Voisitteko ihmiset lopettaa sen naaman vääntämisen ja silmien pyörittelyn kaupassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pinki

Tunnettu jäsen
04.08.2004
25 067
28
48
Lahti
Vaikka ostankin 5v tyttärelleni kaupassa vaippoja? Katsokaas kun asiat ei aina ole sitä miltä näyttävät.

Yksi asia on kehitysvamma. Vaikka tyttäreni näyttää isolta tytöltä, onkin aika pitkä ikäisekseen ja puhuukin jo suht ymmärrettävästi, on lapseni kehitys aste n.2-3 vuotiaan tasolla.

Tai jos näette isomman lapsen istuvan rattaissa/syövän tuttia/juovan tuttipullosta, ja lapsi näyttää normaalilta, ei hän välttämättä sitä ole.
Tänä aikana, kun jokapuolella puhutaan erityislapsista, tieto on mielestäni lisääntynyt räjähdysmäisesti viimeisen 5 vuoden aikana, ei KUKAAN voi olla niin ymmärtämätön, että tulee tännekkin palstalle päivittelemään; "kaupassa nähtyä; ETTE USKO! Näin 5v lapsen jolle ostettiin VAIPPOJA!!"

Se loukkaa. Ette uskokaan, kuinka paljon erityislasten vanhemmat tekevät lastensa eteen, jotta lapsilla olisi hyvä elämä ja mahdollisuus kuntoutua.

Aikuisien ihmisten pitäisi osata käyttäytyä.

Kiitos.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24865286]Onko ne silmienpyörittelijät täällä? Sano siellä kaupassa niile tuo.[/QUOTE]

Sanonut monta kertaa, pari kertaa tullut ihan anteeksipyyntö, että ei kaikki ihan ääliöitä ole.

Pointtini avauksessa oli myös se, kun täälläkin valitettavan usein näkee avauksia, missä ihmetellään milloin mitäkin.

Joo pitäisi muistaa :( myönnän. Erityislapset eivät aina näytä erityisiltä ja kukin saa elää omaa elämäänsä niin kun on parasta.
Mistä muuten joku tietää että ostat vaippoja just tolle 5v etkä nuoremmalle? En mä kyllä jaksa seurata mitä muut ostelee kaupassa. Ehkä jos 4-6vuotiaan näköinen syö tuttia niin pää kääntyy :( sori .
Mutta kun on näitä "uusavuttomiakin" joilla ei ole mitään käsitystä lapsen "normaalista" kehityksestä .
Lapsen koulukaverin äiti ihmetteli kun hänen lastaan nimitellään koulussa vauvaksi . Totesin hänelle että jos kuskaat lapsen kouluun rattailla niin kyllä se syy on siinä. Hän oli ihan ihmeissään :( ai jaa no kun se on niin helppoa ja nopeeta.

[QUOTE="mä";24865297]Joo pitäisi muistaa :( myönnän. Erityislapset eivät aina näytä erityisiltä ja kukin saa elää omaa elämäänsä niin kun on parasta.
Mistä muuten joku tietää että ostat vaippoja just tolle 5v etkä nuoremmalle? En mä kyllä jaksa seurata mitä muut ostelee kaupassa. Ehkä jos 4-6vuotiaan näköinen syö tuttia niin pää kääntyy :( sori .
Mutta kun on näitä "uusavuttomiakin" joilla ei ole mitään käsitystä lapsen "normaalista" kehityksestä .
Lapsen koulukaverin äiti ihmetteli kun hänen lastaan nimitellään koulussa vauvaksi . Totesin hänelle että jos kuskaat lapsen kouluun rattailla niin kyllä se syy on siinä. Hän oli ihan ihmeissään :( ai jaa no kun se on niin helppoa ja nopeeta.[/QUOTE]

No, totta tuokin. Ehkä sitä olen vaan omalle osalleni saanut niin usein, että alkaa jo ärsyttämään.
Kaksi erityislasta kun on...

Lähetys oli myöhässä ja pakko oli lapselle vaippoja ostaa, kun olivat loppu.

Ja edelliselle kysyjälle; Tyttö oli mukana ja sanoi xxx:lle vaippoja. Siitä yksi täti sai tuhinat ja mulkoilut aikaan. Jos olisi sanonut jotain, olisin minäkin.

Olisit sanonut vaan. Mä ainakin aina katson noita tuijottajia piiiitkäään ja kysyvästi takaisin. Hyvin nopeasti kärryt häviävät nurkan taakse :D :D

MÄ en älyä? Onko viisi vuotiaille myytäviä vaippoja? Siis, että joku olettaa, että jos on 5 vuotiaan kansa kaupassa vaippaostoksilla, niin kyttääjä automaattisesti olettaa että vaipat on menossa juuri tuolle lapselle, eikä ehkä pikkusisarukselle...?

MÄ en älyä? Onko viisi vuotiaille myytäviä vaippoja? Siis, että joku olettaa, että jos on 5 vuotiaan kansa kaupassa vaippaostoksilla, niin kyttääjä automaattisesti olettaa että vaipat on menossa juuri tuolle lapselle, eikä ehkä pikkusisarukselle...?

No kun tyttö sanoi, että vaipat on hänelle ja minä automaattisesti myötäilin....

En kyllä ole koskaan saanut silmienpyörittelyä tai muutakaan osakseni vaikka ostan kaupasta vaippoja joissa painoluokka 50kg, ja niiden käyttäjästä ei vieras näe mitään ihmeellistä jollain kauppareissulla.
Nyt on lähetykset tullut onneksi hoitotarvikejakelusta ajallaan...

Minä en kyllä käsitä mitenkään, että jotkut kiinnittävät kaupassa huomiota toisten ostoksiin! Mulla ei ainakaan ole aikaa eikä mielenkiintoa katsoa, mitä joku muu ostaa.

Yritän vaan itse muistaa kaikki ostettavani ja siinäkään en usein onnistu.

:hug:

Mä en oo tiennyt, että sulla on erityislapsi :) Ymmärrän asiasi. Itse työskentelen erityislasten kanssa (erityiskoulussa koulunkäynninohjaajana) ja jo työni vuoksi saan ihmisiltä ihmettelyitä, miten kukaan viittii esim. vaihtaa kouluikäisten vaippoja, jne... Tosi fiksua :headwall:

Tai sitten sä vaan liiaksi tarkkailet muiden reaktioita ja teet omia päätelmiä. Mä voin näyttää useinkin hyvinkin vittuuntuneelta kaupassa 10 tunnin työpäivän jälkeen nälkäisenä, eikä se liity mitenkään muihin asiakkaisiin tai myyjiin.

Meidän 6-vuotiaalle yökastelijalle kans kun ostetaan vaippoja, niin katseet on joskus juuri tuollaisia. Poika, kun itse iloisena hakee vaipat hyllystä, kun tietää mitä pitää hakea. On kyllä monella ihmisellä käytöksessä paljon parannettavaa!

Itse muuten tein opiskeluaikanani erään tutkielman juuri lievästi kehitysvammaisista ihmisistä, siitä kuinka hankalaa heidän on elää elämäänsä koska näyttävät normaaleilta mutta ovat lapsentasolla. Tulin siihen tulokseen että se on oikeasti rankempaa koska esim down-lapsen tunnistaa ulospäin mutta lievästi kehitysvammaista ei.
En mä kyllä silmiäni pyörittele kenenkään ostoksille, en kyllä edes katso mitä muut kaupassa ostavat. Enemmän mä ärsyynnyn aikuisten ihmisten käytöksestä ja siitä olen joskus tänne kirjoitellut.
Ei sun tartte keneltäkään mitään lupaa saada vaippojen ostoon, sen kun ostat vaikka seurassasi olisi 16-vuotias! Olenhan minäkin aikoinani ostanut vaippoja seurassani esikoinen ja vaipat ovat menneet kuopukselle. En ole kyllä edes katsonut muita ihmisiä kun olen vaippoja latonut kassahihnalle eikä mua muiden silmien pyöritykset kyllä kiinnostakaan. Tsemppiä jatkoon!
Muuten, vaipat ovat joskus isolle lapsellekin välttämättömiä jos kyse juuri kehitysviivästymästä mutta tutti ja tuttipullo eivät, siksi en kyllä ymmärrä isolla lapsella niitä vaikken niistäkään mitään silmien muljahduksia tee :)

Yhteistyössä