Kommunikaation ja tekojen puutteesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mies tulee väsyneenä töistä ja vastassa on vaimo, joka valittaa väsymystään. Vaimo luulee, että töissä on leppoisaa ja ihanaa kun ei tarvitse tiskata tahi pyykätä. Mies luulee, että kotona ei tarvitse kuin hiukan mukulaa syöttää ja käyttää tiskikone. Vaikuttaa siltä, että viestintä on vääränlaista ja tehotonta. Miksi?

Chattaan paljon. Chatit ovat väärällään väsyneitä kotiäitejä. Onko niin, että kotityömarmatus on yksi elämän pettymyksen ilmentymä? Ja mikä on se seikka, joka saa valittamaan mutta ei etsimään ratkaisuja? Vai onko vain niin, että ratkaisun jälkeen ei enää ole tarvetta pitää marinaa?

Karu tosiasia, joka valittavien naisten kannattaisi muistaa: miehenne maksavat menoistanne pääosan. Usein naisen sana on erittäin painava, kun asuntoa valitaan, ja monet naiset ovat epärealistisia. On toki ihanaa, että olohuoneen, saunan ja keittiön lisäksi jokaiselle perheenjäsenelle on oma, valoisa huone, ja että tuo ihana lukaali sijaitsee lähellä palveluita ja etäällä häiriöistä.

Mutta. Se. Maksaa.

Teidän miehenne käy töissä, että se unelma voitaisiin ylläpitää. Että ei joutuisi etäälle palveluista, lähelle häiriötekijöitä ja asuntoon, jossa ei ole saunaa eikä jokaiselle perheenjäsenelle omaa huonetta - saati sitten valoisaa sellaista. Nyt jokainen perheenäiti funtsii mielessään: ovatko asunnot a) kalliita vai b) halpoja? Ja sitten: onko tavallisen miehen tavallinen palkka a) paljon vai b) vähän? Jos työ on rankka, ja sen tekemisen motiivi on muijan valitseman asunnon maksaminen, vähintä, mitä nainen voi tehdä, on pitää suunsa kiinni ja pesukone käynnissä.

Jos haluaa jatkaa marinaansa netissä, kannattaa sulkea silmät ja korvat ja linnoittautua yksin pahoja av(i)omiehiä vastaan. Jos haluaa helpotusta, on pakko harrastaa realismia: mikä on sen huushollin siisteyden toivottu taso ja mitkä taas ovat vanhempien yhteenlasketut voimavarat, joista on vähennetty ansiotyön, päivittäin yksin tehdyn kotityön ja rentoutumisen ja vapaa-ajanvieton välttämätön osuus. Jäljelle jäävä energiamäärä on se, jonka voi käyttää pölypallojen metsästämiseen ja gourmet-aterioiden valmistamiseen. Ja jos näyttää siltä, että energia eri riitä lasten, asunnon, vapaa-ajan ja kaiken muun pitämiseen omien kuvitelmien mukaisina, on pakko tinkiä. Muutetaan pienempään, siedetään sekasotkua, annetaan miehelle tunti lepoaikaa töistäpaluun jälkeen jne.

Valitus ja suunsoitto ei ole ratkaisu. Ja kauniskaan puhe ei muuta mitään, ellei se johda tekoihin. Ja edelleen: ainoastaan yhteisymmärryksessä tehdyt ratkaisut johtavat hyvään. Kompromissit ainoastaan siirtävät tuskaa tai ovat moraalinen keino sulkea toisen suu. Istukaa miestenne kanssa alas ja kuunnelkaa. Ja miettikää HUOLELLA, onko kotityön aiheuttama väsymys sittenkin seuraus jostakin syvemmällä piilevästä ongelmasta - kuten kohtuuttomista omaan elämään kohdistuvista odotuksista!

Jokainen töissä käyvä ihminen varmasti ansaitsee tunnin lepoaikaa töiden jälkeen.

Mutta sekin on nykyajan standardien mukaan liikaa.
Joku brittiohjelma oli missä marmatettiin 15 minuutin breakista töiden jälkeen. Siihenkin on varmast syytä joskus.

Eli tiivistettynä: kodin ja lasten hoidosta ympäri vuorokauden joka päivä huolehtivien naisten pitää tukkia turpansa ja palvella miestä ja herraa, joka käy töissä 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa.

Voi voi ja tilulilulei..

Ja miehellähän ei ole mitään osaa eikä arpaa perheensä kokoonpanoon? vaimohan miehen väkisin makasi ja synnytti lapset? ;)

Meidän perheessä on painittu samojen asioiden suhteen. Vaimo marmattaa aluksi ja lopuksi itkee ja huutaa kotitöihin apua, kun mies ei korvaansa letkauta useista pyynnöistä huolimatta. Oli kyse kotityöstä tai sitten kodin huoltotyöstä. Yleensä tämä vaimo tarttuu myös ruuvimeisseliin jos on tarve, kun mies ei ehdi sohvan nurkasta. Puhdistaa kodin viemärit sekä vaihtaa lamput. Autolla hän ei aja joten ihan periaatteestaan jättää sen huollon aviomiehelleen ;)

Miksi vaimo väsyy? Sehän on ihan käsittämätöntä. Kuinka ketään voi väsyttää, kun on nukkunut pätkittäistä unta monta vuotta putkeen. Mieshän niitä lapsia lisää halusi ja sai haluamansa läpi, mutta miksi vaimo hoitaa yöheräämiset? Siksi että mies käy töissä.

Arjen pyörittämiseen eivät kuulu pelkän tiskikoneen täytöt ja tyhjentämiset, imuroinnit ja lattioiden pesut, pyykkihuolto silityksineen ja viikkaamisineen kaappeihin, lakanoiden vaihdot, yleinen pyyhkiminen pienten lasten jäljistä ovista ikkunoista keittiönkaapeista ja seinistä, pölyjen pyyhintä,vessojen pesut myös ne miehen kusemat jäljet sieltä, pyyhkeiden vaihdot vessoihin ja suihkutilaan, saunan pesu ym ym lista on loputon. Kaikki tämä lasten hoidon päälle, niin kyllä tämä vaimo silloin tällöin väsähtää. Kun kiltisti pyytää useita kertoja eikä eväänsä heilauta, niin marmatus muuttuu lopulta raivoksi.
Miksi mies lupaa auttaa? Miksi mies haluaa lisää lapsia, kun ei lupaustaan kuitenkaan jaksa pitää? Miksi mies saa väsyä ja olla tekemättä mitään? Miksi vaimo ei saa väsyä ja jättää tekemättä kotitöitä tai jättää hoitamatta lapsia?Miksi mies voi jäädä sairaslomalle mutta kotona oleva vaimo ei? Ja tässäkin on lista loputon ja näitä miettiessä mietin jo että miksi helvetissä mä valitsin edes tuollaisen miehen..?! Hupsista keikkaa...mitä on tullut tehtyä??

Ja onhan se arjen pyöritys toisellakin tapaa yleensä sen marmattavan vaimon päässä. Kuinka moni mies yleensä tietää milloin perheen vauvalla tai pienillä lapsilla on neuvola? Kuka käyttää lapset siellä? Milloin on koululaisten hammaslääkärit ja terveystarkastukset? Harvemmin mies ehdottaa että pitäisikö lapsi kenties käyttää lääkärissä, voisiko sillä olla vaikka korvatulehdus? Se väsynyt vaimo täyttää iltamyöhään vielä koulusta/päiväkodista tulleita lippusia ja lappusia ja järjestään kouluun tai päiväkotiin keskusteluajat vanhempainvarttiin.

Tässä pieniä esimerkkejä kotiäidin askareista. Mä ihmettelen itsekin miten mä välillä saatankin väsyä 6 lapsen kanssa. Miten mä olenkin niin ilkeä mies raasua kohtaan joka tekee n.4-6 tunnin päiviä, eikä fyysistäkään työtä.
Mitä mä olen saanut vastaukseksi mistä hänen kiinnostuksensa lopahtaminen tätä perhettä kohtaan johtuu, joka johtaa sen marmattavan vaimon väsymiseen?
1. Mut on kasvatettu näin, että äiti hoitaa kaiken.
2. Tästä on tullut tapa että sinä teet kaiken
3. Sä olet aina kotona ja aina saatavilla. Me kaikki luotamme siihen että sinä teet kaiken.
Eli tämähän on minun oma vikani että välillä olen tässä tilanteessa?! :D

En väitä että mulla on huono mies ja patalaiska, mutta kyllä joo tässä viime viikkoina hän on ollut se patalaiska paska mun silmissä ja minä itse se marmattava todella väsynyt vaimo.
Minulle selkisi sekin asia että mun oma kultsipuppeli sulkee täysin korvat ja silmät siltä että sen vaimo väsyy. Ja mä tein päätöksen: Lopetan marmattamisen, kun siitä ei ole hyötyä. Mä elän tässä ja hoidan kaiken, niin kauan kuin mä jaksan. Ja kun en jaksa niin häviän vähin äänin. Sitä en osaa etukäteen sanoa kuinka kauan mun jaksaminen kestää, koska mies voi olla hyvinkin monta vuottakin osallistuva täydellinen aviomies ja perheen isä sekä isäntä joka hoitaa kaiken. Kunnes taas kaikki lopahtaa ja alkaa laiskottaa.

Mut mä olen käsittänyt että me eletään 2000-lukua ja miehet osallistuu enemmän kuin silloin joskus -50 luvulla?

Ja miksi kodin siisteystaso pitää olla enemmän kuin välttävä tai sikolätti. Siihen mä vastaan sen että mun mielestä lapsilla on oikeus siistiin elinympäristöön, puhtaisiin vaatteisiin ja monipuoliseen ravintoon. Ja etenkin siihen että niillä on hyvinvoiva äiti, joka ei yksin pyöritä arkea väsyneenä aamusta iltaan. Ehkä se mieskin olisi sillä saralla tyytyväisempi, kun silläkin olisi se vaimo jonka kanssa se meni naimisiin aikoinaan? ;)

Mun puolesta kotiäidit purkakoon tuntojaan netissä keskustelupalstoilla. Joillain ei välttämättä ole ketään jolle purkaa. Se että saa jonnekin kirjoittaa sen pahan olon voi olla hetkittäinen helpotus.
Kaikki miehet eivät halua lisesti tai ollenkaan. Minke vaimo sille mahtaa jos se mies on kuuro tai sokea vain vaimoa kohtaan. Kyllä mua harmittaa kun mun mies toteaa kun ystävästä, että olipas se väsyneen näköinen tänään. Mitäs sitten kun mulla roikkuu silmäpussit poskella? Ei reaktiota. Tai en herää edes vauvani itkuun yöllä. Tönii hereille mutta mielessä ei käy silloinkaan miksi se vaimo ei herää enään..

• Tykkää
Reactions: Jaska-
[QUOTE="vieras1";24641297]Voi voi ja tilulilulei..

Ja miehellähän ei ole mitään osaa eikä arpaa perheensä kokoonpanoon? vaimohan miehen väkisin makasi ja synnytti lapset? ;)

Meidän perheessä on painittu samojen asioiden suhteen. Vaimo marmattaa aluksi ja lopuksi itkee ja huutaa kotitöihin apua, kun mies ei korvaansa letkauta useista pyynnöistä huolimatta. Oli kyse kotityöstä tai sitten kodin huoltotyöstä. Yleensä tämä vaimo tarttuu myös ruuvimeisseliin jos on tarve, kun mies ei ehdi sohvan nurkasta. Puhdistaa kodin viemärit sekä vaihtaa lamput. Autolla hän ei aja joten ihan periaatteestaan jättää sen huollon aviomiehelleen ;)

Miksi vaimo väsyy? Sehän on ihan käsittämätöntä. Kuinka ketään voi väsyttää, kun on nukkunut pätkittäistä unta monta vuotta putkeen. Mieshän niitä lapsia lisää halusi ja sai haluamansa läpi, mutta miksi vaimo hoitaa yöheräämiset? Siksi että mies käy töissä.

Arjen pyörittämiseen eivät kuulu pelkän tiskikoneen täytöt ja tyhjentämiset, imuroinnit ja lattioiden pesut, pyykkihuolto silityksineen ja viikkaamisineen kaappeihin, lakanoiden vaihdot, yleinen pyyhkiminen pienten lasten jäljistä ovista ikkunoista keittiönkaapeista ja seinistä, pölyjen pyyhintä,vessojen pesut myös ne miehen kusemat jäljet sieltä, pyyhkeiden vaihdot vessoihin ja suihkutilaan, saunan pesu ym ym lista on loputon. Kaikki tämä lasten hoidon päälle, niin kyllä tämä vaimo silloin tällöin väsähtää. Kun kiltisti pyytää useita kertoja eikä eväänsä heilauta, niin marmatus muuttuu lopulta raivoksi.
Miksi mies lupaa auttaa? Miksi mies haluaa lisää lapsia, kun ei lupaustaan kuitenkaan jaksa pitää? Miksi mies saa väsyä ja olla tekemättä mitään? Miksi vaimo ei saa väsyä ja jättää tekemättä kotitöitä tai jättää hoitamatta lapsia?Miksi mies voi jäädä sairaslomalle mutta kotona oleva vaimo ei? Ja tässäkin on lista loputon ja näitä miettiessä mietin jo että miksi helvetissä mä valitsin edes tuollaisen miehen..?! Hupsista keikkaa...mitä on tullut tehtyä??

Ja onhan se arjen pyöritys toisellakin tapaa yleensä sen marmattavan vaimon päässä. Kuinka moni mies yleensä tietää milloin perheen vauvalla tai pienillä lapsilla on neuvola? Kuka käyttää lapset siellä? Milloin on koululaisten hammaslääkärit ja terveystarkastukset? Harvemmin mies ehdottaa että pitäisikö lapsi kenties käyttää lääkärissä, voisiko sillä olla vaikka korvatulehdus? Se väsynyt vaimo täyttää iltamyöhään vielä koulusta/päiväkodista tulleita lippusia ja lappusia ja järjestään kouluun tai päiväkotiin keskusteluajat vanhempainvarttiin.

Tässä pieniä esimerkkejä kotiäidin askareista. Mä ihmettelen itsekin miten mä välillä saatankin väsyä 6 lapsen kanssa. Miten mä olenkin niin ilkeä mies raasua kohtaan joka tekee n.4-6 tunnin päiviä, eikä fyysistäkään työtä.
Mitä mä olen saanut vastaukseksi mistä hänen kiinnostuksensa lopahtaminen tätä perhettä kohtaan johtuu, joka johtaa sen marmattavan vaimon väsymiseen?
1. Mut on kasvatettu näin, että äiti hoitaa kaiken.
2. Tästä on tullut tapa että sinä teet kaiken
3. Sä olet aina kotona ja aina saatavilla. Me kaikki luotamme siihen että sinä teet kaiken.
Eli tämähän on minun oma vikani että välillä olen tässä tilanteessa?! :D

En väitä että mulla on huono mies ja patalaiska, mutta kyllä joo tässä viime viikkoina hän on ollut se patalaiska paska mun silmissä ja minä itse se marmattava todella väsynyt vaimo.
Minulle selkisi sekin asia että mun oma kultsipuppeli sulkee täysin korvat ja silmät siltä että sen vaimo väsyy. Ja mä tein päätöksen: Lopetan marmattamisen, kun siitä ei ole hyötyä. Mä elän tässä ja hoidan kaiken, niin kauan kuin mä jaksan. Ja kun en jaksa niin häviän vähin äänin. Sitä en osaa etukäteen sanoa kuinka kauan mun jaksaminen kestää, koska mies voi olla hyvinkin monta vuottakin osallistuva täydellinen aviomies ja perheen isä sekä isäntä joka hoitaa kaiken. Kunnes taas kaikki lopahtaa ja alkaa laiskottaa.

Mut mä olen käsittänyt että me eletään 2000-lukua ja miehet osallistuu enemmän kuin silloin joskus -50 luvulla?

Ja miksi kodin siisteystaso pitää olla enemmän kuin välttävä tai sikolätti. Siihen mä vastaan sen että mun mielestä lapsilla on oikeus siistiin elinympäristöön, puhtaisiin vaatteisiin ja monipuoliseen ravintoon. Ja etenkin siihen että niillä on hyvinvoiva äiti, joka ei yksin pyöritä arkea väsyneenä aamusta iltaan. Ehkä se mieskin olisi sillä saralla tyytyväisempi, kun silläkin olisi se vaimo jonka kanssa se meni naimisiin aikoinaan? ;)

Mun puolesta kotiäidit purkakoon tuntojaan netissä keskustelupalstoilla. Joillain ei välttämättä ole ketään jolle purkaa. Se että saa jonnekin kirjoittaa sen pahan olon voi olla hetkittäinen helpotus.
Kaikki miehet eivät halua lisesti tai ollenkaan. Minke vaimo sille mahtaa jos se mies on kuuro tai sokea vain vaimoa kohtaan. Kyllä mua harmittaa kun mun mies toteaa kun ystävästä, että olipas se väsyneen näköinen tänään. Mitäs sitten kun mulla roikkuu silmäpussit poskella? Ei reaktiota. Tai en herää edes vauvani itkuun yöllä. Tönii hereille mutta mielessä ei käy silloinkaan miksi se vaimo ei herää enään..[/QUOTE]

Eikö olisi parempi jättää tuollainen sika heti eikä monen vuoden päästä kun burn-out viimein iskee?

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Niinkuin mä totesin: En väitä että mun mies on patalaiska paska aina vaan välillä JA SILLOIN MÄ OLEN SE MARMATTAVA VAIMO. Jos kaikki miehet olisivat täysin näkeviä ja kuulevia tapauksia tällä 2000-luvulla, niin eikö nämä marmattavat kotiäidit olisi jo sukupuuttoon kuollut kansa?!

Ja sitäkin mä halusin tuoda esille tälle alkuperäisalottajalle että jos yhteistuumin on perhe perustettu olkoon lapsiluku mikä hyvänsä, niin kyllä siitä arjesta kuuluu miehellekin oma osansa. Moni ei käsitä sitä työmäärää minkä se vaimo kulta siellä hoitaa yleensä yksin. Mistä kaikesta se koostuu, ei pelkästään astianpesukoneesta ja imuroinnista. Se on valvava paletti mikä siellä himassa pyörii.

Ja kyllä, minun mieheni valitsi ihan itse minut ja osan lapsista entisestä elämästäni. Kukaan ei häntä pakottanut. Hän itse halusi minut lastensa äidiksi. Ja kyllä, tuon taloon yhtä paljon rahaa kuin hän.
Yhteistuumin hankimme talon, joka rakennutetaan. Monen muun silmissä saan sen lukaalin. Itse en näe sitä luukaalina vaan toimivana kotina tälle perheelle. Ja kyllä, maksan puolet asuntovelastamme.

Se pistää vaan ihmetyttämään miksi äidit eivät saa väsyä, mutta miksi miehet saavat silloin kun niitä huvittaa? Se ei kertakaikkiaan mene mulla jakeluun.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep

Uusimmat

Yhteistyössä