Olen pitkittänyt kaikkia asioita aivan liikaa, onko mitään korjattavissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikkoni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikkoni

Vieras
Olen halunnut aina kasvattaa lapset rennosti. Mitään ei oo pakko oppia,jos haluaa oppia harjoitellaan, jos ei haluta voidaan olla osaamattakin. Ja nyt on tullu lähiaikoina ilmi ettei se ollutkaan kauhean fiksu ratkaisu.
Meillä on 6v esikoinen. Eskari alkoi tänä syksynä ja hoitajat ovat kertoneet tytön taidoista, sosiaalisista ja fyysisistä, lähinnä negatiivistä palautetta. Ensinnäkin, hän ei osaa rakentaa minkäänlaisia kaverisuhteita. Nuoremmat sisarukset joiden kanssa on tähän asti leikkinyt, 5 ja 3, ovat olleet lähes ainoat kaverit. He ovat kuitenkin pienempiä eivätkä sillä tavalla osaa olla "kavereita", vaan uhmiksina saattaa lelu lentää ja toiseen suututaan ihan mistä tahansa pikkujutusta. Esikolla ei ole enää sitä heittelyä, mutta hän ei ymmärrä kerrasaan sitä ettäkö oltais pidempiaikaisia kavereita, tai leikittäisi pidempiä leikkejä kuin 10min. Hän suuttuu tosi herkästi, koska kotonakin sisarukset suuttuvat eikä keskistytä leikkiin vaan touhoutetaan vaan kokoajan sinne tänne eikä osata pysyä ollenkaan paikallaan. Sitten tyttö ei osaa käydä itse pöntöllä (pyyhkii pissan muttei kakkoshätää), eikä suostu mennä yksin vessaan. Siellä on oltava joku seurana. Toiseksikaan tyttö ei pue itse muuta kuin collarit, sukat ja paidan. Kaikkeen muuhun tarvitaan apua, mutta pipo menee päähän. Esim. uloslähtiessä takin vetskari pitää sulkea, laittaa hanskat ja kengät. Hän myös vihaa pukeutumista ja se onnistuu vain taistelulla. Kukaan ei ole ikinä ollut kauhean innokas kävelijä. Siksi menemme lähestulkoon kaikki matkat rattailla. 6v:llä on rattaissa seisomalauta. 5 ja 3v menevät kyydissä. Ja koska hän ei ole paljon kävellyt on päiväkodin retkillä tyttö usein sanonut, ettei jaksa kävellä . Saa sitten itkupotkuraivarin jos matka siitä jatkuu.
Hän viihtyy tosi paljon myös sylissä. Tyttö tykkää kovasti piirtää mutta haluaa että voi istua sylissä kun piirtää. Muutenkin pyytää usein päästä syliin ja aina otankin hänet ja sitten voimme yhdessä vaikka laitella ruokaa, tai vaikka ihan kävellä tyttö sylissä. Lepohetket ovat eskarissa vaikeita, kun tyttö lähtee usein vaeltelemaan. Hän ei halua enää takaisin lepämään vaan hänen kanssaan on lähdettävä toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Toinen se ettei kukaan meidän lapsista ole ikinä nukahtanut muualle kuin syliin ja kaikki nukkuvat yhä meidän kanssa samassa huoneessa.

Ja tuolla touhulla ei eskarissa pärjää ollenkaan. Saanko vielä jotenkin pelastettua lapsen kouluunmenon, jottako vähän itsenäistyisi? Mutta toivoisin kuitenkin että saisin yhä edes jotenkin jatkaa tuota omien valintojen tekemistä lasten kanssa. Että hän voisi itse päättää haluaisiko opetella sen ja sen, ei ole minusta ollut ikinä mukavaa käskeä lasta tuollaiseen minkä voi itekki päättää, vaan mielummin sanoa, että haluaisitko pukea itse tänään vaatteet? Mutta jos ei muu auta tietenkin sitten käsken. Neuvoja?

Nyt vaan alatte harjoittelemaan noita kaikkia taitoja! Kaikkea ei tarvitse oppia kerralla, teillä on vielä vuosi aikaa. Valitse ensin joku yksi mielestäsi tärkein asia ja aloittakaa siitä. Sopikaa yhdessä tytön kanssa jotain palkkioita, joita saa kun harjoittelee ahkerasti ja oppii. Kyllä hän vielä kerkeää oppia ennen kouluun lähtöä. Kannattaa keskustella myös eskaritätien kanssa, että kuinka toimia, jotta voisivat kannustaa olemaan esim. pukeutumisessa itsenäisempi.

Taitaa olla sen verta tempperamenttinen tyttö, että sen vuoksi osa jää opettelematta, itseä ihmetyttä ettei lapsesi osaa muka pukea vaikka puolta nuoremmatkin jo osaavat. Sitkeesti vaan laitat lapsesi itse tekemään asioita.

[QUOTE="vieras";24739717]Täytyy olla provo..[/QUOTE]
Juu, jos perheessä on 6-, 5- ja 3-vuotiaat lapset, niin äidin on täytynyt olla todellinen super-superäiti, jos on pystynyt nukuttamaan lapset aina syliin ja huolehtimaan pukemiset. Normaali (isompi) lapsi ei jää odottamaan sitä, että äiti pukee hänet, jos on kiire ulos tai muihin touhuihin.

Olen halunnut aina kasvattaa lapset rennosti. Mitään ei oo pakko oppia,jos haluaa oppia harjoitellaan, jos ei haluta voidaan olla osaamattakin. Ja nyt on tullu lähiaikoina ilmi ettei se ollutkaan kauhean fiksu ratkaisu.
Meillä on 6v esikoinen. Eskari alkoi tänä syksynä ja hoitajat ovat kertoneet tytön taidoista, sosiaalisista ja fyysisistä, lähinnä negatiivistä palautetta. Ensinnäkin, hän ei osaa rakentaa minkäänlaisia kaverisuhteita. Nuoremmat sisarukset joiden kanssa on tähän asti leikkinyt, 5 ja 3, ovat olleet lähes ainoat kaverit. He ovat kuitenkin pienempiä eivätkä sillä tavalla osaa olla "kavereita", vaan uhmiksina saattaa lelu lentää ja toiseen suututaan ihan mistä tahansa pikkujutusta. Esikolla ei ole enää sitä heittelyä, mutta hän ei ymmärrä kerrasaan sitä ettäkö oltais pidempiaikaisia kavereita, tai leikittäisi pidempiä leikkejä kuin 10min. Hän suuttuu tosi herkästi, koska kotonakin sisarukset suuttuvat eikä keskistytä leikkiin vaan touhoutetaan vaan kokoajan sinne tänne eikä osata pysyä ollenkaan paikallaan. Sitten tyttö ei osaa käydä itse pöntöllä (pyyhkii pissan muttei kakkoshätää), eikä suostu mennä yksin vessaan. Siellä on oltava joku seurana. Toiseksikaan tyttö ei pue itse muuta kuin collarit, sukat ja paidan. Kaikkeen muuhun tarvitaan apua, mutta pipo menee päähän. Esim. uloslähtiessä takin vetskari pitää sulkea, laittaa hanskat ja kengät. Hän myös vihaa pukeutumista ja se onnistuu vain taistelulla. Kukaan ei ole ikinä ollut kauhean innokas kävelijä. Siksi menemme lähestulkoon kaikki matkat rattailla. 6v:llä on rattaissa seisomalauta. 5 ja 3v menevät kyydissä. Ja koska hän ei ole paljon kävellyt on päiväkodin retkillä tyttö usein sanonut, ettei jaksa kävellä . Saa sitten itkupotkuraivarin jos matka siitä jatkuu.
Hän viihtyy tosi paljon myös sylissä. Tyttö tykkää kovasti piirtää mutta haluaa että voi istua sylissä kun piirtää. Muutenkin pyytää usein päästä syliin ja aina otankin hänet ja sitten voimme yhdessä vaikka laitella ruokaa, tai vaikka ihan kävellä tyttö sylissä. Lepohetket ovat eskarissa vaikeita, kun tyttö lähtee usein vaeltelemaan. Hän ei halua enää takaisin lepämään vaan hänen kanssaan on lähdettävä toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Toinen se ettei kukaan meidän lapsista ole ikinä nukahtanut muualle kuin syliin ja kaikki nukkuvat yhä meidän kanssa samassa huoneessa.

Ja tuolla touhulla ei eskarissa pärjää ollenkaan. Saanko vielä jotenkin pelastettua lapsen kouluunmenon, jottako vähän itsenäistyisi? Mutta toivoisin kuitenkin että saisin yhä edes jotenkin jatkaa tuota omien valintojen tekemistä lasten kanssa. Että hän voisi itse päättää haluaisiko opetella sen ja sen, ei ole minusta ollut ikinä mukavaa käskeä lasta tuollaiseen minkä voi itekki päättää, vaan mielummin sanoa, että haluaisitko pukea itse tänään vaatteet? Mutta jos ei muu auta tietenkin sitten käsken. Neuvoja?

Tämä tunneohjautuvuus on nykyajan syöpä. Ihmiset kuvittelevat, että kysymys on aina ja kaikkialla siitä mikä itsetä tuntuu mukavalta tai ei. Kuitenkin tässä kohtaa kysymys pitäisi olla lapsen elämästä, eikä aikuisen.

Ihminen on mukavuudenhaluinen eläin siinä kuin muutkin, ja sen ruokkiminen tuottaa justiinsa laiskanpulskeaa elämää. Eli jos haluat oikeasti muuttaa lapsesi tulevaisuutta helpommaksi, niin katso peiliin ja mieti, mitä viestiä haluat lapsellesi välittää. Aina ei tule ympärillä riittämään pukijoita, eikä riitä jos oppiikin itse pukemaan ne fyysiset vaatteet, jos kuitenkin henkisesti jää alasti ellei joku paapo lopun ikää. Tarkoitus on kasvattaa ihmisiä, ei ikuisia lapsia. Ihmiseksi ei kasva, jos johtava kasvatusperiaate on mukavuusperiaate.

Ja jos arvostaa hemmottelemista ja nauttii lapsen passaamisesta, sitä ei tarvitse hylätä. Siitä pitää vain tehdä harvinaisempaa herkkua ja juhlaa. Muuten ruokit vain ehtymätöntä tyytymättömyyttä. Ei ole kiva elämä, jos ei osaa olla koskaan tyytyväinen eikä tiedä miltä tuntuu saavuttaa asioita, kun on ensin ylittänyt rajansa ja poistunut mukavuusvyöhykkeeltään. Ei kehity silloin itsetuntokaan muuten kuin sen varaan, että pitää saada muilta jatkuvasti vahvistusta.

Myy se seisomalauta. Kun parku tulee, anna parkua. Kun nousee ja kävelee taas, kehut. Aloita lyhyistä lenkeistä, että varmasti jaksaa kotiin. Ja sitten pidennät matkaa, kun kunto alkaa kasvaa.

Rakkaus on sitä, että on valmis pitämään lempeästi mutta sitkeästi kiinni siitä mikä on järkevää, silloin kun toinen ei ymmärrä missä mennään. Lapsena on helpompi oppia ihmisten tavoille kuin aikuisena vasta.

No arvasin tälläisen vastaanoton.
3v ja 5v ovat enemmän sellaisia reippaita ja rohkeita, mutta tää vanhin on vähän sellanen hiiri.
Miten syliin nukuttaminen onnistuu, mitenköhän voisi. Eikö tule mitään mieleen?
Nukuttaminen syliin onnistuu ihan vaan siten, että yksi syliin, nukahtavat kaikki viiteen minuuttiin.

Esikoisen pidin kotona mutta hänen eskarin alettua lykkäsin pienet kerhoon ke ja pe. Ja kyllä, voin myöntää lellineeni hänet.
Seisomalaudan myyminen on järkevä ajatus.

Voi helvata, mä en koskaan suosutuisi tuollaiseen.
Mun lapset on 6v ja 5v, lisäksi on nyt uudesta perheestä 2v.
Paat vaan ne lapset hommiin, tekemään itse. Eiköhän ne pian opi sen, että itse tekeminen ja oivaltaminen on mukavaa.

Minun käy sääliksi lasta: äiti huomaa ettei lapsi pärjää ulkomaailmassa, mutta silti äiti haluaisi jatkaa samalla tapaa.

Lapsi tuntu utarvitsevan erityistä tukea nyt, toivottavasti tulee saamaan sitä. Hienoa että eskarissa on asiaan kiinnitetty huomiota.

Yhteistyössä