Oliko tää nyt ihan väärin tehty? Lapsen yökyläkaverin ruokailuista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hansu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Ninni";24068392]Mä olen kyllä samaa mieltä. Mikä pakko on alkaa sitä vierasta lasta pomputtamaan hiki otsassa omien sääntöjen mukaan, jos kyse on niinkin pienistä asioista ja yhdestä illasta? Se on lapsen omien vanhempien asia ja tehtävä.[/QUOTE]

No ei tässä nyt mitään hiki otsassa pomputettu. Mähän sanoin jo, että en laittanut lasta pesemään itseään yms. Se lapsen kiljuminen tuli jo siitä, että iltapalan jälkeen sanottiin, että nyt mennään iltapesulle. Hän siis alkoi kiljua ja riehua, kun sanoin että nyt mennään hammaspesulle. Huusi vessassa, kun mun lapset pesi hampaitaan. En myöskään pakottanut lasta syömään, vaan sanoin että nyt on tarjolla ruokaa ja kukin syö sen mitä syö mutta sillä pitää jaksaa seuraavaan ateriaan.

Tiedän, että joku toinen olisi antanut lapsen syödä, mutta minä en. 100 varma en ole siitä oliko se oikea ratkaisu, mutten todellakaan pomputtanut ja pakottanut lasta yhtään mihinkään.

[QUOTE="Ninni";24068413]Miksi kysyt täällä teitkö väärin, jos itse olet vakuuttunut tehneesi oikein? Ja nyt sä alat kertoilemaan sellaisia asioita mistä et aloitusviestissä puhunut ollenkaan, sellaisia asioita jotka muuttaa ensin kuvailemaasi tilannetta aika paljon.[/QUOTE]

Miten ne muuttaa sitä kuvailemaani tilannetta aika paljon? Ei minusta muuta lainkaan. Oli ateriat, joiden kohdalla ilmoitettiin että nyt kukin syö sen mitä syö. Kerroin jo alussa senkin, että pöydästä poukkoiltiin pois ja että lapsen keskittymiskyvyttömyyden vuoksi oli pakko pitää sääntöjä.

Mun mielestä ihan oikein. Voisin kuvitella että meidänkin lapset voisi keksiä harrastaa tuollaista, enkä todellakaan tykkäis jos kyläpaikan vanhempi menis pallotteluun mukaan.

Meillä tosin pienemmät lapset vielä.

Etenen joustavasti kaikkien vieraiden kanssa, olivatpa aikuisia tai lapsia. Jos aikuisvieras haluaa syödä yöpalaa, hän saa sitä ottaa kaapista. Jos yökyläilevä lapsi haluaa syödä yöllä, annan hänelle esim. palan banaania ja lasin maitoa.

Jos lapsi on kovin pieni, pitää häntä mielellään kohdella pehmeästi. Ja jos yökyläily on hankalaa, ei lasta kannata kovin usein yökylään kutsuakaan.

[QUOTE="hansu";24068423]No ei tässä nyt mitään hiki otsassa pomputettu. Mähän sanoin jo, että en laittanut lasta pesemään itseään yms. Se lapsen kiljuminen tuli jo siitä, että iltapalan jälkeen sanottiin, että nyt mennään iltapesulle. Hän siis alkoi kiljua ja riehua, kun sanoin että nyt mennään hammaspesulle. Huusi vessassa, kun mun lapset pesi hampaitaan. En myöskään pakottanut lasta syömään, vaan sanoin että nyt on tarjolla ruokaa ja kukin syö sen mitä syö mutta sillä pitää jaksaa seuraavaan ateriaan.

Tiedän, että joku toinen olisi antanut lapsen syödä, mutta minä en. 100 varma en ole siitä oliko se oikea ratkaisu, mutten todellakaan pomputtanut ja pakottanut lasta yhtään mihinkään.[/QUOTE]

Mä en valitettavasti ole mikään ajatustenlukija, ja sun tarinas muuttuu koko ajan. Ensin se lapsi tuli illalla sanomaan että sillä on nälkä, nyt se onkin illan aikana pomppinut jatkuvasti sillä ja tällä asialla.

Ja sä et pakottanut mitenkään mihinkään mutta silti huudatit sitä kakaraa siellä vessassa? Sä sanoit ettei tartte pestä hampaita ja silti se kirkus siellä vessan lattialla sen aikaa kun muut pesi, eikä suostunut menemään tekemään jotain muuta siksi aikaa. Right.

Alkuperäinen kirjoittaja väärin teit;24068422:
Tuossa aiemmin joku jo kirjoittikin, miksi lapsella tod.näk. ei aamulla ollut nälkä. Itsekin laihdutusaikoinani totesin sen, että jos menin nälkäisenä nukkumaan, aamulla ei pystynytkään syödä mitään.

Älä ihmettele, jos et saa kyseistä lasta enää luoksenne kyläilemään...

Siinä tapauksessa sitten tein väärin :) Jos minä olisin täysin varma teinkö oikein, niin en kai minä olisi tätä aloitusta tehnyt?

Mutta siitä uudesta yökyläilystä, kyllä luulen että se on ihan meidän puoleltakin todettu että nämä kyläilyt on jäissä nyt aika pitkään tämän lapsen osalta, koska oli niin hirveän paljon ongelmia. En tarkoita nyt syömisessä tai pesuissa, vaan siinä kuuntelemisessa ja rauhoittumisessa. Myönnän ihan suoraan, että mun pinna oli jo hyvin kireällä tuossa vaiheessa koska kyseessä oli lapsi joka tarvitsi aivan jatkuvaa ohjausta ja toistoa. Totesin, että ei sovi meidän (=minun) tilanteeseen tämä tämmöinen, koska en pysty selvästikään klaaraamaan sekä omaa huushollia ja omia lapsia, että yhtä suuritarpeista lasta. Ei tarvitse siis pelätä, että rääkkäisin lasta uudelleen ;)

Muita lapsia meillä on ollut yökylässä, ja on sujunut ihan kivasti.

[QUOTE="Ninni";24068465]Mä en valitettavasti ole mikään ajatustenlukija, ja sun tarinas muuttuu koko ajan. Ensin se lapsi tuli illalla sanomaan että sillä on nälkä, nyt se onkin illan aikana pomppinut jatkuvasti sillä ja tällä asialla.

Ja sä et pakottanut mitenkään mihinkään mutta silti huudatit sitä kakaraa siellä vessassa? Sä sanoit ettei tartte pestä hampaita ja silti se kirkus siellä vessan lattialla sen aikaa kun muut pesi, eikä suostunut menemään tekemään jotain muuta siksi aikaa. Right.[/QUOTE]

Siis mitä? Se tuli illalla sanomaan, että oli nälkä. Sitä ennen se oli mm tullut sanomaan, että on kuuma, on jano, on pissahätä, ja olin käynyt viisi kertaa rauhoittamassa lapsia makuuhuoneessa, ja puoliso käynyt myös useamman kerran. Viimeinen kerta oli se, kun tuli sanomaan, että tahtoo vielä ruokaa. (Miten nämä sulkevat toisensa pois?) Sanoin, että nyt ei syödä vaan nukutaan, ja sen jälkeen menivät nukkumaan.

Lasta en huudattanut vessassa, vaan lapsi huusi vessassa. Minä sanoin iltapalan jälkeen, että nyt menemme pesulle. Käsipesu + kasvopesu ruoan jälkeen, ja sanoin että nyt pestään myös hampaat. Alkoi huuto, joka jatkui koko sen ajan kun omat lapseni pesivät hampaita. Ei mennyt/suostunut menemään sieltä myöskään pois, sain taluttaa ulos vessasta siinä vaiheessa kun omat lapset menivät suihkuun. Aamulla kun sanoin aamupalan jälkeen omille lapsille, että nyt hammaspesulle, niin alkoi huutaa että hän ei ainakaan mene. Sanoin, että sitten et mene mutta meidän lapset menevät. Pyöri koko hampaiden pesun aikana lasten ympärillä ja kiljui, että hän ei ainakaan pese hampaita.

Kun alkoi pukeutua, sanoin että otapa ensin yöpuku pois ja laita se kassiin. Alkoi kiljua, että hänen ei koskaan tarvi ottaa yöpukua pois vaan pukee aina päivävaatteet yöpuvun päälle. Kun sanoin, että selvä sitten niin, toisteli ja kiljui vielä sitä että hän saa jättää yöpuvun vaatteiden alle.

Joo, on kyseessä erkkalapsi, mutta varsinkin siksi MINÄ pidin tärkeänä että on säännöt ja selkeät ohjeet, jotka ei selvästikään sitten toimineet tän lapsen kanssa ollenkaan.

Kyllä ap teki oikein. Jos kotona saa poukkoilla ja syödä miten sattuu niin pitää jossain vaiheessa oppia, että kylässä voi olla toisin. Jos lapsi olisi ollut esim. jossain leirillä tai muuallakin kylässä niin todennäköisesti samoin olisi toimittu eli ei ylimääräistä yöpalaa. Jos koti ei opeta niin maailma opettaa. Todennäköisesti tämä lapsi ei olisi syönyt sitten yölläkään

Olisin varmaan antanut jotain pientä syötävää. Syön itsekin jos en saa nälän takia unta.
Ja kuten jotkut ovat sanoneetkin jo, se nälän jatkuminen saattaa aiheuttaa sen, että nälän tunne ja ruokahalu katoaa joksikin aikaa.

Kyllä mä olisin antanut, ja antaisin omallekin lapselle, jos olisi syönyt huonosti päivällä.
Joskus on sellaisia päiviä, ettei ruoka maistu just "ruoka-aikana" ja syödään sit kun nälkä tulee.

Olisko mahdollista, että tätä kyseistä lasta olisi esim. jännittänyt syödä vieraassa ruokapöydässä ja siksi ei ruoka maistunut?

Mun mielestä kyllä on kohteliasta tarjota vieraalle ruokaa, jos sitä pyytää, oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen.

[QUOTE="hansu";24068606]Mikä on joksikin aikaa? Jos illalla syö klo 20:00-20:30, ja sitten herää aamulla klo 7:30 ja aamupalaa on tarjolla noin 8:00-9:30, niin missä vaiheessa se ruokahalu sitten palaa?[/QUOTE]

No voi kuule, enpä tiedä mitä se muiden kohdalla tarkoittaa. Itse olen tuon todennut, omalla kohdallani. Jossain vaiheessa sitten on saanut taas syötyä enemmän.

[QUOTE="hansu";24068634]Enhän minä muista kysynytkään, vaan sinulta :D Esimerkkihän se on sekin. Kuinka kauan sinulle se jonkin aikaa on?[/QUOTE]

Mitä milloinkin. Ei mun kroppa toimi kuin kellokoneisto. Joskus koko seuraava päivä on hankala olo mahassa edellisen illan syömättömyyden takia, joskus vain aamulla.

Itsekin olin yhdellä kaverilla lapsena tasan 2 kertaa yökylässä, ruokaa heillä ei ollut kun hän itse söi naapurissa jossa asui hänen mummonsa, sain olla syömättä kaverilla kun heillä kotona ei siis edes leipää ollut. Sain lasin vettä josta kaverini isä huuti pää punaisena kuka on juonut lasin vettä ja kenen luvalla nyt täällä on tiskiä on se perkele kun ei tajuta pysyä kaapeilta pois :(
Toisen kerran menin yökylän ja minulla oli eväät, kaveri meni taas mummolleen syömään ja illalla minä sitten kaivoin repustani eväät jolloin kaverini halusi syödä eväistäni puolet (liekö totuus että kaveriani pidettiin nälässä,laihan kyllä hän olikin)
Kun taas kaverini tuli meille yökylään hän marssi suoraan keittiöön ja sanoi äidilleni että hänellä on nälkä,
kun äiti piti kaverini kuullen minulle saarnaa miksi en ole tarjonnut kaverilleni ruokaa jolloin sanoin että ajattelin että hänelläkin on omat eväät mukanaan kuten minulla kun heille menen niin kaverini tilittää että ei ole hänen ongelmansa jos en saanut heillä syödä kun hänen vanhemmat ei osta ruokaa hänen kavereilleen.
Että kivat muistot jäi :(

Olisin varmaan antanut jotain pientä syötävää. Syön itsekin jos en saa nälän takia unta.
Ja kuten jotkut ovat sanoneetkin jo, se nälän jatkuminen saattaa aiheuttaa sen, että nälän tunne ja ruokahalu katoaa joksikin aikaa.
minulle käy samoin. jos oikeen pääsee nälkiintymään, ei enää pysty syömään. itse sen ymmärrän, ja väkisin syön, vaikka tuntuu välillä, että yökkä tulee. mutta lapsi ei osaa sitä näin ajatella

Kuulostaa siltä, että lapsi ei ole vielä tarpeeksi kypsä tai vanha yökyläilyyn. En oikein ymmärrä miksi lasten on yökyläiltävä ennen kuin ovat tarpeeksi vanhoja pesemään hampaansa itse ja päättämään siitä onko kasvot pestävä ennen nukkumaanmenoa. Meillä yökyläilevat vasta 11-12-vuotiaat. Silloin ei ole koskaan ollut kenenkään kanssa ongelmia. Ja silloin ovat jo sen ikäisiä, että osaavat olla isäntiä ja emäntiä omille virailleen. Kesäleiriellä saavat "yökokemusta" ne, jotka haluavat leireille mennä.

Jos otan meille yöksi nuoremman lapsen, on kyseessä lastenhoito, ei varsinainen yökyläily. Silloin myös suhtaudun asiaan kuten lastenhoitoon. Ihan oikeasti – olen vastuussa tuosta vieraasta lapsesta ja annan hänelle palan banaania, jos hän sen illalla ruokailun jälkeen tarvitsee. Jos lapsi ei osaa rauhoittua muiden lasten mennessä nukkumaan, otan hänet nukkumaan aikuisten kanssa samaan huoneeseen.

Jos meillä kyläilevä lapsen/nuoren kaveri ei pese hampaita tai kasvojaan illalla, annan asian olla. Siitä on turha repiä pelihousuja.

[QUOTE="kaveri";24068658]Itsekin olin yhdellä kaverilla lapsena tasan 2 kertaa yökylässä, ruokaa heillä ei ollut kun hän itse söi naapurissa jossa asui hänen mummonsa, sain olla syömättä kaverilla kun heillä kotona ei siis edes leipää ollut. Sain lasin vettä josta kaverini isä huuti pää punaisena kuka on juonut lasin vettä ja kenen luvalla nyt täällä on tiskiä on se perkele kun ei tajuta pysyä kaapeilta pois :(
Toisen kerran menin yökylän ja minulla oli eväät, kaveri meni taas mummolleen syömään ja illalla minä sitten kaivoin repustani eväät jolloin kaverini halusi syödä eväistäni puolet (liekö totuus että kaveriani pidettiin nälässä,laihan kyllä hän olikin)
Kun taas kaverini tuli meille yökylään hän marssi suoraan keittiöön ja sanoi äidilleni että hänellä on nälkä,
kun äiti piti kaverini kuullen minulle saarnaa miksi en ole tarjonnut kaverilleni ruokaa jolloin sanoin että ajattelin että hänelläkin on omat eväät mukanaan kuten minulla kun heille menen niin kaverini tilittää että ei ole hänen ongelmansa jos en saanut heillä syödä kun hänen vanhemmat ei osta ruokaa hänen kavereilleen.
Että kivat muistot jäi :([/QUOTE]

Miten tää liittyi aloitukseen? Lapselle oli tarjottu useamman kerran ruokaa. Sekä lämmintä ruokaa, että muutakin. Ilta- ja aamupalalla oli mahdollisuuksia ottaa leipää, jogurttia, muroja, mysliä, kiisseliä, viiliä, puuroa, hedelmiä, leivän päälle vihanneksia, leikkelettä, maitoa. Lapsi sai juoda maitoa, vettä, mehua. Kyse ei ollut siitä, etteikö lapsi olisi halutessaan voinut ruoka-aikoina syödä, ruoka-ajat olivat myös pitkiä.

[QUOTE="Äiti";24068684]Kuulostaa siltä, että lapsi ei ole vielä tarpeeksi kypsä tai vanha yökyläilyyn. En oikein ymmärrä miksi lasten on yökyläiltävä ennen kuin ovat tarpeeksi vanhoja pesemään hampaansa itse ja päättämään siitä onko kasvot pestävä ennen nukkumaanmenoa. Meillä yökyläilevat vasta 11-12-vuotiaat. Silloin ei ole koskaan ollut kenenkään kanssa ongelmia. Ja silloin ovat jo sen ikäisiä, että osaavat olla isäntiä ja emäntiä omille virailleen. Kesäleiriellä saavat "yökokemusta" ne, jotka haluavat leireille mennä.

Jos otan meille yöksi nuoremman lapsen, on kyseessä lastenhoito, ei varsinainen yökyläily. Silloin myös suhtaudun asiaan kuten lastenhoitoon. Ihan oikeasti – olen vastuussa tuosta vieraasta lapsesta ja annan hänelle palan banaania, jos hän sen illalla ruokailun jälkeen tarvitsee. Jos lapsi ei osaa rauhoittua muiden lasten mennessä nukkumaan, otan hänet nukkumaan aikuisten kanssa samaan huoneeseen.

Jos meillä kyläilevä lapsen/nuoren kaveri ei pese hampaita tai kasvojaan illalla, annan asian olla. Siitä on turha repiä pelihousuja.[/QUOTE]

Edelleen, en repinyt pelihousuja hampaiden pesusta, enkä pakottanut lasta mihinkään. Mutta liian nuori on yökylään, ehdottomasti.

[QUOTE="myö";24068217]Varmaan teit oikein, mutta toisaalta meillä kyllä yökyläkaverin kanssa saa herkutella :).[/QUOTE]

Niin meilläkin. Aina on herkkuja ja jotain 'parempaa', kun yössä kavereita ja niitä on aikas usein.

[QUOTE="vieras";24068337]No kyllä mä oisin antanu vaikka banaanin tai jotain helppoa ja nopeeta. Mä olenkin hirveen lepsu ja helläsydäminen[/QUOTE]

Totta ja hedelmiähän nyt ainakin saa syödä vaikka ruoan jälkeenkin.

kyllä meilläkin on aina jotain herkkuja jos lasten kavereita tulee yökylään, ja toki on tiettyjä sääntöjä mutta kavereiden ollessa meillä yötä niin niistä nyt vähän luistetaan kuten syömällä jotain herkkuja ja ei olla tiukkana hitlerinä että et syönyt näkkäriäsi et saa muutakaan.
Apeen viestit muuttuu kivasti matkanvarrella ;)