Meillä on ollut mun äidin kanssa varsin riitaisat välit koko mun lapsuuteni ajan, en ollut varmaan kuutta vuotta täyttänyt, kun ekan kerran kyselin isältäni, että miksei äiti rakasta minua niinkuin muita sisaruksiani. Ikinä ei kuitenkaan meillä käytetty väkivaltaa, mutta se henkinen puoli satuttaa yhä edelleen ja vaikuttaa itsetuntoon ja itsensä arvostamiseen aika paljon. Kaikista pahin taisi olla se, kun eräänä päivänä äitini haki minut autolla koulusta (olin yläasteella) ja kerroin äidilleni olevani koulukiusattu ja itkien kysyin, miksei minulla ole ainuttakaan kaveria. Äitini vastaus oli, että katso peiliin ja mieti miksei - kuka noin kamalan ihmisen kaveri haluaisi olla?
Tämä lause on siitä lähtien vaikuttanut ihan kaikkiin ihmissuhteisiin, mutta ehkä eritoten mahdollisiin parisuhteisiin: olen 24-vuotias "mallinmitoissa" oleva kaunis itsestään huolta pitävä nuori nainen, jolla ei ole eläissään ollut minkäänlaista parisuhdetta. En uskalla päästää ihmisiä lähelleni, koska pelkään, että se kamaluus paljastuu kauniin huolitellun kuoren alta, enkä voisi kenellekään ajatella sitä kohtaloa, että joutuisi elämään sisäisesti näin vastenmielisen ihmisen kanssa :/