Miksi opiskelijat saavat vähemmän tukea kuin työttömät?Miksi opiskelijoita edellytetään nostamaan lainaa elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miksi opiskelusta rangaistaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="lilli";24431867]Sinustako olisi oikein, että opiskelun saisi halutessaan rahoittaa sosiaalituelle. Kuka hullu sitä lainaa sitten enää ottaisi?

Jos ei ota lainaa ei pidä yrittää vinkua yhteikunnalta almuja.[/QUOTE]

Minusta olisi ihanteellista, jos voisimme tarjota kaikille halukkaille ilmaisen koulutuksen ensimmäiseen ammattitutkintoon saakka. Ja "ammattiopiskelijat" voisivat rahoittaa seuraavat opintonsa lainalla, riittävän suurella ja halvalla lainalla. Saahan sitä toivoa ja keskustella.

Kenen etu on se, että meillä on koulutettua työvoimaa, joka saattaa jopa työllistyä? Kyllä, yksilön, mutta myös....??

• Tykkää
Reactions: Data
T

Tässä ovat Suomen elitistiset yliopistot

"Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan koulutettujen ja hyvässä asemassa olevien vanhempien jälkeläiset pääsevät opiskelemaan useammin kuin muut. Pitkäaikaistyöttömien lapsille opiskelemaan pääsy oli kaikkein vaikeinta.

Osittain kyse on hakijoiden omista valinnoista. Yliopistoihin pyrkii paljon sellaista väkeä, joiden vanhemmilla on korkea koulutus ja hyvä asema. Vähän kouluja käyneiden lapset eivät usein edes yritä päästä yliopistoon."

Olisi tuettava näitä ei-hyväosaisten perheiden lapsia jo paljon varhaisemmassa vaiheessa. Ei se opintotuki auta enää siinä vaiheessa, jos niitä opintoja ei koskaan tule.

[QUOTE="aapee";24431710]Oletin että kauppoihin tarvitaan uusia myyjiä/kassoja (sillä mollin sivuilla oli paljon ilmoituksia), joten siksi merkonomin opinnot olivat luonteva valinta ekaan ammattiin. Myyjäksi taitaakin päästä helpommin joku jolla ei ole koulutusta, sillä n. puolet luokastani on vieläkin työttömiä.

Nyt opiskelen raksahommia. Uskoisi että kirvesmiehelle töitä löytyy.[/QUOTE]

tää oli kyl fiksu valinta. Miehiset alat muutenkin. Merkonomina pääset kassalle istumaan, jonne pääsee kyllä ilmankin papruja.

[QUOTE="aapee";24431811]Minnekään ei ole huolittu, vaikka parhailla arvosanoilla valmistuin koulusta/näytöistä. Edes työhaastatteluun en ole päässyt...[/QUOTE]

Edelleen, kyse on muutamasta kuukaudesta... se on tosi lyhyt aika.

Noh, eiköhän tuo tuloero kuitenkin kompensoidu menojen erossa. Opiskelijat saavat lisäksi ainakin halvemmat ateriat, terveydenhuollon, matkaliput ja usein halvemman asunnonkin...

Joka tapauksessa jo nyt koulupaikat menevät lähinnä hyväosaisten perheiden lapsille. Ilmainen koulutus ja opintotuki eivät silti houkuttele köyhimpien perheiden kasvatteja. On hullua ylläpitää myyttiä tasa-arvoisesta hyvinvointivaltiosta, kun ei se sitä kuitenkaan ole. Toisaalta, joku hyötyy siitä, että kuilu kasvaa.

On totta että suuri osa opiskelutovereideni vanhemmista oli koulutettuja tai yrittäjiä, mutta tällä hetkellä vähätuloisten duunariperheidenkään lapset eivät koe koulutusta taloudellisena uhkana. Uskaltaisin väittää että jos koulutus olisi ollut kallista, minä ja veljeni emme olisi hakeutuneet korkeakouluopintoihin.

Maksullinen koulutus lisäisi epätasa-arvoa ja silloin myös yhteiskunta kärsisi kun soveltuvuus akateemiseen uraan ei kulje käsi kädessä varakkuuden kanssa ja suuri älypääoma jäisi käyttämättä.

1. Työnteko opintojen ohessa saattaa hidastaa opintojen edistymistä ja valmistumista
2. Opiskelu on oma valinta ja sijoitus itselle, mutta myös yhteiskunnalle, joka saa lisää veronmaksajia.
3. Työllistyvät koulutetut eivät tule todennäköisesti kuluttamaan sossun luukkua tulevaisuudessa. Säästöä
4. Enemmän tukea opiskelijalle, jotta työtä ei tarvitse peruselättääkseen itsensä -> valmistuminen nopeutuu ja opiskelija siirtyy työmarkkinoille
5. Tulorajan nosto kasvattaisi myös tutkintojen suorittamisaikoja. Näkee jo nyt, että opiskleijat skippaavat luentoja koska ovat töissä (huom. Päivällä, "kouluaikaan").

Näin mä ajattelen.

Sinä joka valmistuit keväällä eikä töitä löydy: etkö huomannut opiskeluaikana jo että alaltasi ei löydy riittävästi työtä?

Minusta olisi ihanteellista, jos voisimme tarjota kaikille halukkaille ilmaisen koulutuksen ensimmäiseen ammattitutkintoon saakka. Ja "ammattiopiskelijat" voisivat rahoittaa seuraavat opintonsa lainalla, riittävän suurella ja halvalla lainalla. Saahan sitä toivoa ja keskustella.

Kenen etu on se, että meillä on koulutettua työvoimaa, joka saattaa jopa työllistyä? Kyllä, yksilön, mutta myös....??

Miten tuo viimeinen kappale poikkeaa nykytodellisuudesta? Meillä ei nykyisin siis ole työtä tekeviä ja koulutettuja ihmisiä..?

[QUOTE="lilli";24431989]Miten tuo viimeinen kappale poikkeaa nykytodellisuudesta? Meillä ei nykyisin siis ole työtä tekeviä ja koulutettuja ihmisiä..?[/QUOTE]

Olisi ehkä enemmän ja paremmin koulutettuja, jos systeemi olisi eri.

*minulla ei ole muuten tärpättiä... pitää muistaa ostaa...*

Siitä jo urputin yhdelle ministerille tänään naamiksessa, että tehdään päätöksiä mutu-heittoina. Se ei ole kivaa. Kommenttini tosin koski terveydenhoitoa. Tutkittua ja testattua tietoa on saatavilla, ei kannattaisi luottaa omaan "maalaisjärkeen" tms. näin suurissa asioissa.

• Tykkää
Reactions: Data
Mun ratkaisu on ollut se, että olen tehnyt paljon töitä opiskelun ohessa. Tokana opiskeluvuotena aloitin vakituisen työn. Opintorahaa on paljon vielä nostamatta kun tulot liian korkeat siihen. En toki tarkoita, että pitäisi tähän palkan lisäksi enää opintotukea saada, mutta onhan tää ratkaisu aiheuttanut sen, että opiskeluaika on venynyt. Tällä hetkellä takana 6 vuotta opiskelua ja 5 vuotta töitä. Onneksi enää gradu jäljellä. Töitä teen 40 tuntia viikossa. Jos olisin keskittynyt täysillä vain opiskeluun, olisin varmasti jo valmistunut. Mutta opintorahalla ei makseta asuntolainaa eikä sitä elintasoa, jonka minä haluan.

[QUOTE="lilli";24432016]Suomessa ei kyllä nimenomaan tarvita paremmin koulutettuja vaan niitä vähemmän koulutettuja. Ja työvoimapulaa on melko harvalla alalla ja niillä se todennäköisesti olisi vaikka yhteiskunta elättäisi opiskelijat.[/QUOTE]

Vähempikin koulutus onnistuu paremmin, kun siihen voi panostaa ilman, että pitää miettiä, mistä ruokaan tulee rahaa.

Laiteaan kaikkiin oppilaitoksiin ilmainen majoitus, niin se vähentää opiskelijan taloudellista taakkaa ;)
Ja kaikki lääkärin määräämät lääkkeet korvattaviksi!!

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis;24431584 että kaikki ne:
No itse en ole sairauden ym takia valmistunut ajoissa, en loisi yliopiston kirjoilla. Vaikka joku voisi näin ajatella kun on pitkästi neljännellä kymmenellä menossa...Kaikki ei ole mustavalkoista.

Jos surettaa liian hyvin palkatut osa-aikatyöt, niin voit perua yhden-kahden (mitä nyt tarvitseekaan) tukikuukauden rahat etukäteen ja tulorajat pomppaavat monta tonnia ylemmäs. Jokaiselta ei-nostetulta kuukaudelta kun saa tienata paljon enemmän kuin nostetulta - tämä myös kesäkuukausina.

En jaksa lukea tyhjänpäiväistä kinastelua, mutta vastaus otsikon kysymykseen on.

a) oletus on, että opiskelija valmistuu, menee töihin ja tienaa rahaa (ja maksaa mahdolliset velat pois)
b) pitkäaikaistyötön ei todennäköisesti työllisty, joten miksi velkauttaakaan
c) ennen ei ollut opintotukea ollenkaan, pelkkä opintolaina
d) en tule lukemaan tätä ketjua jatkossakaan
e) olen opiskelija

No itse en ole sairauden ym takia valmistunut ajoissa, en loisi yliopiston kirjoilla. Vaikka joku voisi näin ajatella kun on pitkästi neljännellä kymmenellä menossa...Kaikki ei ole mustavalkoista.

Niin, kaikki ei ole mustavalkoista. Kyllä minä olen tietoinen, että joidenkin opinnot lykkääntyvät ihan perusteltujenkin syiden takia. Ei ole varmaan mikään ongelma saada lisäaikaakaan, jos on hyvä syy. Silti epäilen, että suurelta osalta opinnot venähtävät vähemmän vakavien syiden takia, joka taas ei ole mielestäni hyvä.

onhan se opiskelu ilmaista, miksi antaa rahaa ilmaiseen koulutukseen? Asuminen ja muut kulut ovat sitten jokaisen oma ongelma :) Kyllä työtönkin itse maksaa asumisen ja ruuat :) miettii ny miten paljon maksaa koululaitokset, opettajat, ruuat, opetusmateriaalit.. Veroillahan ne maksetaan.. itse opiskelin aikoinani 5 vuotta opintotuella joka oli 198 euroa :) hyvin pärjäsi koska menojakaan ei ollut! jokainenhan tietää että opiskelijat juhlii ja juo, mistä he siihen rahan saavat? Rahankäyttöön pitäisi saada koulutusta!

jokainenhan tietää että opiskelijat juhlii ja juo, mistä he siihen rahan saavat? Rahankäyttöön pitäisi saada koulutusta!

No niin, tulihan se sieltä. Kaikki opiskelijat tunnetusti syövät tiiistaisin makaronilaatikkoa ja käyttävät vain keltaisia sukkia.

Itse en niinkään kritisoi opintotuen määrää, vaikka sen turvin minulle jää pakollisten menojen (vuokra, vesi, netti, sähkö ja lääkkeet) jälkeen noin 30 euroa kuussa ruokaa ja muita menoja varten. Vähänhän se on ja köyhyysrajan alapuolella laahustetaan huimasti, mutta tiedostan kyllä sen, ettei valtio voi kaikkia (eikä sen pitäisi lähes ketään) elättää. Töitä opiskelun ohelle en ole saanut eikä nykyisellä opiskelutahdillani töiden tekemiselle juuri jäisikään aikaa. Mutta, tänä kesänä todella huomasin, että tässä maassa voidaan joku ihmisryhmä tiputtaa vallan yhteiskunnan ulkopuolelle ja se on opiskelijat.

Jäin vaille kesätöitä, vaikka niitä etsinkin ahkerasti. Pääsin haastatteluihin, mutta työpaikkaa ei irronnut (enkä tosiaan ole liian nirso töiden suhteen). Kesäopintoja koulussani ei ollut tarjolla. Selvittelin asiaa ja minulle valkeni, että koska kesällä en ole opiskelija, en voi nostaa opintotukea. Toisaalta, koska olen kesälläkin opiskelija, en ole oikeutettu saamaan työttömyyskorvausta. Rahaton kesä painajaisissani jatkoin asian selvittelyä ja minulle kerrottiin, että ehei, myöskään toimeentulotukea en voi saada, sillä sen saamiseksi pitäisi ensin olla kuluttanut kaiken opintolainan. Itse en ollut hakenut lainaa ollenkaan, joten kesän kynnyksellä sitä olisi enää mahdoton saada. Omaa typeryyttä tavallaan, mutta enpä usko, että kaikki muutkaan mahdolliset toimeentulotuen saajat olisivat sieltä välkyimmäistä päästä.

Luojan kiitos, minulla oli sen verran rahaa säästössä, että olen saanut juuri ja juuri maksettua juoksevat menot, enkä ole joutunut jättämään vuokria maksamatta. "Ylimääräistä" rahaa ruokaan minulla on ollut kesä-elokuun ajan noin kymmenisen euroa kuukautta kohden. Seurakunnalta olen onneksi saanut välillä hiukan ruoka-avustusta, sillä kaupunkimme leipäjonosta minut melkein potkittiin ulos muiden jonottajien toimesta, koska opiskelijathan tunnetusti saavat aivan älyttömästi rahaa. Täytyy ilmeisesti olla rantojen mies, että on muiden mielestä elämässään tiukilla.

• Tykkää
Reactions: lyrae

Yhteistyössä