Antaisitko oman alle 3v lapsesi yhdeksi "tukilapsista" erityislasten ryhmään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bud
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä esikonen oli aiemmin tälläisessä ryhmässä tukilapsena. Siirtyi sieltä tänä syksynä eskariin. Meillä on siitä vain positiivisia kokemuksia. Ryhmässä on enemmän hoitajia, mikä tarkoittaa tietysti kaikille lapsille enemmän huomiota. Minä ainakin lasken suureksi plussaksi sen, että lapsi oppi että tässä maailmassa on monenlaisia ihmisiä; kaikki yhtä arvokkaita. Erilaisuus lakkasi olemasta mikään ihmeteltävä juttu. Lapsi oppi ison joukon tukiviittomia eikä siitäkään varmasti haittaa ole, jos nyt ei varsinaisesti hyötyäkään.

Ehdottomasti kyllä! Tulevaisuudessakin tarvitaan sosiaalitätejä ja -setiä. Ja hoitajia erityislapsille, tukilapsista tulee täydellisiä näihin työtehtäviin. Mikä sen arvokkaampaa kuin työkokemus jo kolmevuotiaasta lähtien. <3

Ihmetyttää,että miksi ei voi kertoa ryhmästä mitään? Diagnoosia ei kukaan meistä tarvitse tai sillä tiedolla mitään mutta mihin suuntaa lapset edes on, niin pitäisi kyllä sanoa. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä vaitiolovelvollisuuden kanssa

Oli pakko tulla vielä lisäämään, että tämähän riippuu tietysti ryhmästä. Meidän lapsi sattui ryhmään jossa oli kaksi lievästi autistista lasta ja muutama muulla tavalla kehitysvammainen. Tällä tarkoitan lapsia, jotka ovat ulkoisesti täysin tavallisia, mutta eivät puhu, eivät ole vielä 5- vuotiaana oppineet kuivaksi jne. Ryhmä oli minusta rauhallinen. Oma lapsi on myös sanavalmis, rohkea ja tutustuu nopeasti uusiin ihmisiin.

osaatko sanoa, minkälaisia lapsia tuollaisessa erityisryhmässä voi olla? Eikö esim.ADHD-lapset osaa olla aika kauheita? Voiko siellä olla esim. autisteja tai syntyjään kehitysvammaisia? Ja se, että ryhmä on hieman pienempi.. lapset ovat varmasti työläämpiä, että se siitä.

Joo, voi olla noita diagnooseja pienryhmän lapsilla. Mutta meidän päiväkodissa pienryhmässä on useampi lapsi, jolla on vain kielen kehityksen häiriöitä eli siksi juuri tarvitsevat normaalisti kehittyneitä lapsia "tukilapsiksi" eli leikin ja puheen malliksi. Omani voisi mennä pienryhmään tukilapseksi, mutta oman työni kannalta se ei ole järkevää. Eikä päiväkotiryhmissä nyt kovin kamalia asioita vielä tapahdu, kun kaikki lapset (myös ne erityislapset) ovat vielä pieniä.

Alkuperäinen kirjoittaja harkitsisin:
Ihmetyttää,että miksi ei voi kertoa ryhmästä mitään? Diagnoosia ei kukaan meistä tarvitse tai sillä tiedolla mitään mutta mihin suuntaa lapset edes on, niin pitäisi kyllä sanoa. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä vaitiolovelvollisuuden kanssa

Kyllä vaitiolovelvollisuus on erittäin tiukka sosiaali-ja terveysalan töissä. Ei päiväkotihenkilökunta saa kertoa muille lapsille tai heidän vanhemmilleen esim. toisten vanhempien/lasten vapaapäivistä, lomista tms. asioistakaan saati sitten ryhmän lasten diagnooseista tai piirteistä. Äkkiäkös ne nyt yhdistää lapsiin, kun pienryhmässä on usein vain 10 lasta.

[QUOTE="Mä";24720632]Kyllä vaitiolovelvollisuus on erittäin tiukka sosiaali-ja terveysalan töissä. Ei päiväkotihenkilökunta saa kertoa muille lapsille tai heidän vanhemmilleen esim. toisten vanhempien/lasten vapaapäivistä, lomista tms. asioistakaan saati sitten ryhmän lasten diagnooseista tai piirteistä. Äkkiäkös ne nyt yhdistää lapsiin, kun pienryhmässä on usein vain 10 lasta.[/QUOTE]

Kukaan ei olekkaanpuhunut lomista ym. vaan ihan siitä millaisia lapsia siellä on yleisesti. Esimerkiksi jos haet työtä vaikka erityiskoulun niin yleisestisaa sanoa millaisia lapsia on luokassa tai koko koulussa. Tällöin ei rikota vaitiolovelvollisuutta. Eri asia onjos aletaan diagnooseja latelemaan. Ja eikös ne siellä päiväkodissa jo osittain näekkin millaisia lapsia siellä on ? Tiukka on, mut ei noin tiukka kun annat ymmärtää.

Halusin lapseni tukilapseksi pienryhmään ja hän on saanut aivan ihanan ,pienen ryhmän,3 osaavaa työntekijää ja yhden avustajan ryhmässä.Ryhmä retkeilee,puuhailee kaikenlaista ja on kaikenkaikkiaan aivan mainio paikka.Lapseni saa sieltä varmasti enemmän kuin antaa.Ja vielä pienenä huomiona niille,jotka kuvittelevat,että erityisryhmissä tapahtuu jotain kamalaa ja käytös on huonoa.Mikä on teidän arvionne siitä,millaisia ovat normiryhmät,joissa on parikymmentä lasta ja muutama aikuinen.Mukaan mahtuu monenlaista ongelmaa.Se mikä tekee integroiduista yms ryhmistä loistavia on se , että niissä ongelmiin on mahdollista puuttua tehostetusti.:)

Mulla ei ole periaatteessa mitään ko. lapsia vastaan, mutta mitä minun tyttöni saa siitä, että olisi tukilapsi? En halua, että hän joutuu näkemään jotain, mitä ei kuuluisi.

Miten niin ei kuuluisi nähdä? Lasten on hyvä nähdä erilaisuutta jo pienestä pitäen. Ennakkoluulot ja asenteet ovat yleensä vanhemmilla, lapset käsittelevät nämä asiat paljon paremmin kuin aikuiset luulevat heidän voivan osata käsitellään. Tuskin he kovin ovat käytöshäiriöisiä lapsia pahimmasta päästä.

[QUOTE="Satu";24718229]Enkä vie lastani sellaiseen päiväkotiin. Juuri väänsin kaupungin tätien kanssa aiheesta, kun tarjosivat ylisuuresta päiväkodista paikkaa. Ryhmässä olisi ollut viisi erityislasta, vaikka muuten täysin normaaliryhmä = 23 lasta ja 4 hoitajaa. Luulen, että henkilökuntaa otti päähän, kun en suostu lasta luonnehäiriöisille narsisteille altistamaan, tokihan tätien päivä sujuisi rattoisammin, kun adhd:t hakkaisivat meidän rauhallista tyttöä kaiket päivät heidän sijastansa.

Nämä häiriköt eivät mene koskaan töihin. Mamut elää sosiaalituilla. Minun lapseni joutuu aikanaan kilpailemaan opiskelupaikoista, työpaikoista, uralla noususta. Mikä vika siinä on, että haluan antaa hänelle siihen parhaat mahdolliset eväät?

Minulla on onneksi vara valita ja hoidatan jatkossakin lapseni yksityisesti. Ei ole häirikköjä eikä muita epävakautta tuovia lapsia näkyvissä. Lapseni hoito sujuu kuin tanssi ja yhteistyö on erinomaista. Vanhemmat ovat aktiivisia eikä joukossa ole sossuvanhempia, jotka tuovat lomillaankin lapset hoitoon.

Ikäväähän epätasa-arvoisuus on, mutta eipä sosiaalitapauksetkaan ole aktiivisia muuttamaan elämäntyyliään ja panostamaan lapsiinsa. Miksi minun lapseni pitäisi tukea heidän lasten kehitystä? Olen panostanut lapseni kehitykseen ja hyvinvointiin todella paljon, enkä halua että sitä kukaan häirikkö sotkee.

Jotkut äidit käyttävät huumeita, alkoholia, tupakkaa, myrkyllisiä kosmetiikkatuotteita, lisäaineita ym raskausaikana. Onko mikään ihme, että lapsistakin tulee jotenkin poikkeavia? Ja sitten sosiaalidemokraattihoitotädit kaakattavat kuinka kaikkien pitäisi olla tasa-arvoisia. Ihan heti, kun nämä sosiaalitapaukset ottavat itseään niskasta kiinni.

Erityislapsia paapotaan ja heidän "kuntoutustaan" tuetaan miljoonavaroin. Kivahan se on, että istuvat linnassa vasta 18-vuotiaana, eikä jo 16-veenä.

Lahjakkaita lapsia sen sijaan ei saisi mitenkään normaalikouluissa ja päiväkodeissa tukea. Heidän erityislahjojen tukeminen jää täysin vanhempien vastuulle.[/QUOTE]

Sä et tiedä asiasta näköjään mitään.

Tiedätkö, että koulussa nämä erityislapset pyritään sijoittamaan tavallisiin luokkiin? Sun kannattaa alkaa harkitsemaan kotiopetuksen antamista...

Onhan tietysti jossain ne käytöshäiriöisetkin. Ja silloin eteen tulee väistämättä tilanteita, joita ei pitäisi tulla. Täällä on puhuttu kahdesta eri asiasta:

1. INTEGROIDUISTA PIENRYHMISTÄ

2. NORMAALEISTA SUURRYHMISTÄ, JOIHIN ON YMPÄTTY ERITYISLAPSIA

Pienryhmä varmaan joo ok, mut noi isot ryhmät onko ees laillisia? Niitäkin kuitenkin on aika paljon nykyisin.

En laittaisi epämääräisten taustatietojen vuoksi. Samasta syystä en antanut lapselleni aikanaan sikapiikkiä.

Riskit liian suuret.
Jos näistä asioista annettais enemmän infoa niin vanhempien ei tarvis arpoa niin paljon. Vois vaikka kysyä erityislasten vanhemmilta luvan, etä saako nimiä mainitsematta edes yhdellä sanalla viitata erityistarpeen laatuun.

Jos mitään ei kerran saa sanoa edes ympäripyöreästi, niin miksi tällaisia sit löytyy ihan nimeltä..?

http://www.peda.net/veraja/vep/tietoveraja/opetus/avustaminen/tarinoita_avustamisesta

Alkuperäinen kirjoittaja tä?;24720964:
Jos mitään ei kerran saa sanoa edes ympäripyöreästi, niin miksi tällaisia sit löytyy ihan nimeltä..?

Tarinoita avustamisesta

Sen takia, että koulussa nämä jutut otetaan tosissaan. Päiväkodissa lähihoitajat leikkivät erityisalojen asiantuntijoita ja sitten kierosti hymyillen vetoavat vaitiolovelvollisuuten, kun pitäis oikeasti tehdä sitä työtä.

poikani eskariryhmässä on erityislapsia esim. kehitysvammainen ja en voi sanoa muuta kuin positiivista ja niin kaikki muutkin vanhemmat ovat tykänneet todella paljon tästä ryhmästä. Lapset ovat hyvin suvaitsevaisia erilaisuutta kohtaan ja ottavat kehitysvammaisen leikkeihin mukaan ja esim. poikani on erityisesti huomioinut häntä.

[QUOTE="ups";24720707]Miten niin ei kuuluisi nähdä? Lasten on hyvä nähdä erilaisuutta jo pienestä pitäen. Ennakkoluulot ja asenteet ovat yleensä vanhemmilla, lapset käsittelevät nämä asiat paljon paremmin kuin aikuiset luulevat heidän voivan osata käsitellään. Tuskin he kovin ovat käytöshäiriöisiä lapsia pahimmasta päästä.[/QUOTE]

No päätös on tehty ja en antanut lasta siihen ryhmään. Kuten jo aiemmin kirjoitin, voi olla, että ryhmässä ei pahoja käytöshäiriöisiä olekaan, mutta kun en saanut tietää mitään, en suostu antamaan. Tutustumassa olisi toki saanut käydä, mutta ei siinä tunnissa parissa oikeaa kuvaa saa välttämättä. Ja tämä on myös tytön isän toive, että tyttö pysyy normiryhmässä.

Kyllä sitä kaikenlaisia ihmisiä joutuu elämässään kohtaamaan, viimeistään jo koulussa. Alle 3v:n ei vielä tarvitse kohdata joka päivä tuntikausia, kun ei ole pakko.

Mä pyytäisin, että voitaisiinko käydä lapsen kanssa tutustumassa ko. ryhmään ja vähän kokeilemaan, että miten lapsi itse kokee sen. Samalla itsekin näkisi minkälaisia hoitajat, päiväohjelma ym. Ei kai teidän "sikaa säkissä" tarvi valita? Käydäänhän päiväkotiryhmiin muutenkin tutustumassa.

Onhan tietysti jossain ne käytöshäiriöisetkin. Ja silloin eteen tulee väistämättä tilanteita, joita ei pitäisi tulla. Täällä on puhuttu kahdesta eri asiasta:

1. INTEGROIDUISTA PIENRYHMISTÄ

2. NORMAALEISTA SUURRYHMISTÄ, JOIHIN ON YMPÄTTY ERITYISLAPSIA

Pienryhmä varmaan joo ok, mut noi isot ryhmät onko ees laillisia? Niitäkin kuitenkin on aika paljon nykyisin.

Juu siis tämä erityisryhmä, mistä puhun on nimenomaan tuollainen pienennetty ryhmä, 16 lasta, joista osa tukilapsia, osa erityislapsia.

[QUOTE="Minä";24721039]Mä pyytäisin, että voitaisiinko käydä lapsen kanssa tutustumassa ko. ryhmään ja vähän kokeilemaan, että miten lapsi itse kokee sen. Samalla itsekin näkisi minkälaisia hoitajat, päiväohjelma ym. Ei kai teidän "sikaa säkissä" tarvi valita? Käydäänhän päiväkotiryhmiin muutenkin tutustumassa.[/QUOTE]

Ja tässä meidän asiassa oli vielä se, että ryhmän vaihdos olisi pitänyt tehdä 2vko:n varoitusajalla nyt heti lokakuun alusta. Että ei hyvä maku senkään takia. Ei yksinkertaisesti olisi ehtinyt edes tutustumaan kunnolla, kun itsekin käyn töissä.

Yhteistyössä