Miksi syksyllä iskee armoton masennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsy"

Vieras
Kesällä ei ole kummonenkaan olo, ihan normaali. Mutta pari kuukautta ihan hirveä masennus. Tuntuu että mitään ei saa aikaseksi, epäonnistun kaikessa, tunnen itseni kaikinpuolin huonoksi ihmiseksi. Sain haettua taas pitkän tauon jälkeen masennuslääkkeet, koska se on ihan tutkittu että minun on ihan turha terapiassa käydä koska ongelmat johtuu vaan serotoniinista ja sen vähyydestä.
Miksi pitää olla tämmöinen? Miksi en voi ajatella normaalisti syyllistämättä itseäni?

Kevväällä ihmiset sekoaa, syksyllä masentuu. Se on osa luonnon kiertokulkua. Etkä tosiaan oo ainoa. Mut jo asian tiedostaminen helpottaa....
Juuri näin. Mulla on ollut aina aiemmin juuri kuten ap kuvaili. Tänä syksynä otin toisenlaisen asenteen: pimeään vuodenaikaan ei kuulukaan saada mitään aikaiseksi. Ollaan vaan hissun kissun... korkeintaan luetaan sängyssä tai röhnötetään telkkarin ääressä, nukutaan mahdollisimman paljon ja odotellaan kevättä. Ollaan vaan talvihorroksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24686872:
Juuri näin. Mulla on ollut aina aiemmin juuri kuten ap kuvaili. Tänä syksynä otin toisenlaisen asenteen: pimeään vuodenaikaan ei kuulukaan saada mitään aikaiseksi. Ollaan vaan hissun kissun... korkeintaan luetaan sängyssä tai röhnötetään telkkarin ääressä, nukutaan mahdollisimman paljon ja odotellaan kevättä. Ollaan vaan talvihorroksessa.

No joo.. oishan se kiva noinkin, mutta mulla on vaan suunnaton ahdistus päällä koko ajan. Pitäis tehdä kaikkea ja jaksaa, mutta ei vaan jaksa.
Kävin 6 vuotta psykologilla ja psykiatrilla ja ei ne keksiny mulle muuta enää ku lääkkeet. Lopetin ne 6 vuodeksi ja nyt oireet on palanneet.

[QUOTE="väsy";24686894]No joo.. oishan se kiva noinkin, mutta mulla on vaan suunnaton ahdistus päällä koko ajan. Pitäis tehdä kaikkea ja jaksaa, mutta ei vaan jaksa.
Kävin 6 vuotta psykologilla ja psykiatrilla ja ei ne keksiny mulle muuta enää ku lääkkeet. Lopetin ne 6 vuodeksi ja nyt oireet on palanneet.[/QUOTE]
Jos lääkkeet auttavat, niin niitä kannattaa ehkä käyttää. Mulla on ihan sama probleema - siis tuo, mitä lihavoin - mutta nyt päätin, että pimeään vuoden aikaan mun ei pidä tehdä kaikkea eikä tarvitsekaan jaksaa. Ihan hullun hommaa olisikin yrittää raapia itsestään yhtä paljon energiaa kuin mitä on valoisaan vuoden aikaan. Ei onnistu mulla ja tällä kertaa en aio yrittääkään. Mun tilannetta tietysti helpottaa se, että mulla on jo aikuiset lapset. Pärjäävät itsekin eikä mun tarvitse pestä pyykkiä tai laittaa ruokaa, jos en halua. Nyt, kun ei ole enää koiraakaan, voin mennä nukkumaan vaikka heti töiden jälkeen.