Pistettiin poika nukkumaan ilman iltapalaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24888461]mietihän ap hetki kehen poika onkaan tullut tällä asenteella... annoitko sinä tuumaakaan periksi kun olit päättänyt laittaa pojan nälkäisenä nukkumaan?[/QUOTE]

Tässä kohtaa ei missään tapauksessa pidäkään antaa tuumaakaan periksi, muutenhan lapsi oppii, että äiti vaan uhkailee, mut ei siitä mitään seuraa. Mun mamma (pph) sanoi aikanaan, että tärkein asia lasten kasvatuksessa on: valvo kieltos. Eli turha uhata, jos ei toteuta uhkaamaansa. Toki kannattais aina miettiä mitä uhkaa, mutta joka tilanteessa, itsekin väsyneenä/ suuttuneena ei aina kykene optimaaliseen ratkaisuun...

• Tykkää
Reactions: Teresatäti
tosta alotuksesta sai sellasen kuvan että tuskimpa ees oli nälkä.
sitäpaitsi tuskin sitä nyt kovasti kärsii jos yksi iltapala jää väliin.
minä laitoin juuri 3v n nukkumaan ilman iltapaa. sanoi että ei ole nälkä. ja sitten alkoi kiukuttelu- joten kun ei iltapala maistu niin mitä sitä väkisin syömään nukkumaan vaan

[QUOTE="netta";24888488]Musta ei voi rinnastaa. Tässähän lapselle siis tarjotaan ruokaa, mutta hän ei syö. Siitä looginen seuraus on, että pois pöydästä. Se on lapsen valinta. Ap:n tapauksessa ruoka oli rangaistus, ei seuraamus. Ja ruoka ei liittynyt riitaan mitenkään.[/QUOTE]

Kyllähän hänelle ruokaa tarjottiin, menikö syömään pyydettäessä ei. Eli seuraamushan tuo oli.
Hänelle annettiin vaihtoehto. Joko turpa kiinni ja syömään tai sit ilman ruokaa nukkumaan.

Miksi joku muu rangaistus on parempi? Miksi veisitte tietsikan, puhelimen tms. Mikään niistä ei kaiketi liittynyt tähän riitaan.
Mistä riita oikein tulialunperin? Tuliko se siitä iltapalalle menosta?

Minä ainakin ymmärsin, että riita ei sinänsä liittynyt iltapalaan, mutta alkoi juuri ennen iltapalaa...eli siinä olisi voinut olla mahdollisuus selvitellä asia iltapalalla, mutta poika valitsi jatkaa öykkäröintiä, jolloin iltapalastelukaan ei odota ikuisesti vaan jos ei osaa asettua niin voi mennä ilman iltapalaa nukkumaan. Miksiköhän en näe tätä nyt niin vääränä...kertokaa mulla vielä, miksi tää on väärin - ei tajua ei :-).

[QUOTE="vieras";24888482]täälä äiti laittoi alle 3-vuotiaan ilman iltapalaa yöunille, huomena lekurille!:,([/QUOTE]

Ja tämä liittyykin tähän ketjuun tosi olennaisesti, eikö? Laitappa oma alotus jos sulla lapsi kipee tms.

[QUOTE="mimmu";24888547]Minä ainakin ymmärsin, että riita ei sinänsä liittynyt iltapalaan, mutta alkoi juuri ennen iltapalaa...eli siinä olisi voinut olla mahdollisuus selvitellä asia iltapalalla, mutta poika valitsi jatkaa öykkäröintiä, jolloin iltapalastelukaan ei odota ikuisesti vaan jos ei osaa asettua niin voi mennä ilman iltapalaa nukkumaan. Miksiköhän en näe tätä nyt niin vääränä...kertokaa mulla vielä, miksi tää on väärin - ei tajua ei :-).[/QUOTE]

Ihan olen yhtä ulalla sun kanssa.Entosiaankaankäsitämikä tässä onniin pielessä. Lapsihan on 10v ei mikää pieni enää.

Alkuperäinen kirjoittaja älä ole lälly;24888478:
No just tämäkin vielä. Ilmankos on ku nyt jo mietit et olitko liian ankara. Siis,mun on vaihdettava mielipide täthän. Poika on nyt sit se kärsijä osapuoli koska olette kasvattaneet hänet niin huonosti ja sairastunut. Anna sille lapselle ruokaa ei sen tarvitse kärsiä yhtään enempää.

Joo voi kiitos kuule oikein paljon kun tiedät meidän perheestä! Pojalla ON juu käytöshäiriö ja ADHD... Ja tuo käytöshäiriö on tullut pojalle vuosien saatossa koska on joutunut kokemaan paljon negatiivisia asioita ja kommentteja, ennenkuin pääsi tutkimuksiin ja kuntoutuksiin. Siltikin poika voi vielä huonosti vaikk on lääkitys jne. JOten arvatkaa vaan tuntuuko pahalta kun täällä heti lytätään vanhemmat:( Ei kukaan tiedä millaista tämä arki on, ellei itsellä ole samanlaista lasta....
Tämä ilman iltapalaa juttu oli tosiaan ensimmäinen kerta! Jos näkisitte millainen poika on ja millaista on käytös välillä , niin väitän että teistä jokainen olisi jättänyt pojan ilman iltapalaa!! ja tänäiltana pojan käytös ei ollut edes ns. pahinta.
Siltikin itsellä on asiasta pahamieli. Kyllä meillä käytetään normisti rankaisuina pleikkapelien, tv jne. pelipvä. menetyksiä jne.

ADHD ja käytöshäiriö tuskin tykkäävät hyvää siitä, että verensokeri heittelee ja on nälkä.

Erityislapsella voi niitä ylilyöntejä tapahtua herkemmin ja useammin kuin tavislapsella, luulisin. Ja uskon sen olevan ihan hiton rankkaa. Mutten ymmärrä, miten ruuatta jättäminen muka parantaa asiaa.

Ap:lle jaksamista.
Pitää uhkaus pitää mutta itse olen niin vellihousu että menisin varmaan sovittelemaan ja koittamaan kompromissia. Ehkä odottelisin että kaikki itsesääli, viha, tilanteen hyväksyntä on ohi ja tilanne rauhoittunut sielläkin. Jos ei muuten niin leivän kanssa isännältä salaa(näin siis olen meillä tehnyt kerran ;) ) Ihmisiähän ne lapsetkin on ja jos ei meiltä niin keneltä ne kompromissin alkeet oppii!

Tiedän mitä on kun on rankkaa pojan kanssa vaikka ikää vasta 5v. Tosin olen nykyään pehmompi ja yritän kalastella oikeaa motiivia säädön takaa. Usein se on nälkä, pelko, turhautuminen itseensä, huomion puute joka saa meillä kiukun nousemaan.

P.s. onkohan tämä "älä ole lälly" provo itse työelämässä se taipumaton jonka kaikki kiertää kaukaa. Sisimmässään vaan aika yksinäinen ihminen.

ADHD ja käytöshäiriö tuskin tykkäävät hyvää siitä, että verensokeri heittelee ja on nälkä.

Erityislapsella voi niitä ylilyöntejä tapahtua herkemmin ja useammin kuin tavislapsella, luulisin. Ja uskon sen olevan ihan hiton rankkaa. Mutten ymmärrä, miten ruuatta jättäminen muka parantaa asiaa.

Eihän se ruuatta jättäminen varmaankaan mitään auttanut. Pojalle kyllä tarjottiin sitä iltapalaa 2 krt. Sitten päätin pistää asialle stopin, sillä nuoremmat sisarukset odottivat jo pääsyä nukkumaan. Pieni toivonvire kävi mielessä ,että uskoisko nyt tälläsestä "kokeilusta"....

[QUOTE="aloittaja";24888591]Joo voi kiitos kuule oikein paljon kun tiedät meidän perheestä! Pojalla ON juu käytöshäiriö ja ADHD... Ja tuo käytöshäiriö on tullut pojalle vuosien saatossa koska on joutunut kokemaan paljon negatiivisia asioita ja kommentteja, ennenkuin pääsi tutkimuksiin ja kuntoutuksiin. Siltikin poika voi vielä huonosti vaikk on lääkitys jne. JOten arvatkaa vaan tuntuuko pahalta kun täällä heti lytätään vanhemmat:( Ei kukaan tiedä millaista tämä arki on, ellei itsellä ole samanlaista lasta....
Tämä ilman iltapalaa juttu oli tosiaan ensimmäinen kerta! Jos näkisitte millainen poika on ja millaista on käytös välillä , niin väitän että teistä jokainen olisi jättänyt pojan ilman iltapalaa!! ja tänäiltana pojan käytös ei ollut edes ns. pahinta.
Siltikin itsellä on asiasta pahamieli. Kyllä meillä käytetään normisti rankaisuina pleikkapelien, tv jne. pelipvä. menetyksiä jne.[/QUOTE]

Kyllä se vaan kasvatuksesta johtuu että käytös on todella huonoa. Ku te perkeleet kellä erilainenlapsi niin yritätte ymmärtää niin helvetisti. Tajuatteko edes kuinka ne lapset nauraa paskasta naurua teidän hömöydellenne ja vedättää teitä minkä kerkeää, käyttää teitä siis ihan hyväksenne. Te suvaitsette sen käytöksen niin miksi he ei niin tekisi :D Älä vongu vaan pidä ja hommaasille penikalle rajat.

[QUOTE="mimmu";24888426]Miten tuossa tilanteessa olisi voinut toimia kun lapsi ei selkeästi asetu vaan jatkaa toimintaansa?[/QUOTE]

Vaikkapa antaa leivän ja lasin vettä mukaan huoneeseensa.
Vanhemmat ei tajua miten tajuton valta lapseensa niillä on, lapsi kyllä tajuaa, ja siksi perustarpeilla rankaisu on totaalisen kohtuutonta. (Nämä vanhemmat ovat varmasti niitä samoja, joista on ihan ok että mies mättää naista turpaan jos nainen on häntä tarpeeksi kauan ärsyttänyt: ei ole oikein koska nainen ei tilanteessa kykene puolustautumaan vahvempaansa vastaan).

Kyllä niitä muitakin rangaistuksia on. Pojalla jotain mielen päällä, ei kukaan kettuuttaan huonosti käyttäydy. Joko testataan mitä on pahin mitä tapahtuu (ja vanhemmat juuri todistivat olevansa valmiit koskemaan hänen perusturvallisuuteensa saadakseen tahtonsa läpi) kun ei tottele, tai on tarvetta jollekkin mitä ei ole saanut (esim, aikaa, siis sinä päivänä, ei yleisesti), tai joku muu, kodin ulkopuolinen asia ottaa pattiin. Huonosti hoidettu kaikin puolin.

Pitäisi ainakin jollei muuta:
-Sanottaa lapsen tunne
-Kertoa mitä tulee tapahtumaan
-Jos itse vihastuu sanoa että on vihainen (tunne tulee itsestä, eikä kenestäkään toisesta)
-Sanoa rangaistus pariin otteeseen ennen sen toteuttamista, ja sitten pitää siitä kiinni.
-Puuttua jokaiseen konkreettiseen asiaan mikä mättää minä-muodossa: minua ärsyttää kun puhut minulle noin, minua ärsyttää kun paiskot ovia jne.
-Tehdä selväksi että mitään ei rikota, ketään ei satuteta
-Antaa keinot lapselle tunteen kanssa selviämiseen: sinua ottaa pattiin, mene huoneeseesi ja huuda tyynyyn/ hakkaa patjaa/ jokse talon ympäri tms ja tule iltapala pöytään kun vkiukku menee ohi kohta.
-Sanoa että tunne menee kyllä ohi ajallakin, mutta tiettyä käytöstä ei tunteesta huolimatta siedetä: sanotaan mitä ei tehdä ja etenkin sanotaan, MITÄ LAPSI VOI ja saa TEHDÄ kun ketuttaa, surettaa, ärsyttää jne.

Ottakaapas itseänne niskasta kiinni, niin tulevatkin tilanteet helpottaa taatusti.

Onneksi olkoon! Teille tulee syömishäiriöinen kakara! KOSKAAN ei saa lasta kiristää ruualla, vaan joku muu hyödyke otetaan pois. EI KOSKAAN RUOKAA!!! (herkut siis eri asia). Idiootteja olette :(

Ehkä huomenna voisi kooetta rauhallisesti keskustella. Ja silloin voi vaikka sanoa, että ehkä ilman ruokaa jättäminen ei ollut paras vaihtoehto, mutta se vain meni niin sillä hetkellä. Ja sitten voisitte sopia yhdessä rangaistuksen, mikä seuraa jatkossa. Mutta vaikkei ruokaa sinänsä saisi käyttää välineenä, ei kukaan lapsi itteään nälkään tapa.. Jos kerran ikää jo 10v ja sanotaan et jollei tahti muutu, suoraan petiin, osoittaa vaan äidiltä suoraselkäisyyttä pysyä sanojen takana..

Kyllä se peli pitää viheltää poikki ja kuvailemasi tilanne oli sellainen, että ei näyttänyt laantumisen merkkejä. Ymmärrän, että useat vanhemmat pelkäävät aiheuttavansa syömishäiriön, kaikenlaisia traumoja kun kiellettiin iltapala ja sitten täällä monet kiljuvat sinulle, kun teit väärin ja käytit ns. ruokaa rangaistuksena.

Ei tuo poika mene rikki, jos ei nyt saanut iltapalaa mutta varmasti miettii käytöstään. Eli pisteet täältä ja tiukkana vaan. Lapset tarvitsevat rajoja, jotka pitävät. Silloin elämä on turvallista ja voikin kiukutella ja kokeilla rajojaan.

Toivottavasti saatte huomenna selvitettyä mikä oli raivokohtauksen ja haistattelun taustalla. Ehkä joku huoli jostain tai liian vähän yhdessäoloa juuri tänään....

[QUOTE="aloittaja";24888591]Joo voi kiitos kuule oikein paljon kun tiedät meidän perheestä! Pojalla ON juu käytöshäiriö ja ADHD... Ja tuo käytöshäiriö on tullut pojalle vuosien saatossa koska on joutunut kokemaan paljon negatiivisia asioita ja kommentteja, ennenkuin pääsi tutkimuksiin ja kuntoutuksiin. Siltikin poika voi vielä huonosti vaikk on lääkitys jne. JOten arvatkaa vaan tuntuuko pahalta kun täällä heti lytätään vanhemmat:( Ei kukaan tiedä millaista tämä arki on, ellei itsellä ole samanlaista lasta....
Siltikin itsellä on asiasta pahamieli. Kyllä meillä käytetään normisti rankaisuina pleikkapelien, tv jne. pelipvä. menetyksiä jne.[/QUOTE]

Ei pojan, siis 10vuotiaan ihmisen käytös silti oikeuta teidän käytöstä, hän on lapsi ja te olette aikuisia. Kuulostaa siltä (ja tuo kuvaamasi tilanne myös), että teillä on keinot loppu. Vaikka pojalla ei olisi mitään häirilötä, on teidän tehtävä hakea apua, ihan teille itsellenne. Ei meille vanhemmille ole annettu mitään jokatilanteen käyttökirjaa synnärillä, viisas on vanhempi joka myöntää oman vajaavaisuutensa, ja kun asiat mietyttää, turhauttaa ja rasittaa hakevat keinoja muualta kuin omasta päästään:

Tekevät suunnitelman miten toimia, ja sitten toimivat sen mukaan Johdonmukaisesti.

Mitä erityisempi lapsi, sitä vähemmän autta ns. kovaa kovaa vasten (osittain koska se ei kuvaa todellista maailmaa, ja osittain koska tekee lapsesta turvattoman).

Vaikkapa antaa leivän ja lasin vettä mukaan huoneeseensa.
Vanhemmat ei tajua miten tajuton valta lapseensa niillä on, lapsi kyllä tajuaa, ja siksi perustarpeilla rankaisu on totaalisen kohtuutonta. (Nämä vanhemmat ovat varmasti niitä samoja, joista on ihan ok että mies mättää naista turpaan jos nainen on häntä tarpeeksi kauan ärsyttänyt: ei ole oikein koska nainen ei tilanteessa kykene puolustautumaan vahvempaansa vastaan).

Kyllä niitä muitakin rangaistuksia on. Pojalla jotain mielen päällä, ei kukaan kettuuttaan huonosti käyttäydy. Joko testataan mitä on pahin mitä tapahtuu (ja vanhemmat juuri todistivat olevansa valmiit koskemaan hänen perusturvallisuuteensa saadakseen tahtonsa läpi) kun ei tottele, tai on tarvetta jollekkin mitä ei ole saanut (esim, aikaa, siis sinä päivänä, ei yleisesti), tai joku muu, kodin ulkopuolinen asia ottaa pattiin. Huonosti hoidettu kaikin puolin.

Pitäisi ainakin jollei muuta:
-Sanottaa lapsen tunne
-Kertoa mitä tulee tapahtumaan
-Jos itse vihastuu sanoa että on vihainen (tunne tulee itsestä, eikä kenestäkään toisesta)
-Sanoa rangaistus pariin otteeseen ennen sen toteuttamista, ja sitten pitää siitä kiinni.
-Puuttua jokaiseen konkreettiseen asiaan mikä mättää minä-muodossa: minua ärsyttää kun puhut minulle noin, minua ärsyttää kun paiskot ovia jne.
-Tehdä selväksi että mitään ei rikota, ketään ei satuteta
-Antaa keinot lapselle tunteen kanssa selviämiseen: sinua ottaa pattiin, mene huoneeseesi ja huuda tyynyyn/ hakkaa patjaa/ jokse talon ympäri tms ja tule iltapala pöytään kun vkiukku menee ohi kohta.
-Sanoa että tunne menee kyllä ohi ajallakin, mutta tiettyä käytöstä ei tunteesta huolimatta siedetä: sanotaan mitä ei tehdä ja etenkin sanotaan, MITÄ LAPSI VOI ja saa TEHDÄ kun ketuttaa, surettaa, ärsyttää jne.

Ottakaapas itseänne niskasta kiinni, niin tulevatkin tilanteet helpottaa taatusti.

Ja taas yksi joka luulee tuntevansa meidät....Huoh.... Eiköhän nyt ole ilmi selvää, että tässä jo 6v. aikana meille vanhemmille on tullut selväksi MITEN erityislastamme kasvatetaan. on kuulkaas käyty vaikka missä... uskokaa vaan!
Ei nämä jutut mene läheskään aina kuin "oppikirjoissa" neuvotaan. helppo se on huulia heilutella ja antaa "neuvoja" varsinkin jos ei ole henk.koht kokemusta tällaisista lapsista....
Toki myönnän ettei olla vanhempina täydellisiä jos nyt kukaan on. Ja näitä joidenkin mielestä ylilyöntejä sattuu... Eikö kaikille joskus??

Alkuperäinen kirjoittaja älä ole lälly;24888813:
Kyllä se vaan kasvatuksesta johtuu että käytös on todella huonoa. Ku te perkeleet kellä erilainenlapsi niin yritätte ymmärtää niin helvetisti. Tajuatteko edes kuinka ne lapset nauraa paskasta naurua teidän hömöydellenne ja vedättää teitä minkä kerkeää, käyttää teitä siis ihan hyväksenne. Te suvaitsette sen käytöksen niin miksi he ei niin tekisi :D Älä vongu vaan pidä ja hommaasille penikalle rajat.

:laugh:

Oot varmaan kasvatusalalla! :laugh:

Toimit kohtuuttomasti, ja se on syytä kertoa lapsellekin. Älä jätä tilannetta tähän, vaan selvitä se huomenna, olet omalta osaltasi anteeksipyynnön velkaa. Niin on toki poikakin, mutta sinä tässä se aikuinen olet.

[QUOTE="aloittaja";24888910]Ja taas yksi joka luulee tuntevansa meidät....Huoh.... Eiköhän nyt ole ilmi selvää, että tässä jo 6v. aikana meille vanhemmille on tullut selväksi MITEN erityislastamme kasvatetaan. on kuulkaas käyty vaikka missä... uskokaa vaan!
Ei nämä jutut mene läheskään aina kuin "oppikirjoissa" neuvotaan. helppo se on huulia heilutella ja antaa "neuvoja" varsinkin jos ei ole henk.koht kokemusta tällaisista lapsista....
Toki myönnän ettei olla vanhempina täydellisiä jos nyt kukaan on. Ja näitä joidenkin mielestä ylilyöntejä sattuu... Eikö kaikille joskus??[/QUOTE]

Ylilyöntejä kyllä sattuu. Mutta silloin otsikko olsis varmaan ollut jotain siihen tyyliin, että mitenkäs puran tämän tilanteen kun paloi käämi aivan kohtuuttomasti tänään. Eikä oikeutusta hakeva kuvaus siitä miten te vanhemmat joille on käynyt selväksi miten sitä erityislastanne kasvatetaan, teette sen huutamalla uhkauksia vessan oven läpi ja käyttämällä lapsen perustarpeita rangaistuksena.
Jos itsekin näet mikä mättää, niinkuin nyt väität tekeväsi, niin täällä olisi kysymys OMASTA tunteiden hallinnastasi ja jaksamisesta ja käämien pidon keinoista, eikä tilitys siitä mitä se rasittava 10v teki iltapala pöydässä.

Yhteistyössä