10kk ei syö kuin sileää sosetta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiina75"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiina75"

Vieras
pieni tyttöni 10kk syö vain sileää sosetta, heti jos pieniäkin palasia sylkee ulos tai oksentaa.

mikä avuksi? pitääkö huolestua. olen kokeillut kaupan purkkeja, sormiruokaa ja itse tehtyä , aina sama tulos ei mene alas. hampaita tytöllä vai 2 pientä. maissinaksujakaan ei oikein syö, vaikka ns. sulavat suuhun, sylkee vain pois.

tällä hetkellä alas menevät vain 5-6kk sileät soseet.

onko muilla tällaista?

Kuulemma on ollut, ei varmaan auta kuin sitkeästi yrittää. Annatko itse syödä? Minä oon niin laiska omiani syöttämään että annan pienestä lähtien sormiruokia soseiden rinnalla, eikä ole ollut möykkyjen kanssa ongelmia.

[QUOTE="vieras";24406344]Kuulemma on ollut, ei varmaan auta kuin sitkeästi yrittää. Annatko itse syödä? Minä oon niin laiska omiani syöttämään että annan pienestä lähtien sormiruokia soseiden rinnalla, eikä ole ollut möykkyjen kanssa ongelmia.[/QUOTE]

Peesaan

Mä odottaisin niin kauan, että sillä on todella nälkä ja sitten aloittaisin ruokailun antamalla höyrytettyä sormiruokaa (parsakaalia, porkkanaa, perunaa, kukkakaalia tms.) ja vasta sitten, kun lapsi on ees yrittänyt syödä oksentamatta, niin antaisin loput soseena, että nälkä lähtee, mikäli syöminen on todella niin vaikeeta, että alku vaatii pidempää totuttelua.

Meillä alkoi esikoinen syömään muuta kuin sileää ruokaa n.1,5v ikäisenä. Kamalasti stressasin asiasta..TURHAAN. toisen lapsen kohdalla olin jo asennoitunut siihen, ettei ruoka uppoa välttämättä hyvin. no, toinen lapsi taas on syönyt alusta asti todella hyvin ja isoja paloja.

niin erilaisia ne on.

No meillä on kumpikin pojista ollu sihtikurkkuja. esikoinen oli 1,5v ennenku alkoi syömään muuta kuin niitä sileitä soseita. toinen on nyt 1v1kk ja ei syö kuin sileitä soseita. Jännä vaan että tää nuorempi syö kyllä sitte sillee kiinteää että jos antaa leivänpalan tai omenan viipaleen käteen niin jyrsii paloja ja syö, mutta soseista sitte kelpaa vain täysin sileät, puklaa pois kaikki soseet missä on palasia joukossa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24406403:
Meillä alkoi esikoinen syömään muuta kuin sileää ruokaa n.1,5v ikäisenä. Kamalasti stressasin asiasta..TURHAAN. toisen lapsen kohdalla olin jo asennoitunut siihen, ettei ruoka uppoa välttämättä hyvin. no, toinen lapsi taas on syönyt alusta asti todella hyvin ja isoja paloja.

niin erilaisia ne on.

lisään vielä, että tuppasin niitä isompien soseita ja yritin lasta totuttaa, mutta ei hän halunnut syödä. lastenlääkäri sanoi minulle silloin kun asiasta mainitsin, että oma lapsensa ollut samanlainen ja kyllä se myöhemmin syömään alkoi =) niin kävi meilläkin. nyt tuo 5-vuotias syö ihan normaalisti ;)

Älä stressaa!

meidän pojan syömättömyys (söi vain hyvin soseutettua ruokaa, karkeamman yökki pois) selvisi hammaslääkärissä, hänellä on lyhyt kielijänne. elikkäs ei pysty pureskelemaan hyvin, ei pystynyt syömään tuttiakaan. imetys oli kuitenkin normaalia, tuttipullokin sujui hyvin.

Samasta olin hetki sitten huolissani. Nyt parissa vkossa esim. 8 kk soseita on yhtäkkiä alkanut mennä kunnolla. Mutta anna tosiaan aluksi pieniä määriä. Eikä heti niitä möykkysimpiä, merkkien välillä on isoja eroja. Plus voi olla myös, että uusi maku vaatii monta maistamiskertaa. Mutta tosiaan meillä oli vielä samassa iässä ongelma ja nyt yhtäkkiä ei. En olisi siis liian huolissani, hiljaa hyvä tulee.

Meillä kanssa ns. sihtikurkku eli pelkkiä sileitä söi vain. Mitään sattumia ei saanu olla joukossa. Joskus vajaa 2 vuotiaana söi sit erikseen kovan kovana, esim.leipää ja tilanne on sama vieläkin nyt 4 vuotiaana, eli kovat kovana ja silee sileenä. Ei siedä ylläreitä joukossa. Kuopus eri maata, vetelee iän mukaisia pilttejä vaivatta, joissa sattumia mukana

Meillä oli samanlainen sihtikurkku, kaikki vähänkään isompia paloja sisältävä lensi kaaressa pihalle. Ja kyseessä toinen lapsi, ekan kanssa ei ollut mitään ongelmaa ja ihan samalla tavalla oon käsittääkseni näitä syöttänyt, eka vaan ei oksennellut, yksi tai yökki aluksi muttei tullut ulos.
Nyt tän toisen kanssa (nyt 10kk) kävi sitten reilu kk sitten niin, että jauhepuuro loppui ja tehtiin sitten tavallista puuroa samalla kun isommalle keitettiin. Aiemmin ei ollut uponnut, nyt sitten yhtäkkiä upposikin. Ja siitä lähtien on mennyt 8kk soseet, sormiruuat ja kaikki yökkimättä alas. Eikä sitten ostettu enää mitään jauhepuuroja :)

[QUOTE="viiru";24406488]no mun pikku-ukko on sitten erilainen tapaus. Heti 3 kk lähti menee kaikki soseet ja
5 kuukautisena jo söi vuoden ikäisen soseita vai mitä ne nyt 8,5 kk.[/QUOTE]

Niissä 12kk soseissa on sitten suolaa, eli kannattaa tarkistaa.

Meillä oli ihan samanlainen, ja ihan turhaan stressasin näin jälkeenpäin ajateltuna. Nyt poika 1 v 1kk ja nyt vasta alkaa palat kiinnostaa. Että kyllä se näköjään tulee ihan omassa tahdissa, tuntuu että ihan turhaan on liian aikaisin tyrkytetty yhtä ja toista "kun muutkin vauvat syö".

....Syötä sitä vaan sisukkaasti, kyllä se joskus niihin tottuu. Kokeile vaikka karkkia, jos menisi alas, kun maistuu paremmalta ;). Juu, ja tiedän että karkki ei ole hyväksi, ennen kuin joku ehtii kritisoida!

no just joo, ap, älä TODELLAKAAN mitn karkkia syötä 10-kk ikäselle! mä en ees uskaltais, 1,5v poika ei vieläkään ole karkkia maistellu, varmaan tukehtuis niihin!

Meillä molemmilla pojilla oli sama juttu, esikoisen kanssa vähän pidempään meni vielä, että ei menny palaset alas ja pari tukehtumismomenttiakin oli lähellä. Söi niitä kaupansoseita aina pitkään ikäsuosituksia jäljessä. Sit vaan jossain välissä on huomaamatta tottunut, en osaa edes sanoa, milloin alkoi syödä karkeempaa ruokaa. Nykyään 4v. ja syö kaikkea ihan normaalisti. Kuopuksellekin on jokseenkin vaikeeta myös ne palaset ollu vielä siin' 1v paikkeilla.

Mut tosiaan, ei se ole niin vaarallista, ettei vielä paloja syö, että pitäs jotain karkkeja tyrkyttää

Minullakin on 1,5 v. tytto joka edelleen syo ainoastaan ihan hienoa sosetta. Leipa tai pehmea liha kelpaa myos sormiruokana. Kasvikset eivat tosiaan mene kuin soseen muodossa, joten pakko vaan jatkaa tuolla hienolla soseella. Hienontamatonta ruokaa ei mene yhtaan eli sylkaisee sen heti pois.

En jaksa enaa stressata, ei kai tuo koulussa enaa hienoa sosetta vaadi.

[QUOTE="vieras";24406472]Meillä kanssa ns. sihtikurkku eli pelkkiä sileitä söi vain. Mitään sattumia ei saanu olla joukossa. Joskus vajaa 2 vuotiaana söi sit erikseen kovan kovana, esim.leipää ja tilanne on sama vieläkin nyt 4 vuotiaana, eli kovat kovana ja silee sileenä. Ei siedä ylläreitä joukossa. Kuopus eri maata, vetelee iän mukaisia pilttejä vaivatta, joissa sattumia mukana[/QUOTE]

Saanko kysya minkalaista ruokaa sitten laitat? Eli soseutatko ruoat edelleen?

Huh, on niitä näköjään pahempiakin sihtikurkkuja olemassa. Meidän 11 kk lapsukainen on vasta joitain viikkoja suostunut syömään edes vähän karkeampia soseita, aikaisemmin oksensi heti kun niitä tarjottiin. Ensimmäiseksi alkoivat maistua hedelmät ja marjat kun niistä tykkää muutenkin kovasti, mansikoita murskattiin haarukalla soseeksi ja nyt pistelee jo kokonaisiakin marjoja, etenkin vadelmia. Sormiruoan päälle ei edelleenkään ymmärrä, nakertaa kyllä palasia mutta ne tippuvat samaa kyytiä suupielestä ulos. Liha- ja kasvissoseista syö edelleen vain niitä 6 kk soseita, ihan muutamaa makua on suostunut 8 kk soseista syömään kun haarukalla vähän pienennetään isoimpia paloja.

Yhteistyössä