Ihan normaalia lapsiperheen arkea meillä vietetään, 2,5-vuotiaat sekä 8kk vanhat lapset, mies töissä ja minä kotona. Sotkukin on kai sitä mitä muissakin lapsiperheissä, mutta itseäni ahdistaa ja stressaa kamalasti. Olen siis antanut itselleni luvan olla panikoimatta liikaa kodin siisteydestä muiden vuoksi, mutta kun en itsekään yhtään viihdy kotona... Aina on pyykkiä, tiskiä, ruokaa, roskia, hiekkaa ja leluja ja erinäistä muuta kaappien sisältöä joka paikassa, eikä lopu vaikka miten järjestelisi ja siivoaisi. Tekee mieli vaan aina karata kotoa jonnekin, ulos, kylään, minne vaan, kun en jaksa katsella kaaosta...
En ole kamalan järjestelmällinen ihminen, joten kodin siistinä pitäminen ei käy "luonnostaan" vasemmalla kädellä, vaan vaatii aina ponnisteluja. Olen niin kateellinen niille lapsiperheille joissa koti näyttää ihmisasumukselta lapsista huolimatta. En tajua miten se saadaan aikaan...
Helpottaakohan tämä yhtään lasten kasvaessa, vai paheneeko vaan?
Olen vähän laiskanpuoleinen siivoaja. En kuitenkaan itse pahemmin sotke, joten perus ylläpito riitti hyvin.. Ennen lapsia. Lapset sotkevat. Leluja, leluja, leluja. Hiekkaa, roskia, puunlehtiä yms, kuraa, kaikkea noita mitä tulee ulkoa. Räkää ja kuolaa ja ruoantähteitä ja vaikka mitä.. Ja ei pelkästään lelut siirtele paikkaansa, vaan toki niitä aikuistenkin tavaroita räpelletään jos silmä välttää.
Ja mulle siivoaminen on yhtä pakkopullaa, etenkin jos toinen ihminen sotkee - vaikka kyseessä olisi oma lapseni. En vaan pidä muiden jälkien keräilystä jatkuvasti. Turhauttavaa.
Meillä tosin otettiin heti alusta asti sellainen asenne, että ei tuoda lapsille esille sitä mitä pakkopullaa siivous meille aikuisille on. Siivous kun voi olla ihan mukavaakin, miksi siihen aina pitäisi suhtautua jupisten ja kyräillen ja huonolla asenteella? Siitähän ne monet lapset ja nuoret katsovat aikuisiltakin, ettei sitten huvita siivota ja tehdä kotitöitä

Sieltä minäkin olen varmasti aikoinaan mallini löytänyt..
Niinpä, vaikka edelleen en siivouksesta pahemmin nauti. Niin meillä ei tosiaan näytetä sitä lapsille vaan jupistaan ja napistaan yksin.
Hyvät säilytysjärjestelmät on ollut meillä a ja o esim lastentavaroiden kanssa. Ja lapset on opetettu pienestä pitäen tekemään jotain.
Kyllä vajaa 3v osaa ja tykkääkin kerätä leluja lattialta, kun asiat opetetaan leikin varjolla ja näytetään että voi olla kivaa tehdä sellaista. Meillä 3,5v tyttö haluaa kovasti imuroida ja aina jotain eteistä tms pientä tilaa saakin sitten huruutella. Eihän siinä vielä mitään tarkkaa jälkeä tule mutta onpahan innostusta ja vähemmän roskia äidin kerättäväksi

Eli siis, lapset voivat pienestäkin pitäen tehdä pieniä asioita vanhempien apuna. En tässä tosiaankaan tarkoita mitään sellaista, että lapsista tehdään orjatyöläisiä laiskoille vanhemmille, vaan sitä, että kun pienestä oppii tekemään asioita - eikä tosiaan lapsen ikään nähden liian vaativia tai vaikeita sitten - niin varmasti hyvä asenne ja into tällaiseen säilyy vanhempanakin.
Ei meilläkään tiptop koskaan paikat ole, kun kolme isoa koiraa ja kaksi lasta meuhkaa yhdessä enemmän tai vähemmän sottapyttyjen aikuisten kanssa, mutta ainakin pysyy OK paikat