Jari Tervo tuttuun tapaansa pihalla kuin lumiukko.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja on se vaan tyhmä jätkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

on se vaan tyhmä jätkä

Vieras
Poliisi tyrmää Tervon puheet kunniamurhista

Antti Aimo-KoivistoJulkaistu: 16.09.2011 08:58 Kunniaväkivaltaan perehtynyt rikospoliisin asiantuntija tyrmää kirjailija
Jari Tervon väitteen, jonka mukaan Suomessa tapahtuisi kunniamurhia harva se viikko.


Tervo rinnasti torstaina Ylen Aamu-tv:n haastattelussa kantasuomalaisten parisuhdemurhat Lähi-idässä tapahtuviin kunniamurhiin.

Tervon mukaan ex-naisystävänsä tappava suomalaismies on kunniamurhaaja siinä missä jälkimmäisetkin.

- Tervolla menee nyt kaksi eri asiaa sekaisin. Hän puhuu mustasukkaisuudesta tai vastaavasta syystä tapahtuvista intohimorikoksista - englanniksi passion crime - kun taas kunniamurhassa on kyse aivan toisen tyyppisestä rikoksesta, honour crime, rikoskomisario Arto Karalahti Helsingin poliisin murharyhmästä sanoo.

Karalahden mukaan kirjailija menee hakoteille jo siinä, ettei kunniaväkivallassa tekijä ole miesystävä tai ex-mies, vaan nimenomaan uhrin suvun edustaja.

Toinen oleellinen kunniaväkivaltaa erottava seikka on sen yhteisöllisyys.

Parisuhdesurmassa yksilö puolustaa omaa kunniaansa, kunniamurha tehdään perheen tai suvun puolesta ja sen tukemana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja on se vaan tyhmä jätkä;24639478:
Parisuhdesurmassa yksilö puolustaa omaa kunniaansa, kunniamurha tehdään perheen tai suvun puolesta ja sen tukemana.

Aivan, puolustaa omaa kunniaansa eli miksei voi luokitella myös "kunniamurhaksi", vaikka se ei nyt sitten virallinen termi tässä tapauksessa olekaan ja murhana aivan yhtä alhainen, raukkamainen ja halveksuttava teko.
 
[QUOTE="Vieras";24639498]Aivan, puolustaa omaa kunniaansa eli miksei voi luokitella myös "kunniamurhaksi", vaikka se ei nyt sitten virallinen termi tässä tapauksessa olekaan ja murhana aivan yhtä alhainen, raukkamainen ja halveksuttava teko.[/QUOTE]

- Tervolla menee nyt kaksi eri asiaa sekaisin. Hän puhuu mustasukkaisuudesta tai vastaavasta syystä tapahtuvista intohimorikoksista - englanniksi passion crime - kun taas kunniamurhassa on kyse aivan toisen tyyppisestä rikoksesta, honour crime, rikoskomisario Arto Karalahti Helsingin poliisin murharyhmästä sanoo.
 
[QUOTE="Vieras";24639498]Aivan, puolustaa omaa kunniaansa eli miksei voi luokitella myös "kunniamurhaksi", vaikka se ei nyt sitten virallinen termi tässä tapauksessa olekaan ja murhana aivan yhtä alhainen, raukkamainen ja halveksuttava teko.[/QUOTE]

Niinpä, omaa kunniaansahan ne ex-ukot ja aviomiehet surmilla pönkittävät.
 
Onhan molemmissa joitakin samoja piirteitä, kyllä niitä voi rinnastaa. Mutta sitten mennään liian pitkälle, jos lähdetään sille tielle, että kunniamurhia pitää jotenkin ymmärtää kun "me Suomessakin...". Noilla asioilla on todellakin sellainen tärkeä ero, että toisessa toimii yksi sekopää, joka tuomitaan niin valtion kuin yhteisönkin puolesta kun toisessa on kyseessä ihan yleinen ongelma, jolla on myös huolestuttavan yleinen hyväksyntä.
 
[QUOTE="Tuikku";24639721]Samasta alistamisen ja omistamisen kulttuurista on kyse. Naisille näytetään kaapin paikka, kuka määrää.[/QUOTE]

Näin juuri. Ilmiö on taustaltaan sama, vaikka toteutus ja historiallinen konteksti on eri. Mutta ap on tietysti sitä mieltä, että suomalaisissa kaikki hyvin, islamissa kaikki huonosti, eikä mitenkään ole suotavaa rinnastaa mitään pahuuksia keskenään.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Onhan molemmissa joitakin samoja piirteitä, kyllä niitä voi rinnastaa. Mutta sitten mennään liian pitkälle, jos lähdetään sille tielle, että kunniamurhia pitää jotenkin ymmärtää kun "me Suomessakin...". Noilla asioilla on todellakin sellainen tärkeä ero, että toisessa toimii yksi sekopää, joka tuomitaan niin valtion kuin yhteisönkin puolesta kun toisessa on kyseessä ihan yleinen ongelma, jolla on myös huolestuttavan yleinen hyväksyntä.

Kirjoitat asiaa.

Suomessa naisten tappaminen on rikos ja sillä ei ole yleistä hyväksyntää. Sen sijaan eräissä maissa naisten tappaminen ei ole rikos, tai korkeintaan aivan pieni rikos, ja se on yleisesti hyväksytty tapaa pitää naiset kurissa ja herran nuhteessa. Tätä eroa ei kaikki tajua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24639796:
Näin juuri. Ilmiö on taustaltaan sama, vaikka toteutus ja historiallinen konteksti on eri. Mutta ap on tietysti sitä mieltä, että suomalaisissa kaikki hyvin, islamissa kaikki huonosti, eikä mitenkään ole suotavaa rinnastaa mitään pahuuksia keskenään.

Suomessa kaikki on päin persettä ja meidän on otettava Sharia-laki käyttöön, mitä pikemmin sen parempi, koska se on paaaljon parempi laki kuin Suomen Laki, ainakin jos uskomme palstamammoja ja miksemme uskoisi.
 
[QUOTE="vieras";24639632]- Tervolla menee nyt kaksi eri asiaa sekaisin. Hän puhuu mustasukkaisuudesta tai vastaavasta syystä tapahtuvista intohimorikoksista - englanniksi passion crime - kun taas kunniamurhassa on kyse aivan toisen tyyppisestä rikoksesta, honour crime, rikoskomisario Arto Karalahti Helsingin poliisin murharyhmästä sanoo.[/QUOTE]

Mikäs sinua riepoo? Ei sun tarvitse kopioida tuota aloituksen tekstiä, kyllä minä sen siitä luin.

Niin että kun oikein poliisi kommentoi, se on se yksi ja ainoa totuus vai? Ymmärrän mitä Tervo ajaa takaa. Osaatko sinä ajatella ja pohtia asioita omilla aivoillasi?
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
[QUOTE="vieras";24639908]Suomessa kaikki on päin persettä ja meidän on otettava Sharia-laki käyttöön, mitä pikemmin sen parempi, koska se on paaaljon parempi laki kuin Suomen Laki, ainakin jos uskomme palstamammoja ja miksemme uskoisi.[/QUOTE]

Osaatko pysyä asiassa? Ilmeisesti et.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
[QUOTE="Vieras";24639939]Mikäs sinua riepoo? Ei sun tarvitse kopioida tuota aloituksen tekstiä, kyllä minä sen siitä luin.

Niin että kun oikein poliisi kommentoi, se on se yksi ja ainoa totuus vai? Ymmärrän mitä Tervo ajaa takaa. Osaatko sinä ajatella ja pohtia asioita omilla aivoillasi?[/QUOTE]

Varmaankin osaat lukea ja kirjoittaa, mutta miten on ymmärtämisen laita?

Sinun kannattaisi jättää ajatteleminen ja pohtiminen niille joilla on siihen välineet...
 
[QUOTE="vieras";24639908]Suomessa kaikki on päin persettä ja meidän on otettava Sharia-laki käyttöön, mitä pikemmin sen parempi, koska se on paaaljon parempi laki kuin Suomen Laki, ainakin jos uskomme palstamammoja ja miksemme uskoisi.[/QUOTE]

Äiti 45 v on taas vauhdissa.
 
[QUOTE="vieras";24639974]Varmaankin osaat lukea ja kirjoittaa, mutta miten on ymmärtämisen laita?

Sinun kannattaisi jättää ajatteleminen ja pohtiminen niille joilla on siihen välineet...[/QUOTE]

No annapa esimerkki tällaisista henkilöistä. Mutta vaan älä itseäsi ehdota, ettet vaan saata itseäsi naurunalaiseksi..
 
[QUOTE="Vieras";24640130]No annapa esimerkki tällaisista henkilöistä. Mutta vaan älä itseäsi ehdota, ettet vaan saata itseäsi naurunalaiseksi..[/QUOTE]

Arto Karalahti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;24639930:
hm. en tiedä. mielenkiiintoinen ajatus. En tyrmäisi suoralla kädellä. en tiennyt hänen olevan noin fiksu.

Nyt tiedät. Jari Tervo rules!=)

En oo kirjoja lukenut, mutta noin persoonana fanitan.:heart:
 

Yhteistyössä