2v päivärytmiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nukkumatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nukkumatti"

Vieras
Olen kotona kahden lapsen kanssa, isompi täyttää 2v, pienemmällä on ikää vasta viikkoja. Isompi on aina ollut iltavirkku ja nukahtaminen on siirtynyt koko ajan myöhemmäksi. Raskausaikana nukuin itse mieluusti aamulla pitkään ja nukutin esikoisen itse, joten tilanne ei rassannut. Tällä hetkellä ollaan kuitenkin hankalassa tilanteessa, kun mustasukkaisuus aiheuttaa illalla vielä myöhään huutoa, mulla on vauva rinnalla ja mies nukuttaa esikoisen. Miehen pitää nousta aamukuudelta, joten nukkumaan pitäisi päästä ihmisten aikoihin.

Olen hilannut esikoisen päiväunia aiemmaksi ja herättänyt hänet niiltä, päikkärit on myös yritetty pudottaa pois, mutta se ei toimi. Mietin, josko siirtäisin aikataulua kokonaan pari tuntia aikaisemmaksi JA lyhentäisin yöunien ja päikkärien väliä saadakseni muksun väsyneeksi illalla ihmisten aikoihin. Minkä mittaisi pätkiä teillä muilla valvotaan kerralla? Paljonko lapset saavat unta vuorokaudessa? Ajattelin, että alan herättää lapsen sekä aamulla että päikkäreiltä, yleensä hän on saanut herätä edes toisilta ihan omia aikojaan. Pelkään leikkaavani unista liikaa pois kelloa kytätessäni, mutta on pakko yrittää.

Jos vaikka nousisimme samalla kuin mies lähtee töihin, toimisikohan

Herätys 06.15
Aamupala
Ulos 8.00 mennessä
(Pieni välipala jos aamiainen maittoi aikaisin)
Päikkärit jo 10-10.30, noin 2h
Herätys 12.00-12.30
Lounas 13.00
Sisäleikkejä
Ulos
Tarpeen mukaan välipala
Sisälle ja tekemään jotain rauhallista viimeistään klo 7 (onko liian myöhä päikkäreihin näden?)
Iltatoimet
Petiin 20.00 jolloin sitkeäkään ipana ei jaksane panna nukkumatille hanttiin enää 22.00 jälkeen, jos sattuu olemaan vaikea ilta ja unta kertyy joko 10 tai vähintään 8h ennen aamua

Meillä tyttö oli suunnilleen saman ikäinen kun vauva syntyi. Meillä selvittiin ilman suurempaa mustasukkaisuutta,joten siihen en sinällään osaa auttaa. Itse tein niin,että alkuun nukutin esikoisen niin että istuin hänen vieressään samalla vauvaa imettäen. Onnistui meillä hyvin näin. Kuulostaa minusta jotenkin tosi työläältä tuo aikatauluttaminen. Jos et itse koe sitä vaikeana,niin ilman muuta kannattaa kokeilla,josko se teidän elämää helpottaisi.
Tuohon unen määrään vielä. Meillä tyttö nukkui 22-8 yöunet ja päiväunet 13-14. Joskus saattoi nukkua pidempään ja joskus heräsi aiemmin. Suurin piirtein siis unta vuorokaudessa tuli 11-12 tuntia.

Meillä 2v10kk, menee nukkumaan 21.00, herää n. klo 8. Nukkuu jossain vaiheessa iltapäivällä 1-2h. Jos minä rupeaisin taaperosi päivärytmiä muuttamaan, yrittäisin siirtää päikkärit 12-14 välille.

[QUOTE="niin";24067745]Ohi aiheen - mut ei teillä syödä kuin kerran päivässä? Siis lounas vaan ja sitten välipala? Meinaan vaan että voisko pienoinen nälkä haitata unia?[/QUOTE]

Syödään me kaksi kertaa, mä vain unohdin päivällisen n. klo 17 tuosta ohjelmasta. :ashamed: Johan mieskin muuttaisi muualle, ellei tulisi ruokaa töiden jälkeen.

En itsekään pidä kellontarkasta elämästä, mutta on pakko kokeilla. Edes muutama viikko ja sitten katsotaan, joko voisi hiukan hellittää.

Meillä 1v ja 2v lapssilla rytmi seuraavanlainen:

7:30 herätys (heräävät aikalailla itse)

11:30-12 päikkärit

13:30-14 herätys (heräävät itse)

19:30-20 iltaunille...lapset nukahtaa joko heti, tai viimeistään 2 tunnin kuluttua.

Mielestäni ap:n suunnitelmassa oli liian vähän tunteja nukkumiseen.

Viimeksi muokattu:
Noinkohan meillekin riittäisi tunnin päiväuni? Viime viikolla yritin kerran saada muksun hereille 1,5h jälkeen. Ikinä ei ole ollut niin työlästä herättää ketään, mutta toisaalta luin kerran jostakin, että lyhyemmiltä unilta virkoaisikin paremmin. Testataan.

Noinkohan meillekin riittäisi tunnin päiväuni? Viime viikolla yritin kerran saada muksun hereille 1,5h jälkeen. Ikinä ei ole ollut niin työlästä herättää ketään, mutta toisaalta luin kerran jostakin, että lyhyemmiltä unilta virkoaisikin paremmin. Testataan.

Tunnin päikkärit ja mahdollisesti vain 8 tunnin yöunet? On kyllä melko todennäköisesti liian vähän. Eihän se ole kuin 9 tuntia unta vuorokaudessa.

Meillä lapsi 1 v 6 kk. Päivärytmi joka päivä seuraavanlainen;

9.00 Herätys

9.30 Aamupuuro

11.00 Ulos

12.30 Lounas + Päikkärit

14.00 Välipala

17.00 Päivällinen

20.00 Puuro+kylpy+hammaspesu

21 nukkumaan

2 vuotias ap tarvitsee vielä päiväunet! Älä ihmeessä suunnittele niiden poisjättämistä vielä!

Tunnin päikkärit ja mahdollisesti vain 8 tunnin yöunet? On kyllä melko todennäköisesti liian vähän. Eihän se ole kuin 9 tuntia unta vuorokaudessa.

Mä siis lasken, että muksu nukkuisi eikä huutaisi illalla, yhden illan kiukuteltuaan luulisi seuraavana päivänä olevan nukkumishaluja. Silloin niitä unitunteja tulisi tietysti lisää, mihin mä noin loppuviimein pyrin. Siis että nukutaan tarpeeksi, oikeaan aikaan ja ilman 2h nukutusruljanssia.

Nyt mä menen ihan sekaisin :) Siis sä alkuun sanoit, että yöunta kertyy 8-10 tuntia. Miten sitä nyt sitten kertyykin 11 tuntia?

Jäikö multa nyt joku huomaamatta :D

No kun suunnitelma elää koko ajan. Me voidaan mennä aiemmin maate tai nukkua hiukan pidempään, kun vaan saisin rysäytettyä meille uudet kehykset nukkumistouhuun. Mä itsekin olen putoamaisillani kärryiltä :D

Mä siis lasken, että muksu nukkuisi eikä huutaisi illalla, yhden illan kiukuteltuaan luulisi seuraavana päivänä olevan nukkumishaluja. Silloin niitä unitunteja tulisi tietysti lisää, mihin mä noin loppuviimein pyrin. Siis että nukutaan tarpeeksi, oikeaan aikaan ja ilman 2h nukutusruljanssia.

Ok. Meillä se on ihan perussettiä, että tuo 2v saattaa hyvinkin olla sen 2 tuntia hereillä ja kiukkua unta vastaan...enkä siis osannut ajatella, että ehkä jonkun muun lapsi ei tee niin :D Ajattelin siis, että jos teillä nukutaan samalla tapaa kuin meillä, se klo 6 jälkeen herääminen on liian aikaista. Joskin kyllähän sitä tosiaan luulis, että alkaa uni illalla maittamaan, jos aamuisin on niin aikainen herätys. Jostain syystä se vaan ei meillä päde...ei edes silloin, kun aamulla (yksi aamu viikossa) on herätty jo klo 6:45.

Yritän saada järkeä tähän, kun vaan ajatus juoksisi.

Mulla on siis haave, että lapsi nukahtaisi vaikeanakin iltana viim. klo 22. Ideaali olisi klo 20. Siitä voitaisiin huristella nukkuen aamuun, jossain kohtaa päivää päikkärit. Tällä hetkellä lapsi tarvitsee noin 12h unta/vrk, sen verran nukkuu kun annetaan nukkua. Mutta ajattelin aloittaa heräämällä kello kuusi, jotta pääsisimme aikaistamaan rytmiä ensin reilusti ja mieskin pääsisi maate illalla eikä keskellä yötä. En vaan ole varma, mihin ne päiväunet pannaan ja miten pitkät ne ovat.

Lapsi kiukuttelee todennäköisesti edelleen sen pari tuntia illassa, mutta jos se ajoittuisi iltakuuden ja iltakymmenen väliin, se olisi vähemmän raskasta meille aikuisille kuin puolen yön aikaan. Sitten meillä olisi enemmän virtaa, pidempi pinna ja jaksaisimme panostaa mukavaan nukkumaanmenoon. Mies saa hyvin otetta lapsen kiukutteluun, osaa auttaa lasta kiukun läpi, mutta on itse ihan raato kun kello kilisee kuudelta.

Voisko ton aikatauluttamisen lisäksi miettiä vakavasti nukuttamisjuttuja ja myös nukkumispaikkoja? Josko niissä mättää jokin, kun lapsi itkee iltaisin? Eli miten nyt mennään nukkumaan ja missä kaikki nukkuvat?

Lapsi kiukuttelee todennäköisesti edelleen sen pari tuntia illassa, mutta jos se ajoittuisi iltakuuden ja iltakymmenen väliin, se olisi vähemmän raskasta meille aikuisille kuin puolen yön aikaan. Sitten meillä olisi enemmän virtaa, pidempi pinna ja jaksaisimme panostaa mukavaan nukkumaanmenoon. Mies saa hyvin otetta lapsen kiukutteluun, osaa auttaa lasta kiukun läpi, mutta on itse ihan raato kun kello kilisee kuudelta.

Mä kokeilisin sitä rytmiä, mitä juurikin monilla päiväkotiin menijöillä on. Eli jos herätys on klo 6 jälkeen, niin päikkäreille siinä noin klo 12...silloin ne päiväkodissakin on. Ja herätys viimeistään klo 14. Iltaunille klo 19 pintaan ja jos lapsi nukahtaa tuolloin klo 21 mennessä, niin aamuun saakka on vielä 9 tuntia aikaa...eli kun tuohon lisää ne 2 tunnin päikkärit, niin unta tulee 11 tuntia. Jos lapsi sitten oppii nukahtamaan hieman aiemmin, eli klo 20 pintaan, niin sitten olisi se 12 tuntia unta täynnä.

2v kanssa suunnilleen näin

7.30 heräilee
aamupalaa
11 lounas
13-14 unet
valipalaa
17 päivällinen
19.30 iltapalaa
20.30 nukkuu

Mä en tingi omasta ajasta iltaisin, se on mulle tärkeetä. klo 21 on ehdoton maksimi. Siksi herätän reilun tunnin päikkäreitten jälkeen jos ei ole herännyt ja vaikka menis myöhemmin, niin viim klo 15 on oltava ylhäällä.

[QUOTE="vieras";24068145]Voisko ton aikatauluttamisen lisäksi miettiä vakavasti nukuttamisjuttuja ja myös nukkumispaikkoja? Josko niissä mättää jokin, kun lapsi itkee iltaisin? Eli miten nyt mennään nukkumaan ja missä kaikki nukkuvat?[/QUOTE]

Me mennään nukkumaan: Mahdollinen kylpy, yöasu ylle, harjataan hampaat, käydään pissalla. Laittaudutasan sänkyyn, lapsen oma sänky on kiinni mun ja miehen vuoteessa. Toisella puolella on nyt tietysti vielä vauvankoppankin. Lapsen ei ole pakko nukkua omassa sängyssä, mutta sieltä hän usein aamulla löytyy, niin tänäänkin, vaikka hän nukahti mun ja miehen väliin. Mies hoitaa sikäli nukutukset, että jos vauvalla on nälkä, pitää vaihtaa vaippa tai on vatsakipuja, mä nousen vauvan kanssa ja mies jää petiin esikoisen kanssa.

Esikoinen keksisi 1675 eri syytä nousta vielä sängystä ja suuttuu, kun menoja rajoitetaan. Tai mustasukkaisuus mun sylistä, jossa on vauva syömässä, nostaa kiukun. Väsymyskin kiukuttaa. Mies kokeili kerran sanoa lapselle, ettei ole pakko nukkua vaan hän voi mennä hakemaan vaikka kirjan lastenhuoneesta, sekin suututti lapsen, joka ei sitten osannutkaan päättää, hakeako tosiaan kirjan vai jäädäkö petiin. Kirja olisi kiva, mutta ties mitä kivaa sisko sillä välin saisi..? Tahtoikä on kukkeimmillaan.

Joten, meillä karjutaan joka ilta, enemmän tai vähemmän. Vähiten niinä iltoina, kun vauva sattuu nukkumaan pitkän pätkän ja esikoinen saa vanhemmat itselleen yhtä aikaa. Toki olemme hänen kanssaan erikseenkin iltaisin, mutta silloin vauva on yleensä sylissä jommalla kummalla. Aina juuri sillä vanhemmalla, jonka huomiota lapsi eniten janoaisi juuri sillä sekunnilla. ;)

Miehellä on onneksi maailman pisin pinna ja rauhoittava ääni, mä olisin varmaan ihan paska vanhempi yksinäni, esikoinen kun ei mun konsteillani tyynny yhtä hyvin ja mä hermostuisin.

Ilmeisesti kiukuttelu on ainakin osittain ihan tapa tuolla lapsella, sillä kun hän kävi yökylässä (yksi urhea halusi yrittää hänet ottaa) illalla ei huudettu. Hypättiin kyllä sängysä pystyyn, mutta ilman huutoa.

Meillä on jo pitkään harjoiteltu päiväkotimaista aikataulua kun elokuussa alkaa päivähoito. Ja myös kouluikäisellä esikoululaisella ja eskari-ikäisellä keskimmäisellä lapsella on sama aikataulu

Meillä siis
- herätys klo 7.15
- aamupala klo 8
- lounas klo 11.15
- päiväunille klo 12 (nukahtaa alle viidessä minuutissa)
- lapsi herää useimmiten itsekseen n klo 13.30 tai herätetään klo 14
- välipala klo 14.15
- iltaruoka klo 17
- iltapala n 19.30
- hampaanpesu, iltasatu ja sänkyyn klo 20.30
- nukahtaa itsekseen yleensä 5-10 minuutissa ja ihan viimeistään klo 21

Me mennään nukkumaan: Mahdollinen kylpy, yöasu ylle, harjataan hampaat, käydään pissalla. Laittaudutasan sänkyyn, lapsen oma sänky on kiinni mun ja miehen vuoteessa. Toisella puolella on nyt tietysti vielä vauvankoppankin. Lapsen ei ole pakko nukkua omassa sängyssä, mutta sieltä hän usein aamulla löytyy, niin tänäänkin, vaikka hän nukahti mun ja miehen väliin. Mies hoitaa sikäli nukutukset, että jos vauvalla on nälkä, pitää vaihtaa vaippa tai on vatsakipuja, mä nousen vauvan kanssa ja mies jää petiin esikoisen kanssa..

ok, tää kuulostaa ihan hyvältä, että 2 veetä ei teljetä yksinään huoneeseen, siitä tilanne varmaan menisi vielä pahemmaksi. Ei tuohon varmaan auta kuin aika sitten.