mä en ymmärrä miksei kaveri voi viedä lastaan mihinkään kerhoon tms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Kaverin esikoinen aloittaa eskarin ens syksynä. Se on ollu koko ajan kotihoidossa, mikä sinänsä on ihan ok. Mutta kun kaveri ei vie sitä lasta ikinä mihinkään. Ne on vaan kotosalla, pari kertaa viikossa käyvät lähikaupassa. Muutaman sadan metrin säteellä olis perhekerho, avoin päiväkoti ja seurakunnan päiväkerho sekä tila jossa järjestetään iltaisin mm liikuntakerhoja juuri tuon ikäisille. Mutta missään lapsi ei käy.

No ei siinäkään mitään vaikkei veiskään mutta kun se sen lapsi on niin hirveän turhautunut kotona olemiseen. Niillä ei oo siinä lähimaillakaan muita lapsia joista tää lapsi sais kaveria itselleen. Se on siis lähes koko ajan äitinsä ja pienen siskonsa kanssa. Siskosta ei oo kaveriksi vielä, on niin pieni. Tää äiti sitte soittelee mulle monta kertaa viikossa ja pyytää että toisin mun lasta sinne leikkimään kun hänen lapsellaan on niin tylsää ja hän on niin väsynyt kun lapsi menee pitkin seiniä kun sillä ei oo tekemistä.

Mä oon niin väsyny tähän kun musta tuntuu että mun pitää olla koko ajan viihdyttämässä sitä niiden lasta siellä. Ja kun ollaan siellä niin aika menee siihen kun tää mun kaverin lapsi kiusaa ja mäiskii mun lapsia, sillä siis on sosiaaliset taidot ihan hukassa enkä ihmettele kun ei se ikinä niitä pääse harjoittamaan minnekään. Joka kerta se muksu lyö, potkii tai muulla tavalla teloo mun lapsia ja mun lapset ei yhtään tykkää mennä sinne. kaveri kyllä aina ojentaa lastaan ja laittaa jäähylle mutta siitä ei näytä olevan mitään apua.

Oon kaverilleni monta kertaa (varmaan kymmenen ainakin) puhunut että laittais lapsen seurakunnan päiväkerhoon taikka alkais käymään avoimessa pk:ssa kun sillä ei menis kuin 5min kun se kävelee sinne lasten kanssa. Mutta ei se mee eikä tee mitään "kun se on niin hankalaa kahden pienen lapsen kanssa". Mutta jos se kävis jossain sen kanssa tai veis sen johonkin kerhoon niin se lapsi ei ois koko ajan kaverin puutteessa eikä turhautumistaan purkais kotona riehumiseen ynnä muuhun. Äitinsäkin sais sillä aikaa sitte levätä ja ottaa rennommin. En ymmärrä mitä vaikeaa on siinä että kävelee pari sataa metriä vaikka avoimeen päiväkotiin ja antaa näin lapselle mahdollisuuden tavata ikätovereita.

Joo, no siinäpä se. Juu ja sanon jo valmiiksi että tietenkään asia ei ehkä mulle kuuluis ja että oon varmasti liian kiltti kun joka viikko jaksan niille raahautua vain sen takia kun kaveri niin sydäntä särkevällä äänellä anoo tulemaan että hänen lapsella on ees kerran viikossa parin tunnin ajan joku kaveri. Mutta kun itse alan olla niin kyllästynyt tähän ja kun mun omat lapsetkaa ei ees oikeestaan haluis mennä sinne ja esikoinenkin nykyään sitte vain murjottaa niiden sohvalla kun ei halua leikkiä sen niiden lapsen kanssa (kukapa haluais leikkiä sellaisen kanssa joka lyö ja heittelee tavaroilla). Ehkä mun pitäis olla vaan tyly ja sanoa että ei me nyt päästä tulemaan kun se soittaa ja pyytää sinne. Mutta kun en raaski.

Kaverillani on ollu toisen lapsen jälkeen synnytyksen jälkeinen masennus. Olisko mahdollista että se ei oo siitä päässy vielä eroon kunnolla, vai miten voi olla niin ylitsevuotavan vaikeaa pukea lapsille haalarit ja kengät ja kävellä 200m avoimeen päiväkotiin tai päiväkerhoon??

Kiitos kun sain avautua :flower:

Onko tää äiti miten sosiaalinen? Onko hänellä muita ystäviä kuin sinä?

Itse meinaa olen vähän sellainen, että uusien ihmisten kohtaaminen pelottaa. En tiedä mikä siinä on, mutta se ei ole millään lailla luontevaa minulle. Ja juuri nuo avoimet päiväkodit jne. on itselleni haastavia tapauksia. Lapset tykkää kun kuitenkin käydään tekemässä erinäisiä asioita eri paikoissa, mutta itselleni se on yhtä helvettiä. Siltikin sen kuitenkin teen, eihän sitä omaa itsekkyytäänkään voi lapsia neljän seinän sisälle linnoittaa..

Mitä jos lähtisit joskus tämän äidin kanssa sinne avoimeen? Ettei hän ole ihan yksinään siellä ensimmäistä kertaa. Sitten kun sieltä tulee parit naamat tutuiksi ja hän huomaa kuinka lapsi viihtyy ja purkaa energiaansa ja kotona menee leppoisammin, äiti saattaakin ottaa sen tavaksi :)

voisithan sinäkin hakea sitä lasta mukaan mikäli itse käytät kyseisiä palveluita. Ja jokainen äiti tekee asiat omalla tavallaan ja lapsi joutuu eskarin jälkeen seuraavat 9 vuotta lähtemään joka helvetin ma-pe aamu suorittamaan suomen lain velvoittamaa oppivelvollisuutta että onhan siinäkin jo aikamoista suorittamista. Ihanaa jos on saanut olla kotona noinkin pitkään.

[QUOTE="vieras";24896784]No juuri siksi.

Jos sun lapsi käy niissä harrastuksissa, niin voisitko kiepata heidän kauttaan ja hakea sinne myös kaverin lapsen?[/QUOTE]

Mun lapsi käy ratsastamassa ja se on liian kallis harrastus tälle perheelle eikä niiden lasta kiinnosta edes sellainen harrastus. Muuta mun koululainen ei harrasta joten enpä oikein voi kiepata heidän kautta ja hakea heidän lastaan.

Varmasti on sitä masennusta vielä, ja tarkertuu sinuun, koska ei saa luotua muitakaan kontakteja. Tosiaan, voisitko sinä viedä hänen isompaa lastaan esim. kerran viikossa sinne kerhoon tms, ja kannusta häntäkin vähitellen ulos sieltä asunnostaan?

Mutta periaatteessa mä ihmettelen samaa. Mulla on kaveri, jonka lapset ei ole päässeet kerhoihin sen takia, että "ei ne tarvitse sellaisia, kotihoito riittää kyllä virikkeeksi." Sen esikoinen aloitti nyt eskarissa syksyllä, ja se ei ole mennyt kovin hyvin, kun sosiaaliset taidot on aika nollassa. Juurikin tuollaista väkivaltaisuutta jne. on kuvioissa, kun ei oikein osaa nätisti pyytää leikkimään tai mennä leikkeihin mukaan. Keskimmäinen nyt sitten pääsikin seurakunnan kerhoon peruutuspaikalle, koska tajusi vissiin itsekin, että on muuten samassa sopassa esikouluun mennessään. Nuorimmainen on kohta kolme, ja sen kanssa ei käydä missään kerhoissa tms., vaan ollaan vaan kotona ja omassa omakotitalon pihassa.

Mutta noilla lapsilla nyt sentään on seuraa toisistaan, että sikäli ehkä vähän eri asia. Ikätoverien seura ja omat kavetrit on kuitenkin jo 4-vuotiaalle mun mielestä aika tärkeää, edes pari kertaa viikossa.

Onko tää äiti miten sosiaalinen? Onko hänellä muita ystäviä kuin sinä?

Itse meinaa olen vähän sellainen, että uusien ihmisten kohtaaminen pelottaa. En tiedä mikä siinä on, mutta se ei ole millään lailla luontevaa minulle. Ja juuri nuo avoimet päiväkodit jne. on itselleni haastavia tapauksia. Lapset tykkää kun kuitenkin käydään tekemässä erinäisiä asioita eri paikoissa, mutta itselleni se on yhtä helvettiä. Siltikin sen kuitenkin teen, eihän sitä omaa itsekkyytäänkään voi lapsia neljän seinän sisälle linnoittaa..

Mitä jos lähtisit joskus tämän äidin kanssa sinne avoimeen? Ettei hän ole ihan yksinään siellä ensimmäistä kertaa. Sitten kun sieltä tulee parit naamat tutuiksi ja hän huomaa kuinka lapsi viihtyy ja purkaa energiaansa ja kotona menee leppoisammin, äiti saattaakin ottaa sen tavaksi :)

Mä oon kerran saanu hänet houkuteltua mukaan avoimeen päiväkotiin mutta siihen se jäi.

Kyllä mä ymmärrän että on olemassa ihmisiä jotka tykkää olla vaan kotona, mutta kyllä sen lapsen pitäis jonnekin päästä kun se meno on kotona ihan mahdotonta kun se on niin turhautunut.

Onhan tuo tosi ikävää, mun mielestä lapsen sosiaalisista kontakteista yms. huolehtiminen on about yhtä tärkeetä kun ruuasta yms huolehtiminen. Koittasit puhua sille kaverilles siitäkin huolimatta että saattaa suuttua ja pistää vaikka välit poikki.

[QUOTE="vierailija";24896807]voisithan sinäkin hakea sitä lasta mukaan mikäli itse käytät kyseisiä palveluita. Ja jokainen äiti tekee asiat omalla tavallaan ja lapsi joutuu eskarin jälkeen seuraavat 9 vuotta lähtemään joka helvetin ma-pe aamu suorittamaan suomen lain velvoittamaa oppivelvollisuutta että onhan siinäkin jo aikamoista suorittamista. Ihanaa jos on saanut olla kotona noinkin pitkään.[/QUOTE]

Me asutaan eri asuntoalueella. Mun 4v käy seurakunnan päiväkerhossa kaks kertaa viikossa mutta siis täällä meidän asuntoalueella, kaveri asuu kaupungin toisella laidalla.

Juu tekee äidit omalla tavallaa, itsekin oo kotihoidon kannattaja ja meilläkin lapset on ollut pitkään kotihoidossa (2 nuorinta edelleen on). Mutta kun lapset on erilaisia ja tämä kaverin esikoinen on selkeästi niitä tyyppejä jotka kaipais sitä menoa ja meininkiä ja ennenkaikkea kavereita!!! Olis varmasti ihan eri tilanne jos heillä ois vaikka naapurustossa saman ikäisiä joiden kanssa se vois pihalla leikkiä mutta kun ei oo. Tää kaverin lapsi on just sellanen että se hihkuis riemusta jos sais joka päivä mennä päiväkotiin.

[QUOTE="sondersson";24896832]Onhan tuo tosi ikävää, mun mielestä lapsen sosiaalisista kontakteista yms. huolehtiminen on about yhtä tärkeetä kun ruuasta yms huolehtiminen. Koittasit puhua sille kaverilles siitäkin huolimatta että saattaa suuttua ja pistää vaikka välit poikki.[/QUOTE]

Mä oon siitä jo NIIN monta kertaa puhunu, tuonu kerhojen ym esitteitä ja tarjoutunut jopa kuskaamaan lyhyestä matkasta huolimatta. Mutta ei se vaan tuota tulosta. Voisinhan mäkin tietenkin hakea sen esim sinne avoimeen päiväkotiin mukaan kun itse menen mutta ensinnäkin mä koen että se ei oo mun velvollisuus ja toiseksi sen lapsen sos taidot ja käytös on sitä luokkaa että en halua ottaa siitä lapsesta vastuuta. Entä jos se lyö ja heittää jollain lelulla lasta sielä avoimessa pk:ssa, se ois sitte mun vika. Jos mä alan sitä lasta kuskata ja hyysätä nii pelkään että siitä tulee sitte sellanen tapa josta ei pääse kovin äkkiä eroon. Mun mielestä sen äidin pitäis nyt ryhdistäytyä jja tehdä asialle itse jotain. Kaikki palvelut on kuitenkin niin lähellä että ei oo siitä kiinni että hirveän kauas tarvis mennä. Ei vaatisi hirveesti aikaa eikä vaivaa. Ja jos itse ei jaksa mitään kerhoja niin just esim srk:n päiväkerho ois sellanen jonne se vaan sais viedä muksun ja tulla siksi aikaa ite kotiin.

En tiiä. tuntuu vaan että itsekin oon jo burn outissa tuon takia kohta. Kaverini on mulle läheinen ja tärkeä mutta nykyään kun puhelin soi ja näen että se on hän niin on suuri houkutus jättää kokonaan vastaamatta puheluun : / en haluais että asia on näin.

Mä oon siitä jo NIIN monta kertaa puhunu, tuonu kerhojen ym esitteitä ja tarjoutunut jopa kuskaamaan lyhyestä matkasta huolimatta. Mutta ei se vaan tuota tulosta. Voisinhan mäkin tietenkin hakea sen esim sinne avoimeen päiväkotiin mukaan kun itse menen mutta ensinnäkin mä koen että se ei oo mun velvollisuus ja toiseksi sen lapsen sos taidot ja käytös on sitä luokkaa että en halua ottaa siitä lapsesta vastuuta. Entä jos se lyö ja heittää jollain lelulla lasta sielä avoimessa pk:ssa, se ois sitte mun vika. Jos mä alan sitä lasta kuskata ja hyysätä nii pelkään että siitä tulee sitte sellanen tapa josta ei pääse kovin äkkiä eroon. Mun mielestä sen äidin pitäis nyt ryhdistäytyä jja tehdä asialle itse jotain. Kaikki palvelut on kuitenkin niin lähellä että ei oo siitä kiinni että hirveän kauas tarvis mennä. Ei vaatisi hirveesti aikaa eikä vaivaa. Ja jos itse ei jaksa mitään kerhoja niin just esim srk:n päiväkerho ois sellanen jonne se vaan sais viedä muksun ja tulla siksi aikaa ite kotiin.

En tiiä. tuntuu vaan että itsekin oon jo burn outissa tuon takia kohta. Kaverini on mulle läheinen ja tärkeä mutta nykyään kun puhelin soi ja näen että se on hän niin on suuri houkutus jättää kokonaan vastaamatta puheluun : / en haluais että asia on näin.

Sä siis itse käyt siellä avoimessa pk:ssa mutta et silti voi ottaa niitä mukaan kun ei ole sun velvollisuus?????

Sä siis itse käyt siellä avoimessa pk:ssa mutta et silti voi ottaa niitä mukaan kun ei ole sun velvollisuus?????

No eihän se ole ap:n velvollisuus. Ymmärrän täysin hänen kantansa, en minäkään tahtoisi ottaa sellaista vastuuta huonosti käyttäytyvästä lapsesta. Se on ihan sen lapsen äidin velvollisuus käyttää lapsia avoimessa tms. jos siihen on tarvetta (kuten nähtävästi olisi). Ja ap on lähtenyt mukaan, tuonut esitettä ja yrittänyt edistää äidin lähtöä kotoa, joka mielestäni on siinä rajalla, että ap on tehnyt voitavansa. Ei se tosiaankaan ole ap:n velvollisuus lähteä toisten lapsia käyttelee erilaisissa paikoissa.

no eihän se mitenkään ole ap:n asia lähteä sinne kaverinsa lapsen kanssa keskenään!

Ap, ootko koskaan puhunut kaverilles siitä miten tärkeitä kaverit ja yhteiset leikit on lapsille ja lasten kehitykselle? Ihan niinkun siis suoraan sanonut että tuosta on haittaa lapselle?

Voisit hyvin organisoida itsekin lapsen viemisen päiväkerhoon, äiti kuuluu tarvitsevan apua. Tai pyytää seurakunan työntekijitä apuun. Usein tuollaisessa tilanteessa auttavat.

No eihän se ole ap:n velvollisuus. Ymmärrän täysin hänen kantansa, en minäkään tahtoisi ottaa sellaista vastuuta huonosti käyttäytyvästä lapsesta. Se on ihan sen lapsen äidin velvollisuus käyttää lapsia avoimessa tms. jos siihen on tarvetta (kuten nähtävästi olisi). Ja ap on lähtenyt mukaan, tuonut esitettä ja yrittänyt edistää äidin lähtöä kotoa, joka mielestäni on siinä rajalla, että ap on tehnyt voitavansa. Ei se tosiaankaan ole ap:n velvollisuus lähteä toisten lapsia käyttelee erilaisissa paikoissa.

Niin ja eikös ap:lla ollut vielä kaksi omaa lasta kotona, eli harva enää tuossa jaksaisi/pystyisikään lähtemään hakemaan toiselta puolelta kaupunkia kolmatta, vierasta lasta mukaan porukkaan.

Kieltämättä ap on jo tehnyt paljon asian eteen. Ei kai tuossa oikein muutakaan voi, täytyy stten vaan elää omien lasten kanssa sitä omaa arkea ja jos siltä tuntuu niin kieltäytyä ko äidin kylään kutsuista.

Meillä on viisivuotias poika,joka oli vielä vuosi sitten ap:n kuvaileman lapsen kaltainen. Poika kävi kyllä seurakunnan kerhossa,mutta pari tuntia kahtena päivänä viikossa oli vain ensiapua,ei siinä kerennyt samalla tavalla touhuta eikä leikkien ja kaveruuden jatkumo ollut sama kuin päiväkodissa.

Kotona poika meni pitkin seiniä,samassa pihapiirissä ei asu samanikäisiä kavereita ja kaikki tuttavien ja ystävien lapset ovat paljon nuorempia. Joten.... dindindindin.. tein alhaisimman tempun ja hain pojalle VIRIKEHOITOPAIKKAA läheisestä päiväkodista. Saa kivittää.

Mutta mä otan mielelläni vaikka tuhat kiveä niskaani siitä ilosta,että arki sujuu hyvin,pojan silmät loistavat kun hänellä on elämänsä ensimmäistä kertaa oikeita ystäviä ja nään ihan konkreettisesti miten poika on kehittynyt niin sosiaalisilta kuin hienomotorisiltakin taidoiltaan ihan hirmuisesti.

Mä en tajua tollaisia äitejä! Lapsen sosiaalinen kehitys häiriintyy.

Mun mies oli kotihoidossa kouluikään saakka ja on todella epäsosiaalinen. Välttelee ihmisiä ja tilanteita joissa tapaa uusia ihmisiä. Joskus kaupassakäyntikin häntä ahdistaa. Mä taas olen todella sosiaalinen, ja onneksi meidän lapsikin on.

[QUOTE="vieras";24897237]Mä en tajua tollaisia äitejä! Lapsen sosiaalinen kehitys häiriintyy.

Mun mies oli kotihoidossa kouluikään saakka ja on todella epäsosiaalinen. Välttelee ihmisiä ja tilanteita joissa tapaa uusia ihmisiä. Joskus kaupassakäyntikin häntä ahdistaa. Mä taas olen todella sosiaalinen, ja onneksi meidän lapsikin on.[/QUOTE]

No ei tohon voi tehdä mitään mustavalkoista jakoa,aika paljon on kiinni myös luonteesta. Toki kasvuympäristö vaikuttaa paljon,mutta ei se automaattisesti tarkoita että ihmisestä kasvaa sosiaalinen ja suvereeni seuramies vaikka olisikin ollut päiväkodissa.

Voihan olla, että juurikin tuon takia äiti ei jaksa käydä siellä avoimessa, jos masennusta ollut/on alla. Jos sinullekkin olisi liian raskasta olla vastuussa siitä lapsesta siellä avoimessa, niin väsyneelle äidillekkin se on varmasti liikaa. Ei ainakaan kuulosta lapsen käytös sellaiselta että siinä avoimessa käydessä äiti mitenkään sais rentoutusta, tai ehtisi tavata muita aikuisia, kun lasta pitäisi ojentaa vähän väliä. Ei toki ole sinun hommasi äidin puolesta sitä hoitaa, mutta ymmärrän kyllä miksi äiti ei ehkä ole innokas lähtemään sinne.

Argh. Kauheaa "tuhlausta" olla menemättä kerhoihin ym. kun ne kaikki ovat niin lähelläkin. Minä olisin onnesta soikea, jos meillä olisi parin sadan metrin säteellä kotoa noin paljon erilaista toimintaa lapsille.

(Tällä hetkellä meidän 1v pääsee kerran viikossa muskariin, jonne on 4.5 km matkaa ja jonne hyvin usein mennään rattailla, koska meillä on vain yksi auto. Tuollainen pari sataa metriä on ihan luksusta, kun meillä on lähikauppaankin yli 2 km).

Ap:n kaverilla taitaa olla masennusta kyllä. Tiedän sen itsekin että masentuneena kaikki tuntuu ylivoimaiselta ja vaikealta. Jos tämä äiti ei halua apua, niin ei taida olla mitään tehtävissä. Sääiksi käy lasta :(

ymmärsin että lasten äiti olisi ollut lähdössä mukaan..
mutta olisiko sitten mahdollista että äiti lapsineen lähtisi jos menisitte yhdessä?
itse olin todella masentunut synnytyksen jälkeen enkä olisi voinut kuvitellakaan meneväni mihinkään kotoa. ensimmäiset kolme vuotta olin sitten pojan kanssa kahdestaan, joskus kävi isovanhemmat ja yksi kaveri kylässä. pari kertaa kaverini sai meidät lähtemään johonkin ja huomasin olevani silloin paljon paremmalla tuulella mutta silti en koskaan saanut aikaiseksi. ongelmat eivät menneet ohi ennen kuin hain masennukseen apua lääkäristä.

[QUOTE="vieras";24897203]Meillä on viisivuotias poika,joka oli vielä vuosi sitten ap:n kuvaileman lapsen kaltainen. Poika kävi kyllä seurakunnan kerhossa,mutta pari tuntia kahtena päivänä viikossa oli vain ensiapua,ei siinä kerennyt samalla tavalla touhuta eikä leikkien ja kaveruuden jatkumo ollut sama kuin päiväkodissa.

Kotona poika meni pitkin seiniä,samassa pihapiirissä ei asu samanikäisiä kavereita ja kaikki tuttavien ja ystävien lapset ovat paljon nuorempia. Joten.... dindindindin.. tein alhaisimman tempun ja hain pojalle VIRIKEHOITOPAIKKAA läheisestä päiväkodista. Saa kivittää.

Mutta mä otan mielelläni vaikka tuhat kiveä niskaani siitä ilosta,että arki sujuu hyvin,pojan silmät loistavat kun hänellä on elämänsä ensimmäistä kertaa oikeita ystäviä ja nään ihan konkreettisesti miten poika on kehittynyt niin sosiaalisilta kuin hienomotorisiltakin taidoiltaan ihan hirmuisesti.[/QUOTE]

Kiva kun jollain muullakin on sama kokemus kuin minulla. Meillä 5-vuotiaalle lapselle ei riittänyt pelkkä kerhossa käyminen. Vaikka itse kannatan ehdottomasti lapsen hoitamista kotona, niin tämän lapsen kohdalla hain virikepaikan lapselle päiväkodista. Nämä on niin lapsikohtaisia juttuja, että pelkkä äidin ajatusmaailma ei voi ratkaista sitä miten lapsen hoito toteutetaan.

Itsekin seuraan läheltä sitä, kuinka jotkut äidit haluavat pitää lapset kouluun asti kotona, vaikka lapset selvästi kaipaisivat enemmän tekemistä ja kavereita. Toiset äidit taas laittvat pienet lapsensa päiväkotiin saamaan virikkeitä, vaikka lapset vaan kaipaavat äidin kanssa vietettyä rauhallista arkea. Yhtä surullisia molemmat tilanteet, kun ei osata katsoa sitä mitä lapsi tavitsee, vaan mietitään miten MINÄ haluan tämän lapsen hoitaa/hoidattaa.

Moikka! Itse olen nahnyt monia lapsia, joita on hoidettu joko kotona tai laitettu paivakotiin. Oman lapseni laitoin nyt paivakotiin 1v 6kk, koska han osoittaa suurta kiinnostusta muita ihmisia kohtaan. Itse olen kotona. Lapseni on paivakodissa 3,5 tuntia/paiva ma-pe. Han viihtyy mahtavasti..kotona sitten nukutaan, leikitaan,syodaan ja kaydaan saan salliessa puistossa. Alussa minulla oli myos hieman masennusta ja tuntui etta on todella vaikea lahtea kotoota mihinkaan...puistossa kayminenkin oli minulle pakkopullaa, kun en halunnut kohdata niita muita aiteja.

ap:n ystavalla on tosiaan varmasti masennusta ja ap sina itse olet tehnyt kaiken minka voit. Oletko kysynyt ystavaltasi, etta onko han viela masentunut? Mita jos pyytaisit ystavaasi teille kylaan tai pelkastaan isomman lapsen...nain lapsi nakee, etta miten teilla kayttaydytaan. Jokainen lapsi on erilainen ja vaatii erilaista hoitoa..kukin aiti yrittaa hoitaa lasta parhaimmalla nakemalla tavallaan, mutta joskus me aiditkin sokaistutaan.

Siis mä oon tuhannen tuhatta kertaa pyytäny mukaan. Kerran se sinne tule mutta se jäi yhdeksi kerraksi. Sen koommin ei oo tullu vaikka oon pyytäny. Niillä on 200 metriä avoimen pk:n ovelle omalta ovelta, en tod ala kuskaamaan eikä mun autoon ees mahtuiskaan koko lössi. Yks muksu mahtuu ylimääräinen, enempää ei.

Yhteistyössä