Miten järjestän? Jos haluan lapsen pph:lle minun pitää hyväksyä srk:n kerhotoiminta kerran viikossa tai

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta uskonnonvapus toteutuu jos on valittavana vaihtoehto, tässä tapauksessa se ilmeisesti olisi päiväkoti.

Vähän niinkuin kouluissa, uskonnonvapaus toteutuu jos valittavana on ET... Vaikka se tarkoittaisi hyppytunteja, neljään asti venyvää koulupäivää ja ala-arvoista opetusta? Mitä uskonnonvapautta se on, että uskonnollisia instituutioita tukeville tarjotaan enemmän ja/tai parempia vaihtoehtoja?

Vähän niinkuin kouluissa, uskonnonvapaus toteutuu jos valittavana on ET... Vaikka se tarkoittaisi hyppytunteja, neljään asti venyvää koulupäivää ja ala-arvoista opetusta? Mitä uskonnonvapautta se on, että uskonnollisia instituutioita tukeville tarjotaan enemmän ja/tai parempia vaihtoehtoja?

Hmm. Eikös sen koulunkin voi nykyään valita ja vaihtaakin koulua. Joskus valinnat ovat hankalia vaikkakin mahdollisia.

Omasta kouluajasta on jo niin kauan ja omat lapset eivät vielä ole kouluikäisiä enkä ole ollut vaikuttamassa opetussuunnitelmaan joten en ota kantaa uskonnon opetukseen tai sen sisältöön toivon mukaan se ei ole pelkkää kristinuskon opetusta.

[QUOTE="alkup";24629712]No minun tai minun lapseni ei tarvitse kuunnella yhtään virttä tai hartautta, Suomessa on uskonnonvapaus.[/QUOTE]

Toisaalta voisit ajatella asian yleissivistyksen kannalta. Ei perhekerhossa käyminen tarkoita, että lapsesi uskonnonvapaudesta ei huolehdita ;) Käyn minäkin ateistina perhekerhossa, ei siellä mitään kovin kummoista tapahdu ja hyvä on, että lapset näkevät että myös usonto on olemassa. Ei lapsia tarvitse pumpulissakaan kasvattaa. Kuuluu yleissivistykseen tietää myös eri uskonnoista.

Meidän perhekerhossa on ainoastaan pari virttä, ei mitään muuta uskontoon viittaavaakaan.

Ite oon ajatellu sen että luterilaisuus on valtauskonto Suomessa. Mä en ite kuulu lut. srk:aan, mutta on olen aina mennyt muiden mukana. Ensinnäkin jo sen takia etten tunne itteäni ulkopuoliseksi. ala-asteen olen myös käynyt lut. uskonnon opetuksessa, koska muuta ei ollut tarjolla. En vaan ymmärrä tommosta nipottamista.. Ja joo omat lapseni käyvät pk:n kanssa lut. "uskonnollisissa" jutuissa, siitä kysyttiin pk:ssa lupa ja musta se on ok. Oppivatha siellä aika paljon asioita.

Hmm. Eikös sen koulunkin voi nykyään valita ja vaihtaakin koulua. Joskus valinnat ovat hankalia vaikkakin mahdollisia.

Omasta kouluajasta on jo niin kauan ja omat lapset eivät vielä ole kouluikäisiä enkä ole ollut vaikuttamassa opetussuunnitelmaan joten en ota kantaa uskonnon opetukseen tai sen sisältöön toivon mukaan se ei ole pelkkää kristinuskon opetusta.

Eli sekin on uskonnonvapautta, että lähikoulussa tarjotaan pelkkää uskonnonopetusta ja jos tahtoo kunnollista ET:n opetusta niin pitää olla valmis kuskaamaan lastaan ympäri kaupunkia? Ja jos siihen ei ole mahdollisuutta...?

Suomessa on aina pyritty tasapuolisuuteen ja tasa-arvoon. Paitsi uskonnon suhteen. Jostain syystä uskonnollisuutta, ja erityisesti luterilaisuutta, tahdotaan tukea verovaroin. Maassa, jossa julkisia palveluita subventoidaan näin vahvasti on myös täysin oikeutettua vaatia tasapuolisuutta erilaisille vakaumuksille. Koska täällä ei tosiaan voi valita; verorahat menevät minne menevät, yksittäinen perhe ei voi päättää mihin niitä rahojaan käyttäisi. Yhteiskunta ei siis saisi tarjota parempaa palvelua niille, joilla on tietynlainen vakaumus ja samalla syrjiä vähemmistöjä.

Onneksi kirkkoon kuuluu vuosi vuodelta vähemmän ihmisiä. Tällä hetkellä suomessa on jo yli miljoona henkilöä jotka eivät kuulu mihinkään uskontokuntaan.

Eli sekin on uskonnonvapautta, että lähikoulussa tarjotaan pelkkää uskonnonopetusta ja jos tahtoo kunnollista ET:n opetusta niin pitää olla valmis kuskaamaan lastaan ympäri kaupunkia? Ja jos siihen ei ole mahdollisuutta...?

Niin paljon menee jo ohi aiheen mutta... on niitä muitakin tilanteita joissa sitä lähikoulua ei voi valita tai omien valintojen vuoksi on nähtävä vähän vaivaa. :)

Ja ei elämä ei ole aina tasapuolista, ei edes oikudenmukasita ja kaiken lisäksi se mikä on oikeudenmukaista ei välttämättä ole tasapuolista eikä tasapuolisuus välttämättä toteuta oikeudenmukaisuutta.

Viimeksi muokattu:
Tiesittekö, että päiväkodissa varhaiskasvatussuunnitelmassa ja esiopetussuunnitelmassa on myös uskontokasvatus yhtenä osa-alueena? Päiväkodit ovat siis velvollisia järjestämään myös uskontokasvatusta. Toki jos ap on muuta uskontokuntaa, hänen lastensa ei ole pakko osallistua siihen, mutta muutoin se on osa myös päiväkotien "opetussuunnitelmia".

Niin että kyllä ne lapsesi pari virttä saattavat päiväkodissakin oppia, ja kyllä meillä päiväkodissa (jossa olen töissä) lapsille kerrotaan luterilaisesti pääsiäisen ja joulun sanomasta.

[QUOTE="vieras";24630629

Mutta olen silti sitä mieltä, ettei perhepäivähoitoon tulisi kuulua minkään kirkon tai seurakunnan järjestämää toimintaa, tai sitten voisi käydä vaihdellen eri seurakuntien lastentapahtumissa (musiikkiesityksissä, kerhoissa, metsäretkillä... aika paljon järjestetään kaikkea kivaa), jos se on kaikille vanhemmille ok.[/QUOTE]

Monilla paikkakunnilla perhepäivähoitajat käyvät seurakunnan perhekerhossa, koska he tekevät yksinäistä työtä kodeissaan ja siellä he tapaavat kollegoita ja joku taho järjestää heille "virkistystä" -joku muu pitää lauluhetken, vetää askartelun, keittää kahvit ja saavat jutella aikuisten kanssa.

Ja nyt kun joku tulee mussuttamaan, että itse ovat työnsä valinneet ja plää plää plää... Niin ovatkin, mutta tekevät silti yksinäistä työtä pienellä palkalla, ilman taukoja ja suurella vastuulla, minä ainakin suon sen heille. Tärkeää työtä.

En ole perhepäivähoitaja.

Heh :) Hirveä soppa. Olen nyt saanut sovittua siskon kanssa, että mikäli ei ole töissä, voi satunnaisesti olla keskiviikkoaamuisin täällä. Vielä pitäis niille lopuille aamuille löytää hoitaja tai sitten olla itse koulusta poissa, kuten silloinkin kun lapsilla on enkelikirkkoa yms.

Ja ei, minulle vieraan uskonnon harjoittaminen ei ole sama kuin "yleissivistys", varsinkin kun puhutaan viikottaisesta toiminnasta ja 3-vuotiaasta lapsesta. 3-vuotias ei tarvitse uskonnollista kasvatusta.

Mä olen sitä mieltä, että nykypäivän ihmisiltä on suhteellisuudentaju kadonnut, kun tällaisistakin asioista saadaan tehtyä tolkuton ongelma. Nykymentaliteetti on pelkkää vaatimista vaatimisen perään unohtamatta hokemaa "minulla on oikeus"...

[QUOTE="alkup";24631231]Heh :) Hirveä soppa. Olen nyt saanut sovittua siskon kanssa, että mikäli ei ole töissä, voi satunnaisesti olla keskiviikkoaamuisin täällä. Vielä pitäis niille lopuille aamuille löytää hoitaja tai sitten olla itse koulusta poissa, kuten silloinkin kun lapsilla on enkelikirkkoa yms.

Ja ei, minulle vieraan uskonnon harjoittaminen ei ole sama kuin "yleissivistys", varsinkin kun puhutaan viikottaisesta toiminnasta ja 3-vuotiaasta lapsesta. 3-vuotias ei tarvitse uskonnollista kasvatusta.[/QUOTE]

Jos kerran menee noin vaikeaksi, että vähän väliä pitää saada lasta muualle hoitoon, niin mikset sitten laita lastasi päiväkotiin?? Miksi haluat väenvängällä laittaa lapsesi hoitoon henkilölle, jonka uskonnollinen vakaumus on erilainen kuin sinun, kun se näyttää olevan noin suuri ongelma???

[QUOTE="alkup";24631231]Heh :) Hirveä soppa. Olen nyt saanut sovittua siskon kanssa, että mikäli ei ole töissä, voi satunnaisesti olla keskiviikkoaamuisin täällä. Vielä pitäis niille lopuille aamuille löytää hoitaja tai sitten olla itse koulusta poissa, kuten silloinkin kun lapsilla on enkelikirkkoa yms.

Ja ei, minulle vieraan uskonnon harjoittaminen ei ole sama kuin "yleissivistys", varsinkin kun puhutaan viikottaisesta toiminnasta ja 3-vuotiaasta lapsesta. 3-vuotias ei tarvitse uskonnollista kasvatusta.[/QUOTE]

Sinulla on toki oikeus mielipiteeseen, mutta valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa on uskonnollinen kasvatus yhtenä osa-alueena, eli valtakunnallisesti varhaiskasvatuksen ammattilaiset (jotka sen vasun ovat luoneet) ovat sitä mieltä että 3-vuotias tarvitsee sitä. Ja niinpä sitä toteutetaan myös päiväkodissa (koska vasu ohjaa pk:n toimintaa ja toimintasuunnitelmia).

Perhekerhossa uskontokasvatus on hyvin pieni osuus kerhoa. Kyllä se minusta käy ihan yleissivistyksestä koskien Suomen valtionkirkkoa. Kai sekin yleissivistystä on oppia, mitä valtaosa kansasta Suomessa "uskoo" (lainausmerkeissä, koska harvempi uskoo mutta suuri osa kuuluu kirkkoon kuitenkin).

Mielipiteesi on aika jyrkkä. Minusta kaikki noin mustavalkoiset mielipiteet eivät välttämättä ole hyviä.

[QUOTE="alkup";24631286]^ Uskonvapauden vuoksi on vuodatettu verta ja kyyneleitä jo vuosituhansien ajan, joten enpä pitäisi ihan pikkujuttuna ;)[/QUOTE]

Joo, sun 3-vuotiaasta värvättäisiin siellä vähintäänkin ristiretkeläinen...

luin vain ekan sivun.

Tiiätkö kuinka siinä käy? Sun lapsi saa itkupotkuraivarit joka kerta sinä päivänä kun leikkikaverit pääsee kerhoon, jossa on kivaa ja hä joutuu menemään pois.
Lapset tahtoo tehdä samaa kuin muut, olla ryhmässä.

Meidän ateistiperheen lapset on käyneet srk kerhossa ja osallistuvat koulussa uskonnonopetukseen.
Voisin NIIIIN helposti saada lapseni elämän vaikeaksi, mutta en sitä tee.

[QUOTE="vieras";24631326]luin vain ekan sivun.

Tiiätkö kuinka siinä käy? Sun lapsi saa itkupotkuraivarit joka kerta sinä päivänä kun leikkikaverit pääsee kerhoon, jossa on kivaa ja hä joutuu menemään pois.
Lapset tahtoo tehdä samaa kuin muut, olla ryhmässä.

Meidän ateistiperheen lapset on käyneet srk kerhossa ja osallistuvat koulussa uskonnonopetukseen.
Voisin NIIIIN helposti saada lapseni elämän vaikeaksi, mutta en sitä tee.[/QUOTE]

Hyvinpä sinä minut tai lapseni tunnet :D Esikoiseni tai keskimmäiseni eivät ole koskaan ihmetelleet miksi eivät käy muiden lasten kanssa kirkossa, osallistu hartauksiin, ole mukana virsienlauluhetkissä tai miksi eivät mene uskonnontunneille vaan osallistuvat ET:n tunneille (ovat kuulemma parhaat tunnit, ne kerran viikossa pidettävät, joissa keskustellaan jne.). Heille tämä asia on itsestäänselvyys. Tietävät kyllä erilaisista uskonnoista enemmän kuin ikäisensä, koska niistä jutellaan kotona ja varsinkin juhlapyhien aikaan. Tietävät muuten niistäkin huomattavasti paljon enemmän kuin ikäisensä :D

Minun lasteni elämä ei ole vaikeaa, mutta toisaalta lapseni saavat itse valita uskontonsa ja vakaumuksensa - sitten kun ovat siihen kypsiä :) Kunhan täyttävät 15, voin allekirjoittaa minkä tahansa uskonnollisen ryhmän jäsenkirjan tms.

Kysyny nyt teiltä - suhtautuisitteko oikeasti näin välinpitämättömästi asiaan, jos kyseessä olisi esimerkiksi islaminuskoisten kerho? Jos suomen islamilainen yhdyskunta järkkäisi kerhoa ja teillä olisi muslimi pph, niin olisiko ihan ok käydä kerhoilemassa ja tutustumassa islamiin kerran viikossa, vuoden ympäri?

Kyllä jos se olisi samanlaista kuin luterilaisessa perhekerhossa on täälläpäin. Eli joku mahdollisesti hengellinen laulu (tai sitten joku ihan muu) ja jouluna sytytetty kynttilä tms. Joten ei tekisi tiukkaa ollenkaan. Samoin saisi osallistua hindulaiseen tai johonkin alkuperäisuskonnon kerhoon. Aivopesu on sitten asia erikseen, silti kuten sanottu, uskontoa tulee miljoona kertaa enemmän ihan tavallisissa hautajaisissakin.

Ateistit kuvittelevat olevansa niin hirveän vapaamielisiä ja suvaitsevaisia mutta miten onkaan? Pahimpia tiukkapipoja tuntuvat olevan.

Eilenkin näkyi seurakuntatalon pihalla olevan aivopesu käynnissä. Oikein liukumäken painostivat pikkusia Nicopettereitä. Mitähän lahkolaisia niistäkin tulee. Nyt vanhemmat tarkkana ja vaatikaa uskonnoista vapaat liukumäet.

Ompa tylsää, et äidin oman vakaumuksen takia lapsi ei pääse muiden mukana (oikeasti) kivaan kerhoon. Tietenkään en teidän ohjaajasta tiedä, mutta itse karsastan myös kaikki jeesus juttuja, mutta meidän kerho ohjaaja vetää hartauden niin kivasti, että se menee vaan nauramiseksi kaikilla. Lapsilla on ihan oikeasti hauskaa ja kivaa. Itse olen pph ja käyn ryhmäni kanssa avoimessa kerhossa ja omat vanhemmat lapset käy itsenäisissä kerhoissa ja todella tykkää. Ei lapsia ne asiat siellä edes kiinnosta, leikkiminen, eväät ja askartelu on kohokohtia.

Olen pahoillani lapsesi puolesta, koska estät häntä kokemasta elämään kuuluvia asioita.

ymmärrän hyvin ap:ta. Ihan järjetöntä. Valiettavasti seurakunnan toimjnta ei ole objektiivista kuten esim uskonnon opetus koulussa. On eri asia sanoa että luterilaiset uskovat jumalaan kun se että täti kertoo lapselleni että jumala on isäsi. Ja lapsi uskoo sen, koska eihän aikuiset valehtele.

Suhtautumiseni päiväkodissa järjestettävään seurakunnan tilaisuuteen muuttui rajusti, kun näin sen sisällön. Ei mitään yleispäteviä kristinuskosta pohjautuvia ns neutraaleja asioita, ystävyyttä ja toisten huomioonottamista vaan juuri jumalaa, jeesusta, enkeleitä ja niin poispäin. Apn lapsi saa tätä sontaa niskaansa vielä pahemman kerran. Lyön vetoa että ne totuutena siellä kerrotaan... Vai että jumala heilautti taikasauvaa ja maailma tuli siitä. Juu, juu.

Jos ei kelpaa, etkä saa hoitajaa, viet päiväkotiin.

Täällä näille muille päivittelijöille. Mä tiedän koulun jossa luokasta yli puolet on lestadiolaisia. He alkavat vaatimaan, että ei saa mennä teatteriin, katsoa televisiosta mitää, järjestää konsertteja, olisiko se teille ok? Kuitenkin he ovat valtaväestö siellä luokassa joten eikö sitten voisi mennä heidän mukaan? Se kuuluu meidän normaaliin elämään, mutta lestadiolaiset ei noita asioita hyväksy ja se ei ole niille normaalia. Menee vaikeaksi elämä kun jokainen alkaa vaatimaan omia oikeuksia omien vaatimuksien mukaan. Ei ole yhtään joustoa. Kyllä on vanhemmilla jo jotain pielessä jos oikeasti luullaan et ne höpötykset pistää lapsen pään sekaisin ja alkaa kutsumaan isäänsä jumalaksi.

[QUOTE="ingrid";24629700]Jos kävisit itse siellä seurakunnan (ilmeisesti perhe)kerhossa vilkaisemassa voitko hyväksyä sellaista toimintaa? Niissä on sisältönä aika paljon muuta kuin uskontoa, vaikka toki sitäkin. Olen itse ateisti, mutta kotiäitivuosina ei tehnyt tiukkaa käydä kerran viikossa perhekerhossa laulamassa pari virttä. Eikä se lapsiakaan luterilaiseksi käännyttänyt. ; )[/QUOTE]

meillä nämä hoitajat käy perhekerhoissa kuin myös tuo kaksikertaa viikossa srk järjestäömään alle kouluikäisten kerhoon johon siis pitää erikseen hakea.
Systeemi toimii niin että vanhemmat hakevat lapselleen kerhopaikan ja pph vie lapset ja hakee, tuo on kuitenkin pph työaikaa.