Mitä pahaa siinä on jos lapsi lopettaa itse tutin ja tuttipullon käytön silloin kuin haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Niin että lapsi vieroitetaan vaikka vasta 2-vuotiaana, jos ei ole niitä itse lopettanut siihen mennessä.

Meillä poika lopetti tuttipullon käytön itse 1v. 2 kk ikäisenä ja päivätutin 1 v. 3 kk ikäisenä sekä unitutin 2 v. 4 kk ikäisenä.

Tyttö lopetti itse tuttipullon 1 v. 1 kk ikäisenä, päivätutin 11 kk ikäisenä sekä unitutin 2 v. ikäisenä.

Kummallakaan ei ole hampaat menneet väärään asentoon tutin takia, eikä kerrassaan mitään haittaa ole ollut siitä ettei ole vieroitettu, vaan että itse on saanut lopettaa niiden käytön.

Monet itkut on varmasti jäänyt itkemättä kun ei kumpaakaan noista vieroitettu ennen kuin lapsi itse vieroitti itsensä.

Miksi ihmeessä pitäisi nykyään jo alle vuoden vanhalta ottaa tuttipullo ja tutti pois, ja sitten kuunnella sitä huutoa? Mitä haittaa siitä on jos syö tuttia hieman myöhempään? Kun ei tosiaan meillä ainakaan hampaiden asentoon ole vaikuttanut millään tavalla.

[QUOTE="Vieras";24497776]Lapsen pitäisi kasvaa "isoksi" mahdollisimman pian...
En tiedä, itsekin olen samaa ihmetellyt =)[/QUOTE]

Olen huomannut, mutta miksi ihmeessä? Olen tästä tuttujen kanssa jutellut, ja ne joiden lapset on käyttäneet tuttia ja tuttipulloa suht myöhään, omaavat ihan normaalissa asennossa olevat hampaat.

Minkä takia pitäisi turhan takia lasta huudattaa vieroittamalla jostakin ennen kuin lapsi itse ei ole siihen valmis?

Tuli vaan tämä mieleen tuosta yhdestä ketjusta jossa parikin sanoi että yksivuotiaalta pitäisi ottaa äkkiä tuttipullo pois. Miksi? :-O

Joku joka on sitä mieltä että äkkiä lapselta tuttipullo pois, niin voisitteko vastat mitä haittaa siitä mielestänne on jos lapsi juo tuttipullosta vaikkapa kaksivuotiaaksi?

Meillä poika on juuri täyttänyt vuoden ja juo vielä maitonsa tuttipullosta. Toisessa ketjussa kehotettiin äkkiä luopumaan tuon ikäisen tuttipullosta. Totta kai lasta pitää vähitellen opettaa juomaan mukista, mutta ajattelin ettei vielä niin kiire ole.

Öööö... siis hammaslääkärithän sanovat, että 2 vuotiaaksi mennessä tutti pois. En mä tunne ketään joka jo vuoden ikäiseltä sen tutin ottaa pois. Monet kyllä tuttipullosta luopuvat kun eivät jaksa niiden kanssa pelata.

Meillä tutti otettiin pois 1v8kk ikäisenä, koska alkoi vaikuttaa hampaisiin. Tuttipullosta juo silloin tällöin vieläkin 2 vuotiaana (sairaana tai jos välipalana velliä/smoothie).

Meillä poika on juuri täyttänyt vuoden ja juo vielä maitonsa tuttipullosta. Toisessa ketjussa kehotettiin äkkiä luopumaan tuon ikäisen tuttipullosta. Totta kai lasta pitää vähitellen opettaa juomaan mukista, mutta ajattelin ettei vielä niin kiire ole.

Meillä poika on 1v2kk ja juo edelleen kaiken maidon pullosta. Ollaan kokeiltu 5 erilaista nokkamukia ja tavallista mukia. Joskus suostuu ottamaan pari hörppyä tavallisesta mukista. Yleensä suuttuu ja kääntää pään pois. Olenkin suosiolla antanut maidon pullosta. Neuvolassa juttelin asiasta ja täti oli sitä mieltä, että raakasti vaan pullo pois. Aika vähäiseksi jäis pojan maidon saanti, jos noin tekisi. Tällä erää mennään vielä pullolla =)

Minä kannatan (varovasti tosin) pullon ja tutin ottamista pois yksivuotiaalta. Tämä siksi, että minun kokemukseni mukaan 1-vuotiaan on paljon helpompi luopua niistä kuin kaksivuotiaan saati vanhemman.

Mutta minun kokemukseni rajoittuu ainoastaan yhteen lapseen, siksi en mitenkään äänekkäästi kantaani missään kuuluta. Mutta vastaan kyllä, kun suoraan kysytään. :) Meidän esikoinen siis luopui 1-vuotiaana tutista ja nuorempia ei ikinä tuttiin opetettukaan. Pullo taas ei ole ollut kenellekään noista mikään muu kuin tapa saada ruokaa, joten se on ollut helppo korvata.

Unitutin otin pois 11kk(en jaksanut pomppia öisin antaa tuttia/etsimään sitä) ja nyt 1v2vko vielä saa unimaidot pullosta. Nokkamukista+muusta ruoasta ei saa 5 dl maitoa/vrk eli sit kun juo mukista tarpeeks niin pullo pois ja jokin muu nukuttamisjuttu tilalle, näin meillä ja hampaat ok 5v ja 1v, mulla ei ;)

Minä kannatan (varovasti tosin) pullon ja tutin ottamista pois yksivuotiaalta. Tämä siksi, että minun kokemukseni mukaan 1-vuotiaan on paljon helpompi luopua niistä kuin kaksivuotiaan saati vanhemman.

Mutta minun kokemukseni rajoittuu ainoastaan yhteen lapseen, siksi en mitenkään äänekkäästi kantaani missään kuuluta. Mutta vastaan kyllä, kun suoraan kysytään. :) Meidän esikoinen siis luopui 1-vuotiaana tutista ja nuorempia ei ikinä tuttiin opetettukaan. Pullo taas ei ole ollut kenellekään noista mikään muu kuin tapa saada ruokaa, joten se on ollut helppo korvata.

Tuokin on niin yksilöllistä. Esikoinen ei aikoinaan syönyt tuttia ollenkaan ja maitopullokin jäi pois 1 vuotiaana. Ei edes tarvinut vieroittaa, kunhan vaan jätettiin antamatta ja lapsi tyytyi siihen. Nyt tuo kuopus on ihan eri maata.. syö tuttia ja juo ainoastaan pullosta =) Ja ikää on 1v2kk. Enkä aijo vielä alkaa vierottamaan kummastakaan, kun näen kuinka tärkeitä ne hänelle ovat.

Meillä poika on 1v2kk ja juo edelleen kaiken maidon pullosta. Ollaan kokeiltu 5 erilaista nokkamukia ja tavallista mukia. Joskus suostuu ottamaan pari hörppyä tavallisesta mukista. Yleensä suuttuu ja kääntää pään pois. Olenkin suosiolla antanut maidon pullosta. Neuvolassa juttelin asiasta ja täti oli sitä mieltä, että raakasti vaan pullo pois. Aika vähäiseksi jäis pojan maidon saanti, jos noin tekisi. Tällä erää mennään vielä pullolla =)

Meillä on vielä edessä tuo kokeilu, että juotaisiin maito nokkamukista. Mutta mikäli se menee yhtään samoin kuin veden kanssa, niin vähäiseksi hörppimiseksi se jää. Luulen myös että meillä tuttipulloa käytetään vielä jokunen kuukausi...

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta suositushan tutista vieroittamiselle on 2v ja se on minusta ihan perusteltu. Teen työkseni hammastarkastuksia ja usein yli 2-vuotiailla tuttia syövillä alkaa avopurentaa tulla. Tietenkään ei kaikilla, riippuu tutista ja siitä, kuinka usein sitä pidetään, onko esim. vaan nukahtaessa ja sylkee sitten pois.

Tuttipullosta itse haluaisin varmaan siksi aikanaan vieroittaa, ettei tarvitsisi noita pulloja pestä ja olis juominen vieraassakin paikassa helpompaa jos ei satu olemaan pulloa mukana tms. Sille nyt ei varmaan mitään sen kummempia perusteita oo mut ei kai siinä mitään suositusikääkään ole? Eri asia sitten, jos tuttipullo on kädessä yötä päivää ja siitä lutkutetaan maitoa kokoajan, sillonhan se taas vaikuttaa hampaisiin mut jos siis tuttipullosta annetaan aterian yhteydessä niin tuskin mitään haittaa.

Oman kokemukseni mukaan alle 1 vuotiaalta on kivutonta ottaa tutti pois käytöstä.
Tosin meidän poika söi tuttia ainosataan unille käydessä ja kun julmasti päätettiin ottaa tutti pois käytöstä lapsen ollessa 8kk ikäinen, ei asiasta tullut yhtäkään itkua tai hammasten kirirtelyä. En ymmärrä miksi olisi pitänyt antaa syödä tuttia pidempään koska lapsi ei selvästikään tarvinnut sitä.

Kuopus ei sitten suostunut koko tuttia syömään vaikka kovasti yritettiin tarjota.

Yhteistyössä