Mikä se mykoplasma on? Liittyykö pitkittyneeseen flunssaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ollut nyt 4 kuukautta enemmän tai vähemmän kipeä. kaikki alkoi ikävällä parin viikon pituisella flunssalla joka meni osittain ohi, mutta päälle jäi jatkuvasti uupunut ja välillä huimaava olo. pian iski yskä, joka oli todella raju, en saanut nukuttua ja oksentelin yskiessä. tätä jatku muutama viikko, sitten menin oma-alotteisesti (sai taas väitellä lääkärin kanssa) mykoplasma testiin ja tulos oli positiivinen. pahin vaihe meni ohi muutamassa viikossa, mutta sen jälkeen olen ollut pari kuukautta aina silloin tällöin flunssainen ja yskä puhkesi välillä uudelleen, muttei niin pahasti kuin aluksi.

Alkuperäinen kirjoittaja moi§;23412749:
voisko mulla olla mykoplasma jos siihen ei aina liity yskä...eli oon ollu jo kuukauden lieväs kuumees ku normi lämpö tos 36.5. ja sit ku tuun koulust ja jos oon pois nii sit on 37.5-37.6 maximistaa... lääkäreist saa iha sen kuvan et on korvien välis jotai...ne löys mult sivuäänen sydämest mut ei se un mielest nyt tähä voi liittyy..vai voiko?se lääkäri sano et se o sitkeet virust mut mitä tehdä ku ei oikee viittis mitää kauhest urheillakkaa ja nyt on liikka kielto tää vk...
TARVIIN APUU MUT LÄÄKÄREIST EI OIKEE HYÖTYY!harmittavaist tää lämpöily

Tyttärellä (teini-ikäinen) pientä nuhaa, 2kk samanlaista kuumeilua, mahakipuja, jatkuva päänsärky ja kolotus, oksetusta jne jne. Kaikki veriarvot normaalit ja suorastaan hyvät, ei tulehdusarvojen nousua. Vatsa tähystettiin, ei mitään. Tänään saimme sitten VERIVILJELYN tulokset, mykoplasmaa on. Ei tehoa kuin tietyt antibiootit. Nyt kokeillaan niitä. Voi kuulemma aiheuttaa juuri tälläisiä oireita nuorilla ja nuorilla aikuisilla. Toivottavasti lääkäri oli vihdoin oikeassa. Eli vaatikaa veriviljely!

Mulla alkoi 3vk sitten nenän tukkoisuudella ja pienellä kuumeella n.37,2-37,4 lämpöä(oma normilämpöni on 36,7). sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, niin normilämpötilani on alle 37. Pienen kuumeen ja nenän tukkoisuuden lisäksi on vähän yskittänyt. Olin viikon verran flunssan alussa sairauslomalla, sen jälkeen tukkoisuus lähti, mutta kuume on jatkunut yllä mainitsemassa luvuissa, joka päivä kun olen töistä tullut. Nyt olen taas sairauslomalla, kun iskikin rintakipu, aika kova yskä ja hengenahdistus, kuume kävi 38,3:ssa asti. Sain Zithromax lääkekuurin 2tabl kerrallaan kolmen päivän ajan (kuulema lääkkeen pitäis kestää 10pv elimistössä). no söin tuon lääkekuurin eilen loppuun, mutta nyt taas ollaan alkuvaiheesa... eli kuume pysyttelee taas 37,2-37,4:ssä, yksittää jonkin verran, n. pari,kolme kertaa 15min. Hengittämisessä tuntuu rinnassa tai keuhkoputken ja keuhkojen kohdalla pientä kuumotusta.

Onko jollain samanlaisia oireita, jos on, niin onko teillä todettu mykoplasmaa tai mitä muuta.

Olen saanut kirjoituksistanne sen käsitteen, että lääkärin ei meinaa millään tutkia.

Ottaako ne vaan ja ainoastaan yksityisellä kokeen ja paljonko tuo suunilleen maksaa..

Suuret kiitokset näin etukäteen vastanneille! :-)

elo-syyskuun vaihteessa flunssa ja kolme päivää saikkua.nyt lääkekuurilla doximycin ja kortisoni kuuri on menny 5 päivää, oireet jatkuvat edelleen - ahdistaa, astma lääke menee jopa kolme kertaa päivässä. tosi "huono" kunto on kun oon metsässä nii jaksaa kävellä jopa 3 metriä hengästymättä.
täältä netistä tutkailin et tää keuhkotulehdus = mykoplasma. on todella hankalan olonen sairaus. et mitähän on viel eessäpäin..huh

Meillä söi ensin esikoinen "mykoplasma-kuurin", yski yski, kuumetta ja väsymystä, keuhkokuvissa näkyi alkava keuhkokuume- lääke auttoi jo parissa päivässä...kk tämän jälken eli nyt, kuopus samaisella lääkekuurilla, yskinyt pitkään, viime viikolla sai lääkityksen angiinaan, ei auttanut vaan yskä paheni, sahaava kuume jatkui ja löytyi keuhkokuume. Molemmilla tulehdusarvot ei huipussa vaan hieman vaan noussut. Ikävä tauti ja kamalaa lapsilla jatkuva yskiminen :(

olin joskus kuullut sanana "mygo-plasma" mutta en tiennyt enempää. Tyttäreni poikakaverilla on ollut elokuun alusta lähtien aivan kamala yskä( limaista) Aina kun hän söi jotakin ruokaa niin ei mennyt kui puolituntia niin hän oksensi kaiken syömänsä ulos. (Hän laihtui kolmessaviikossa lähes 10kg) Sitten hän oli lopulta niin kamalan kipeä koko yläkropaltaan ettei meinannut päästä sängystä ylös. Sitten vaatimalla vaati päästä kokeisiin ja otettiin mygoplasma kokeet ja sehän olikin positiivinen.Hän sai antipiootit, olo on hiukan parantunut mutta ei lähelläkään normaalia olo tilaa,Nyt sitten minun tyttäreni yskii lähes samallalailla, kurkku on kipeä ja välillä on vähän lämpöilyäkin, Huomenna yrittää mennä lääkäriin että pääsisi mygoplasma kokeisiin. Minun pojalla on ollutjo 2,5kk ensin alkoi kova nuha ja yskä,mutta se näytti menevän ohitse mutta jätti pientä lämpöilyä ja nyt toista viikkoa sitten nosti kovan kuumeen 39,2 astetta.sitä oli parina päivänä ja sitten alkoi mahdoton yskä ja nuha hän myös oksentaa ruokailun jälkeen nyt ei ole kuumetta kuin pientä lämpöä 37,5 astetta.Kysyisin vaan että onko kellään tietoa että onko mygo-plasma vaarallinen lapsille?
Poika on 7v.

Meidän lapsella oli yli viikon kuumetta, jopa yli 39 astetta ja kovaa yskää. Todettiin mykoplasma, kun otettiin verikoe. Verikokeen vastaus kestää muutamasta päivästä eteenpäin riippuen siitä, missä sen ottaa. Yksityisellä maksaa noin 40 euroa ja kokeeseen pääsee jopa ilman lääkärin lähetettä. Tosin lääkärin lähetteellä voi mahdollisesti saada kela-korvausta. Jos epäilet mykoplasmaa, kannattaa mennä verikokeeseen, niin asia selviää helposti. Tautiin tepsivät tietyt antibiootit, kuten täällä on jo mainittukin. Kannattaa hoidattaa itsensä kuntoon, ettei tule ikäviä jälkitauteja, kuten esimerkiksi keuhkokuumetta. Meillä ollaan jo voiton puolella, onneksi.

Kyllä Mycoplasmaan tehoaa kuitenkin mysiinit, on vaan aika väsyttävä kuuri. Yleensä sitä on jo tauti itsessään väsyttänyt potilaan, kun todetaan ehkä vasta sitten, kun kaiki muut kokeet on jo otettu ja tauti pitkittyny kohtuuttomasti. Ite pyysin aika nopeasti mycoplasma kokeisiin, kun tauti pitkittyi. Saatiin diagnoosi ajoissa ja lääkkeet päälle ja tauti taltutettua.

Olen miettinyt, että voisiko minullakin olla tämä mykoplasma. Kuukauden olen ollut sitkeässä flunssassa, juuri alkoi helpottaa kaksi viikkoa kestänyt yskä. Yskittäessä tuli aina samantien yökkäysrefleksi ja oksennus meinannut lentää. Välillä ollut lievää lämpöä max. 37.5.(esim tänäänkin) Kurkku kipeänä, joka paikka täynnä limaa, että aamullakin hyvä että saa henkeä. Hirveän tukkoinen ja huonovointinen olo kokoajan, mutta olen yrittänyt sitkeästi opiskella ettei tulisi turhia poissaoloja ja etten jäisi muista jälkeen, joten paljoa en ole pystynyt lepäämään. Päätä särkee harva se päivä eikä mitenkään lievästi. Lääkäriin en ole viitsinyt mennä, kun yleensä eivät edes ole viitsineet tutkia vaan lykänneet suoraan antibioottikuurin.

Vittumainen tauti voin sanoa näin kolmen antibioottikuurin(2xroxithromycin+doximed) jälkeen. antibiootit alkaa vaikuttaa 3 päivää aloittamisen jälkeen mutta oireet palaavat viimeistään vikkon kuluttua kuurista. nyt ei enää anneta antibioottia ja kaikki sanoo että vika löytyy korvien välistä. nyt 5 päivän kuume,yskä,nuha jaksoja jotka toistuu 3viikon välein. lääkäristä sanotaa että pitää vaan odottaa ja kyllä se menee pois. Lääkäreiltä ei saa minkäänlaista apua nyt kolmet verikokeet otettu ja arvo pysyy samassa, mutta se pysyy vaikka ei tautia enää olisikaan. sairastin samaa viime syksyn mutta en osannut epäillä mitään tautia ja silloin tammikuussa keuhkokuumeeksi. silloin viikko 39.5 kuumetta ja kukaan ei tiennyt miksi kaikki arvot paremmat kuin hyvät. Päksissä sitten selvisi että mykoplasma ja antibioottikuurien jälkeen olin terveenä huigeat 7kk ennen kuin rumba alkoi alusta nyt 3kk mennyt eikä apua eikä loppua näy. Viime kausi meni jo ohi ja näillä näkymin myös seuraava...

Joooo mä oon 15 ja tää alkaa oleen jo raivostuttavaa. Eli siis mulla on ollu siitä asti ko koulut alko (elokuusta ainakin) flunssaa. Nuhaa, yskäää jne. Yleensä oon ollu vuodessa ehkä kerran pois koulusta kipeyden takia, nyt oon ollu tänä syksynä 4 kertaa. On ollu kolme kertaa kuume, tälläkin hetkellä.... Nuha ei ota loppuakseen ja kaverit ihmettelee miten voin olla koko ajan kipee. Äite sano että pitäis käydä lääkärissä, voiko olla mykoplasmaa ? :::s

Itsellä lähes koko ajan pientä päänsärkyä ja lähinnä alilämpöä. pientä köhää on ollut ja viimeksi kun tuota valittelin otettiin normaalit verikokeert ja niissä kaikki ok, ei tulehdusarvot koholla.
Kun käy urheilemassa esim. kiekkoa pelaamassa on muutama päivä sen jälkeen aivan vetämätön ja kipeän oloinen.
Mykoplasma koetta ei mielestäni silloin otettu, vietän noissa jäähalli olosuhteissa aika paljon aikaa, kun lapset jääurheilua harrastavat.
Ei tunnu tuo työterveys oikein ottavan asiaa hoitaakseen, mitä seuraavaksi??

Itse sairastellut jo syyskuun lopulta lähtien, 3 flunssaa takana ja väsymystä ja yskää ollut tuo 2 kk. Sitten alkoi taas jo olo parantua, kunnes kuume nousi taas ja yskä paheni. Lääkäriin menin tiistaina, crp 30 ja keuhkot ilmeisesti kuulostivat tupakoitsijan keuhkoilta (lääkäri kysyi poltanko, mitä en siis tee, olen savuton) ja sain loppuviikon sairaslomaa ja antibioottikuurin keuhkoputkentulehdukseen. Lääkäri pyysi minua ottamaan yhteyttä maanantaina, jos oireet eivät ole menneet ohi. Silloin keuhkokuvaan lähete.

Nyt mietin, otanko yhteyttä terveyskeskukseen maanantaina vai töihin taas. Oloni on antibiootin myötä hieman parantunut, eilen oli ensimmäinen kuumeeton päivä. Mutta yskä on vielä kova, heikottaa, hengitys tuntuu "oudolta", kovin raskaalta ja pinnalliselta, henki ei "riitä" puhuessa, väsyttää ja tulee heikko olo pienestäkin kävelymatkasta. Riittävätkö nämä oireet keuhkokuvaan ja sairausloman jatkamiseksi?

Voikohan siellä olla keuhkokuumetta, vaikka kuume onkin nyt jo laskenut (ainakin toistaiseksi)?Mykoplasmaa olen myös miettinyt...

Minulla alkoi tämä tauti tosi rajulla yskällä, pään säryllä ,ja lievällä kuumeella, 37 asteen molemmin puolin.Akuutti pahin vaihe kesti viikon verran, sen jälkeen yskä jatkui,ja kurkku tuli kipeäksi, sitä kuulostelin viikon verran,ja jatkuvasti oli alilämmön puolella,sekä muutenkin sairas olo yskineen päivineen. Oletin että kyseessä on tavallinen flunssa,kun olo ei parantunut hakeuduin lääkäriin,otettiinkin heti Mykoplasma (n.4.vkkoa taudin alusta) kokeet,jonka vastaus ei ollut selkeä,mutta voi olettaa tuloksen perusteella,että olis ko.tauti. Sain lääkkeeksi Doximet 100mg. kesto 15pv.,ja yskänlääkkeet Codesan,ja Medipecht. Nyt
on viikko lääkitystä takana,ja yskä on hellittänyt ,mutta jatkuva alilämpö riivaa,vaihtelee n. 35,4-36,5 välillä,ja olo on kuin kuumeessa konsanaan.Saapas nähdä meneekö tällä,vai täytyykö hakea lisää lääkkeitä,epäilen? Empä ole moista ennen kokenut. Olen 59v,ja harrastanut kuntoilua kaiken ikäni.Ei kovin lhduttavalta näytä kun lukee näitä juttuja tästä taudista täältä palstalta.Ilmeisesti oma kroppa on ylikuormittunut, ei jaksa taistella pöpöjä vastaan,koska ei kuume nouse,vaan keho reagoi alilämmöllä.Kuinka vaarallista on jatkuva alilämpö,ja onko jollain ollut keuhkokuumetta joka olis täysin alilämmöllä? Toivon kaikille muillekkin ,kuin myös itselleni paranemista moisesta taudista,ja lääkäreille viestä, että heti ajoissa kokeisiin,ja tarpeeksi tehokas lääke heti käyttöön,sekä kunnon sairauslomat potilaille. Vinkkiä myös sairastuneille,menkää ajoissa lääkäriin,itse odotin liian kauan,ja kertokaa epäilyistä. Tästä taudista puhutaan,ja uutisoidaan aivan liian vähän ottaen huomioon,kuinka paljon tämä aiheuttaa harmia kansalaisten keskuudessa. Tsemppiä kaikille!

Hei!
Meillä sairastettu jo 9 viikkoa nuhaa, yskää, päänsärkyä, väsymystä ja korvatulehdus ollut kummallakin lapsella. Toisella yksi korvatulehdus ja toisella nyt menossa jo toinen korvatulehdus peräjälkeen ja hänellä jo kolmas lääkekuurikin.
Kumpikin lapsi kävi keuhkokuvissa ja verikokeissa.
Olemme käyneet neljällä eri lääkärillä ja nyt vasta lääkäri määräsi mycoplasma verikokeisiin ja nyt sitten odotellaan viikko tuloksia.
Sitten, jos se on sitä mycoplasmaa, niin siihen tulee sitten eri lääkekuurit vielä.
Mutta ihan mitä vaan, kunhan tämä sairastelu saadaan loppumaan ja pojat terveiksi edes jouluun mennessä.
Hyvää Joulun odotusta kaikille ja terveyttä!

miettikääpä ensin miten syötte.... mikä on ruokavalionne... hiiva on suurin prkle! ja toiseksi ... jättäkää ne vehnäpullat ja vaaleet jauhot ja juokaa hyvin.. elämä ilman lääkkeitä ja pölö pölöjä on turhaa vässytystä... ja jos oikeesti tollasia vaivoja ni voi olla tubikin;) onnea... ps. kannattaa ekaks miettiä tosin ihan kotikonsteja... ja ruokavaliota,,, sit vast muita... mut guillan barre ei oo ton yhen vaiva- tosiaan. ! olis konees edelleen.... ei myco blasma voi olla syynä nyt joka asiaan ku on vaa nii muotisana... sama ku esbl ja bseudo,,,,hohooijaaa;) esbl:ääääääääkin ollu jo kauaaaaaan... Onnea elämiseen. Lääkärit nostaa vain palkkansa. Jokainen meistä itse tietää oman parhaansa.

Sä et nyt tiedä yhtään mitään, etkä ole hoitsua nähnyt kuin suljetulla... Älä esiinny hoitajana, kun et sellainen ole.

Mykoplasma se perkkeles on, eikä mikään hiiva. Pistää lihansyöjänkin matalaksi ja kiertää koko perheen, moneen kertaan!

Atsitromysiini auttoi parhaiten lapsia ja puoliso sai amoksisilliiniä ja roksitromysiiniä. Itse en ole vielä antibioottikuurilla ollut, mutta tuntuu taas iskevän "aktiivivaihe" päälle. Kolme kuukautta tässä onkin jo sahattu. Puoliso kävi teholla asti ennen ab-kuuria.

Mykoplasma on kuluvana talvena (2011-12) ollut poikkeuksellisen yleinen, ja syksyllä monet lääkärit eivät vielä osanneet epäillä taudin valtavaa yleistymistä. Siksi diagnoosit ovat olleet aluksi tiukassa. Meillä osattiin sitten yhden näytteen perusteella kyllä hoitaa muutkin, kun oireet olivat samaan tautiin sopivia. Itselleni tauti oli sattuneesta syystä jo "vanha tuttu", joten esitin kyseistä mahdollisuutta lääkärille jo alkuvaiheessa, ja hän piti sitä esittämilläni perusteilla hyvinkin todennäköisenä. Eikä mennyt pieleen.

Itse oon ollut Joulun ja uuden vuoden pois Suomesta.. Ennen matkaa (20.12 tienoilla) oli kurkkukipua ja väsymystä & välillä yskää + nuhaa. Eka mitä matkalla tein, oli lääkkeidenhaku äänenlähtöön.. Se menikin ohi ja kävelimme sen +10km 11pv:n ajan.

Takaisin tullessa UV:n jälkeen on ollut ensin kurkkukipua ja flunssaa. Sen jälkeen oli n. 3vkoa lämpöä; ei aamulla vaan klo 14 oli reilu 37 ja illalla lähemmäs 38-39. 2*2pv oli poissa.. Nyt olin 3-4pv terve ja ajattelin että ohi on, mutta ei.. Eilen oli jo olo kuin olisi maratonin juossut.. Flunssaa ei ole ollut, paitsi taas kurkkukipua, äänen menetystä ja heikotusta + jalkojen särkemistä.. Lämpö alkaa taas kuitenkin nousemaan..

Avopilla todettiin juuri mycoplasma, omalla avopuolisolla on on-off flunssaa; ei lämpöä kuitenkaan. Olemme menossa kummeina Sunnuntaina Ristiäisiin ja tässä välissä olemme kummilasta käyneet 2krt katsomassa.. Terveenä siis.. Tai näin luulimme..

Mä en sairasta usein ja lämpöä mulle tulee erittäin harvoin.. Siksi on ollut todella omituista että jatkuvasti lämpöä on.. Arvauskeskukseen en ole mennyt asiattoman palvelun takia ja olen odottanut omalääkäriä.. On vain sellainen olo, että kunto on nollassa ja väsyttää jatkuvasti.. On tosi korkea kipukynnyt joten olen laittanut kaikki uudelleen aloitetun tupakan piikkiin, paitsi lämmön. Välillä tuntunut että rintaa pistäisi/kivistäisi tai korvaan koskisi; pää nyt on kipeä usein muulloinkin, mutta tuo lämpö..

Toivottavasti voimme mennä kummeiksi, en mitenkään voi saada tietoa ennen ylihuomista joka on Su.. :(

Yhteistyössä