ VASTAA niihin puheluihin. Miksi ihmeessä lomallasi muuten vastasit? Sehän oli ihan puhelinhäiriköintiä. Et sinä ole velvollinen niille ilmoittamaan milloin tulet kotiin ja olet jälleen "käytettävissä".

Kärsivällisesti ja sinnikkäästi olet kyllä ohjannut lapsen teiltä pois. Näyttää siltä, että todellinen ongelma on ne huoltajat.

Puheluita tuli aina niin kauan, että vastattiin. Olisin tietysti voinut kokonaan estää ne siitä numerosta tulevat. Ehkä olisi pitänyt tehdä niin. Ja luulin pari ensimmäistä päivää, että se soittelu loppuisi jos tosiaankaan ei oltaisi kotona.

Ja siis jatkunut kolme viikkoa tämä touhu tällaisenaan, mutta pidempään sitten muulla tavalla. Tämä päivittäinen touhu on nyt ollut tän kolme viikkoa, sitä ennen oli sitä että tuotiin lapsi hoitoon sovittua aikaisemmin ja haettiin sovittua myöhemmin, tai että ilmoitettiin että lapsi on lomalla päivähoidosta että voi olla meidän hoidettavana (ensi sanomalla en oikein edes osannut sanoa mitään, mutta sitten tehtiin selväksi että en ota hoitovastuuta, siitä ei olisi siis mitään maksettukaan).

no soititko ? meinaatko edes soittaa?

vois olla hyvä juttu että vanhempiin otettaisiin yhteys, ilmaistaan huolesi siitä että lapsi kulkee yksin miten sattuu ja kerrot siis em tilanteet että lapsi tunkee sisälle väkisin jne.
Ja toki myös mitä aiemmin ollut.

ei ls ilmoitus ole aina paha, tuossakin kartoitettaisiin perheen mahd avuntarvetta ja he heräisivät ettei sinulle voi lasta työntää.

Ihan järkyttävää. Mä varmaan soittaisin lastensuojeluun, en niinkään ilmoitusta tehdäkseni vaan kysyäkseni miten toimia tilanteessa.
Mulla menis kans niin hermo tollaseen, hemmetti kun alkoi suututtaa ap:n puolesta!
Ja tuo tekstari lapsen huoltajille mikä oli tuolla ylempänä ois kans ihan hyvä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä