Maksavatko koulujen retket ja leirikoulut ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cosmopolitan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nykyään eivät kai saisi maksaa vanhemmille mitään tasa-arvon nimissä.

Joku luokkaretki, johon kerätään yhdessä rahaa on eri asia, mutta sekin olisi siis rahoitettava työllä, ei vanhempien pussista.

En muista pitikö maksaa jostain yhden päivän reissuista mitään, mutta luokkaretkelle kerättiin rahaa myyjäisillä tai jos ei osallistunut myyjäisiin, niin piti viedä joku tietty summa rahaa kouluun

[QUOTE="miikkis";24606234]Nykyään eivät kai saisi maksaa vanhemmille mitään tasa-arvon nimissä.

Joku luokkaretki, johon kerätään yhdessä rahaa on eri asia, mutta sekin olisi siis rahoitettava työllä, ei vanhempien pussista.[/QUOTE]
Rahaa saa kyllä kerätä. Myös suoraan vanhemmilta. Mutta oppilasta ei saa jättää pois luokkaretkeltä tai leirikoulusta sen vuoksi, että hänen vanhempansa eivät ole rahaa keräykseen antaneet. Aiemminhan tällainen oppilas ei päässyt luokkaretkelle/leirikouluun mukaan, mutta nykyisin pitää päästä.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Jep. Maksaa ne, tietty. Ei niitä kukaan ilmaiseksi järjestä. Oppilaat kerää rahat itse tai maksaa itse. Jos ei maksa saa osallistua koulussa tavalliseen opetukseen. Tai periaattessa yksittäiselle retkelle on oikeus lähteä, mutta tulee silloin muille kalliimmaksi.

[QUOTE="vieras";24606292]Jep. Maksaa ne, tietty. Ei niitä kukaan ilmaiseksi järjestä. Oppilaat kerää rahat itse tai maksaa itse. Jos ei maksa saa osallistua koulussa tavalliseen opetukseen. Tai periaattessa yksittäiselle retkelle on oikeus lähteä, mutta tulee silloin muille kalliimmaksi.[/QUOTE]

Ajattelin, jos ne maksetaan verorahoilla kuten joissakin maissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24606255:
Rahaa saa kyllä kerätä. Myös suoraan vanhemmilta. Mutta oppilasta ei saa jättää pois luokkaretkeltä tai leirikoulusta sen vuoksi, että hänen vanhempansa eivät ole rahaa keräykseen antaneet. Aiemminhan tällainen oppilas ei päässyt luokkaretkelle/leirikouluun mukaan, mutta nykyisin pitää päästä.

Lasteni luokilla perheet ovat niin homogeenisiä, ettei ole ollut minkäänlainen ongelma tämä. Katselin kuopuksen luokkakuvia, kun sain ne jo perjantaina ja ajattelin, että kaikki luokan lapset voisivat ulkonäkönsä puolesta olla samasta perheestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24606255:

Tähän vielä tarkentaisin, että KOULU ei saa kerätä rahaa vanhemmilta, vaan vanhempainyhdistys tmv. tarkoitusta varten perustettu komitea. Meillä on ainakin leirikoulua varten kerättäessä toimittu niin, että saa joko ottaa jotain tuotteita myytäväksi tai laittaa suoraan rahat tilille.

Aika pitkän pennin saa kerätä parin yön retkeä varten. Meillä leiriä varten on kerätty nyt kaksi vuotta ja ensi viikolla on h-hetki.

Tähän vielä tarkentaisin, että KOULU ei saa kerätä rahaa vanhemmilta, vaan vanhempainyhdistys tmv. tarkoitusta varten perustettu komitea. Meillä on ainakin leirikoulua varten kerättäessä toimittu niin, että saa joko ottaa jotain tuotteita myytäväksi tai laittaa suoraan rahat tilille.

Aika pitkän pennin saa kerätä parin yön retkeä varten. Meillä leiriä varten on kerätty nyt kaksi vuotta ja ensi viikolla on h-hetki.
Totta, perusopetuksen tulee olla maksutonta. Mutta vanhempainyhdistykset tms voivat rahaa tarkoitusta varten kerätä.

No ainakin meidän kunnassa tämä menee näin.
Opettaja ei saa kerätä mitään rahaa, mutta luokalla (meidän koulussa tämä on) voi olla yhteyshenkilö, joka sitten laittaa muille vanhemmille viestiä, että esim onko 12 euora/oppilas hyvä summa vanhempien mielestä antaa rahaa, että muksut pääsevät vaikkapa sille luokkaretkelle.

Sitten vanhemmat maksavat jokainen rahan yhteyshenkilön ilmoittamalle tilille, josta hän sitten maksaa sen retkilaskun. Toki olemme antaneet opelle ylijääneet raht esim jätskiä varten. Aina on laitettu just semmoinen summa, että jos yhdeltä ei sitä rahaa tulekkaan, niin raha kattaa myös tämän yhden retken.

Ja meillä vielä näin että, jos koulu itse pystyy järjestämään jonkin jutun, vaikka ylimääräisiä uintikertoja tmv, on kuljetukset tultava kunnan puolesta.
Kuljetukset nimittäin on ne mitkä maksaa ja aika paljon jopa.

Viimeksi muokattu:
Lasteni luokilla perheet ovat niin homogeenisiä, ettei ole ollut minkäänlainen ongelma tämä. Katselin kuopuksen luokkakuvia, kun sain ne jo perjantaina ja ajattelin, että kaikki luokan lapset voisivat ulkonäkönsä puolesta olla samasta perheestä.
Mun lasteni ollessa perusopetuksen piirissä oli vielä sallittua jättää koululle ne, jotka eivät olleet maksaneet.

Mun esikoinen oli mukana kieliprojektissa johon tosiaan koulu avasi tilin johon vanhemmat laittoivat rahaa omalle lapselleen. Vain siis ne jotka osallistuivat projektiin, osallistuminen oli vapaaehtoista. Onneksi kuitenkin EU maksoi koko hela hoidon ja syksyllä oli Puolasta oppilaat Suomessa kaksi viikkoa ja keväällä sitten meidän oppilaat Puolan Sanokissa.
En nähnyt mitään ongelmaa tuossa keräämisessä ja hyvin se homma hoitui kun ei tarvinnutkaan maksaa mitään :)

Ihmettelen, miksei verorahoja käytetä luokkaretkiin !

Ennen niin olikin...silloin kun minä kävin koulua. Mutta siitäkin tuli niin kova haloo, että siitä luovuttiin ja sen jälkeen onkin alettu säästämään niin paljon, että eipä kouluilla ole mahdollisuutta siihen.

[QUOTE="Vieras";24606476]Verovaroille on parempaakin käyttöä kuin luokkaretket. Jos vanhemmat haluaa luokkaretkiä, niin pitää vanhempien se silloin haluta maksaakin.[/QUOTE]
kyse ei aina oel halsusta. esim jos perheesä on useempi lapsi niin joku 12-20e joka lapselle voi olla esim pienituloiselle/ työttömälle/ opiskelijalle iso raha

[QUOTE="Vieras";24606476]Verovaroille on parempaakin käyttöä kuin luokkaretket. Jos vanhemmat haluaa luokkaretkiä, niin pitää vanhempien se silloin haluta maksaakin.[/QUOTE]

Mihin ne verorahat menevät ? Terveydenhoito tökkii, kouluja lakkautetaan...ja ihmiset maksavat ihan sairaasti veroja Suomessa.

Yhteistyössä