Fibromyalgia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nanna"

Vieras
Äsken diagnoosin saaneena toivoisin että täältä löytyisi kohtalontovereita jotka osaisivat kertoa k.o sairaudesta.Lääkäri töksäytti diagnoosin aivan puskista ja ohjeena oli liikunta ja venyttely.
Lääkkeitä ei kuulemma ala määräämään näin nuorelle...olen siis 25v.Mitään muita "ohjeita"tms en saanut..
Auttaako tietty ruokavalio,millainen liikuntamuoto olisi paras,vitamiinit tms joista voisi olla apua?onko jotain muuta mitä pitäisi tietää?Kertokaa ihmeessä omia kokemuksia,olisin hirmu kiitollinen! :)

ei tämä sen ihmeempi juttu ole: joskus särkee, joskus ei, joskus särkee helvetillisesti ja joskus vain vähän.

Mikä tahansa asia, joka helpottaa nukkumista ja parantaa unen laatua, auttaa. Akupunktio on minulla toiminut akuuttiin tuskaan. Ja liikunta on hyväksi... itse pitää löytää sopiva liikuntamuoto.

Ai niin... saunominen voi aiheuttaa "saunakrapulaa", pahentaa särkyjä väliaikaisesti.

En tiedä, onko oikeaa fibroa vai mitä sitten, mut karppiruokavaliolla sekä sianlihan karttamisella on kivut pysyneet poissa ja voimat palautuneet lihaksiin. Lääkäri vasta epäili fibroa ja laittoi papereihin sen diagnoosina. Mitään kunnon tutkimuksia ei koskaan mulle tehty.

Reumasairauksissa on kasvis- tai ainakin kasvispainoitteisesta ruokavaliosta hyötyä. Siis empiirisesti huomattu, en tiedä, onko virallisia tutkimuksia tätä tukemaan.

Itse sain Triptyl-nimistä lääkettä, minulle se auttaa jo hyvin pienenä annoksena.

Se liikunta, joka ei lisää kipuja on hyvä. Sauna ei tosiaan ole niin hyvä. Säännöllinen päivärytmi ja erityisesti riittävät unet helpottavat oireita. Vältä stressiä!!! Avantouinti voi helpottaa kipuja. Ai niin, säätilan muutokset voi ennustaa kivuillaan ;) Ylipaino ei kuulemma helpota kipuja.

Sellaiset ns. terveet elämäntavat ja säännöllinen, rauhallinen elämä auttavat pärjäämisessä.

Triptyl saattaa tehdä aamuäreäksi ja pökkyräiseksi, ainakin aluksi. Mutta nostaa kipukynnystä, estää myös migreeniä ja parantaa unen laatua.

Itsellä myös fibro diagnoosina. Ikävä kyllä mulla se pahana. Kaikki sateisemmat ja kosteammat/koleammat ilmat pahentavat kipujani. Niveliä särkee joka päivä. Säännöllisesti olkapäät tulehtuvat ja niihin tulee kova leposärky,silloin syön aina kuurina arcoxia 90mg. Kivut aiheuttaneet ilmeisesti myöskin liikerajat käsissä. Mutta selkään auttaa hyvin tuo liikunta,pääasiassa kävely.

Ja positiivinen asenne auttaa jaksamaan kivuista huolimatta!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun äidillä on fibro. Lääkityksenä triptyl. EI kuulemma tule mitään sivuvaikutuksia.
Normaalisti tekee töitä. Joskus sairaus kuitenkin rajoittaa liikkumista.

Sain myös Triptyliä ja auttoi nukkumaan ja vähensi kipuja.
Kaksi voimakasta kipukautta takana, ja niistä jokunen vuosi.
Tiedä sit tekikö fysiatri oikean diagnoosin kun olin silloin raskaana.. saattaahan turvotuskin vaikuttaa kipupisteisiin, kipujaksot oli pahimmat raskauksien jälkeen ja fysioterapia pahensi, OMT auttoi.
Mutta muutama fysioterapeutti kans epäili fibroa joten kaipa se on sit sitä.
Vielä kun Kela sen tunnistais..

[QUOTE="qwer";24236581]Mun äidillä on fibro. Lääkityksenä triptyl. EI kuulemma tule mitään sivuvaikutuksia.
Normaalisti tekee töitä. Joskus sairaus kuitenkin rajoittaa liikkumista.[/QUOTE]

Jätin muuten Triptylin toisella kerralla kesken kun alkoi hermot olemaan riekaleina, kaverini jolle myös samaa lääkettä määrättiin, totesi saman.
Eli voi aiheuttaa joskus sivuvaikutuksia.. taisi olla myös tokkurainen olo päivällä.

Kädet ovat kausittain käyttökelvottomat... sormiin sattuu, eivätkä toimi. Ja joskus lihakset ovat "tyhjät", voimattomat, usein se ennakoi minulla särkyjä.

toisaalta, jos haluaa positiivista asiassa nähdä, kudostyyppi, joka on alttiimpi fibromyalgialle, on myös todella vahva, siis fyysistä voimaa mitatessa... jos särky ei estä.

Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla;24236608:
Itsellä tuo Triptyl ei tuonut mitään apua. Nyt mietinnässä Lyrica.

Joskus sain Somadril Comp:a akuuttiin särkyyn... mutta sekin vietiin markkinoilta. Nyt Dolanin ja Sirdaludin kanssa, Triptyl ei minulle sovi.

Akupunktiota suosittelen kokeilemaan, jos toimii, toimii hyvin. Jos ei, ei ole haittaakaan.

Kädet ovat kausittain käyttökelvottomat... sormiin sattuu, eivätkä toimi. Ja joskus lihakset ovat "tyhjät", voimattomat, usein se ennakoi minulla särkyjä.

toisaalta, jos haluaa positiivista asiassa nähdä, kudostyyppi, joka on alttiimpi fibromyalgialle, on myös todella vahva, siis fyysistä voimaa mitatessa... jos särky ei estä.

Itselläni todettiin ekassa synnytystapa-arviossa kova pehmytkudosvastus ja mietin että liekö vaikutusta fibromyalgialla.. :)

Ootteko te muut käyneet TULES-kuntoutuksessa? Oliko teille siitä apua? En tiedä,oonko jotenkin epätoivoinen tapaus,kun ei mulle paljon hyötyä ollut. Ainut oli toki se,että sain todella hyvät kotiohjeet. Kuntoutuksessa mun oma fysioterapeutti oli sitä mieltä ettei mulla fibroa vaan jotain muuta,mutta kun ei tutkita enempää ennenkuin selkeä punaisuus kipeissä nivelissä. Joten sitä odotellessa :D

Mut on nääs luotu hukkapaloista :laugh:

Joskus sain Somadril Comp:a akuuttiin särkyyn... mutta sekin vietiin markkinoilta. Nyt Dolanin ja Sirdaludin kanssa, Triptyl ei minulle sovi.

Akupunktiota suosittelen kokeilemaan, jos toimii, toimii hyvin. Jos ei, ei ole haittaakaan.

En olekaan kokeillut tuota akupunktiota. Pitääpä kokeilla sitäkin,eipä siitä ainakaan haittaakaan ole! Kiitos vinkistä! =)

Kiitos vastauksista,eli siis akupunktiota koittamaan ja lisää vaan liikuntaa :) Mitä nyt nopeasti kerkesin nettiä selaamaan myös magnesium voisi auttaa sekä d-vitamiini suositeltua suuremmalla annoksella...

[QUOTE="nanna";24236755]Kiitos vastauksista,eli siis akupunktiota koittamaan ja lisää vaan liikuntaa :) Mitä nyt nopeasti kerkesin nettiä selaamaan myös magnesium voisi auttaa sekä d-vitamiini suositeltua suuremmalla annoksella...[/QUOTE]

Olisikohan tosiaan vaikutusta koska syön magnesiumia ja d-vitamiinia (+kalsiumia) säännöllisesti monivitamiinin ohella omega3-tabujen lisäksi :D eikä fibro ole pahemmin oireillut.
Jos olen joskus lukenut saman mutten vaan muista.. :laugh:

Olisikohan tosiaan vaikutusta koska syön magnesiumia ja d-vitamiinia (+kalsiumia) säännöllisesti monivitamiinin ohella omega3-tabujen lisäksi :D eikä fibro ole pahemmin oireillut.
Jos olen joskus lukenut saman mutten vaan muista.. :laugh:

Mikäköhän johtuu mistäkin?
Minulla oli kalsium- ja D-vitamiiniarvot matalalla alkuvuodesta, korjaantuivat tahinilla ja raa'alla lohella, mutta syytä ei keksitty. Aurinkoa olin kyllä ymmärtääkseni saanut, olimme kuukauden Thaimaassa tuota ennen... Eli luulisin, että on ihan järkevää huolehtia D-vitamiinistakin. Ja karnosiini muistaakseni auttoi saamaan "lisää virtaa" lihaksiinkin.

Mulle työterveyslääkäri väläytteli tätä, mutta se sitten jäi.

MUTTA noin hurjia oireita, mitä teillä on ollut, ei mulla kyllä ole.
Välillä selkää koskee, niska ja hartiat aina kipeet, vatsaan koskee (kuulemma ihan normaalia, että ihmistä koskee usein, muitakin koskee, sanoi lääkäri).

Ja lähinnä siis se, että mua koskee, kun nivelistä (akupisteistä tai niitten vierestä) painetaan, tai noh, oikeestaan mistä vaan ;)

Että en kyl tiiä mitä tää on, mutta lihasrelaxantit ja joka viikkoinen Burana on ystävä...
Toisaalta ei vaikuta mitenkään muuten mun oloon ja eloon.

Mulla on vaikea-asteinen fibromyalgia. Ennen harrastin säännöllisesti liikuntaa, mutta enää en pahemmin pysty. Käytössä opitaattilääkitys ym. lääkkeet päälle, eikä nekään auta ku vähä.

Yhteistyössä