Onko mielestäsi väärin lahjoa/palkita lapset marjanpoimintaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on ihan tolkuttomasti herukoita pensaissa. Ja en kerkee yksin kaikkea poimiin.
Lupasin lapsille jotain kivaa jos lähtevät illalla kaveriksi. Kyse alakouluikäisistä pojista. Ihan mielellään lähtevät ja poimiva hyvin.
Mut onko mielestäsi väärin palkita lapset tästä työstä vai ylipäätänsä edes tarvisko poimia.

Mun lapseni poimi 10 litraa marjoja ilman palkintoa, palkinto oli se, että olin tyytyväinen kun teki jotain kotosalla. No ostin myöhemmin koulutarvikkeita ja englanninkielisen aku ankka-pokkarin.

Tuota...öh...eihän nuorisolle kannata opettaa mitään velvollisuuksia, ikinä....

No tottakai avuksi pyydetään helppoon ja mukavaan hommaan! Siinähän oppivat, mistä se mehu tulee ja ettei kaikki kotityöt olekaan tylsiä ja kurjia, pelkästään ;-)

Ja reippaasta työnteosta voi hyvin vähän maksaakin, 5e mieheen.

ei kait sen palkinnon tartte iso olla esim tuo piirakka tai vaik jäätelöt tai pitsaa..

Mieluummin lähtevät ku pikkusen palkitsee ja lähtevät viel ens vuonnaki ku muistavat et oli mukavaa

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;24357195:
Tottakai palkitset leipomalla marjapiirakan. :)

:D Meillä 8vuotias ottaa pulttia jos hän ei itse saa sitä leipoa. Joten leivotaan pojan kans yhdessä. On tosi innokas ja reipas leipomaan.

Kyllä mun mielestä pieni palkitseminen on ihan ok jotta saa lapsiakin innostettua just marjojen poimimiseen. Itse palkitsin pojan kanelikorpulla kun keräsi vähän vadelmia.

Meillä on sovittu ihan reilusta rahapalkasta teinien kanssa.

Joskus lapset ovat lähteneet mukaan marjaan sillä, että olen pakannut kassiin muhkeat herkkueväät. Joskus esiteinivuosina oli myös aika, jolloin jokaisella oli keräyskiintiönsä ja kun oli kerännyt sen, sai mennä uimaan, pystyttää teltan, rakentaa majan, tehdä nuotion tms. retkikivaa.

[QUOTE="Piika-äiti";24357246]Meillä on sovittu ihan reilusta rahapalkasta teinien kanssa.

Joskus lapset ovat lähteneet mukaan marjaan sillä, että olen pakannut kassiin muhkeat herkkueväät. Joskus esiteinivuosina oli myös aika, jolloin jokaisella oli keräyskiintiönsä ja kun oli kerännyt sen, sai mennä uimaan, pystyttää teltan, rakentaa majan, tehdä nuotion tms. retkikivaa.[/QUOTE]

Evääthän ne lapsista parasta on :) meillä on vaan metsä niin vieressä et harvoin tulee otettua mukaan juotavaa kummempaa.
Ja majoja ja aarteita etsivät.

Mä yritän pienellä palkalla palkita poikia, tosin meillä niin nuoria että monta asiaa vasta opetellaan.
Oma huone siistitään viimeistään illalla, siitä ei palkita, mutta kiristetään kyllä. (esim jos ei oikein kiinnosta lelujen kerääminen niin mä sanon, että jos äiti ne kerää niin ne äiti heittää roskiin koska äitiä ei niin paljon kiinnosta niiden kanssa leikkiminen ja tämän jälkeen suhina käy ja lelut on laatikoissa)

nyt on tullut astiapesukoneen tyhjennys ajankohtaiseksi ja siitä saavat palkan. Säästöpossuun saavat 40 senttiä kumpikin on tyhjentävät astiat.

Toi marjojen poiminta menee meillä tuohon palkitaan katergoriaan. Tosin varmasti teini-iässä tulee myös yhtenä rangaistuskeinoista mukaan. Itse olen joutunut esim. kotiintuloaikojen rikkomisesta kerämään ämpärillisen marjoja...

Kiitos vastauksista.
Poimittiin eilen n. 35litraa yhteensä marjoja ja nyt olen keitellyt niitä mehuksi.
Vettä tuli välillä melko runsaasti mut käytiin välillä kuivattaan ja vaihtaan vaatteita ja sit jatkettiin. Mut onneksi loppuilta saatiin poimia ihan ilman sadetta :D

Hienoa, että lapset ovat innokkaita. Meilläkin 5-v. ja 11-v. tulevat kyllä pensaille mukaan, 5-v:stä on lähinnä seuraa, mutta onhan sekin kiva.

Mutta on sulla melkoinen mehunkeittourakkakin! Huh!

Joku yllätyspalkinto/palkkio on paikallaan. Itse en "maksa" lapsille kotitöistä, nuoremman sisaren vahtimisesta, marjanpoiminnasta, vaan olen sanonut, että tämä on meidän perhe, jonka eteen jokainen tekee sen mihin kykenee.

Kuulostaa hyvältä, jäätelö on ihan reilu ja kiva palkka, jää kaikille kivempi mieli.

Me poimittiin lapsena marjoja myyntiin ja saatiin niistä sitten jotain. Tosin se summa oli ihan säälittävän pieni, vaikka saatiin keskenämme jakaa niistä vanhempien poimimista marjoistakin saadut tienestit, joten minkäänlaiseksi motivoijaksi siitä ei enää jatkossa ollut...

Kotona poimiessa lähinnä vaihtoehtona oli joko poimia ne marjat tai sit tehdä jotain muuta (ikävämpää) kotityötä.

[QUOTE="vieras";24366765]
Kotona poimiessa lähinnä vaihtoehtona oli joko poimia ne marjat tai sit tehdä jotain muuta (ikävämpää) kotityötä.[/QUOTE]
:D Jep. Meilläkin on oivallettu, että viinimarjapensaassa saa vietetyksi pitkä tovin, joka on poissa muista pakkohommista JA SAA SENTÄÄN ISTUA.

Hienoa, että lapset ovat innokkaita. Meilläkin 5-v. ja 11-v. tulevat kyllä pensaille mukaan, 5-v:stä on lähinnä seuraa, mutta onhan sekin kiva.

Mutta on sulla melkoinen mehunkeittourakkakin! Huh!

Joku yllätyspalkinto/palkkio on paikallaan. Itse en "maksa" lapsille kotitöistä, nuoremman sisaren vahtimisesta, marjanpoiminnasta, vaan olen sanonut, että tämä on meidän perhe, jonka eteen jokainen tekee sen mihin kykenee.

Kieltämättä on tässä melkoinen hurakka. Just laskin että nyt on pikkusta vajaa 40litraa mehua keitettynä ja lisää marjoja vielä tuleeeee.....just suunnittelin et jos mustikassa vielä kävis että niitäkin sais. Sinne taidan lähtä ihan vaan anopin kans.
Laitan tuohon herkoiden sekaan vähän mansikkaa ku keitän mehuksi. Varsinkin punaherukka on sellanen et mielestäni kaipaa jotain kaveriksi ja pelkkään punaherukkamehuun kyllästyy äkkiä.

[QUOTE="vieras";24366765]Kuulostaa hyvältä, jäätelö on ihan reilu ja kiva palkka, jää kaikille kivempi mieli.

Me poimittiin lapsena marjoja myyntiin ja saatiin niistä sitten jotain. Tosin se summa oli ihan säälittävän pieni, vaikka saatiin keskenämme jakaa niistä vanhempien poimimista marjoistakin saadut tienestit, joten minkäänlaiseksi motivoijaksi siitä ei enää jatkossa ollut...

Kotona poimiessa lähinnä vaihtoehtona oli joko poimia ne marjat tai sit tehdä jotain muuta (ikävämpää) kotityötä.[/QUOTE]

Meillä oli lapsuuden korin naapurissa perhe jotka poimia saavitolkulla marjoja myyntiin ja sit ostivat talvella mehut ja marjat kaupasta:D
Näin olen omillenikin sanonu,että jokaisella on velvollisuus osallistua kotitöihin. ILMAN jatkuvaa palkkiota.

Mä maksan lapsille, reilusti. He eivät saa rahaa mistään muualta kuin meiltä aikuisilta, siksi maksan kunnon palkkaa. Esim. mustikkaämpäri täysi, saa 20€..lapset laskeskelivat jo, jos 5 ämpäriä keräis. Siinäpä yrittää, maksan kyllä jos onnistuu =)

Eri asia, jos lapsemme saisi viikottain rahaa jostain tai isovanhemmat antaisi ja joku muu. Lapsemme on muihin kavereihin nähden aina tyhjätaskuja ja satunnaisilla pullonpalautusrahoilla saattaa ostaa jotain.

Ap, ei todellakaan ole väärin!!

[QUOTE="eräs";24366921]Mä maksan lapsille, reilusti. He eivät saa rahaa mistään muualta kuin meiltä aikuisilta, siksi maksan kunnon palkkaa. Esim. mustikkaämpäri täysi, saa 20€..lapset laskeskelivat jo, jos 5 ämpäriä keräis. Siinäpä yrittää, maksan kyllä jos onnistuu =)

Eri asia, jos lapsemme saisi viikottain rahaa jostain tai isovanhemmat antaisi ja joku muu. Lapsemme on muihin kavereihin nähden aina tyhjätaskuja ja satunnaisilla pullonpalautusrahoilla saattaa ostaa jotain.

Ap, ei todellakaan ole väärin!![/QUOTE]
Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkäikäiset sinun lapset on? :)

Yhteistyössä