Miten järjestän? Jos haluan lapsen pph:lle minun pitää hyväksyä srk:n kerhotoiminta kerran viikossa tai

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
keksiä siksi aikaa lapselle hoitaja jostain muualta, muuten joudun laittamaan lapsen päiväkotiin. Kaikki pph:t täällä käyvät kuulemma kerhossa. Omasta vakaumuksestani johtuen en haluaisi lasta luterilaisen seurakunnan kerhoon. Eli nyt pitäis jostain keksiä hoitaja lapselle pariksi tunniksi kerran viikossa ja tämän hoitajan pitäis myös viedä sitten lapsi hoitoon.. oiskohan 4h:lla tällaista? Olen opiskelija eli kovin kallis vaihtoehto ei käy :) Enkä halua lasta päiväkotiin muuten kuin varahoitoon..

älä tee siitä isoa numeroa, mekin päätimme olla tekemättä niin. Elämä on paljon helpompaa kun vaan antaa lapsen mennä muiden lasten mukana, ei kai siellä mitään aivopesua kuitenkaan harrasteta, kunhan leikitään ja lauletaan tms.

Jos kävisit itse siellä seurakunnan (ilmeisesti perhe)kerhossa vilkaisemassa voitko hyväksyä sellaista toimintaa? Niissä on sisältönä aika paljon muuta kuin uskontoa, vaikka toki sitäkin. Olen itse ateisti, mutta kotiäitivuosina ei tehnyt tiukkaa käydä kerran viikossa perhekerhossa laulamassa pari virttä. Eikä se lapsiakaan luterilaiseksi käännyttänyt. ; )

[QUOTE="vieras";24629685]Jos lintsaat aina koulusta sen kerhon verran?[/QUOTE]

Tämä mullakin on tullut mieleen, jos tosiaan ketään ei saa hoitamaan lasta.. Olen aikuisopiskelija eli ei välttämättä tarvi edes lintsata, mutta eipä sekään kivalta tunnu.

Kuinka palpjn sitä jeesustelua luulette niissä kerhoissa olevan? Max. kaksi lastenvirttä ja 5min hartaus, lisäksi satuja, askartelua jne. yksi jeesussatu siinä joukossa ei kenellekään aiheuta mitään

[QUOTE="jojo";24629704]Kuinka palpjn sitä jeesustelua luulette niissä kerhoissa olevan? Max. kaksi lastenvirttä ja 5min hartaus, lisäksi satuja, askartelua jne. yksi jeesussatu siinä joukossa ei kenellekään aiheuta mitään[/QUOTE]

No minun tai minun lapseni ei tarvitse kuunnella yhtään virttä tai hartautta, Suomessa on uskonnonvapaus.

[QUOTE="jojo";24629704]Kuinka palpjn sitä jeesustelua luulette niissä kerhoissa olevan? Max. kaksi lastenvirttä ja 5min hartaus, lisäksi satuja, askartelua jne. yksi jeesussatu siinä joukossa ei kenellekään aiheuta mitään[/QUOTE]

No kyllä jokainen ymmärtää sen, mutta kato toi vakaumus on sellanen juttu että sen kanssa pitää olla tosissaan :D

[QUOTE="alkup";24629712]No minun tai minun lapseni ei tarvitse kuunnella yhtään virttä tai hartautta, Suomessa on uskonnonvapaus.[/QUOTE]

Niin on. Eikö lapsesi saisi tutustua luterilaisuuteen kerran viikossa, jotta saisi sitten itse vapaasti valita uskontonsa.
Ihan kokemuksella sanon, että turha hysterisointi mistä tahansa asiasta ei ole hyväksi.

[QUOTE="alkup";24629712]No minun tai minun lapseni ei tarvitse kuunnella yhtään virttä tai hartautta, Suomessa on uskonnonvapaus.[/QUOTE]

No ei tarvitsekaan. Hoidat lapsesi itse sen kerhon ajan, palkkaat hommaan naapurin mummon tai vaikka otat hoitajan MLL:sta.

Näinhän se on.
Mutta pph:lla on muitakin lapsia, joiden vanhemmista on varmaan hyvä juttu että käydään siellä kerhossa. Näissä tapauksissa vähemmistö menee enemmistön ehdoilla tai ei mene ollenkaan.

Onneksi oma "vakaumus" ei ole noin vahva.

[QUOTE="ingrid";24629723]Niin on. Eikö lapsesi saisi tutustua luterilaisuuteen kerran viikossa, jotta saisi sitten itse vapaasti valita uskontonsa.
Ihan kokemuksella sanon, että turha hysterisointi mistä tahansa asiasta ei ole hyväksi.[/QUOTE]

Peesi. "Vapaus" ja täyskielto ovat kaksi eri asiaa. :) Mutta jokainen toki tyylillään.

[QUOTE="jojo";24629738]Peesi. "Vapaus" ja täyskielto ovat kaksi eri asiaa. :) Mutta jokainen toki tyylillään.[/QUOTE]

Kas että 3-vuotiaan pitäisi päästä laulamaan virsiä kerran viikossa jotta voisi isompana valita itse uskontonsa vapaasti? :D Huhheijaa.

MLL ei toimi täällä.

Mä olen käynyt kanssa pentuna srk:n päiväkerhoissa ja ihan täyspäinen musta on tullut. Lähinnä kai siellä askarrellaan ja leikitään. Itse en ainkaan muksuna saanut mitään luterilaisia vaikutteita sieltä, mitä nyt opin pari virttä. Ja jos saa, niin voihan sitä kotona kertoa, että jokainen ihminen ajattelee omalla tavalla, toiset uskoo ja toiset ei. Yleissivistystä ainakin, onhan tuo nyt kuiten suurin uskontokunta Suomessa.

[QUOTE="alkup";24629780]Kas että 3-vuotiaan pitäisi päästä laulamaan virsiä kerran viikossa jotta voisi isompana valita itse uskontonsa vapaasti? :D Huhheijaa.

MLL ei toimi täällä.[/QUOTE]

Lapsi ei laula virsiä, hän laulaa lauluja. Lapsi ei kuuntele raamattua, hän kuuntelee satuja. Ihan oikeasti, noin pienen lapsen kanssa se on ihan sama, onko kerho seurakunnan vai ei.

[QUOTE="alkup";24629780]Kas että 3-vuotiaan pitäisi päästä laulamaan virsiä kerran viikossa jotta voisi isompana valita itse uskontonsa vapaasti? :D Huhheijaa.

MLL ei toimi täällä.[/QUOTE]

Ei pitäisi vaan sinun vaihtoehdoissasi tuo on pieni paha siitä, että lapsesi pääsee haluamaasi hoitomuotoon.
Se kun on vähöän sellainen juttu, että kun lapsi hoitoon menee tulee hänen elämäänsä väistämättä asioita, joita sinä et fanita. Kaikkea et voi kontrolloida.

Mä olen käynyt kanssa pentuna srk:n päiväkerhoissa ja ihan täyspäinen musta on tullut. Lähinnä kai siellä askarrellaan ja leikitään. Itse en ainkaan muksuna saanut mitään luterilaisia vaikutteita sieltä, mitä nyt opin pari virttä. Ja jos saa, niin voihan sitä kotona kertoa, että jokainen ihminen ajattelee omalla tavalla, toiset uskoo ja toiset ei. Yleissivistystä ainakin, onhan tuo nyt kuiten suurin uskontokunta Suomessa.

Edelleenkään en näe mitään syytä viedä 3-vuotiasta seurakunnan kerhoon leikkimään ja askartelemaan tai saamaan "yleissivistystä" seurakunnalta, kun tiedän että se on tavoitettavissa muillakin keinoin. Yritän nyt löytää keinoja hoitaa ko. 3-vuotias sillä välin kun muut ovat kerhossa.

Mitä jos laittaisit päiväkotiin sitten vaan?
Nimittäin ennen pitkää sinulla on edessäsi tilanne, että sinun on pakko olla suorittamass aopiskeluitasi perjantaisin tuona aikana, lapsenvahti ei pääse ja ainoa mahdollisuus järjestää lapsen hoito on tuo pph perhekerhoineen.

[QUOTE="ingrid";24629809]Ei pitäisi vaan sinun vaihtoehdoissasi tuo on pieni paha siitä, että lapsesi pääsee haluamaasi hoitomuotoon.
Se kun on vähöän sellainen juttu, että kun lapsi hoitoon menee tulee hänen elämäänsä väistämättä asioita, joita sinä et fanita. Kaikkea et voi kontrolloida.[/QUOTE]

No 3-vuotiaan uskonnollinen kasvatus nyt vain on asia jota voin kontrolloida, ongelmahan tässä ei ole se, etteikö lapsi pääsisi valitsemaani hoitomuotoon vaan että kaksi tuntia viikossa lapsi pitäis hoitaa muilla keinoin ja minua kiinnostaa tässä se, että mitä mahdollisuuksia on. Tietääkö kukaan 4h-toiminnasta, oisko siellä lastenhoitajia? Mielellään täysi-ikäisiä jotka saisivat kuljettaa lapsen hoitoon (lyhyt matka joten kävellen voi viedä).

meidän perhekerhossa vain srk sen järjestää tai sen tiloissa (ei ole kirkko vaan seurakunnan oma kerhotila), kerhon vetäjänä on ulkoupolinen (ei kirkon työntekijä) ja meillä ei ikinä lauleta virsiä eikä ole hartaus hetkeä. Se on vain kokoontumispaikka äideille ja lapsille, jossa välillä askarrellaan ja leivotaan.

[QUOTE="alkup";24629810]Edelleenkään en näe mitään syytä viedä 3-vuotiasta seurakunnan kerhoon leikkimään ja askartelemaan tai saamaan "yleissivistystä" seurakunnalta, kun tiedän että se on tavoitettavissa muillakin keinoin. Yritän nyt löytää keinoja hoitaa ko. 3-vuotias sillä välin kun muut ovat kerhossa.[/QUOTE]

No sinulle on ehdotettu, että hoidat lapsen itse, viet päiväkotiin tai palkkaat hommaan jonkun ulkopuolisen. En mä ainakaan keksi muuta, sorry.

En kyllä yhtään ymmärrä tuollasta vauhkoomista. :\ Minusta olisi rikkaus lapselle päästä tutustumaan eri uskontoihin ja kulttuureihin. Meillä kävi toissapäivänä lestadiolaisetkin ja ihan mielenkiinnolla lapset niiden juttuja kuunteli. Emme kuulu mihinkään uskontokuntaan, mutta minusta uskonnot on todella mielenkiintoisia siinä missä eri kultuurit ja historiakin.

meilä kävi aikoinaan kolmevuotias seurakunnan kerhossa kerran vkkoon.lopetettiin neljännen kerran jälkeen kun rupesi kutsumaan isäänsä jumalaksi.
Sekoitti siis taivaanisä jumalahöpinät kokonaan pienen pään.