Miten järjestän? Jos haluan lapsen pph:lle minun pitää hyväksyä srk:n kerhotoiminta kerran viikossa tai

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24629854]meidän perhekerhossa vain srk sen järjestää tai sen tiloissa (ei ole kirkko vaan seurakunnan oma kerhotila), kerhon vetäjänä on ulkoupolinen (ei kirkon työntekijä) ja meillä ei ikinä lauleta virsiä eikä ole hartaus hetkeä. Se on vain kokoontumispaikka äideille ja lapsille, jossa välillä askarrellaan ja leivotaan.[/QUOTE]

Näin meilläkinpäin...

[QUOTE="alkup";24629810]Edelleenkään en näe mitään syytä viedä 3-vuotiasta seurakunnan kerhoon leikkimään ja askartelemaan tai saamaan "yleissivistystä" seurakunnalta, kun tiedän että se on tavoitettavissa muillakin keinoin. Yritän nyt löytää keinoja hoitaa ko. 3-vuotias sillä välin kun muut ovat kerhossa.[/QUOTE]

Mistä helkutissa me voidaan tietää mitä juuri sinun paikkakunnallasi on. Mitä jos ihan itse ottaisit selvää.

Tässä kerjussa on tullut aika paljon ehdotuksia, mutta kukaan ei voi sinulle taikoa hoitajaa sinne kotiisi.

Minusta seurakunnan kerhoissa ei juuri jeesustella. Laulut on kivoja ja joku pieni hiljentyminen siellä taitaa olla? Mitä siitä turhaan alkaa fanaattiseksi moisen takia.

Mitäs jos nyt kuitenkin ensin tutustuisit siihen perhekerhoon ja selvittäisit mitä siellä tehdään? Meilläpäin se käsittää alkutervehdyslaulun (ei kristillinen), tarrojen liimauksen pahvikorttiin (ei kristillinen), alkuhartaus noin 5 min, opettavainen satu (joskus kristillinen, joskus ei), toivelauluja (yleensä tv:n lastenohjelmista tuttuja), ohjattu askartelu, eväiden syöntiä, vapaata leikkiä lapsille valvotusti, aikuisille keskustelua. Eli vaikka paikkana olisi mikä tahansa seurakuntatalo, niin kovin isoa kristillistä opetusta ei lapsesi siellä saa.

Jos on noin ehdoton kaikkeen mikä uskontoon liittyy, niin te ette varmaan myöskään koska osallistu kenenkään vauvan ristiäisiin, kenenkään ystävän tai sukulaisen kirkkovihkimiseen, kenenkään teinin rippijuhlaan? Enemmän niissä on sitä uskonnollisuutta per kerta kuin jossain päiväkerhossa. Kun me käytiin seurakunnan muskarissa tytön ollessa vuoden ikäinen, siellä taidettiin laulaa yksi uskonnollinen laulu. Muut oli lastenlauluja. Ja vetäjä oli seurakunnan lastenohjaaja.

En kyllä yhtään ymmärrä tuollasta vauhkoomista. :\ Minusta olisi rikkaus lapselle päästä tutustumaan eri uskontoihin ja kulttuureihin. Meillä kävi toissapäivänä lestadiolaisetkin ja ihan mielenkiinnolla lapset niiden juttuja kuunteli. Emme kuulu mihinkään uskontokuntaan, mutta minusta uskonnot on todella mielenkiintoisia siinä missä eri kultuurit ja historiakin.

Kävi lestadiolaiset? Teillä kotona? Ei lestadiolaiset tuollaista harrasta, oletko varma nyt että oli juuri lestadiolaisia? Tietysti jos ovat perhetuttujanne...

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?;24629950:
Kävi lestadiolaiset? Teillä kotona? Ei lestadiolaiset tuollaista harrasta, oletko varma nyt että oli juuri lestadiolaisia? Tietysti jos ovat perhetuttujanne...

Oho, hyvä että korjasit! Kurkkasin siitä lipuskasta minkä sain ja JEHOVIAhan ne tietysti oli! Ai kamala, mun kämmi... :|

Käy nyt hyvä ihme ekaksi katsomassa, mitä se touhu siellä kerhossa on. Voihan se olla vaikka niin kuin meilläpäin: eli 3-tuntisesta kerhosta 15 minuuttia voi halutessaan osallistua lasten hartauteen, eli senkin ajan osa leikkii leikkipuolella. Ja siinä hartaudessakin oli viimeksi niinkin uskonnollista ohjelmaa kuin hämä-hämähäkki ja metrolla mummolaan...

Minä kyllä tuen ap:tä tässä asiassa. En itsekään pitäisi siitä, että viikottain on seurakunnan "armoilla", eikä pelkästään siitäkään ole kyse - on väärin, ettei ole muita kuin uskonnollissävytteisiä palveluita tarjolla lapsiperheille. Niin kauan kun kaikki kiltisti menevät luterilaisen kirkon tahdon mukaan niin tässä asiassa ei mihinkään edetä.

Oma kolmevuotiaani on aivan ihanassa pienessä yksityisessä päiväkodissa, mutta sinnekin sitä uskontoa on tungettu - onneksi siellä minun on sentään mahdollista kieltää osallistumista uskonnollisiin tilaisuuksiin. Ja aion tapella just niin kovaa kun tarvitsee myös koulujen kanssa jos tulee mitään ongelmia ET:n järjestämisen kanssa.

Kysyny nyt teiltä - suhtautuisitteko oikeasti näin välinpitämättömästi asiaan, jos kyseessä olisi esimerkiksi islaminuskoisten kerho? Jos suomen islamilainen yhdyskunta järkkäisi kerhoa ja teillä olisi muslimi pph, niin olisiko ihan ok käydä kerhoilemassa ja tutustumassa islamiin kerran viikossa, vuoden ympäri?

Eri uskontoihin ja kulttuureihin tutustuminen on ihan jees, mutta se tarkoittaa nimenomaan erilaisiin uskontoihin; ei niin, että sitä samaa uskontoa toitotetaan joka viikko, eikä mitään muuta ole tarjolla.

• Tykkää
Reactions: Kotilohikäärme
Mäkin kävin penskana srk:n kerhossa pari kertaa viikossa, mutta musta kasvoi silti onneksi pesunkestävä ateisti. Eiköhän se kotikasvatus kuitenkin ole tärkeämpää, varsinkin sitten kun lapsi kasvaa. Toki pohja rationaaliselle ja tieteelliselle ajattelutavalla luodaan jo lapsena, mutta tuskinpa 1 kerta srk:n toiminnassa pientä pilaa.

Mä en usko, että mikään kerhotoiminta (oli se sitten luterilaista tai islaminuskoista) vaikuttaisi noihin alle kouluikäisiin niin, että se jotenkin käännyttäisi heitä mihinkään. Jos se nappula vaikka kotona kysyy, että voidaanko lukea ruokarukous kun kerhossakin tehdään niin, niin aina voi sanoa, että kerhossa voidaan toimia niin, mutta meillä kotona ei.

Ja ainakin meillä päin seurakunta järjestää paljon sellaistakin toimintaa, mihin meillä ei muuten olisi mahdollisuutta. Esim. HK Areenalle pääsee syksystä pitkälle kevääseen luistelemaan joka viikonloppu. Se on aika kiva juttu, jos talvesta ei niin kovin hienoa tulekaan.. Ja pääsee jo syksyllä opettelemaan, jotta talvella taas osaisi :).

Itse olen käynyt lapsena srk:n kerhossa, ollut vuoden verran srk:n päivähoidossa ja käynyt jopa pyhäkoulussa sunnuntaisin kun naapurin rouva sitä piti (vanhempani ovat ateisteja), minusta ei tullut minkäänmoista uskontofriikkiä tmv. ihan perus tallaaja olen.

Minä kyllä tuen ap:tä tässä asiassa. En itsekään pitäisi siitä, että viikottain on seurakunnan "armoilla", eikä pelkästään siitäkään ole kyse - on väärin, ettei ole muita kuin uskonnollissävytteisiä palveluita tarjolla lapsiperheille. Niin kauan kun kaikki kiltisti menevät luterilaisen kirkon tahdon mukaan niin tässä asiassa ei mihinkään edetä.

Oma kolmevuotiaani on aivan ihanassa pienessä yksityisessä päiväkodissa, mutta sinnekin sitä uskontoa on tungettu - onneksi siellä minun on sentään mahdollista kieltää osallistumista uskonnollisiin tilaisuuksiin. Ja aion tapella just niin kovaa kun tarvitsee myös koulujen kanssa jos tulee mitään ongelmia ET:n järjestämisen kanssa.

Kysyny nyt teiltä - suhtautuisitteko oikeasti näin välinpitämättömästi asiaan, jos kyseessä olisi esimerkiksi islaminuskoisten kerho? Jos suomen islamilainen yhdyskunta järkkäisi kerhoa ja teillä olisi muslimi pph, niin olisiko ihan ok käydä kerhoilemassa ja tutustumassa islamiin kerran viikossa, vuoden ympäri?

Eri uskontoihin ja kulttuureihin tutustuminen on ihan jees, mutta se tarkoittaa nimenomaan erilaisiin uskontoihin; ei niin, että sitä samaa uskontoa toitotetaan joka viikko, eikä mitään muuta ole tarjolla.

Ap voi itse hoitaa islamit ja muut, kun pph:lla tutustuu siihen luterilaisuuteen.
Minusta luterilaisuus on monille se ahin peikko. Suomesta uskononopetusta ja kevätjuhlan virsiä ovat poistamassa nimenomaan uskonnottomat, eivät esimerkiksi islaminuskoiset.

Jos lapseni saisi olla islaminuskoisessa perhekerhossa yhdenvertaisena muiden kanssa en panisi pahakseni.

Kyllä olisi. Se olisi oikeastaan vielä parempi, koska valtavirta kuitenkin edustaa muuta ja siitä oppii väistämättä ainakin jotain. Pääasiassahan se nyt kuitenkin on sitten vanhempien vastuulla tarjota lapselle niitä vaihtoehtoja, ei yhteiskunnan.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Mä oon varmaan jäävi vastaamaan, koska olen kristitty, mutta jos ap olisi joskus käynyt srk:n perhekerhossa, niin ei varmaan vastustaisi näin paljon..
Ev.lut. kirkon perhekerhot ovat usein aika vitsejä kristillisen kasvatuksen näkökulmasta eikä niissä taida juuri käydä hihhulit, ainakaan jos tarjontaa kaupungissa muutenkin.
Siellä on korkeintaan yksi lasten hengellinen laulu ja pieni, aiheeltaan ylimalkainen hartaus ja vähimmillään siellä vain leikitään ja tarjolla on mehua ja keksi. Meilläpäin on molempia juttuja.

srkn päiväkerhossa ja traumat jäi. Muistan yhä ne uskonnoliset jorinat pahalla ja jopa askartelusta tehtiin jeesushömppää. Ja muistan kun kerhotäti suuttui kun en halunnut jollottaa jeesus laulua. Riippuu kerho tädistä toki. Saman paikkakunnan kirkonkylän kerho oli kiva. Nuorempi siskonpoika kävi siellä ja joskus minäkin mukana. siellä ei ollut niin kamalaa kuin meidä kerhossa. Minusta tuli lesbo ja ateisti.

No, mä olen itse seurakunnan kerhojen kannalla ja kristitty, joten olen kyllä sillä kannalla ettei niissä kerhoissa mitään pahaa tapahdu. Kuitenkin on ihan selvää, että painotuseroista riippumatta seurakunnan kerhot tarjoaa nimenomaan kristillistä, luterilaiseen oppiin perustuvaa kasteopetusta, eivät uskontokasvatusta. Eikä siihen tarvitse kenenkään osallistua jos ei halua. Päiväkodissakin on mahdollisuus valita, osallistuuko uskontokasvatukseen vai ei, ja siellä se on sentään yleensä paljon neutraalimpaa kuin seurakunnassa. Mä ottaisin yhteyttä sen pph:n esimieheen ja kysyisin miten toimitaan.

En oikein usko että 4 h:lla olisi järjestää lastenhoitajaa. Sovit lasta hoitamaan tarvittaessa ystävän tai sukulaisen, mahdollisesti hankitte kerhon ajaksi hoitaja yhdessä muutaman muun perheen kanssa, hoidat/hoidatte muiden perheiden (jotka eivät kerhoon halua osallistua) lapsia vuorotellen, valitset lapsen hoitopaikaksi päiväkodin tai annat lapsen käydä kerhossa pari tuntia viikossa. Itse valitsisin noista vaihtoehdoista viimeisen.

Mulle olisi ok, en paljon välittäisi, jos suurin osa kerhosta olisi jotain lastenlauluja ja askartelua. En kuulu ev.lut. seurakuntaan, mutta ei mua haittaisi jos lapsi kävisi kerran viikossa jossain ev.lut. seurakunnan kerhossa, jossa suurin osa aktiviteetista ei liity uskontoon millään tavalla. Mulla ei myöskään suurin osa ystävistä tai sukulaisista ole luterilaisia, mutta kunhan lapsi kasvaa, varmaan jutellaan kasteesta, kummeista, riparista ja kirkosta ja Raamatusta (kuuluu mielestäni Suomessa yleissivistykseen) kuten myös muista uskonnoista.

Mutta olen silti sitä mieltä, ettei perhepäivähoitoon tulisi kuulua minkään kirkon tai seurakunnan järjestämää toimintaa, tai sitten voisi käydä vaihdellen eri seurakuntien lastentapahtumissa (musiikkiesityksissä, kerhoissa, metsäretkillä... aika paljon järjestetään kaikkea kivaa), jos se on kaikille vanhemmille ok.

Kyllä olisi. Se olisi oikeastaan vielä parempi, koska valtavirta kuitenkin edustaa muuta ja siitä oppii väistämättä ainakin jotain. Pääasiassahan se nyt kuitenkin on sitten vanhempien vastuulla tarjota lapselle niitä vaihtoehtoja, ei yhteiskunnan.

Mutta yhteiskunnan tehtäväksi tässä maassa on säädetty päivähoitotoiminta. Ja päivähoidossa uskonnonvapauden on toteuduttava, sekin on laissa säädetty.

Minulle kyse ei niinkään ole siitä, että luterilaisuus olisi maailman pahin asia ja tahdon lasta "suojella" siltä; minulle kyse on periaatteista. Uskonnolliset asiat ovat tosiaan vanhempien vastuulla, eikä sellaisiin pitäisi verorahoja syytää. Niin kauan kun kirkolle annetaan vapaa tai jopa verovaroin tuettu pääsy lasten elämään päivähoidon & koulujen kautta on vaikea tehdä muita muutoksia, kuten erottaa valtio ja kirkko toisistaan, ottaa kirkolta vihkimis- ja verotusoikeus pois yms.

Uskonnot saavat puolestani näkyä kouluissa. Palstallakin oli keskusteluita Vantaalaiskoulun päätöksestä, jossa muslimien Id al Fitr-juhla oli pakollinen oppilaille siinä missä kristillisetkin juhlat. Se on ihan ok minullekin, mielestäni loistava idea. Samoin hyväksyn vallan hyvin sen, että muslimi pph:lla on työaikana huivi päässä tai kristityllä ristikoru kaulassa. Sitä en hyväksy, että päästetään uskonnollisia instituutioita päiväkoteihin ja kouluihin, se on väärin. Yhteiskunnallisia instituutioita ei saisi käyttää hyväkseen oman porukan värväämiseen, oli kyseessä sitten uskonnollinen yhdistys tai esimerkiksi poliittinen puolue.

• Tykkää
Reactions: Kotilohikäärme
Hoitajalla, opettajalla jne. on oma vakaumuksensa ja se joka tapauksessa näkyy joissakin asioissa. Hoitajankaan on mielestäni vaikea kasvattaa lasta niin että omalla uskonnolla ja ajattelulla ei olisi mitään vaikutusta. Ymmärtääkseni osa perhepäivähoitajista ovat hyvinkin uskonnollisia ja ovat esim. hankkineet kristillisiä (satu)lastenkirjoja jne. Jos en hyväksyisi hoitajan uskonnollista taustaa tuskin veisin lasta hänelle hoitoon.

En ole luterilainen, enkä sellaiseksi koskaan tule. Siitä huolimatta kävin pienenä ev.lut seurakunnan kerhossa. En saanut traumoja.

Lapseni kävi pph.n kanssa seurakunnankerhossa. Ei saanut traumoja. Tuskin traumoja tulisi, vaikka kerho sattuisi olemaan islamin- tai vaikka hindu-uskoinen.

Luterilaisuus vaan sattuu olemaan osa suomalaista kulttuuria ja on hyvin vaikeaa elää elämää niin, ettei koskaan sen kanssa tekemisiin joutuisi. Lapsen on hyvä oppia tuntemaan oman elinympäristönsä kulttuuria ja tapoja. Tuskin siihenkään kuolee, vaikka pari virttä oppisi. Lauluja ne vain ovat, jos niille ei anna mitään muuta merkitystä.