F
fibroilija
Vieras
Minulla on myös todettu tuo fibro viime syksynä, eli olin silloin vasta juuri täyttänyt 19 vuotta.. toki oireitakin oli jo aiemmin. Ekat puoli vuotta ennen kuin diagnoosi tehtiin niin oli kyllä kivut aika jäätäviä, mutta nyt onneksi jo helpottaneet. Ennen diagnoosia ja vähän sen jälkeen ennen kuin löydettiin sopiva lääkitys saattoi olla viikossa yli kolmekin pahaa kipupäivää (koskee niskaan ja kaikkialle niin paljon että ei voi muuta tehdä kuin maata ja odottaa seuraavaa päivää josko se parempi) nykyään voi olla niinkin että ei ole yhtään pahaa kipu päivää viikossa.minulla auttanut tuo triptyl kanssa sekä korva akupunktio, suosittelen lämpimästi kaikkia koikeilemaan jos vain mahdollisuus! minulla on tärkeää kiinnittää huomiota työ asentoihin (esim. nyt kun kirjoitan koneella), että olen mahdollisimman "ryhdikkäästi". myös hyvät unet ovat tärkeitä eli : nukun riittävästi, unen laatu on hyvää ja nukun hyvässä asennossa (tärkeää siis hyvä tyyny). Olen myös kasvis syöjä, joten sekin on varmaan osaksi auttanut. Myös tehtävät mitkä altistavat staattisille / toistuville asennoilla (esim. tiskaus) niin olen ainakin itse havainnut hyväksi että pidän taukoja sopivin välein etten rasita liikaa itseäni. myös liikunta on tärkeää, mutta ei mitään rehklimistä! jotain kevyttä, joka on osin aerobista ja osin lihaskuntoa yllä pitävää liikuntaa. Ja ennen kaikkea mieleistä, koska tärkeää on pitää positiivinen asenne! Se pelkästään jo poistaa osan kivuista. Suosittelen itse harrastamaan liikuntaa päiväs aikaan koska omasta kokemuksesta olen siihen aikaan "vetreimmilläni". jos harrastan liikuntaa silloin kuin olen jumissa niin se vain pahentaa asiaa. kannattaa opetella kuuntelemaan omaa kehoa että mikä tuntuu hyvältä, toisilla toimii toiset ja toisilla toiset!
Tsemppiä kaikille joilla kyseinen diagnoosi!
Tsemppiä kaikille joilla kyseinen diagnoosi!