Imetykseen asiallisia vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ummelwalad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ummelwalad

Aktiivinen jäsen
24.11.2009
3 898
0
36
Ihan ensimmäiseksi: TÄMÄ KETJU EI OLE IMETYS VS KORVIKE - KETJU!

Hieman taustaa niille, jotka eivät vuoden takaisia juttuja muista:
Esikoisen kohdalla imetys ei onnistunut hyvästä yrityksestä huolimatta. Johtui monestakin asiasta; kiireellinen sektio, pahat infektiot molemmilla, lapsi erillään minusta ensimmäisen viikon, synnytyksestä parin viikon jälkeen alkanut kohtutulehdus...monen monta ikävää seikkaa.

Maito ei siis koskaan noussut kunnolla imettämisestä, ihokontaktista ja ahkerasta pumppaamisesta huolimatta. Parhaimmillaan tuli yhteensä noin 50 ml pumpaten.

Kaksi viikkoa sitten syntyi toinen poika ja sekään ei tapahtunut ihan oppikirjojen mukaan. Mulla tulehtui appendix, jonka poistoa varten ensin tuli kiireellinen sektio. Appendix vielä leikkauksessa hajosi sisuksiini aiheuttaen mukavan tulehduksen.

Tällä kertaa jouduin olemaan erossa vauvasta vain kaksi päivää, joten sain imetyksen alulle huomattavasti nopeammin kuin esikoisen kohdalla. Tällä kertaa lapsi on terve, joten imemistäkään ei ole rajoitettu missään vaiheessa.

Maito on nyt noussut paremmin kuin esikoisesta, mutta suuriruokaisena tämäkin vauveli on saanut isoja määriä (noin 100 ml) nania syötöillä sairaalassa. Kotiin pääsimme maanantaina ja pikkuhiljaa nuo nanin määrät ovat vähentyneet. Joskus nukahtaa pelkällä rinnalla, tosin sitten herää 0,5-2 tunnin päästä uudestaan syömään. Joskus taas ei auta monen tunninkaan rintaralli vaan vaatii lisämaitoa 50-100 ml.

Syöttöpunnituksessa juuri ennen kotiutumista sai rinnoista noin 55 g. Pumppaamalla olen saanut vain noin 30 ml.

Olen huomannut, että vauvan vatsa on reagoinut antibiootteihini (muuttuivat iv:stä tableteiksi kotiutuessa) ja tämä on voinut osaltaan vaikuttaa syömismääriin. En siis usko, että ainakaan vielä maitoa olisi noussut huimasti.

Vinkkejä maidon lisäämiseen ja nanin vähentämiseen. Jos vaikka tulisi uusia juttuja, joita ei ole omaan mieleen juolahtanut. :)

Vinkkejä kaivataan myös helpottamaan rinnan kipua imetyksen aikana. Ongelma siis vain toisessa rinnassa. Tämä rinta myöskin antaa vähemmän maitoa kuin toinen.

Onnea vauvasta!

En osaa muuta sanoa kuin et anna vauvan olla rinnalla mahdollisimman paljon eli imetä aina kun haluaa rinnalle. Vauvalle voit antaa maitohappobakteeria, jos on vatsavaivoja sinun kuurista. Rinnan kipuiluun kokeile keräkaalin lehteä eli murskaa lehden pintaa hieman haarukalla raaputtamalla ja anna olla rinnalla niin kauan kuin tuntuu viilentävältä eli laita sinne liivin sisään se lehti.

Tässä minun pienet neuvot, ole kärsivällinen ja niin tarjoa aina ensin rintaa ja sitten lisäksi korviketta.

muksu voi imeä sen takia tiheämmin koska "tilaa" lisää maitoa.
mahdolliset rintaraivarit voi johtua siitä että maitoa ei tule rinnasta niin nopeasti kuin pullosta tulisi.
kipu rinnassa tuli mieleen kaksi juttua,onko vääränlainen imuote tai alkava rintatulehdus.jos jälkimmäinen niin imetys auttaa.aloitat vaikka kyseisellä rinnalla imettämään.
ja tosta pumppaamisesta,ainakin omalla kohdalla olen huomannut että maitoa tulee enemmän kun imetän ja joskus ei heru ollenkaan kun pumppaan.
itse olen imettänyt esikoista rintakumin avulla 1vuosi ja 2kk ja nyt pikkukakkonen samalla hommalla jo kohta 3kk.oma ongelmani on "suihkutissit" eli maitoa tulee niin paineella että ei muksu kerkeä imeä.siksi rintakumi vaikka neuvola on sen laittanut pannaan.

Tuo rinnassa oleva kipu on vain imetyksen aikana ja johtunee jollain tavalla huonosta imuotteesta. Vauva ei kai saa kunnolla tästä rinnasta kiinni. Olen yrittänyt monella tapaa saada onnistumaan ilman kipua mutta ei ole vielä löytynyt hyvää tapaa.

Rinta puutuu kyllä ajalla eikä imetyksen alun jälkeen tee enää samalla tavalla kipeää kuin alussa. Jonkin verran kipuilee kuitenkin koko ajan. Olen silti antanut imeä niin kauan kuin haluaa.

Olen tuosta huonommin antavasta rinnasta aloittanut imetyksen koko ajan. Vauva myös saa imeä rintoja "huvikseenkin" juuri maidon tuloa kiihdyttääkseen. Teen siis yleensä niin, että imee ensin yhtä rintaa 15-30 min sitten siirtyy toiselle 15-30 min. Tämän jälkeen taas halutessaan uudestaan ekalle rinnalle ja imee haluamansa ajan ja taas toiselle jos vielä huolii. Tämän jälkeen olen tarjonnut ensin toista rintaa, jos ei sitä uudestaan ottanut ekalla kerralla.

Onko tietoa, kumpi on maidon nostattamisen kannalta parempi vaihtoehto; antaa imeä pitkään yhtä rintaa kerrallaan vai lyhyempiä pätkiä rintoja vaihdellen?

Käytä Lancinoh-rasvaa rintoihin reilusti ja koita kestää. Kipu hellittää ajan kanssa. Kivun takia ei rinnasta varmaan tule maitoa niin hyvin.

Poppakonsteja maidon tulemiseen ei ole. Imetä, imetä ja imetä.. sillä sitä maitoa tulee. Yritä olla stressaamatta. Imetä ensin molemmat rinnat vaikka kahteenkertaan ja anna korviketta vasta sitten jos on tarve. Yritä jättää korvike kokonaan pois. '

Imettäminen vaatii paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Kivutontakaan se ei ole. Mutta imetys helpottuu sitä mukaa kun lapsi kasvaa.

Onnittelut uudesta tulokkaasta :) :heart:!

Juo paljon vettä, muista että myös sinä tarvitset lepoa ja lepää aina kun siihen tilaisuus tulee, syö monipuolisesti ja - älä stressaa. Nauti pikkuisesta, äitiydestä, yhdessäolosta... Tarkista, että vauvalla on oikea imuote, ja jos rintaa/nänniä aristaa - käytä Bepanthen- voidetta. Tarjoa joka aterialla ensisijaisesti rintaa, muistat vaihtaa aloitusrintaa ja imetä usein. Ja muista röyhtäyttää. Mikäli rinnassa - koko rinnan alueella - tuntuu kuumotusta tai kipua, se voi olla merkki alkavasta rintatulehduksesta. Silloin ota käyttöösi kaalin lehdet; riko kaalin ruoti ja lehden pinta esim. haarukalla pintaa "naarmuttaen" ja laita lehti suoraan paljaalle rinnalle liivin alle. Muista myös suihkuttaa lämpimällä vedellä.

Mutta ennen kaikkea - ole rennolla mielellä :).

Muuten - muistanko oikein, mutta eikös olekin olemassa jotain teetä juurikin maidonnousua varten?? Mulla itselläni toimi aikoinaan kahvi, maltillisina annoksina tietysti...

sinulla onkin kyllä jo asiat aika halussa:) nyt vain olet kärsivällinen ja se kipuilukin kyllä helpottaa kun rinta tottuu tuohon imetykseen ja samoin vauva ja löytyy se oikea ote. Se on opettelua molemmin puolin ja aika vaikeaa ja kivuliasta todellakin! Toivon hyviä vointeja teille!

Ei muita vinkkejä kuin ne perinteiset: vauva tissillä mahdollisimman paljon ja väliajalla pumppausta. Ilman pumppua mulla ei esikoiselle ois maito koskaan noussutkaan ja toisaalta pumppauksessa on se etu, että voit imetyksen jälkeen tarjota myös pullosta omaa eli vähentää se korvikkeen määrää niinkin. Ja tosiaan korviketta vasta, kun on pakko eli kun on molemmat tissit imetty varmasti jo tyhjiksi.

Minkälainen kipu? Imetystukilistalta löydät tietoa verenkiertohäiriöstä, joka aiheuttaa kipua imetyksen jälkeen. On aika yleinen, mullakin on sitä ollut. Mutta siihen liittyy mm. se, että nänni imetyksen JÄLKEEN vetää valkoiseksi (ja kipeäksi) ja tissi voi tuntua imetyksen jälkeen siltä kuin olisi tulessa. Siellä oli jotain helpotuskikkoja, mutta mulla siihen on parhaiten auttanut aika. Eli muutaman kuukauden sitä kesti (molemmilla kerroilla, kaks muksua siis ;)) ja sitten vaan menee ohi, ei tule enää.

Nauti paljon nesteitä, tyhjästä on paha sitä maitoakaan tehdä.

Pumpattu määrä ei mitenkään korreloi sen kanssa, paljonko vauva sitä imee. Toiset eivät saa pumppaamalla juuri mitään ja silti vauva saa ihan riittävästi ravintoa imemällä.

Ihan mutu tuntumalla sanoisin, että pitkään syöttämällä yhtäjaksoisesti samalta puolen sitä maitoa tulee paremmin, kyseessähän on kysynnän ja tarjonnan laki.

Tuo rinnassa oleva kipu on vain imetyksen aikana ja johtunee jollain tavalla huonosta imuotteesta. Vauva ei kai saa kunnolla tästä rinnasta kiinni. Olen yrittänyt monella tapaa saada onnistumaan ilman kipua mutta ei ole vielä löytynyt hyvää tapaa.

Rinta puutuu kyllä ajalla eikä imetyksen alun jälkeen tee enää samalla tavalla kipeää kuin alussa. Jonkin verran kipuilee kuitenkin koko ajan. Olen silti antanut imeä niin kauan kuin haluaa.

Olen tuosta huonommin antavasta rinnasta aloittanut imetyksen koko ajan. Vauva myös saa imeä rintoja "huvikseenkin" juuri maidon tuloa kiihdyttääkseen. Teen siis yleensä niin, että imee ensin yhtä rintaa 15-30 min sitten siirtyy toiselle 15-30 min. Tämän jälkeen taas halutessaan uudestaan ekalle rinnalle ja imee haluamansa ajan ja taas toiselle jos vielä huolii. Tämän jälkeen olen tarjonnut ensin toista rintaa, jos ei sitä uudestaan ottanut ekalla kerralla.

Onko tietoa, kumpi on maidon nostattamisen kannalta parempi vaihtoehto; antaa imeä pitkään yhtä rintaa kerrallaan vai lyhyempiä pätkiä rintoja vaihdellen?

Kannattaisko aloittaa siitä rinnasta joka ei ole kipeä? Kipeää rintaa kannattaa vähän säästellä. Ajattelisi että imuote on samanlainen molemmissa rinnoissa. Kannattaa "tukkia" rintaa mahdollisimman paljon vauvan suuhun. Itse vähän "kiusasin" rinnalla vauvaa niin että avasi suun oikein suureksi ja sitten työnsin litistettyä rintaa mahdollisimman paljon suuhun. Niin ettei vauva ime pelkästä nännistä.

Itse olen aina imettänyt vain yhdestä rinnasta imetyskerralla. Lapsi on yleensä ollut samalla rinnalla niin kauan että on nukahtanut tai isompana vaan lopettanut. Kellon kanssa en koskaan ole imettänyt.

Rintaa kannattaa vaihtaa vasta sitten kun lapsi hermostuu kun maitoa ei tule. Silloin saa enemmän sitä rasvaista maitoa. Tiheän imun kausina rintaa voi joutua vaihtamaan montakin kertaa ja usko riittävyydestä meinaa loppua.

Joskus tuntuu että rinnasta ei tule maitoa, mutta jos lapsi vaan jaksaa imeä heruminen käynnistyy kyllä uudelleen. Sen takia olen antanut joskus unissaankin tissutella eli toiminut tuttina. Maitomäärät lisääntyy kätevästi.

Joo ja minulla on useampi lapsi ja silti olen aina imettänyt niin kauan ja paljon kun tarpeen on ollut. Isä voi myös hoitaa isompia. Ja telkkari ja kirjat ovat hyvä apu isompien viihdyttämiseen.

Nännien kannalta ja sen puoleen imetyksen onnistumisen kannalta (ei nännit menis ihan niin rikki) lyhyemmät ajat rintoja vaihdellen on paremmat. Pitkässä lutkuttelussa on se huono puoli, että nännikin joutuu tosi koville.

Imuote voi toki olla huono, mutta voi kyse olla siitäkin, että suu on vaan niin pieni ja toisaalta rinta ei ole vielä tottunut. Koitin omalta muksultani korjata imuotetta vaikka kuinka (alkuun siinä toki olikin korjattavaa), mutta lopulta kyse oli vain tuosta, että nänni on arka ja suu pieni. En ole tähän päivään mennessä saanut imetystä täysin "kivuttomaksi", joskin tällä hetkellä sitä ei enää voi sanoa kivuksi, vain "tuntuvaksi". Eli siis alkuu purin toki hammasta, kun teki niin kipeää, mutta aika auttaa. Nyt takana 8,5 kk tämän kuopuksen kanssa. Mulla on imetyksen aikaan vain niin arat nännit, että teki mitä teki, aina tuntuu jotain. Mutta tämä nykyinen tunne on kyllä semmoinen, että tämän kanssa elää kyllä helposti (ei ole este). :D

Niin ja ONNEA VAUVASTA! :D

KORVIKE ON KANS TOSI HYVÄ VAIHTOEHTO! Älä sinä luomuhippiimetysfanaatikkoutarelehmä yhtään yritä väheksyä meitä NORMAALEJA jotka ei tissiä näytä! Miks MÄ olisin huono äiti NIIN MIKSI?
MÄ OLEN HYVÄ ÄITI!

Jotta saa enemmän maitoa ja jotta molemmat rinnat saavat stimulaatiota maidon nostattamiseksi?

Alkuun joo hyvä juttu ja jos vauva haluaa vielä toisenkin tissin, niin anna. :) Kyllä mäkin alussa imetin molemmat, mutta maidonnoustua se vaan muuttui. Vauva ei enää halunnut toista, kun sai toisesta jo riittävästi. Eli anna, jos se haluaa, mutta luota siihen, että pelkästä yhdestäkin voi tulla riittävästi. :)

Yhteistyössä