siivoatteko koko oman kodin yksin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siivooja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siivooja

Vieras
Jos siivoatte niin miten jaksatte kaikki tehdä yksin matot ulos,imuroida,lattiat luututa,veski pestä ja pölytkin pyyhkiä ja lapset kotona sen siivouksen ajan...tänään siivous päivä ja tuntuu että olen niin laiska tänään...että imurointi vei kaikki voimat vielä pitäis kaikki muut tehdä yksin ja tuntuu että päähajoaa tähän miten saan kaikki tehtyä.

ei ole ulos vietäviä mattoja ollenkaan. En oikeastaan koskaan suursiivoa, vaan imuroin ja luutuan joka päivä jotain. Ei tunnu niin työläältä käyttää puoli tuntia siivoukseen, kun lapsen nukkuu päikkäreitä:)

Itse "joudun" siivoamaan joka päivä, joka pitää sisällään imuroinnin, keittiön/eteisen- lattioiden pesun, vessan pesu(pinnat,pönttö) ja lisäksi perus keittiön siivoukset+ pyykinpesu. Kerran viikossa koitan tehdä jonku extra-jutun, eli asian jota tarvitsee harvakseltaan tehdä esim. jonkun kaapin puunaus.ym. ettei mitään kovin kaaosmaista kerkeisi kasaantua. Vilkkaan lapsen kanssa ja ison vauvamahan kanssa ei siivouskaan sujun kuin tanssi nïinkuin ilman lapsia.
Perus siistiä meillä on aina mutta itse haluaisin aina siistimpää.

Yleensä siivoan yksin. Meillä ei ole kauheesti mattoja. Imurointiakaan en harrasta kovin usein, mutta n. joka toinen päivä pyyhitään lattiat kosteella/nihkeellä rätillä lastan kans.
Ja viikkosiivous päivänä viedään kaikki mahdollinen (petauspatjat, patjat, peitot, tyynyt,viltit...) ulos tampattavaksi.
WC, pesuhuone, sauna pestään aina tarvittaessa (ws viikottain ja sauna+ph n. kerran kk).
Lapset on mukana.

Teen viikkosiivousta joka päivä vähän. Maanantaina vessa, tiistaina eteinen, keskiviikkona keittiö, torstaina olohuone, perjantaina makuuhuone, lauantaina lapsen huone. Ei oo täydellinen tapa, ainahan pöly ja roskat osaavat kynnyksen yli vähän mennä yhdessä päivässäkin, mutta ainoa mihin mä pystyn. Selkä ei kestäis perinteistä viikkosiivousta.

Mies tekisi osansa, mutta on oikeasti niin epäkäytännöllinen, etten viitti sitä kiusata. Tehköön jotain minkä osaa luonnostaan. Hoitaa keittiössä päivittäisiä hyvin, roskat, tiskit etc.

ei ole ulos vietäviä mattoja ollenkaan. En oikeastaan koskaan suursiivoa, vaan imuroin ja luutuan joka päivä jotain. Ei tunnu niin työläältä käyttää puoli tuntia siivoukseen, kun lapsen nukkuu päikkäreitä:)

Juuri näin! Pikkuhiljaa teen jotain. Yhtenä päivänä pyyhin ovenkahvat, opölyt ja muuta kosketuspinnat, toisena imuroin ja ehkä moppaan. Vain 2 mattoa, vien ulos n. 1kertaa kk. Meillä on imurissa hyvä mattotamppari. Meillä lapset jo isompia. Itsekkin joskus imuroivat.

[QUOTE="mirka";24600332]Itse "joudun" siivoamaan joka päivä, joka pitää sisällään imuroinnin, keittiön/eteisen- lattioiden pesun, vessan pesu(pinnat,pönttö) ja lisäksi perus keittiön siivoukset+ pyykinpesu.
Perus siistiä meillä on aina mutta itse haluaisin aina siistimpää.[/QUOTE]

:O Joka päivä tuo kaikki!!??

Mies vie matot ulos ja tampaa ja pesee veskin, saattaa imuroidakkin puolet kämpästä
ja mie imuroiroin loput ja pesen lattiat. =)

Niin ja mies yleensä vie roskat ja mie laitan puhtaan roskapussin.

Perussiivousta tekee kaksivuotiasta lukuunottamatta kaikki. Mies tykkää järjestellä olohuoneen joka ilta kuntoon ja lasten pitäisi siivota huoneensa kerran viikossa imurointikuntoon. En siis siivoa yksin kuin keittiön, kylppärin ja makkarin. Imuroidaan kerran, pari viikossa ja luututaan lattiat kun tarve vaatii (monta viikkoa menee helposti ilman pesua). Pölyjä pyyhitään yhdessä, varsinkin lapset rakastavat sitä hommaa. :)

Ulosvietäviä mattoja ei oikeastaan ole kuin kaksi ja ne käyvät tuulettumassa ehkä noin parin kuukauden välein. Jos saisin nakitettua mattojen tamppauksen miehelle, niin silloin kävisivät useammin. Nyt kun itse joudun raahaamaan matot kolme kerrosta alas ja ylös, niin ei jaksa kovin usein...

Huh kun jotkut jaksaa siivota.:O Vaikka meillä onkin usein aika sotkusta niin ei lattiat todellakaan tule edes viikossa saati päivässä niin likaseks että pitäis lattiat pestä. Pesen lattiat ehkä 2x/kk jos niinkään usein. Tietty keittiön sais pestä kyl useemmin kun meillä on juuri syömään opetteleva lapsi täällä..

Mä siivoan ehkä kerran viikossa isommin. Joskus harvemmin mut ainakin sillon kun on vieraita tulossa.:D Eli siis imuroin, pesen tarvittaessa lattiat, siivoan vessan, järjestelen tavaroita, pyyhin pölyjä jne. Tarvittaessa imuroin muulloin. En jaksa kuitenkaan ihan joka päivä. Ja keittiötä koitan siivoilla päivittäin. Meillä on kolmikerroksinen talo, n. 220m2. Onneksi alakerrassa on vielä remontti menossa niin sitä ei tarvi siivota. Ja yksi lapsi. Siivoan yleensä päikkärien aikaan kun ei siitä tuu mitään kun 10kk roikkuu lahkeessa. Onneksi nukkuu vielä kahdet päikkärit.

Ei ole lapsia, mies ja isoja koiria kyllä. Siivoan yksin kämpän, neliöitä reilu 80. Mies siivoaa välillä kylppärin ja keittiön, mutta mä imuroin, pesen lattiat ja tasot yksin, vaihdan lakanat, silitän jne yksin viikottain, imurointia hiukka useemmin ja keittiön ja vessojen siivousta päivittäin.

Niin juu, mies käy töissä ja tekee remonttia kotona, joten aika pitkälti imuroinnit jne. on mun harteilla. Yleensä mies järjestää yläkerran ja eteisen, koska se ne sotkee.:D Lapsi saa sitten osallistua kun vähän kasvaa.

Meillä mies yleensä tekee pika imurointia pitkin viikkoa, mie hoidan yleensä perusteellisemman siivouksen, eli matot pihalle, imurointi, moppaus, pölyt ja wc:n pesu. Meillä on koira talossa, joten karvaa on silti aina lattialla ja se toisinaan masentaa, kun ihan sama kuin monasti siivoaa. 140 neliöö kolmessa kerroksessa.

:O Joka päivä tuo kaikki!!??

Kyllä.
Koirasta tekee sotkua omalta osin(isohko koira)ja mies tekee sotkua vielä enemmän(pakostakin töistä tullessaan tuo vaatteissaan mukana hiekkaa, multaa ym.). Kuulostaa paljolta mutta jos jätän yhtenä päivänä vaikka imuroinnin ja keittiön puunauksen välistä niin seuraavana päivänä näyttää siltä kuin ei olisi viikkoon siivottu.
Mutta siivosin aikanaan paljon enemmän yksin asuessani vaikka sotkua ei pahemmin tullut koska halusin joka ikisen asian olevan lähes pakkomielteisen täydellistä.

Pakko siivota yksin kun asun yksin. Silloin kun oli mies niin tietysti yhdessä siivottiin. Mies vei aina matot pihalle, sitä tapaa en jaksa tajuta, itse en vie ikinä. Imuri hoitaa matot.

no jaa, yksin siivoan, mutta olen sillai helpon tien etsijä et otan aina kaikki helpottavat vinkit käyttöön. Eli mattoja en vie koskaan ulos, on ihan siivouksen opettajani opetus, koska nykyaikaiset imurit on niin tehokkaita että on aivan turhaa lisätyötä se. Niin ja se mattojen tamppaaminen kuulemma vain kuluttaa maton kuteita, eli siinäkin yksi varsin hyvä syy olla niin tekemättä.

Samoin teen minäkin, siivoilen joka päivä eli tahrat lattialta saa kyytiä sumutinpulloon laimennetun Tolun voimin aina kun niitä havaitsen ja aikaa kuluu minuutti tai hieman yli, ei mitenkään kovin rasittavaa.

Imurointi vie aikaa 15-20min kerta pari viikossa, riippuen hieman vuodenajasta, joskus keväällä voi joutua useamminkin heilumaan imurin letkun jatkeena.

Moppaus vie ehkä 30min jokatoinen viikko tai sitten kerta viikkoon, riippuen taas miten on sotekettu.

Pölyjen huiskiminen vie ehkä 5-10min viikossa, inhoan sitä hommma ihan niin maailman eniten ja siksi olen osatanut sen minkä lie swiffer huiskun ja hyvä on! Nopeuttaa homaa todella ja tekee vastenmielisen työ kohtuullisen miellyttäväksi. Lapsikin pitää siitä, kun saa huiskia sillä.

Kylppärin pesu vie ehkä 15min, koska lavuaaria puhdistan muutaman kerran viikossa ja pyttyä monta kertaa viikossa, lattian harjaan kerta viikkoon.

Mikä sitten vie leijona osuuden ajasta on paikkojen järjestely, itse olen sellainen hallitun kaaoksen kuningatar, mies järjestyksen kuningas, siinä sitten tasapainoilen ja koti on puhdas (likaa en voi sietää) mutta kaoos kyttää joka kulmassa ja mies vaan kun työmatkalle poistuu, niin sanonpa vaan et kaaos on valloillaan. Se on se mitä en hallitse, tavaroiden paikat katoaa kuin tuhka tuuleen. Saan siis tuohon järjestelyyn uppoamaan aikaa, jos siis se kaaos on valloillaan niin ½h alkaen ihan useampaan tuntiin. Mies kun palaa, kaikki on taas vaivalla hetken aloillaan.. joo ja tunnustan et tämä on ihan mun luonteeni, kai tuostakin voisi pois opetella, mutta ääh, en jaksa.

Imuroin joka päivä ja lauantaisin teen viikkosiivouksen yksin, kaksi vanhinta järjestää oman huoneensa. Mies ei tee koskaan mitään siivouksen eteen vaikka toki olen yrittänyt puhua että auttaisi. Talossa 120 neliöö ja kahdessa kerroksessa.

[QUOTE="vieras";24600430]no jaa, yksin siivoan, mutta olen sillai helpon tien etsijä et otan aina kaikki helpottavat vinkit käyttöön. Eli mattoja en vie koskaan ulos, on ihan siivouksen opettajani opetus, koska nykyaikaiset imurit on niin tehokkaita että on aivan turhaa lisätyötä se. Niin ja se mattojen tamppaaminen kuulemma vain kuluttaa maton kuteita, eli siinäkin yksi varsin hyvä syy olla niin tekemättä.

Samoin teen minäkin, siivoilen joka päivä eli tahrat lattialta saa kyytiä sumutinpulloon laimennetun Tolun voimin aina kun niitä havaitsen ja aikaa kuluu minuutti tai hieman yli, ei mitenkään kovin rasittavaa.

Imurointi vie aikaa 15-20min kerta pari viikossa, riippuen hieman vuodenajasta, joskus keväällä voi joutua useamminkin heilumaan imurin letkun jatkeena.

Moppaus vie ehkä 30min jokatoinen viikko tai sitten kerta viikkoon, riippuen taas miten on sotekettu.

Pölyjen huiskiminen vie ehkä 5-10min viikossa, inhoan sitä hommma ihan niin maailman eniten ja siksi olen osatanut sen minkä lie swiffer huiskun ja hyvä on! Nopeuttaa homaa todella ja tekee vastenmielisen työ kohtuullisen miellyttäväksi. Lapsikin pitää siitä, kun saa huiskia sillä.

Kylppärin pesu vie ehkä 15min, koska lavuaaria puhdistan muutaman kerran viikossa ja pyttyä monta kertaa viikossa, lattian harjaan kerta viikkoon.

Mikä sitten vie leijona osuuden ajasta on paikkojen järjestely, itse olen sellainen hallitun kaaoksen kuningatar, mies järjestyksen kuningas, siinä sitten tasapainoilen ja koti on puhdas (likaa en voi sietää) mutta kaoos kyttää joka kulmassa ja mies vaan kun työmatkalle poistuu, niin sanonpa vaan et kaaos on valloillaan. Se on se mitä en hallitse, tavaroiden paikat katoaa kuin tuhka tuuleen. Saan siis tuohon järjestelyyn uppoamaan aikaa, jos siis se kaaos on valloillaan niin ½h alkaen ihan useampaan tuntiin. Mies kun palaa, kaikki on taas vaivalla hetken aloillaan.. joo ja tunnustan et tämä on ihan mun luonteeni, kai tuostakin voisi pois opetella, mutta ääh, en jaksa.[/QUOTE]

Mie vien matot ulos, ettei ne ois sisällä tiellä, nopeuttaa moppaamista.

[QUOTE="mirka";24600423]Kyllä.
Koirasta tekee sotkua omalta osin(isohko koira)ja mies tekee sotkua vielä enemmän(pakostakin töistä tullessaan tuo vaatteissaan mukana hiekkaa, multaa ym.). Kuulostaa paljolta mutta jos jätän yhtenä päivänä vaikka imuroinnin ja keittiön puunauksen välistä niin seuraavana päivänä näyttää siltä kuin ei olisi viikkoon siivottu.
Mutta siivosin aikanaan paljon enemmän yksin asuessani vaikka sotkua ei pahemmin tullut koska halusin joka ikisen asian olevan lähes pakkomielteisen täydellistä.[/QUOTE]

Heh, mulla sama juttu, siis yksin asuessanin siivosin tosi paljon, ja kaiken piti olla tip top koko ajan. Ja tuosta koirastakin, että niinpä muuten meilläkin imuroitiin ja pestiin lattiat joka päivä kun meillä oli dog, mutta olin varmaan työntänyt tuon informaation johonkin takaraivon takimmaiseen sopukkaan, sen verran ikävää oli, kun joka päivä piti vaan siivota, ja siivota ja siivota... ei siis enää sellaista kiitos!

Toki vieläkin teen joka päivä asioita, että koti ei pääse koskaan mitenkään epäsiistiksi, mutta en mitenkään jaksais enää imuroida ja pestä lattioita joka päivä.

Ja imurin äänen kuunteleminen joka päivä on olis liian levotonta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Vain" 68m2 mutta en todellakaan siivoa yksin! Mies hoitaa mm imuroinnin ja lattioiden pesun. Mattoja ei viedä ulos läheskään joka viikko,sillon kun viedään niin yhdessä. Vessan siivoaa se kumpi ehtii - nyt kun olen hoitovapaalla niin yleensä minä. Mies vie roskat lähes aina (minä vien ehkä kerran 2 viikossa). Tiskit,pyykit ym on pääosin mun vastuulla,mutta omat paitansa silittää kyllä ihan itse. Lakanat vaihdetaan aina yhdessä,se on paljon helpompaa kahdestaan.

Yhteistyössä