Mitä mieltä tästä, häät ja vanhempien osallistuminen järjetämiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Meillä siis siskolleni järjestettiin häät täysin vanhempieni maksamana.Budjetti oli 10 000 e ja vähän meni ylikin. Nyt olen itse ilmoittanut,että menemme naimisiin, mutta emme järjestä juhlia. Äitinisanoi, että saamme toki kuitenkin sen saman rahan,koska sitä ovat meille tytöille häitä varten säästäneet. Nyt isäni kuitenkin sitä mieltä,että emme saa heiltä mitään, jos ei kerran juhliakaan pidetä. Emme siis edes mitään häälahjaa.

Minulle tämä on ok. Mies on sitä mieltä,että todella torkeää, kun sitä on kerran meille säästetty sitä rahaa ja luvattu että maksetaan. Hääjuhlaa emme halua, koska suku on iso ja riitaisa,viitsi murehtiaketä kutsutaan ja ketä ei ja ketä ottaa nokkiinsa. Naimisiin mennään toistemmevuoksi, ei siihen sukulaisia kaivata.

Ei vanhemmilla ole mitään velvoitetta antaa rahaa, mutta mielestäni tuo on epäreilua. Sitä paitsi mun mielestä on törkeää vanhemmilta alkaa määräilemään, että saatte rahaa jos teette niin kuin he haluavat. Toki he saavat päättää, millä perustein rahan antavat tai ovat antamatta, mutta mun mielestä mihinkään antamiseen ei kuulu tuollaiset ehdot ja määräilyt.

Rahat ovat ikävä kyllä vanhempiesi joten he viime kädessä päättävät mitä niillä tekevät. Itse en kuitenkaan kykenisi laittamaan kahta lastani eriarvoiseen asemaan. Jos minulla on rahaa jaettavana niin pidän tarkkaan huolen siitä että annan jokaiselle tasapuolisesti. Tiedän että kaikki eivät ajattele samoin ja siitä usein seuraakin katkeruutta sisarusten välille.

Minusta vanhemmat o oikeudenmukaisia kun maksavat kummankin häät, haluavatpa millaiset vaan järjestää. Mutta ei ole oikein että jos ei järjestä häitä , niin pitäisi saada rahana se summa.

mä en oikein koskaan ole tajunnut tuota sisarusten eriarvoisuutta vanhemmille... en vaan käsitä, miten tilanne päätyy sellaiseksi? mulle on molemmatlapset ihan yhtä rakkaita ihan samallatavalla aion molempia tukea rahallisesti, oli tarvetta tai ei.

Minusta vanhemmat o oikeudenmukaisia kun maksavat kummankin häät, haluavatpa millaiset vaan järjestää. Mutta ei ole oikein että jos ei järjestä häitä , niin pitäisi saada rahana se summa.

Ja sinusta ei tuntuisi pahalta että mennessäsi naimisiin et saisi vanhemmiltasi mitään lahjaa vain ja ainoastaan sen takia että et ole järjestänyt juhlia?

[QUOTE="vieras";24670873]a. 10 000 € häihin eli koko suvun juhlaan
b. 10 000 € kahden ihmisen omaan käyttöön[/QUOTE]

Itsekin näen asian näin. Ainoa mikä itseäni harmittaa on se,että häälahjankin jättävät antamatta, kun antoivat kuitenkin siskolleni myös 2000e häälahjaksi. Että he eivät voi minua muistaa,koska eivät saa maksaa ja järjestää hääjuhlia?

Mutta toisaalta,siskolleni ovat maksaneet myös auton,keittiöremontin, lastenvaunut jne.. Minulle eivät mitään,koska minä kuulemma pärjään itsekin. No kai pärjään kun pärjättävä on.Siskokin kuitenkin ihan töissä käyvä ihminen.

Vähän asian sivusta, mutta kuka hullu laittaa kymppitonnin HÄIHIN?!? Ehdota, että vetävät sen sinulle säästetyn kymppitonnin vessasta alas, niin tulee käytettyä tasapuolisen vastaavalla tavalla?

Siis kymmenen tuhatta euroa. Aivan mieletön pesämuna nuorelle parille. Jos jollain vanhemmilla todella on mahdollisuus antaa tuollainen summa, niin upea juttu! Todella harvalla on tuollaisia määriä säästettynä.

[QUOTE="hmmm";24670890]peesaan tätä ajatusta[/QUOTE]

Heh, juu niin varmaan peesaat kun ajatus oli omasi. Minuutin päästä kirjoitettu kai nyt JOKAINEN tajuaa...

[QUOTE="a p";24671046]Itsekin näen asian näin. Ainoa mikä itseäni harmittaa on se,että häälahjankin jättävät antamatta, kun antoivat kuitenkin siskolleni myös 2000e häälahjaksi. Että he eivät voi minua muistaa,koska eivät saa maksaa ja järjestää hääjuhlia?

Mutta toisaalta,siskolleni ovat maksaneet myös auton,keittiöremontin, lastenvaunut jne.. Minulle eivät mitään,koska minä kuulemma pärjään itsekin. No kai pärjään kun pärjättävä on.Siskokin kuitenkin ihan töissä käyvä ihminen.[/QUOTE]

Juu, ihan tasapuoliselta kuulostaa...

Mä olin luvannut maksaa tyttäreni häät. Ihan kuten meidän suvussa on ollut tapana eli morsiamen vanhemmat maksavat häät. Kun tyttäreni kuitenkin päätyi siihen, että varsinaisia juhlia ei järjestetä, niin en mä antanut ko summaa hänelle muuhun käyttötarkoitukseen. Jos ei hääjuhlia, niin ei myöskään hääjuhla-avustusta. En mä joululahjojakaan anna juhannuksena.

Mitä noin muutoin tulee lahjomiseen, niin en mä hanki lahjaa sellaisessa tilanteessa, että mua ei ole kutsuttu koko kekkereihin. Olipa sitten kyse häistä, rippijuhlista tai synttäreistä. Meillä ainakin on niin iso suku, että jos noin toimisi, saisi olla lompakko levällään jatkuvasti. Esikoinen puolisoineen halusi mut paikalle maistraattiin ja toki silloin oli luontevaa myös lahja antaa. Jos olisivat menneet salaa naimisiin, niin ei kai he multa lahjaakaan olisi silloin odottaneet?

No ne rahat on hääjuhlia varten säästetty et jos niitä ei pidetä niin ei kai tartte sit rahaakaan maksaa. Ei mekään rahaa saatu kun mentiin maistraatissa naimisiin mut veljen häistä maksoi osan. Ei ole käynyt mielessäkään et niitten pitäs meille rahaa antaa kun ekrran ei juhliakaan pidetty..

Veljeni piti isot häät ja vanhempani antoivat hääjärjestelyihin rahaa. Minä menin naimisiin maistraatissa (jonka jälkeen perheet ruokailivat ravintolassa)' enkä odottanut että saisin vanhemmiltani hääjuhlarahaa. Sain kuitenkin saman summan häälahjaksi, mutta se oli täysi yllätys.

Itse kyllä antaisin lapselleni häälahjan vaikka mitää juhlia ei järjestettäisikään: häitä seuraava tapaaminen olisi juhlallinen kohtaaminen joka tapauksessa.

Jos juhlat on häitä varten säästetty, eikä häitä pidetä, niin musta on ihan normaalia, että se rahakin jää sitten käyttämättä. Musta olisi väärin siskoasi kohtaan, jos sinä ja miehesi saisitte vain omaan käyttöön rahat, jotka on tarkoitettu juhlien järjestämiseen. Mun mielestä myöskään häälahjaa ei tarvitse/kuulu antaa jos ei järjestetä häitä.

Vanhempani maksoivat siskoni häät johon kuului koko repertuaari teetetyistä puvuista, vieraille varatuista hotellihuoneista, jatkopaikoista ym.

Kun itse menin maistraatissa naimisiin niin isäni ei edes onnitellut, ei lahjaa ja "kaupan päälle" joi minun 10pulloa shamppanjaa, jotka oli tarkoitus tarjota ns.häävieraille. Että tasan ei mene nallekarkit, muusta en ole katkera kuin niistä shamppanja- pulloista.

Yhteistyössä